Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

• Antal röstningar
    0

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Ponera att du vandrar ensam en kväll i nåt ensligt område och två normalstora män/pojkar (de flesta som utför personrån är ju faktiskt pojkar) kom fram till dig utan vapen i händerna och sa åt dig att lassa över plånkan och mobilen, annars åker du på däng.
Vad skulle du göra?

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Antagligen hade dom hunnit börja slåss långt innan jag fattat vad som var i göringen. :disträ

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Förhoppningsvis gett dom plånkan och mobilen, Inte värt att få råspö för nått med en självrisk på 500 plånkan är ändå tom och kortet spärrar man och får tillbaka pengarna på ändå.

Risken är dock ganska stor att jag är på så dålig humör att jag skiter i att jag får spö. Och försöker ta kontroll över situationen genom att slå först. Så har jag tyvärr reagerat för (inte rån men hotfulla situationer) att jag slås som en tjej hjälper mig inte heller

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Oj oj oj, säger jag bara till de två pojkarna då...
För de ska ha klart för sig att de skulle ha fått smaka på en galen kvinnas vrede och senare ångra sig bittert att de gav sig på fel lady.:ajjabajja
Jag hade blivit helt jävla rasande och mer än gärna flängt ut alla mina agressioner och löpt amok emot dem, ja mer än gärna. :kulspruta :kryckor

Sen i rätten skulle jag le mitt snällaste leende och med pip-gråt-ynk-röst bara oskyldigt hävdat:"-allt jag försökte göra var bara att försvara mej" snörvel-pip-snyt-gråt...:skrattaåt
:cdevil

Edit: Jag är inte galen. Men jag hade fan blitt det om nån försökte råna mej. Seriöst.
Edit 2: Hade jag haft kids så hade jag reagerat annorlunda och faktiskt gett snorungarna som försökte råna mej det jag hade på mej. Man vet ju inte om de har en kniv och det skulle bli lite jobbigt om man råkade få den i levern och sen dog av skadorna pga lite cash och en ful mobil. Liksom i det fallet hade det inte varit värt risken.
Tur att man inte har efterlevande säger jag bara till alla tjuvar. :tummenupp

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Oj oj oj, säger jag bara till de två pojkarna då...
För de ska ha klart för sig att de skulle ha fått smaka på en galen kvinnas vrede och senare ångra sig bittert att de gav sig på fel lady.:ajjabajja
Jag hade blivit helt jävla rasande och mer än gärna flängt ut alla mina agressioner och löpt amok emot dem, ja mer än gärna. :kulspruta :kryckor

Sen i rätten skulle jag le mitt snällaste leende och med pip-gråt-ynk-röst bara oskyldigt hävdat:"-allt jag försökte göra var bara att försvara mej" snörvel-pip-snyt-gråt...:skrattaåt
:cdevil

Edit: Jag är inte galen. Men jag hade fan blitt det om nån försökte råna mej. Seriöst.
Edit 2: Hade jag haft kids så hade jag reagerat annorlunda och faktiskt gett snorungarna som försökte råna mej det jag hade på mej. Man vet ju inte om de har en kniv och det skulle bli lite jobbigt om man råkade få den i levern och sen dog av skadorna pga lite cash och en ful mobil. Liksom i det fallet hade det inte varit värt risken.
Tur att man inte har efterlevande säger jag bara till alla tjuvar. :tummenupp
Nu är jag skittråkig och dryg då jag inser att du troligen skämtar meeen

Har du nån erfarenhet av slagsmål? Troligen inte, man kan ha hur mycket vrede som helst men utan teknik krävs en jävla råstyrka för att få in nått som gör skillnad. Och eftersom de är två så är det ganska kört.
Och troligen är det inte första gången de är i bråk om de rånar nån så du lär få ganska grovt med stryk. sen har vi inte ens gått in på att de troligen är höga och har nån sorts backup vapen med sig.

Jag vet det för jag har het temperament, en stor käft så har hamnat i bråk ett par gånger och alltid förundrats över hur LITE skada mina slag gör, blir nog inte ens blåmärken. Då gick jag ändå på bejutsi som liten och väger 83 kg så jag borde inte vara så mycket kassare än medelsvenson tycker jag.

Tur för mig har den andra personen inte heller kunnat slås eller så har det blivit uppbruttet. Men på en bakgata mot två pers som bara gått ut för att råna nån, tänk över om de e värt att dö för, folk verkar ju inte ha några spärrar numera

Edit: Ser nu att du resonera lite som jag, fast i mitt fall är det att jag har inte så mkt att förlora (eller leva för beroende på hur man ser det):tungan

Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Nu är jag skittråkig och dryg då jag inser att du troligen skämtar meeen

Skämtade faktiskt inte alls.
Jag hade blivit helt jävla fukkking rasande och fajtats med mina nycklar (nu lät det kanske en smula mordiskt, men jag går alltid med mina nycklar mellan fingrarna när jag är ute, just in case liksom). Och om än att det inte är det "smartaste reaktionen" så vet jag att jag hade reagerat så.
Och du, underskatta inte heller adrenalin.

