Vad skall man ha alla turbo hästar till ?????

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Det är nog så att all vi turbolös hoj åkare är lite avunssjuka :( . I mitt fall är det pengar som är gällande problem. Och om jag en dag hittar guld gruvan eller det fantastiska jobbet som betalar bra då blir det kompressor och ny hoj men till dess får jag åka veteranare . :hihi
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Yoshi_gixxeRR skrev:
Vad jag menar e att om man räknar med att "bara" lyfta framhjulet ovanför asfalten, så har dom flesta wheelat :va
En powerwheelie är garanterat JÄTTEKUL men jag tycker inte det ska klassas som att man KAN wheela (är det ngn som förstår mig)
.../Yoshi

Jag bara undrar. :va Om jag har lyckats med att gasa upp en hoj på 1:an håller den högt, växlar till 2:an, 3:an 4:an och tom någon gång har lyckats åka en bit på femman i 240+, kan jag då, enligt din åsikt, wheela någorlunda, eller måste jag ligga i 180 i 2km?

Som sagt, jag bara undrar vad kravet är...

Edit: Jag tycker att det är skitsvårt att åka sakta (100) på bakhjulet några längre sträckor. Men allt det här är :felämne

Turbo kan man ha för att det är häftigt, inte för att det behövs på en modern sporthoj.
 
Last edited:

Rullefull

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Borta
Hoj
Bojsänke+ Äventyrare
Jonas Gardèus skrev:
V-Rod med 170hp på 1/4 har jag spöat bla och jag det beror inte på att jag har snabb hoj utan på att det är usla förare

Från TF Bike föraren Ian Kings hemsida:

At today's Dynojet Horsepower shootout Hank Booths Hayabusa Streetbike recorded an amazing 701HP!

In the 750cc class Super Streetbike Magazine's GSXR600 recorded 125.7 HP and in the Unlimited Twins class Brandon Rybicki's Turbocharged Harley VRod carded a 164.57HP

The shootout concludes today (Monday).

Apropå V-Roddar med 170 hp
:D
 

Jonathan

Guest
Detta kan man väl jämföra med att åka japs eller italienare (mc). Eller jänk eller nån överstylad nissan 200.

Alla är väl ute efter "det".

Känslan:)
 

GIXXERGRABBEN

Guest
Jonas Gardèus skrev:
Det är nog så att all vi turbolös hoj åkare är lite avunssjuka :( . I mitt fall är det pengar som är gällande problem. Och om jag en dag hittar guld gruvan eller det fantastiska jobbet som betalar bra då blir det kompressor och ny hoj men till dess får jag åka veteranare . :hihi




Ja nog verkar du ha alldelser rätt ,verkar vara mycke skryt och avundsjuka på samma gång här..alla ser väl tjusningen i hojåkningen på olika sätt och har olika intressen av hojarna...dom flesta kan nog lära sig åka några km på bakhjulet eller vad det nu är som kräv för att man ska hävda sig...men fick jag bestämma så skulle det vara frl fart överallt... :banana
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Hej jag tog premiär turen på Turbo hojen i dag och smilet har väl inte lagt sej ännu
Så jag vet mycket väl vad tjusningen med turbo är även detta år
Det är ju när nålen på mätaren börjar röra sej armarna blir raka hjälmen halkar på sne man glider bak lite på sadeln och framhjulet lättar lite och detta på 4an i 200!
Det är väl tjusningen med TURBO :yoparty
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
:p

gixxer_1255 skrev:
Intressant diskution, enlig dig så måste en wheelie med trampcykel kvala in som Riktig Wheelie. Ja ja alla har vi våra böjelser.

Jepp, klart det kvalar in! Jag kan åka på bakhjulet med min Cannondale trampvelociped, t.o.m, stanna och stå still hoppandes på bakslangen, det är rätt skoj och trixigt att wheela med trampcykel, som är lätt och har 0 hästar.

Det är också fascinerande att gasa med en turboknarr och känna hur framhjulet sugs up när laddtrycket ökar. Nästan lite bizarrt hur hårt det matar, med dom flesta turbocyklarna. Häftigt!

Så frågan är kanske inte vad som är rätt eller fel när man åker på slangen - så länge framhjulet är i luften. Jag tycker själv att det är ganska simpelt. För något år sedan blev det så mycket åkandes på bakslangen med min gamla 'blade, att den skar ihop p.g.a. dålig smörjning i vertikalt läge. Svårare är det att åka med kontrollerade sladdar i svängarna, a la' Gary Mc Coy eller Rossifumi, då gäller det att ha full koll på spjällhusen i racermopeden för å inte katapulteras i omloppsbana när greppet återvänder abrupt! :tummenupp
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Jonas Gardèus skrev:
Men på gata är det lite svåt att förstå att man måste ha 300hp.

Tänk när det går över 200 på motorvägen och du får upp en Porsche GT3 i backspegelen, då önskar du nog att du hade den där stressfläkten i alla fall? :D
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Bollox skrev:
Jag bara undrar. :va Om jag har lyckats med att gasa upp en hoj på 1:an håller den högt, växlar till 2:an, 3:an 4:an och tom någon gång har lyckats åka en bit på femman i 240+, kan jag då, enligt din åsikt, wheela någorlunda, eller måste jag ligga i 180 i 2km?

Jag skulle säga att detta var ett utmärkt exempel på hur en nybörjare gör.
Petar i växlar tills dom är slut och sen sätter ner framändan i 240.

En som är lite mer duktig börjar på kanske tvåan petar i trean och ligger där till han/hon känner för att sätta ner framändan. Dom som är ännu duktigare går dessutom ner i fart. Mycket svårt :Bugar
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag blir forfarande lite rädd efter 1 år med effektstinna maskiner, utan turbo, tycker jag har mer än tillräckligt med en hoj som klarar 0-100 tider jämt med F1 och rallycross bilar vid optimala förhållanden och RÄTT chafför.

Tycker desutom det är otäckt att köra riktigt fort vid 240 knyck så känns det som den vill säga "Snälla släpp iväg mig mer..."

Jag vill nog inte ha Turbohoj. Vad det gäller wheelisar så kan jag inte det(el rättare sagt så har jag inte kommit över den spärren ännu)med tramcykel så kan jag få upp "allt" och ofta cykla långa sträckor på bakhjulet, så jag har nog potential..men än så länge känns det säkrast med 2 mc-hjul i backen..

Men det skulle vara förbannat kul att prova :tummenupp
 
Last edited:

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
sporTlovEr skrev:
Jag blir forfarande lite rädd efter 1 år med effektstinna maskiner, utan turbo, tycker jag har mer än tillräckligt med en hoj som klarar 0-100 tider jämt med F1 och rallycross bilar vid optimala förhållanden och RÄTT chafför.

Sant vid normal mckörning men när man ligger på en gelst trafikerad motorväg och hojen börja kännas lite seg efter 240 så ber man ju till gudarna efter mer pulver. Jag har aldrig kört en hoj över 300 riktiga km/h och det måste man ju hinna med under sin livstid för att slippa in i himmeriket!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hightuned skrev:
Sant vid normal mckörning men när man ligger på en gelst trafikerad motorväg och hojen börja kännas lite seg efter 240 så ber man ju till gudarna efter mer pulver. Jag har aldrig kört en hoj över 300 riktiga km/h och det måste man ju hinna med under sin livstid för att slippa in i himmeriket!

Har man den målsättningen kan man komma in i himmelriket fort fort om något går galet..

Standard busa skall räcka, snabbast standard med över 300 ärliga knyck, utan turboknuff.
 
Last edited:

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Tro mej min nästan standard busa känns som en trampcyckel jämfört med turbo hojen det skiljer bara 80 hk men det märks kan jag lova :yoparty
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
riktigt kul me turbo ju, härligt å lyfta framhjulet i över 200km/h min nya favvo hobby :yoparty
 

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR 1100
OLJEKYLD GSXR skrev:
Du pratar troligen om 402 meter, och där kan jag hålla med dig att det krävs en satans bil för att hänga av en 1000cc-hoj med en hygglig chaufför. När man kommer upp i fart däremot så har man en stor nackdel med hojen iom den urusla aerodynamiken jämfört med bilar. Du själv skulle tex märka att dina 90 bakhjulshästar inte skulle räcka långt mot en e39 M5 och liknande vagnar.

Nja kruxet e att en bil har ett satans grepp och motvikt i starten så jag får nog påstå tvärt om, inte ett dugg lätt att dra i från en bil med hyffsad potensial och stilla stående start. kör både bil på bana (utan turbo förståss) och hoj.
Den dan jag kör lika snabba tider med hoj som med bil då :banana
framför allt då starten den e ju som sagt ganska avgörande i ett kort race.

Som den rättfram djunkie man e så vill jag också ha fart på min hoj så en turbo kanske e vad som behövs.
(tjejen har en på sin bil...... hmm.... behöver hon den tro :va )

Kanske nån har nått fint recept för att få fart på en oljegixxer!?
Behövliga ingridienser?
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
andersbrink skrev:
Hur många hästar vill du ha på bakhjulet, 150, 200, 300, 400?


Aha det är som Östersjön.
Man kan bara bestämma sig för en siffra och sedan få den? Det roliga med trimmning är ju att öka gradvis i stegen, ungefär efter den mall du ritat ut 150-400 och få samma kick varje gång man byter trappsteg.
Är jätte sugen på turbo, behöver bara hitta lämplig objekthoj först. Kanske min gammla 750Rw motor skulle vara bra, men då måste jag hitta ett nytt chassie till den eller till nuvarande motor.
Min sugmotor är ju lite slö och powerwheelar inte i 200 och då behövs ju kompliment :) , trots att den skrämmer skiten ur en varje gång man vrider ordentligt. Nåja det går nog snart över, så fort det blivit lite varmare och ett antal dragrace starter är tränade med den "nya" kopplingen så man vågar visa sig vid en stripp, då vill man ha mera effekt. :D
 

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR 1100
andersbrink skrev:
Hur många hästar vill du ha på bakhjulet, 150, 200, 300, 400?

Hej Anders o alla andra
Vill o vill det är väll som alltid så mycket som möjligt....!
Men frågan är väll snarare vad som är rimligt att börja skrämma upp den med utan att bygga om hela snurran.

En liten mot fråga mitt i allt hur många kusar har en 1052gixxer från början räknat på bakhjulet?

Är det rimligt med 200 hk på baken eller.....? (Kanske 150?)
Ska fortfarande ha den till gatbruk, men visst f... är man sugen på att köra bana med, men då kanske det e bättre att bygga en till som är mer anpassad och då dj.... vill man ha mååånga kusar :hihi
Fast jag vet även att det behövs en bra hoj och en förare också.
Det hjälper ju inte hur stor o kraftfull saken e mellan benen om man inte kan hantera den.... :D
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Mr Gixxer skrev:
En liten mot fråga mitt i allt hur många kusar har en 1052gixxer från början räknat på bakhjulet?

min gamla 90a hade 139,8hk på bakslangen, jag gissar på att den äldre 1052 ligger runt 115-120 nånstanns
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top