Vad skall man ha alla turbo hästar till ?????

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
För att svara på den ursprungliga frågan om effektbehov:
En modern sporthoj har nog egentligen fullt tillräckligt med effekt. Jag tycker att TLR (125 hk, 235 kilo tankad) går fort nog för gatåka.

Så varför bygger man då en knarr med 2-400 hk?
Enkelt, därför att det går och därför att man kan. Det är jag övertygad om att de flesta i den här tråden skriver under på.
Hur mycket övrigt av vårt hojåka styrs av rent sunt förnuft? Inte mycket. Om så vore skulle vi åka bil istället.
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
Ps jag har bjudit många nyfikna att provköra
Både väldigt erfarna räseråkare och mer vanligt hojfolk


Å tro mig dom kan inte prata om nåt annat på flera dagar efteråt :banana :D



Peter[/QUOTE]

har inte kört en turbo knarr på mer än 10år.. men den jag körde gick då bra.. var bromsat ca 250hp på hjulet... kan inte påstå mig som nån erfaren förare av sporthojjar vilket gjorde att jag gav järnet på en lång raka... men öset mellan100-200 var en blinkning å tamme faen likaså 2-300 utan att det var nån protest.. bara tanken på den provturen gör att adneralinet kommer tebax..

om vi har hälsan och lever om 10 år ytterligare så kan vi ju se om man snackar om nåt annat.. isf fall troligtvis om nån annan frän turbo upplevelse.. mao så e de mera än nåra dagar det sitter i.. :lol :lol

när det gäller fart å kurvor så åkte jag just på bogesundsvägen i sommras me min 73'ans 350.. kom ikapp en ducce monster som höll på å skita på sig när jag låg bakom helt plötsligt å tuta.. han vart lagom förvånad när han släppte förbi mig.. blängde som faen på statoil i vaxholm.. roliga minnen :)

/jönsson
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Tog premiären på min nya båge igår, o den jäveln drog iväg ngt så ini enl. mig iaf, o den har ju bara 172hk på vev...

Hur i hela fridens namn ska man då kunna köra med mer än dubbla den effekten?
Tyckte det vara som gamla Star Trek när dom drog iväg, allt blev bara långa streck i synfältet, o det slutade inte innan man släppte gasen...

Så turbo moppar måste ju vara ngt sjukt...
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jonas Gardèus skrev:
En literhoj blir spöad av turbobil nä nä nä :kocko det tror jag inte. Det är liten chans att man träffar en sådan bil eller så är man kass på köra hoj

Vad vet du om det som åker på en hoj som toppar 230-240 :kocko

Jag har själv fått däng av bilar på litersmaskiner...typ M3 turbo, Supra som e rejält påställda. Visst det krävs kraftigt trimmade bilar men det finns.

Alla har olika intressen, en del åker bana, en del stuntar, en del åker GoldWing, mm och en del åker turbohoj. Ta och prova en turbohoj å se...det är sjukt kul.

Yoshi_Gixxer har helt rätt...att wheela långt med en motorsvag hoj kräver sin man...men att göra långa powerwheelies med en turbomaskin är inte speciellt svårt.


Sen är det precis som RobbanC säger...varför bygga en turbohoj på 3-400hk? Jo därför att man kan och för att det går....
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jonas Gardèus skrev:
En literhoj blir spöad av turbobil nä nä nä :kocko det tror jag inte. Det är liten chans att man träffar en sådan bil eller så är man kass på köra hoj

Du pratar troligen om 402 meter, och där kan jag hålla med dig att det krävs en satans bil för att hänga av en 1000cc-hoj med en hygglig chaufför. När man kommer upp i fart däremot så har man en stor nackdel med hojen iom den urusla aerodynamiken jämfört med bilar. Du själv skulle tex märka att dina 90 bakhjulshästar inte skulle räcka långt mot en e39 M5 och liknande vagnar.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Yoshi_gixxeRR skrev:
Skulle vilja se en kille med turbo köra en stabil o jämn wheelie UTAN att öka farten!!! (helst en under 100km/h)
När jag har SJÄLV sett det så ska jag BÖRJA tro på att man kan köra bakhjul med en turbomoppe!!!!

Powerwheelis är ingen RIKTIG bakhjulsåka utan det kommer utav all effekt...



.../Yoshi

Åhh. Å jag som alltid trott att åka på bakhjulet är man man åker på bakhjulet :va
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jonas Gardèus skrev:
Jag har sett många turbobilar och dom tar en eller två dagar innan dom får upp turbo trycket och då är jag redan hemma och käkar :yoparty

Det finns andra turbobilar än Volvo 740 TIC men lastbilsturbo...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jonas Gardèus skrev:
På stippen kan jag först att man vill ha så mycket hästar som möjligt, även om dom flesta har lite förmycket och skulle ha åkt fortare om dom sänkt effekten lite. Men på gata är det lite svåt att förstå att man måste ha 300hp. Visst det är ju ballt att impa vid korvmojen, eller skryta lite över en fika. Men ärlig så är vägarna ingen preppad bana precis = livsfarliga på vissa ställen.
Vill tillägga att jag har kör ifrån hojar med dubbla min effekt (min hoj har 90bhp) på strippen och dom blir inte så glada .Så det är ofta skiten bakom styret som bestämmer hur fort det ska gå.
Och ja... jag skulle också vilja ha en turb....nej just det det är komressormatat som gäller nu turbo är ju lite ute nu jäkler nu blev det jobbigt.
:confused:
Hej då på er alla hoj åkare snar är det vår :hihi
Om du kör ifrån någon på strippen som har dubbel effekt jämfört med din egen så har du mött ett par riktigt dåliga förare.

Jag gissar att du menar 1/8 dels mile för är det på 1/4 mile så är det en katastrof.

:lol
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
GSXR1100R skrev:
Om du kör ifrån någon på strippen som har dubbel effekt jämfört med din egen så har du mött ett par riktigt dåliga förare.

Jag gissar att du menar 1/8 dels mile för är det på 1/4 mile så är det en katastrof.

:lol
V-Rod med 170hp på 1/4 har jag spöat bla och jag det beror inte på att jag har snabb hoj utan på att det är usla förare
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jonas Gardèus skrev:
V-Rod med 170hp ...
170 pållar i en V-rod? Hur gick det till?
Svara nu inte "KN-filter och slip-on". :)

Turbo? Lustgas? Kompressor?
Har svårt att tänka mig den effekten ur ordinarie 1100-nånting cc på en twin annars.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Robban_C skrev:
170 pållar i en V-rod? Hur gick det till?
Svara nu inte "KN-filter och slip-on". :)

Turbo? Lustgas? Kompressor?
Har svårt att tänka mig den effekten ur ordinarie 1100-nånting cc på en twin annars.
Det vet du väl, det kanske var väl en drömmare som många ander ?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Robban_C skrev:
Turbo? Lustgas? Kompressor?
Har svårt att tänka mig den effekten ur ordinarie 1100-nånting cc på en twin annars.
Ligger inte 999R i Superbike på närmare 200? :p

Jag vet, jag är bara dum :fatta!
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jonas Gardèus skrev:
V-Rod med 170hp på 1/4 har jag spöat bla och jag det beror inte på att jag har snabb hoj utan på att det är usla förare

Tror inte att du ska räkna med att åka ifrån nånting med 170hk ens med en vrålkass förare. Bortsett från den där V-Roden då. Med Real American Horsepower. För det vet ju alla att japanska hästar både är färre och tröttare, inte riktiga hästar. Skulle vara intressant att träffa ägaren till just den hojen och höra hur han har lyckats hitta alla ystra ponnys.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hmm vad kan prestandan vara på en gammel 750 standard

ca 11 sekunder och 190 blås ca
det räcker inte långt i dagsläget

ca 9,6 sekunder å 230-240 blås kör väl folk numera med standardhojarna
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Två saker...
...Man skall inte uttala sej om saker man inte har provat, det finns många gamla myter om turbo och inget av det gäller idag, en väljusterad/välbyggd turbo är lika mjuk och fin som en sugmotor, skillanden är att man får precis motsvarande effekt som den sträcka man vrider rullen, och detta mina vänner är direkt beroendeframkallande och gör att om man en gång kört turbo så är det någonting som lagras i hjärnan under fliken "Sjuhelveteskoj erfarenhet" plus att det går en signal till fliken "Saker som jag bara måste ha innan jag dör"

Sen finns det sådana som jag själv som faktiskt gör slag i saken...efter det är man fast och allting utan turbo suger...ursäkta vitsen :)

Två:

Angående hjulisar/wheelies/slangning så håller jag med Yoshi_Gixxer i viss mån, det finns grader i h-vetet precis om det gör när det gäller slangning. Men all bakhjulsåkning är ju bakhjulsåkning, det finns skillnad i svårighetsgrad men att det inte räknas håller jag inte med om, det handlar mer om vad man tycker är skoj och hur mycket man vill träna på det.

Att köra med konstantfart på bakhjulet är egentligen inte svårt eftersom det "bara" kräver att man ligger nära balanspunkten, däremot så krävs det rejäla "cohones" för att våga ta sin 100 000 kronors hoj med svindyr försäkring till balanspunkten. Att göra det med en motard är däremot ganska enkelt, räknas det då inte som en wheelie?
Att köra turbo på bakhjulet är både enkelt och svårt, man har en stor fet vridpuckel att ösa ur och med en "snäll" installation så är det enkelt som f-n att göra powerwheelies. Problemet med turbowheelies är när man skall justera höjden med gasen och slår av lite grann, då kan turbon tappa flåset och framhjulet går ner ganska abrubt, om man då vrider till för att få upp den så kan man lätt få 200 turbohästar i knät och då går det undan med hjullyftet. Men precis som med alla andra hjulisar så handlar det om hur mjuk man är på gasen, på en turbohoj så är det ganska vitalt på grund av effekten...men det är vansinnigt roligt :D :tummenupp
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
andersson turbo skrev:
Hmm vad kan prestandan vara på en gammel 750 standard

ca 11 sekunder och 190 blås ca
det räcker inte långt i dagsläget

ca 9,6 sekunder å 230-240 blås kör väl folk numera med standardhojarna
Precis 11,061-197km/h rätt nöjd med en hoj som är 20år gammal och gått 7500mil ( suzuki kvalete ). Som sackt det är inte alltid den hoj med snabbast tid kort som är först i mål. Men visst det under lättar med en snabb :bow
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jonas Gardèus skrev:
Precis 11,061-197km/h rätt nöjd med en hoj som är 20år gammal och gått 7500mil ( suzuki kvalete ). Som sackt det är inte alltid den hoj med snabbast tid kort som är först i mål. Men visst det under lättar med en snabb :bow


MMM men 1,5 sekunder i diff skulle plasera dig ca 75 -90 meter efter han som kör 9,6

Då ska han faan till å sova på gran heheh
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top