Vad skall man tro??

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Bytte man verkligen båda sakerna i alla motorer, och inte bara de som uppvisade problem med exempelvis hög oljekonsumtion och/eller hur nu kopplingsproblemet yttrade sig?

Jag vill minnas att man skulle göra.
Drevet på veven kunde ta skada om man inte bytte.
Ringarna var genomgående dåliga.

Vad jag minns.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Men det jag tänker hela tiden är ju, satan va puckat att missa detta, men hur ska man gå till väga när man köper hoj egentligen? provkör oftast inte 100 mil, tar ju sällan av massa kåpor och kollar under när man kollar på hojjen, kanske skulle man dragit åt sig öronen direkt när nycklarna inte är samma till tändning och sadelcuts? har man inte haft modellen innan så inser man ju inte heller att det inte skall sitta en rund liten plupp till vänster om framlyktan som visar sig vara en LED. :p sen KAN de ju vara så att jag är helt fel ute och det är en schysst hoj men just nu känns det inte så alltså. :p

nu ser jag ju att den hostar ur sig lite svart rök när man startar om den stått ett tag, det är ju en ganska bra tell på att den konsumerar olja men det hade jag ju bara märkt om jag letade efter det. :p
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Den kan ju mycket väl ha varit stulen, men är den lagad i ett försäkringsärende så är den ju inte inlöst. Inlösta hojar skrotas, dom lagas inte upp igen, eftersom det ju blir en dubbel kostnad för bolagen.

De kan lagas av nån firma och säljas igen trots att de har blivit inlösta. Jag har sett en av mina stulna hojar i trafik igen med samma regnummer och allt, långt efter att jag hade fått pengar för den av försäkringsbolaget.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
JA en liten uppdatering! Ramnumret stämmer överens med transportstyrelsens uppgifter, det ser la bra ut såsett, det är ju stansat i en aluminiumbricka som sitter nitat framme på ramen, brickan ser lite inbuktad ut i omdrådet där det är stansat, ni som har sett andra CBR - det är normalt eller? det finns väl nån slags motornummer att jämföra med oxå, dock vet jag inte var det sitter? om någon vet detta är jag högst intresserad annars får jag bara kolla i instruktionsboken/googla :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
JA en liten uppdatering! Ramnumret stämmer överens med transportstyrelsens uppgifter, det ser la bra ut såsett, det är ju stansat i en aluminiumbricka som sitter nitat framme på ramen, brickan ser lite inbuktad ut i omdrådet där det är stansat, ni som har sett andra CBR - det är normalt eller? det finns väl nån slags motornummer att jämföra med oxå, dock vet jag inte var det sitter? om någon vet detta är jag högst intresserad annars får jag bara kolla i instruktionsboken/googla :)

På moderna cyklar graverar man och stansar inte. Bild?
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
OljeBYTE ja, nivån ska du kolla före varje tur :7peta

Ironin kanske inte gick igenom men förstår du hur jag tänker? Om nu nivån måste fyllas på med dess fulla volym tre gånger innan första oljebytet känns det inte riktigt aktuellt med ett byte eller för den delen ha ett intervall som är så långt, rätta mig om jag har fel...
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Ironin kanske inte gick igenom men förstår du hur jag tänker? Om nu nivån måste fyllas på med dess fulla volym tre gånger innan första oljebytet känns det inte riktigt aktuellt med ett byte eller för den delen ha ett intervall som är så långt, rätta mig om jag har fel...

Byta bör man annars dör man :) samlar sig väl massa gött i bötten på oljetråget som inte försvinner ut på annat vis än genom att släppa ut hela volymen oavsett hur mycket man fyllt på under tiden. :)
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
På moderna cyklar graverar man och stansar inte. Bild?

Och DÄR kom huvudvärken tillbaka som på beställning. :p såg jävligt scetchy ut med hälften av siffrorna svarta och resten stansade. :S skall ta bild när jag kommer hem sen :)
 

PixxarOne

Ny medlem
Gick med
14 May 2013
Ort
Åkersberga
Hoj
1998 Kawasaki ZX9R
Oh fan. Först nu såg jag ditt inlägg. :) sweet

Nu ska vi se.

Hälften av siffrorna svarta och resten stansade ?
Det låter skumt. Ta en bild och släng upp den här så vi får se.

Prata med en vän till mig och han tror att den där alu biten sitter där pga att tex polis,besikning,mm ska kunna se ramnumret enklare. Och att det till 99% ska finnas ett graverat nummer nån stans på ramen oftast runt styrhuvudet. Lycka till !
 
