Vad skall man ha alla turbo hästar till ?????

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
På stippen kan jag först att man vill ha så mycket hästar som möjligt, även om dom flesta har lite förmycket och skulle ha åkt fortare om dom sänkt effekten lite. Men på gata är det lite svåt att förstå att man måste ha 300hp. Visst det är ju ballt att impa vid korvmojen, eller skryta lite över en fika. Men ärlig så är vägarna ingen preppad bana precis = livsfarliga på vissa ställen.
Vill tillägga att jag har kör ifrån hojar med dubbla min effekt (min hoj har 90bhp) på strippen och dom blir inte så glada .Så det är ofta skiten bakom styret som bestämmer hur fort det ska gå.
Och ja... jag skulle också vilja ha en turb....nej just det det är komressormatat som gäller nu turbo är ju lite ute nu jäkler nu blev det jobbigt.
:confused:
Hej då på er alla hoj åkare snar är det vår :hihi

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
blom skrev:
varfär råder det sådan laddtrycks skräck i sverige :va

Det vet du väl att det håller aldrig om man hänger på en stressfläkt, det går alltid sönder direkt.... *ironi när den är som bäst*

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
För att åka på backjulet såklart!!11

Man blir alltid van effekt. Det finns redan sån jävulsk potential i en sporthoj, men det är enklare att hänga på en stressfläkt än att lära sig hantera hojjen å köra fort i kurvorna. Fast sen gör väl en del det "bara för att det går".

Själv går jag bara neråt i effekt...

...å upp i fart! :yoparty

...vi behöver inte de 110hk som finns i 600cc ens, på gata...

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
gsx 1400
för att vissa har det som hobby o skruva o pula med mc :yoparty :tummenupp
inget konstigt med det alls att det sedan råkar bli lite extra pulver e bara en bieffekt man får ta

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
OlleR skrev:
För att åka på backjulet såklart!!11
Bla bla...

Inte för att vara elak :rolleyes: men vad är "backjulet"???

O en annan sak om turbo o bakhjulsåka...
Med turbo så åker man mest bara powerwheelies (= ingen "riktig" bakhjulsåka mao) enligt mitt eget högst personliga åsikt!!!

.../Yoshi

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
PULKA skrev:
för att vissa har det som hobby o skruva o pula med mc :yoparty :tummenupp
inget konstigt med det alls att det sedan råkar bli lite extra pulver e bara en bieffekt man får ta

Ja, så är det nog. Jag tycker att mina lite drygt 100 kusar räcker och blir över till både gata och bana, men samtidigt skulle det vara skoj att ge sig på ett turboprojekt nån gång. Folk i ens omgivning pratar bara om att man inte ska mecka med sånt som fungerar. :kocko ......men det är ju då det är extra kul :)

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HAHAHAHAHAHA tor ni mest är avundsjuka :banana

Konstigt att det nästan bara är folk som INTE har kört turbohoj som har dessa åsikter

" det går inte att åka kurvor med turbo"
"det går inte å köra bakhjulet med turbo"

" man kör fortare med en KX 125a"

" turbo går bara sönder"

Ingen som tänkt tanken att det faktiskt går att lära sig åka riktigt fort med turbomoppe
Visst får man väl offra lite gentimot en vanlig " sporthoj"
Men saatan vad turbo väger upp imot det
Inte många som väl börjar åka turbo går tillbaka till sugmoppe

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
1. man harturbo för att det e coolt att skruva ihop något som sen blir helt hysteriskt,, Man får den där "JAG KAN" känslan!!! (iallafall tills det rasar) :hihi

2. Powerwheelisar e balt finns inget coolare än när vrider om rullen i så där 170-200 och aset reser sig vertikalt mot himmelen ( dock säkert skit farligt men det e inte det som diskuteras)

3. om ingen hadde gjort det hadde inte denna tråd funnits att fördriva tiden i nu under vintern :rofl

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
andersson turbo skrev:

Konstigt att det nästan bara är folk som INTE har kört turbohoj som har dessa åsikter

"det går inte å köra bakhjulet med turbo"

" turbo går bara sönder"

Ingen som tänkt tanken att det faktiskt går att lära sig åka riktigt fort med turbomoppe

Skulle vilja se en kille med turbo köra en stabil o jämn wheelie UTAN att öka farten!!! (helst en under 100km/h)
När jag har SJÄLV sett det så ska jag BÖRJA tro på att man kan köra bakhjul med en turbomoppe!!!!

Powerwheelis är ingen RIKTIG bakhjulsåka utan det kommer utav all effekt...

.../Yoshi

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
andersson turbo skrev:
Jag gissar att du förstod mig som om jag menade dessa saker.

"det går inte åka kurvor med turbo": Det säger jag inte, däremot tror jag att turbokillar blir "latare" och tar igen det på rakorna istället. Självklart gäller det inte alla fall. Du åker säkert lika fort i kurvorna som du gjorde när du inte hade turbo. (iofs är väl din hoj en raktframräser?) Samma sak gäller 1000cc vs 600cc vs 250cc...

"man kör fortare med en KX125a": Jag kör fortare på en lättare hoj ja. Självklart så går det fortare på en KX125a med överladdning, men jag byter ner mig i effekt för att också få lägre vikt (eftersom en mindre motor väger mindre) vilket hjälper mig att köra fortare. Den lägre effekten hjälper mig pusha gränserna mer eftersom jag inte kan förlita mig på effekten. Vilket i sin tur betyder att när jag sitter på en turbohoj så kör jag fortare än om jag hade hoppat på den direkt ;)

En fråga också, hur är effekten på turbohojjarna? Är den mjuk eller är den som på en KTM380 (2takt)?

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Yoshi_gixxeRR skrev:

.../Yoshi

Men det är nog minst lika roligt.

Jag har provat en R1 turbo en liten liten sväng men det räckte för att förstå tjusningen med snigel.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
OlleR skrev:
Jag gissar att du förstod mig som om jag menade dessa saker.

"det går inte åka kurvor med turbo": Det säger jag inte, däremot tror jag att turbokillar blir "latare" och tar igen det på rakorna istället. Självklart gäller det inte alla fall. Du åker säkert lika fort i kurvorna som du gjorde när du inte hade turbo. (iofs är väl din hoj en raktframräser?) Samma sak gäller 1000cc vs 600cc vs 250cc...

"man kör fortare med en KX125a": Jag kör fortare på en lättare hoj ja. Självklart så går det fortare på en KX125a med överladdning, men jag byter ner mig i effekt för att också få lägre vikt (eftersom en mindre motor väger mindre) vilket hjälper mig att köra fortare. Den lägre effekten hjälper mig pusha gränserna mer eftersom jag inte kan förlita mig på effekten. Vilket i sin tur betyder att när jag sitter på en turbohoj så kör jag fortare än om jag hade hoppat på den direkt ;)

En fråga också, hur är effekten på turbohojjarna? Är den mjuk eller är den som på en KTM380 (2takt)?

Nej min moppe är inte nån ren raktframräser jag försöker hålla den lite mer allround

jag brukar hänga på rätt bra även på bogesund och liknande vägar

Dagens turbohojar är väldigt mjuka i gången och ju större turbo ju mer lik "sugmotor " i karaktären blir dom

Marklund har väl för övrigt vad jag hört nåt slags banrekord på kemorra eller vad den nu heter

Ps jag har bjudit många nyfikna att provköra
Både väldigt erfarna räseråkare och mer vanligt hojfolk
Å tro mig dom kan inte prata om nåt annat på flera dagar efteråt :banana :D

Peter

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Xr650 sm turbo
Yoshi_gixxeRR skrev:
Skulle vilja se en kille med turbo köra en stabil o jämn wheelie UTAN att öka farten!!! (helst en under 100km/h)
När jag har SJÄLV sett det så ska jag BÖRJA tro på att man kan köra bakhjul med en turbomoppe!!!!

.../Yoshi
Vill inte skryta på någe sätt , men jag kan köra stabila bakisar riktigt lååångt (hundratals meter utan fartökning) på enbart 2ans växel! eller dra upp den 180knyck på 5a o sänka farten ner till under 50 blås :tummenupp ljuger inte har för många bevis :D Utan turbo = mer lättkörd på bakhjul under 70knyck över 70 = fördel turbo! Gäller nog endast denna här maskinen :tummenupp

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
andersson turbo skrev:
Nej min moppe är inte nån ren raktframräser jag försöker hålla den lite mer allround

jag brukar hänga på rätt bra även på bogesund och liknande vägar

Dagens turbohojar är väldigt mjuka i gången och ju större turbo ju mer lik "sugmotor " i karaktären blir dom

Marklund har väl för övrigt vad jag hört nåt slags banrekord på kemorra eller vad den nu heter

Ps jag har bjudit många nyfikna att provköra
Både väldigt erfarna räseråkare och mer vanligt hojfolk
Å tro mig dom kan inte prata om nåt annat på flera dagar efteråt :banana :D

Peter
STÖRRE TURBO blir det inte lite jobbit att få upp turbo trycket då

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Boost 2 skrev:
Vill inte skryta på någe sätt , men jag kan köra stabila bakisar riktigt lååångt (hundratals meter utan fartökning) på enbart 2ans växel! eller dra upp den 180knyck på 5a o sänka farten ner till under 50 blås :tummenupp ljuger inte har för många bevis :D Utan turbo = mer lättkörd på bakhjul under 70knyck över 70 = fördel turbo! Gäller nog endast denna här maskinen :tummenupp

Vart i Kramfors bor du Hela min släkt kommer därifrån
Mina föräldrar har landställe i Forsed lite ovanför Bollstabruk

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Är det ingen som har funderat på kompressor ??????????????????????
:squid

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Såld.
andersson turbo skrev:

:drool :drool :drool Om du känner för att vilja köra moppe någon gång, så kan vi byta hoj ett par dagar eller så, bara att PM:a till mig :tummenupp ;) Jag skulle i och för sig bara våga köra din hoj på tomgång :rodnar

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept