Det är för svårt att tänka sig in i en sån situation om man inte har varit där själv... Folk kan säga så mycket om hur de tror att de hade reagerat i vissa situationer, men när det faktiskt kommer till kritan skiljer sig ofta verkligheten från teorin.
Rånad har jag aldrig blivit, men dock misshandlad. Och det jag lärde mig den gången var att passivt motstånd suger (jag försökte undvika att slåss, blev påhoppad i alla fall och har nu men för livet), så om någon hoppar på mig gör jag garanterat våldsamt motstånd. Är visserligen inte i så bra form som jag brukade vara, men jag är ändå hyfsat säker på min förmåga att ta hand om mig själv. Är det sen en fråga om två mot en så gäller det väl mest bara att ha lite taktik också och försöka se till att göra om matchen till en mot en. Så, om två random obeväpnade grabbar hade hoppat fram och bett om plånboken hade jag gjort mitt bästa för att slippa ge den till dem. Det är för meckigt att spärra alla kort och be om nya, och jag förvarar ofta en del viktiga papper i plånboken... Så den vill jag inte bli av med om jag slipper. Tror och hoppas att jag kan hålla huvudet kallt och ta hand om situationen på ett sätt som gör att det blir värt risken. Sen vet man ju aldrig, kan mycket väl bli skitskraj och frysa totalt. Man vet som sagt väldigt dåligt hur man kommer reagera såhär i förväg. Höll mig dock ganska lugn förra gången jag blev påhoppad och hade lätt kunnat göra motstånd, men vissa omständigheter gjorde att jag försökte klara mig utan... Ett misstag jag inte gör om.
Handlar det däremot om beväpnat motstånd blir ju saken lite annorlunda. Om en av grabbarna drar fram en kniv (eller än värre en pistol) hade jag nog gett mig ganska omgående. Visst kan man få bestående men av obeväpnad fight också (det har jag ju själv fått erfara), du kan till och med dö om det vill sig riktigt illa. Men där har man i alla fall en hyfsad chans. När vapen är inblandade ökar riskerna ganska markant, så pass att det inte längre är värt att ens försöka. Eller ja, skulle det råka ligga ett järnrör på marken bredvid mig och motståndet bara är en futtig fällkniv så är jag inte den som är den. Men obeväpnad mot beväpnat motstånd ger jag mig inte in på. Viftas det med pistoler är det bara att ge sig direkt och be dem ta det jävligt lugnt och rikta eländet åt ett annat håll så att inga skott går av oavsiktligt...
Inte för att jag tror att jag kommer hamna i riktigt så dåliga lägen, varken hänger i såna krokar särskilt ofta eller gör saker som får folk att vilja hoppa på mig (oftast). Man kan ju alltid hoppas att man slipper i alla fall
Sammanfattning: Är de bara obeväpnade (och man vet det helt säkert) hade jag i alla fall inte gett dem mina saker direkt. Snarare typ vägrat och försökt ta mig därifrån, sen eventuellt slåss om man måste. Är de beväpnade hade jag gett mig direkt, om inte omständigheterna är väldigt väldigt mycket till min fördel (typ polis inom sprintavstånd eller liknande).