Sen är det också mycket vad man 'utstrålar' när man är ute, ja det finns faktiskt t.o.m forskning som visar på det. Dvs att ditt sätt att gå, din utstrålning och ditt kroppsspråk signalerar för en potentiell förövare vilken som för dem skulle vara det enklaste target, de undviker 'starka och självsäkra' targets.
Jag kan avslöja att jag gillar att promenera sent om kvällarna/nätterna i centrala sthlm (lite trafik, tyst och skönt) och har så gjort i 4 år utan att en endaste gång ens i närheten blivit angripen.
Givetvis ska man inte vara oförsiktig och söka sig till problem eller situationer som verkar hotfulla, men man ska heller inte gå omkring skraj och inte våga promenera ensam i stan om sena kvällar.

Jag skulle inte tolerara att bli rånad av några kids och därför skulle jag heller inte bry mej att fajtas för min rätt och bli arg gentemot några som försöker sno mina grejjer. Så det så!

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Du börjar som sagt i ena änden å slutar i andra.. Men jo vist har du rätt i mycket.

Adrenalin ska inte underskattas, men tro inte att du är den ända som har det i kroppen dom har hunnit bygga upp rätt mkt av det medans de vänta på ett offer. Och rohypnol och ett gäng andra droger påverkar ganska grovt smärttrösklar och aggresivitet och spärrar. Har själv haft det tvecksama nöjet att hamna i slagsmål med rhohypnolpack och jag hade nog dött om inte folk lagt sig i. Va ju nån för nått år sen som förökte stoppa en rhoppemisbrukare från att misshandla sin tjej så han tog slog skafftet från en donkraftrakt över armen på han så den brötts men han fortsatte så han slog mot huvudet, har för mig han fick 1 år i finkan för det, trotts vittnen som styrker att det va självförsvar. Och jag vet inte hur du e men stryck är jag inte rädd för men sitta frihetsberövad i ett år de klarar jag inte, jag klättrar på väggarna efter en dag hemma.

Nycklar mellan knogarna är smart om man vill peta ögonen ur nån men går verkligen en assa nyckel genom kläder å hud utan att vika sig, tvivlar faktiskt. (kanske om man bara har en mellan knogarna så all kraft hamnar där? jag vet inte men tvivlar) Jag "brukar" utnyttjar jag att jag är längre och skallar dem.

Har de redan krävt plånbok och mobil lär de nog inte ge sig vad du än säger.

Även om det generellt sätt är bäst att snacka sig ur hotfula situationer specielt mot fulla människor.
(som oftast bara vill ha respekt, och eftersom de inte kan skafa vänner vill de att folk ska va rädda för dem istället)

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Känns som någon varit inne på flashback nyligen... :tungan

Problemet är att man inte vet om snubbarna har kniv på sig eller ej. Gör man misstaget att slå på någon som har något vasst på sig så kan det gå illa. Den risken är inte värd att ta!

Kunde jag garantera att de inte hade något på sig så hade jag nog försökt smälla dem i backen.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Känns som någon varit inne på flashback nyligen... :tungan

Problemet är att man inte vet om snubbarna har kniv på sig eller ej. Gör man misstaget att slå på någon som har något vasst på sig så kan det gå illa. Den risken är inte värd att ta!

Kunde jag garantera att de inte hade något på sig så hade jag nog försökt smälla dem i backen.
Precis viste man att det värsta man kan få är en ordentlig runddängning skulle jag nästan se det som en vällbehövlig spänning i min trista vardag men dö en ganska tråkig död för en telefon och lite växel nä riktigt så trist är inte mitt liv. Då riskerar jag helre att köra ihjäl mig i sommar, då har jag iaf kul under tiden.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är för svårt att tänka sig in i en sån situation om man inte har varit där själv... Folk kan säga så mycket om hur de tror att de hade reagerat i vissa situationer, men när det faktiskt kommer till kritan skiljer sig ofta verkligheten från teorin.

Rånad har jag aldrig blivit, men dock misshandlad. Och det jag lärde mig den gången var att passivt motstånd suger (jag försökte undvika att slåss, blev påhoppad i alla fall och har nu men för livet), så om någon hoppar på mig gör jag garanterat våldsamt motstånd. Är visserligen inte i så bra form som jag brukade vara, men jag är ändå hyfsat säker på min förmåga att ta hand om mig själv. Är det sen en fråga om två mot en så gäller det väl mest bara att ha lite taktik också och försöka se till att göra om matchen till en mot en. Så, om två random obeväpnade grabbar hade hoppat fram och bett om plånboken hade jag gjort mitt bästa för att slippa ge den till dem. Det är för meckigt att spärra alla kort och be om nya, och jag förvarar ofta en del viktiga papper i plånboken... Så den vill jag inte bli av med om jag slipper. Tror och hoppas att jag kan hålla huvudet kallt och ta hand om situationen på ett sätt som gör att det blir värt risken. Sen vet man ju aldrig, kan mycket väl bli skitskraj och frysa totalt. Man vet som sagt väldigt dåligt hur man kommer reagera såhär i förväg. Höll mig dock ganska lugn förra gången jag blev påhoppad och hade lätt kunnat göra motstånd, men vissa omständigheter gjorde att jag försökte klara mig utan... Ett misstag jag inte gör om.

Handlar det däremot om beväpnat motstånd blir ju saken lite annorlunda. Om en av grabbarna drar fram en kniv (eller än värre en pistol) hade jag nog gett mig ganska omgående. Visst kan man få bestående men av obeväpnad fight också (det har jag ju själv fått erfara), du kan till och med dö om det vill sig riktigt illa. Men där har man i alla fall en hyfsad chans. När vapen är inblandade ökar riskerna ganska markant, så pass att det inte längre är värt att ens försöka. Eller ja, skulle det råka ligga ett järnrör på marken bredvid mig och motståndet bara är en futtig fällkniv så är jag inte den som är den. Men obeväpnad mot beväpnat motstånd ger jag mig inte in på. Viftas det med pistoler är det bara att ge sig direkt och be dem ta det jävligt lugnt och rikta eländet åt ett annat håll så att inga skott går av oavsiktligt...

Inte för att jag tror att jag kommer hamna i riktigt så dåliga lägen, varken hänger i såna krokar särskilt ofta eller gör saker som får folk att vilja hoppa på mig (oftast). Man kan ju alltid hoppas att man slipper i alla fall:)

Sammanfattning: Är de bara obeväpnade (och man vet det helt säkert) hade jag i alla fall inte gett dem mina saker direkt. Snarare typ vägrat och försökt ta mig därifrån, sen eventuellt slåss om man måste. Är de beväpnade hade jag gett mig direkt, om inte omständigheterna är väldigt väldigt mycket till min fördel (typ polis inom sprintavstånd eller liknande).

Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Jag skulle skratta dom rakt i ansiktet och be dom dra och gå vidare... Skulle dom inte ge sig skulle jag tills slut lacka ur och sänka dom rakt av och förmodligen plocka av dom deras värde saker...
Jag skulle aldrig backa för 2 sketna snorungar som försöker råna mig oavsett om de har vapen eller inte...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag skulle bestämt med ej hotfullt be dem gå därifrån och inte störa mig... förmodligen eskalerar det och funkar inte diplomatin så blir det fight.
Har dock aldrig varit i riktigt slagsmål då jag lyckats köra diplomativägen... men har ett gäng år av kampsportsutövande bakom mig så jag skulle nog klara av att försvara mig hyffsat.

Det närmsta fight jag kommit var nån full snubbe på ett bröllop som ville börja svinga i bastun... aikidade hans slag (utnyttjade hans kraft och fick honom ur balans och ned på golvet med andra ord) så han låg där på rygg... sen var det bara att ta sig därifrån och det fort, för jag gissar att jag sårade hans ego ganska rejält inför de andra i bastun.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En snabb skalle när de minst anar, sen benen på ryggen.
Beror ju självklart på vad det är för killar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur många rånare "ber" om något innan de har armen om halsen med den lilla paketkniven, (ryms lätt dold i handen), mot skinnet på offret? "Skulle aldrig.....", tror folk har kollat på för mycket film. Inte så långa dispyter eller tid att se sig om. Kanske hinner undra varför den där personen går så nära innan det är någon annan som låter dig känna lite metall som varning nedanför örat. En fin cocktail av beteendestörningar, adrenalin och droger underlättar ju för förövaren.

Man bör nog mest agera preventivt och försöka undvika situationer där man är utlämnad men jag vet av erfarenhet att detta klientel finner inte minst tågstationer/busshållplatser vara utmärkta tillhåll och de behöver vi ju använda.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Hörde någon gammal skröna om att de frågat Bruce Lee om samma sak. Vilken försvarsmetod skulle han välja?

-Adidas!

Dvs, det effektivaste var ju att springa tyckte även han!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha