Vad skall man ha alla turbo hästar till ?????

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
andersson turbo skrev:
Dagens turbohojar är väldigt mjuka i gången och ju större turbo ju mer lik "sugmotor " i karaktären blir dom
Okay, då borde man inte alls kunna klaga på en turbohoj på bana. Vore kul å prova nån gång.

Bättre med förgasare eller insprutning om man ska turboladda? Tänkte att en Aprilia 450 kunde vara lagom i turboformat :D

sandstream

Guest
Jonas Gardèus skrev:
Är det ingen som har funderat på kompressor ??????????????????????
:squid
Tror det blir lite för stort på en hoj.

Jag skulle inte tacka nej till en turbohoj för gatan men har man tummen mitt i handen känns +40K som tex Marklund vill ha lite väl svettigt.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag kör varken på strippen eller på bana. Däremot kan jag säga att det är kul med mycket hästar på motorvägen. Att en modern literhoj för spö av en trimmad turbobil i högre farter är ju inget ovanligt. Men det ska jävligt mycket bil till för att sänka en turbohoj. Sen det här med wheelisar, behärskar man att köra på bakhjulet då gör man det med vad som helst. Turbo eller inte. Men visst e det så att powerwheelisar inte går att jämföra med riktig bakhjulsåka. Sen är det väl så att man tröttnat (efter ett antal r-hojar) på att byta system, munstycken, dynojet, luftfilter å fan vet bara för att få några ynka hästar till på papperet som knappt märks. Finns det nåt löjligare än folk som tjatar om att den bromsade 158,2 å den 156,4???? Som om det skulle vara nån skillnad på de cyklarna?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Gixxer 1 skrev:
:drool :drool :drool Om du känner för att vilja köra moppe någon gång, så kan vi byta hoj ett par dagar eller så, bara att PM:a till mig :tummenupp ;) Jag skulle i och för sig bara våga köra din hoj på tomgång :rodnar

Japp du är välkommen till våren å prova
Du vet var min hus bor :) :D :D

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nåt är snett i den här tråden.
Powerwheelies är inga riktiga wheelies? Vad är då en riktig wheelie? Att koppla upp knarren? Att rycka i styret för att få upp framtofflan? Att gunga upp? Allt sånt (med reservation för gungandet) slutade jag med när jag sålde min gamla Zündapp Combinett i samband med inköp av 125:an runt 1980. :7peta
Minns fortfarande hur dom som åkte Compact åkte runt på bakhjulet med gympadojorna släpandes i gruset bakom peden. :D
Är sånt riktiga wheelies?

Jag skulle aldrig sänka mig till att rycka i styret och jag har inte hjärta nog att koppla upp en knarr. Är för bra mek för det (dvs har för mycket förståelse för vilka påkänningar det blir på koppling/låda).

En riktig wheelie görs genom att krypa ner på tanken för att sänka tyngdpunkten så mycket det går och sen bara mjukt vrida på rullen varvid hojen i alla fall reser. That´s it.
Eller vad säger du Peter?

Sen har jag iofs full förståelse för att de som stuntar väljer en sugmotor, det skulle jag också göra om jag hade det intresset. Effekten behövs inte och en sugmotor är alltid mer linjär. Tror till och med att en nedtrimmad (dvs ännu mer linjär) sporthojsmotor vore bättre än dagens värstmotorer till det ändamålet.

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
En literhoj blir spöad av turbobil nä nä nä :kocko det tror jag inte. Det är liten chans att man träffar en sådan bil eller så är man kass på köra hoj

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Robban_C skrev:
Nåt är snett i den här tråden.
Powerwheelies är inga riktiga wheelies? Vad är då en riktig wheelie? Att koppla upp knarren? Att rycka i styret för att få upp framtofflan? Att gunga upp? Allt sånt (med reservation för gungandet) slutade jag med när jag sålde min gamla Zündapp Combinett i samband med inköp av 125:an runt 1980. :7peta
Minns fortfarande hur dom som åkte Compact åkte runt på bakhjulet med gympadojorna släpandes i gruset bakom peden. :D
Är sånt riktiga wheelies?

Jag skulle aldrig sänka mig till att rycka i styret och jag har inte hjärta nog att koppla upp en knarr. Är för bra mek för det (dvs har för mycket förståelse för vilka påkänningar det blir på koppling/låda).

En riktig wheelie görs genom att krypa ner på tanken för att sänka tyngdpunkten så mycket det går och sen bara mjukt vrida på rullen varvid hojen i alla fall reser. That´s it.
Eller vad säger du Peter?

Sen har jag iofs full förståelse för att de som stuntar väljer en sugmotor, det skulle jag också göra om jag hade det intresset. Effekten behövs inte och en sugmotor är alltid mer linjär. Tror till och med att en nedtrimmad (dvs ännu mer linjär) sporthojsmotor vore bättre än dagens värstmotorer till det ändamålet.

Oj, vad svårt att sikta rakt på en lång raksträcka o gasa med en turbo... :hihi :hihi :hihi

Väldigt kontrollerat va :rolleyes:

(I rest my case... :rofl )

.../Yoshi

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Yoshi_gixxeRR skrev:
Oj, vad svårt att sikta rakt på en lång raksträcka o gasa med en turbo... :hihi :hihi :hihi

.../Yoshi
Det handlar inte om att det skulle vara svårt. Det handlar om en upplevelse som inte går att beskriva.
Jag har full respekt för stuntare och det som de kan men det här är nåt annat.
Däremot har jag inte respekt för de som gör narr av nåt som de inte ens provat själva.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Yoshi_gixxeRR skrev:

.../Yoshi

En turbocykel varvar väl ur lika fort som en sughoj om man åker för lågt. Har man rejält klipp så är en powerwheelie i höga farter enormt kul, vad är felet med det?

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Robban_C skrev:
Det handlar inte om att det skulle vara svårt. Det handlar om en upplevelse som inte går att beskriva.
Jag har full respekt för stuntare och det som de kan men det här är nåt annat.
Däremot har jag inte respekt för de som gör narr av nåt som de inte ens provat själva.

Jag gör definitivt INTE narr av ngn turboförare (ser jävligt coolt o skulle gärna prova :tummenupp )
MEN jag gör skillnad mellan powerwheelie o "riktiga" wheelisar (kontrollerade)

Vad jag menar e att om man räknar med att "bara" lyfta framhjulet ovanför asfalten, så har dom flesta wheelat :va

En powerwheelie är garanterat JÄTTEKUL men jag tycker inte det ska klassas som att man KAN wheela (är det ngn som förstår mig)

*OBS* DETTA E FORTFARANDE MIN PERSONLIGA ÅSIKT*OBS*

(som jag har sagt tidigare i denna tråd :tungan )

.../Yoshi

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Jonas Gardèus skrev:
En literhoj blir spöad av turbobil nä nä nä :kocko det tror jag inte. Det är liten chans att man träffar en sådan bil eller så är man kass på köra hoj

Nu är du bara naiv...
Vänta bara =)

En dag blir du förvånad =)

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Rigge skrev:
En turbocykel varvar väl ur lika fort som en sughoj om man åker för lågt. Har man rejält klipp så är en powerwheelie i höga farter enormt kul, vad är felet med det?

Absolut inget fel med det!!!!
Försökte bara skilja mellen att KUNNA o "kunna" :rolleyes: :hihi

.../Yoshi

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
t.otte skrev:
Nu är du bara naiv...
Vänta bara =)

En dag blir du förvånad =)
Jag har sett många turbobilar och dom tar en eller två dagar innan dom får upp turbo trycket och då är jag redan hemma och käkar :yoparty

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Yoshi_gixxeRR skrev:
... MEN jag gör skillnad mellan powerwheelie o "riktiga" wheelisar (kontrollerade)

Vad jag menar e att om man räknar med att "bara" lyfta framhjulet ovanför asfalten, så har dom flesta wheelat :va ...
Hmmmm. Om man lyfter framtofflan i hundra blås och håller den på 1 dm höjd tills farten är över tvåhundra blås, är det kontrollerat eller inte? (nej, jag behärksar inte det):)
Är det att "bara" lyfta framhjulet ovanför asfalten? :7peta

Ta inte illa upp men jag tror du borde provköra en turboknarr. :)

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Robban_C skrev:
Hmmmm. Om man lyfter framtofflan i hundra blås och håller den på 1 dm höjd tills farten är över tvåhundra blås, är det kontrollerat eller inte? (nej, jag behärksar inte det):)
Är det att "bara" lyfta framhjulet ovanför asfalten? :7peta

Ta inte illa upp men jag tror du borde provköra en turboknarr. :)

Hehe... Jag gillar mer att ligga på balanspunkten (o där omkring)
Skulle iof vara kul o prova en turbomoppe...
Men jag e relativt säker på att det är inget för mig!!!

Hoppas alla förstår vad jag menar mellan powerwheelie o "riktig" wheelie :fattartil

Att lyfta den 1 dm o hålla den där OCH behålla samma fart vore kontrollerad WHEELIE!!!

Att lyfta den 1 dm o hålla den där medans man accelererar till 200km/h är en kontrollerad POWERWHEELIE!!!! :7peta :hihi :hihi :hihi

.../Yoshi

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Yoshi_gixxeRR skrev:
Hehe... Jag gillar mer att ligga på balanspunkten (o där omkring)
Skulle iof vara kul o prova en turbomoppe...
Men jag e relativt säker på att det är inget för mig!!!

Hoppas alla förstår vad jag menar mellan powerwheelie o "riktig" wheelie :fattartil

Att lyfta den 1 dm o hålla den där OCH behålla samma fart vore kontrollerad WHEELIE!!!

Att lyfta den 1 dm o hålla den där medans man accelererar till 200km/h är en kontrollerad POWERWHEELIE!!!! :7peta :hihi :hihi :hihi

.../Yoshi

Jag brukar i å försig ligga på närmare en meter i hjullyft mellan 180- 280-300 blås( lägre ju högre fart)

Det kräver en del kunnande de me
fast nu börjar de likna pissa längst tävling haha :banana

Ps körde min sugmotorbusa upp till 5an på hjulet (240 blås)
så ja kan sånt me

Men håller med om att dom nya grabbarna är grymma på bakhjulsåka
skulle faktiskt vilja lära mig att åka riktigt sakta och med broms
ser grymt ut :tummenupp

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
andersson turbo skrev:
Jag brukar i å försig ligga på närmare en meter i hjullyft mellan 180- 280-300 blås( lägre ju högre fart)

Det kräver en del kunnande de me
fast nu börjar de likna pissa längst tävling haha :banana

Ps körde min sugmotorbusa upp till 5an på hjulet (240 blås)
så ja kan sånt me

Men håller med om att dom nya grabbarna är grymma på bakhjulsåka
skulle faktiskt vilja lära mig att åka riktigt sakta och med broms
ser grymt ut :tummenupp

He he he... Jag kan lära dig :7peta Du kan ju få prova min 750 :tummenupp

O ja denna tråd har spårat ur pga mina egna värderingar om hur bakhjulsåkning ska gå till!!!
(o enligt mig själv så håller jag fortfarande på att lära mig... Även om jag kan åka 4-5km på slangen)
Man måste ha KRAV på sig själv för att bli bättre :fakta

.../Yoshi *dagens :spammer :rodnar *

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Yoshi_gixxeRR skrev:
Inte för att vara elak :rolleyes: men vad är "backjulet"???

O en annan sak om turbo o bakhjulsåka...
Med turbo så åker man mest bara powerwheelies (= ingen "riktig" bakhjulsåka mao) enligt mitt eget högst personliga åsikt!!!
.../Yoshi

Intressant diskution, enlig dig så måste en wheelie med trampcykel kvala in som Riktig Wheelie. Ja ja alla har vi våra böjelser.

Jonas Gardèus skrev:
Jag har sett många turbobilar och dom tar en eller två dagar innan dom får upp turbo trycket och då är jag redan hemma och käkar :yoparty

Ta och titta på min effektkurva, hur länge tror du jag väntar på effekt?!?

Jag tycker det är helt underbart att åka turbohoj och framförallt GSXR 1100 86 med turbo, den som förståsigpåare och Mc-tidningarna påstår har för vek ram för orginaleffeken. Jag tycker det funkar kanon bra med dubbla effekten på den. Hur jag skall kunna åka sugmotor hoj igen begriper jag inte, dom gånger jag provat sugmotrhojar blir jag grymt besviken på effekten. Provade en småtrimmad Hayabusa (168hk) i fjol sommar, den var lite slö tycker jag. Och det jag blev mest besviken på var en GSXR 750 99, en massa pip och skrik men det hände ingenting.
Men jag skall göra ett försök att åka sug motor igen, med min streetfigthergixxer, GSXR 750 91 med 1277cc.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...