Vad skall man tro??

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
jag köpte en CBR 1000 RR -08 på northbike här för en månad sen..
inget ont om Northbike, dom har vart jättebra att snacka med och tillmötesgående!

det jag har blivit väldigt fundersam på, skulle skruva ner tailen för att pula lite med blinkersen, den var fulkopplad som fasen därunder med motstånd till höger och vänster skakandes runt och kablar hade gått av så att blinkersen börjat strobeblinka :S

långt fram i utrymmet i tailen hittade jag något runt skumt som hade en kabel ur sig som vart avklippt bara, det visade sig vara ett horn till larm, breve satt en antenn till samma larmsystem som också hade klippt kabel, som nu inte sitter på hojen.

i kåporna fram satt en LED som även den hade klippt kabel.

tändningslås och tank har samma nyckel men tailens låsning har en annan nyckel, jag har förstått det som att den låsningen pajjat och bytts ut bara.

nu börjar jag tänka att tailens låsning brutits upp för att kunna tysta larmet som satt monterat därunder..

alternativt att tändningslås bytts ut för att det brutits upp och de bara lyckats hitta tanklåsning som gått med samma nyckel...

utöver detta har drivpaketet slitits ganska mycket för att bara gått 1300 mil, kan ju bero på tidigare ägaren inte smörjt / kört stenhårt med hojjen..

sen har jag märkt att hojjen drar en del olja och ryker svart när den fått stå still ett tag. enligt hondas intranät har den dock vart inne på garantireparation.

Detta har jag kontaktat northbike om och de verkar ta det på fullt allvar.

varför jag lägger upp det här? jag tänkte bara se om jag är rätt ute eller om jag är för paranoid??

tackar för all input jag kan få
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vilka är tidigare ägare? Hör med polisen om den varit stulen? Börja jaga i fordonsregistret!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om den har varit stulen och sen blivit inlöst och lagad så borde du ha ett försäkringsbolag någonstans i ägarhistoriken. Man kan väl tänka sig att en tidigare ägare annars ville behålla larmet när han sålde hojen, men då känns det ju lite skumt att klippa kablarna och lämna kvar delar.
Hur ser ram och motornummer ut? Stämmer det med regbeviset?

Att drivpaketet blir slitet på 1300 mil på en tusenkubikare känns inte så jättekonstigt dock.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Man har faktiskt möjlighet att häva ett köp. En hoj som drar olja lite av och till är inte helt lyckat, framförallt med tanke på att det är ett "fel" som är rätt svårt att upptäcka vid en provkörning. Sedan borde firman kunna göra detsamma jämtemot eventuellt försäkringsbolag som tvingats köpa den då den blivit stulen eller jämtemot tidigare ägare. Har den blivit stulen och sönderkörd så är det försäkringsbolagets sak att pynta så den blir återställd, hade den ägaren bara trafikförsäkring och turen att få rätt på hojen så vetefasen vad som gäller....

Lite sen, men ja, som Peter skrev men jag kanske inte var tydlig med, leta försäkringsbolag i historiken.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kablar å nycklar har jag ingen åsikt om.
Men är motorn fixad på garanti?
Kolvringar och koppling skall bytts på den!

Bytte man verkligen båda sakerna i alla motorer, och inte bara de som uppvisade problem med exempelvis hög oljekonsumtion och/eller hur nu kopplingsproblemet yttrade sig?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bytte man verkligen båda sakerna i alla motorer, och inte bara de som uppvisade problem med exempelvis hög oljekonsumtion och/eller hur nu kopplingsproblemet yttrade sig?
Och vad är hög oljekonsumption i en Honda CBR1000RR?
Tror att i Motorrads 5000mila test av en CBR1000RR så var Hondas kommentar till 4dl/100mil: "Normalt"
Hur mycket olja drar den här CBR1000RR 2008?
mrf: Har du fått nån uppfattning om hur mycket olja den förbrukar/100mil?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Och vad är hög oljekonsumption i en Honda CBR1000RR?
Tror att i Motorrads 5000mila test av en CBR1000RR så var Hondas kommentar till 4dl/100mil: "Normalt"
Hur mycket olja drar den här CBR1000RR 2008?
mrf: Har du fått nån uppfattning om hur mycket olja den förbrukar/100mil?

