Vad skall man tro??

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Fast vad svarar carfax på som inte bilregistret gör? Har de tillgång till några andra databaser?

"Inkonsekvent mätarhistorik" kanske som de själva säger? Fordonsregistret ger dig den senast antecknade mätarställningen.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
firman jag köpte av har efter att jag kontaktat dem gjort sökning på carfax och ett stöldtjofräsregister som jag inte kommer ihåg vad det hette. där hittades inget skumt :)
Osäker på om det funkar för motorcyklar, men carfax.se kan vara en hjälp när man studerar historik på begagnade bilar iallafall.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
"Inkonsekvent mätarhistorik" kanske som de själva säger? Fordonsregistret ger dig den senast antecknade mätarställningen.

Javisst men kollar man i faq på hemsidan så står där att deras datakällor är myndigheter, verkstäder och besiktningsorgan de svävar dock på målet vilka. Bilregistret får ingen ut mer data ur än vad man själv kan få gratis. Alla protokoll från lagstadgad besiktning är offentlig handling och gallringstiden är 3 år. Inga av de större bilmärkena sammarbetar med carfax så är det servat på aukt verkstad så står det inte.

Så nej jag kan inte se att carfax har tillgång till någon data som inte är offentlig och gratis förutom de oberoende verkstäder som sammarbetar med dem.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Javisst men kollar man i faq på hemsidan så står där att deras datakällor är myndigheter, verkstäder och besiktningsorgan de svävar dock på målet vilka. Bilregistret får ingen ut mer data ur än vad man själv kan få gratis. Alla protokoll från lagstadgad besiktning är offentlig handling och gallringstiden är 3 år. Inga av de större bilmärkena sammarbetar med carfax så är det servat på aukt verkstad så står det inte.

Så nej jag kan inte se att carfax har tillgång till någon data som inte är offentlig och gratis förutom de oberoende verkstäder som sammarbetar med dem.

Du undrade om man får ut mer info via en carfax-rapport än vad man själv kan få via _Fordonsregistret_, så svaret var alltså ja. Du betalar en mindre slant för att slippa göra jobbet med att sitta i telefonkö eller faxa diverse olika myndigheter och register.

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Helt sjukt att de anses normalt o behöva hinka på så mycket olja varje 100 mil:confused: hur fan blir de när den får några mil på nacken Lixom.......

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Man brukar säga 1 liter / 100 mil för (bil)motorer och ibland samma för hojmotorer, ibland t.o.m. 2 liter / 100 mil för hojmotorer. Men det känns IMHO mer som en tumregel när man ska ta böket att plocka ner sin 12000mila sunk-Gixer från 87 än acceptabel oljeföbrukning på en nästan nylevererad Honda.

Med den oljeförbrukning på en modern bil/ mc motor skulle nog miljörörelsen gör uppror, dom siffrorna gällde nog gammla motorer från 50talet..........faktiskt högre förbrukning än en två taktare

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Med den oljeförbrukning på en modern bil/ mc motor skulle nog miljörörelsen gör uppror, dom siffrorna gällde nog gammla motorer från 50talet..........faktiskt högre förbrukning än en två taktare

Jag tycker miljörörelsen kan kontakta honda så dom styr upp detta. :) och trimmar motorn när dem ändå är igång. :)

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Ja såhär ser bettan ut iaf. Så ni vet att ni inte skall köpa den. ;) lade även upp bild på penisen jag hittade under kjolen Money. ;)
Det låter mer som att han upptäckte en snopp istället för en mus. :hihi:hihi

Bifogat

• uploadfromtaptalk1380301421897.jpg
    uploadfromtaptalk1380301421897.jpg
    19.1 KB · Visningar: 134
  • uploadfromtaptalk1380301448461.jpg
    uploadfromtaptalk1380301448461.jpg
    43.4 KB · Visningar: 151

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Du skriver att den svartryker i min värld så är det inte olja den drar utan den får för fet bränsleblandning.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Du skriver att den svartryker i min värld så är det inte olja den drar utan den får för fet bränsleblandning.

Ofan. Svartryker inte hela tiden utan puffar ut när man startar efter att den stått länge. :p kan ju tänkas att den sprutar på lite mycke, det vet jag faktiskt inte, men förbrukar inte mycket soppa vad jag märkt iaf. Går rent och fint på alla varv utom tomgång då, den vandrar lite.. men det har jag hört är vanligt när man slängt på slipon. :)

Men jo, den förbrukar olja, det vet jag eftersom jag sammanlagt fyllt på 1,2 liter olja sen jag köpte hojen. :)

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lågfriktionsmotorer drar olja. Larm strular, så man sliter bort skiten.
Samt att 99% av alla apor som installerar miniblinkers gör katastrofalt fula raggarlösningar. Samma typer av människor (kioskraggare) smörjer ogärna kedjan då hojen blir smutsig....

Alltså, TS hoj är en fullt normalt begagnad snart 6år gammal honda.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Lågfriktionsmotorer drar olja. Larm strular, så man sliter bort skiten.
Samt att 99% av alla apor som installerar miniblinkers gör katastrofalt fula raggarlösningar. Samma typer av människor (kioskraggare) smörjer ogärna kedjan då hojen blir smutsig....

Alltså, TS hoj är en fullt normalt begagnad snart 6år gammal honda.

Hehehe jag tror fan du har rätt i det. :)

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
OljeBYTE ja, nivån ska du kolla före varje tur :7peta
Min DR drar sjukt lite olja, behöver aldrig fylla på mellan oljebytena.

...Mig veterligen är det väl inget fel i det? :confused:

(Byter var 600-800e mil och hojen drar ca 2dl/800mil)

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Ser ut som resterna av ett sånthär larm:
http://www.vikinglarm.se/mc--och-mo...m-med-motorfjarrstart-5000m-rackvidd/c8/p180/

Har ett sånt med, de är lite knepiga så kan förstå att om det var inkopplat på mer än blinkers att man surnar och river ur det.

Ja det gör det verkligen! Ofan, då får man väl vara glad att det inte sitter kvar då kanske. :p
Hoppas det inte är massa halvtaskiga skarvat i några väsentliga kablar nu bara. Stod nåt om fjärrstart å grejer??

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja det gör det verkligen! Ofan, då får man väl vara glad att det inte sitter kvar då kanske. :p
Hoppas det inte är massa halvtaskiga skarvat i några väsentliga kablar nu bara. Stod nåt om fjärrstart å grejer??

Japp, man kan koppla in den och få fjärrstart och fjärravstängning och skit. Något jag inte gjort eftersom att larmet är lite udda och larmar på av sig självt när man kör ibland och så... Känner att jag inte riktigt litar på larmet tillräckligt mycket för att låta det styra motorn då. :näsblod
Man klipper två kablar för att koppla in det har jag för mig, så om det varit inkopplat där så borde det iaf inte vara någon stor mängd skarvar.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Japp, man kan koppla in den och få fjärrstart och fjärravstängning och skit. Något jag inte gjort eftersom att larmet är lite udda och larmar på av sig självt när man kör ibland och så... Känner att jag inte riktigt litar på larmet tillräckligt mycket för att låta det styra motorn då. :näsblod
Man klipper två kablar för att koppla in det har jag för mig, så om det varit inkopplat där så borde det iaf inte vara någon stor mängd skarvar.

Sounds Good. :)

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Min DR drar sjukt lite olja, behöver aldrig fylla på mellan oljebytena.

...Mig veterligen är det väl inget fel i det? :confused:

(Byter var 600-800e mil och hojen drar ca 2dl/800mil)

Hondas XL/XR enstånkamotorer var väl också snåla men hur är oljan vid bytet? luktar bensin??? :D

Med vänlig hälsning

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...