Last edited:

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
nu har jag räknat lite och någonstans mellan 0,8 och 1 liter per hundra mil har jag fått fylla på, tycker väl det är ganska högt faktiskt även om det är "normalt"..
firman har hört av sig och säger att låset bytts pga inbrottsförsök i tailen (kan man ju verkligen fråga sig vad dom har att hämta i tailen?!)
det hade iaf gjort på bike i trollhättan..

de hade gjort en sökning på regnumret och inte sett att den va registrerad som stulen, det jag tänker så är: vem i helvete sätter på en skylt som är registrerad stulen? då köper man ju en annan skylt till nån hoj som ägaren totalkvaddat eller så?!

larmet hade dom inget bra svar på men dom hade en teori om att det inte funkat bra för någon ägare och dom bestämt sig för att montera av det.. det kan ju säkert va så men som sagt, varför inte göra det snyggt då?

skall kolla efter flera ramnummer och lägga upp bild här snart. :)
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
IMAG0426.jpg

okay såhär ser det ut, fick letat lite på andra sidan och där stod samma nummer fast inte stansat utan inritat i ramen.. kolla av båda två mot transportstyrelsens register och det stämmer så nu är jag lugnad på den punkten till slut! puh

det är nog som det sades här att brickan är för att få bättre läsbarhet, men dåligt att inte hela numret är i svart då för det var inge lätt å läsa ändå de sista siffrorna tyckte jag..

halaldragningen av blinkersen är fixat och tailen är ihopsatt, nu är hojjen ready to race, avvaktar bara besked från Honda imorgon, om jag skall få duttla på olja efter varje tur eller vad som händer. :)

Northbike har varit väldigt tillmötesgående och tagit mig på allvar iaf, det känns gött :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där är bara typningsplåten och den kan du beställa lös och stansa in vilket nummer du vill. Det riktiga ramnr sitter på styrhuvudet och är graverat och inte stansat.

fake-yamaha-vin.jpg

Här är ett exempel på ett fejkat ramnr. Det är tydligt stansat trots att ramen tillhör en ny cykel, dessutom inte rätt typsnitt för att komma från tillverkaren.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Det där är bara typningsplåten och den kan du beställa lös och stansa in vilket nummer du vill. Det riktiga ramnr sitter på styrhuvudet och är graverat och inte stansat.

View attachment 392452

Här är ett exempel på ett fejkat ramnr. Det är tydligt stansat trots att ramen tillhör en ny cykel, dessutom inte rätt typsnitt för att komma från tillverkaren.

Bra där. Ah det stod graverat in i den svarta ramen så det var sjukt svårt att se, mitt är inte förhöjt så utan det är jämnt med ramen och graverat typsnitt.
:)
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Såhär ser de ut
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1380210570868.jpg
    uploadfromtaptalk1380210570868.jpg
    52.4 KB · Visningar: 528

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
jaha då får man väl sammanfatta lite hära..

drevslitaget förklaras delvis med att förra ägaren inte brytt sig om att smörja kedjan över huvud taget som det ser ut.
eller att det är fullt normalt att det slits ut på 1200 mil som någon skrivit..

låset bak till tailen är bytt på verkstad pga inbrott?!

oljeåtgången är normal för modellen (?!)
har dock inte fått återkoppling av Honda än..

halal-blinkers går lättare att fixa än man tror.

ramnummer och fordonsregister indikerar inget skumt.

hojen går jävligt bra när man väl kör den. :)

det enda som inte har fått något direkt svar är varför larmet har komponenter kvar - jag har ett par teorier, tailen har bytts av någon anledning, försök till wheelie som misslyckats eller avkörning är vad jag tänker, så har man helt sonika slängt på en tail från en hoj med motorhaveri, av något sammanträffande så har den oxå haft sidokåpor som är hela så man har tagit dem med, därav LED-en i sidokåpan.
detta låter extremt långsökt så jag tror nog mest på att det varit larm på hojjen, den har blivit utsatt för någon slags stöldförsök där man helt sonika brutit upp tailen för att tysta larmet, sen klippt kabel? ägaren har inte orkat fixa larmet och istället tagit ur skiten..

kan ju som många säger oxå vara nån stöld där den faktiskt kommit tillbaka till ägaren och försäkringen har inte täckt larmet när det har blivit förstört?

de tidigare ägare jag hittar är privatpersoner och mc-firmor
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Samma här. Min har nog gått torrt i en sisådär 700 mil nu då :näsblod

seriöst... ingen som inseér skillnaden på att honda GODKÄNNER en viss oljeförbrukning. det betyder ej att hojen TAR så mycket olja...

t.ex tillverkaren av min bil godkänner en förbrukning på 1 liter per 100 mil... men den tar ca 5 dl på 3000 mil...
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top