Man brukar säga 1 liter / 100 mil för (bil)motorer och ibland samma för hojmotorer, ibland t.o.m. 2 liter / 100 mil för hojmotorer. Men det känns IMHO mer som en tumregel när man ska ta böket att plocka ner sin 12000mila sunk-Gixer från 87 än acceptabel oljeföbrukning på en nästan nylevererad Honda.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den kan ju mycket väl ha varit stulen, men är den lagad i ett försäkringsärende så är den ju inte inlöst. Inlösta hojar skrotas, dom lagas inte upp igen, eftersom det ju blir en dubbel kostnad för bolagen. Larmet kan ju dessutom ha varit av modell hellre än bra, och klipptes bort av förra ägaren. Eller av någon tjuv som trodde att det skulle räcka med en skruvmejsel i tändlåset och inte förstod hur HISS funkar.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Den kan ju mycket väl ha varit stulen, men är den lagad i ett försäkringsärende så är den ju inte inlöst. Inlösta hojar skrotas, dom lagas inte upp igen, eftersom det ju blir en dubbel kostnad för bolagen. Larmet kan ju dessutom ha varit av modell hellre än bra, och klipptes bort av förra ägaren. Eller av någon tjuv som trodde att det skulle räcka med en skruvmejsel i tändlåset och inte förstod hur HISS funkar.

Ah jag har med tänkt i dom banorna, men det jag inte förstår är varför man lämnar kvar sakerna i hojen, varför inte ta ur allt och sälja om man bara skall ha bort det? Jag tror väl mer på att tjuvarna planerar såpass att dom slänger upp hojen i nån van eller så. :p har inte riktigt.fått någon uppfattning om förbrukningsmängd men bra att veta att det inte är konstigt att den förbrukar.. :) ska ut och.jämföra ramnummer å grejjer idag tänkte jag!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den kan ju mycket väl ha varit stulen, men är den lagad i ett försäkringsärende så är den ju inte inlöst. Inlösta hojar skrotas, dom lagas inte upp igen, eftersom det ju blir en dubbel kostnad för bolagen. Larmet kan ju dessutom ha varit av modell hellre än bra, och klipptes bort av förra ägaren. Eller av någon tjuv som trodde att det skulle räcka med en skruvmejsel i tändlåset och inte förstod hur HISS funkar.
Min ninja som blev stulen, och sedan upphittad och inlöst pga att den var rätt sabbad köptes loss från fb av verkstaden den togs till, och han hade som syfte att laga den. Den står iofs fortfarande kvar i hans verkstad vad jag vet, men inlösta hojar repareras och säljs igen ibland så...
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Man brukar säga 1 liter / 100 mil för (bil)motorer och ibland samma för hojmotorer, ibland t.o.m. 2 liter / 100 mil för hojmotorer. Men det känns IMHO mer som en tumregel när man ska ta böket att plocka ner sin 12000mila sunk-Gixer från 87 än acceptabel oljeföbrukning på en nästan nylevererad Honda.
Låter inte det lite väl mycket? Min gamla 850 har 1500 mils-intervall för olje byte (och de nya modellerna har det dubbla), detta betyder att hon har gått torrt i 1000 mil :huvet
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Enligt Northbike har den "varit inne på garantiärendet" så att det kanske inte är säkert att just oljekonsumtionen är åtgärdad.. dock var det bara det jag påpekade den gången jag pratade med dem så det känns som det vore konstigt om dom missuppfattat mig såpass. skall fråga dom igen, det jag funderar på är om den förre ägaren som iofs inte hade den särskilt länge, har bara tänkt att det är frid och fröjd med dendär oljan och bara kört på, så att det varit för låg nivå och därmed slitit ut kolvringarna på nytt??
han har inte smörjt kedjan någonting som det verkar, hittade inga spår av smörjfett någonstans när jag tog av drevkåpan.. så jag förutsätter att det inte står helt hundra till med mohammad al sharif abdullah eller vad han hette. :S

Bytte man verkligen båda sakerna i alla motorer, och inte bara de som uppvisade problem med exempelvis hög oljekonsumtion och/eller hur nu kopplingsproblemet yttrade sig?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
1 liter/100 mil?! Skulle min dra det hade jag inte haft nån olja alls kvar nu...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
OljeBYTE ja, nivån ska du kolla före varje tur :7peta

Fast nivån ska mätas med varm motor och olja någon minut efter att man stängt av motorn så det är ju egentligen lämpligare att mäta EFTER varje tur... :tungan

Men man lär ju sig hur ofta det kan vara lönt att kolla och så kollar man lite oftare för säkerhets skull. Och som citerad skriver, det är ju inte helt byte som behövs utan bara påfyllning vilket faktiskt inte är ovanligt att man får göra med gamla bilar och motorcyklar, men förhoppningsvis räcker det med några dl åt gången och mer sällan än 100 mil.

Min tio år och 4000 mil gamla hoj har aldrig behövt olja mellan oljebytena men visst kollar jag ibland ändå.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
man kan ju inte direkt ge sig ut på långturer. :S

Det går ju att ha med sig enlitersflaska med olja om man nu ska ut på långtur. Men det är väl anledningen till att det är där någonstans som man åtgärdar problemet. På en bil kan jag förvisso tänka mig att ev avgasrening kan gå åt helvete om det blir för mycket olja men det mäts ju inte på hoj. Ja sen vill man väl byta innan det blir ÄNNU värre.

Kostnaden för oljan lär vara en bråkdel jämfört med kostnad för kolvringsbytet.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top