Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

• Antal röstningar
    0

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är en djävligt bra fråga. Nu har jag aldrig hamnat i någon sådan situation så jag vet ju inte helt säker.

I första hand skulle jag nog försöka prata mig ur det. Det har jag lyckats med framgångsrikt när folk muckat. Men det är nog inte alltid det funkar på rånare. Dessutom är det ganska länge sedan jag behövde den talangen.

Vore jag säker på att det var frågan om 2 obeväpnade personer och jag gjorde bedömningen att om det var en av dom så skulle jag klara av det så finns nog risken att jag skulle försöka plocka den ena så fort som möjligt så det bara var en kvar. Sen får han fly eller fäkta illa beroende på vad han vill. Jag har tränat både kampsport och boxning tidigare och med dryga 85 kilo så tror jag att jag skulle ha hyfsade odds.

Dock så är ju haken att risken är ganska stor att dom har någon form vapen med som backup. Blir det råkurr och dom plötsligt drar fram en pistol eller en kniv så är man djävligt illa ute. Då är det plötsligt inte någon som står där och viftar med ett vapen och vill ha dina grejor. Då är det någon som är ordentligt förbannad och vill skada dig som står där och viftar. Då är risken att man slutar som skadad på akutmottagningen ganska stor.

Med tanke på den ganska stora risken för vapen så hoppas jag att jag i den situationen där jag inte kan prata mig ur det bara skulle lämna ifrån mig grejorna alternativt vända mig och och springa utav bara helvete.
Risken är dock att jag skulle bli så pass förbannad att jag försöker mig på att sänka dom djävlarna.

Framtiden får utvisa hur jag gör.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Får dom in första smällen så tappar du kollen på var nummer 2 är tack vare tunnelseende, sen kommer andra på beställning.

Är jävligt svårt att slåss mot flera i verkligheten, självklart ännu svårare att slåss mot 2 som inte följer några regler.

Det där är bara fantasier. Första smällen avgör inte på något sätt vem som drar kortaste strået.

Vad gäller att följa regelboken så anser jag dock att den inte finns om jag blir påhoppad på gatan. Ger man sig på oskyldiga oprovocerat så har man avskrivit sig sina rättigheter, och särskillt om dom är flera mot en.

Vad gäller vapen så vet buset att straffet är avsevärt högre om dom är beväpnade. Väpnat rån klassas som grovt rån så därför sker nog trots allt ganska många rån obeväpnat. Har själv råkat ut för ett sånt som slutade bakom galler för han som försökte.

Utfallet i pollen är ju lite bisarr eftersom 95% av populationen bör lämpligast lägga benen på ryggen. Är man dessutom tjej så är det nog 99.999% som borde lägga benen på ryggen. Har tränat med många tjejer och inte ens tjejer med svart bälte i någon kampsport kan känna sig säkra på utfallet i strid mot en kille som har 50-100% mer muskelmassa. Ibland tycker jag dessutom att många som tränat lite självförsvar får en lite osund bild av sin egen förmåga.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det där är bara fantasier. Första smällen avgör inte på något sätt vem som drar kortaste strået.

Vad gäller att följa regelboken så anser jag dock att den inte finns om jag blir påhoppad på gatan. Ger man sig på oskyldiga oprovocerat så har man avskrivit sig sina rättigheter, och särskillt om dom är flera mot en.

Vad gäller vapen så vet buset att straffet är avsevärt högre om dom är beväpnade. Väpnat rån klassas som grovt rån.

Du har moral, du förlorar.

Nej!

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Intressant att endast 12-13% påstår/tror att dom skulle ge upp prylarna

I verkligheten lär siffran vara ganska mkt större. De är nog många som skulle reagera annorlunda när det väl kommer till kritan..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Intressant att endast 12-13% påstår/tror att dom skulle ge upp prylarna

I verkligheten lär siffran vara ganska mkt större. De är nog många som skulle reagera annorlunda när det väl kommer till kritan..

Jag tror inte du förstår hur hårda alla SH-krigare är.

ketting fo live! :yoparty:yoparty

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tack, roligt att du tycker det trots att du väl läst det du citerar.

Jo men samtidigt verkar du lite verklighetsfrånvarande.

Du tror tex inte att första smällen spelar någon roll?
Du tror rånare 1 tjaffsar lite, ger dig en lavett och väntar på att du ska göra en häftig hollywood oneliner följt av ditt motslag?

:)

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke

Du tror rånare 1 tjaffsar lite, ger dig en lavett och väntar på att du ska göra en häftig hollywood oneliner följt av ditt motslag?

Ska man sänka två rånare så hade iaf jag satt en push kick i bröstet på den ena så han åker ner i backen, försökt sänka den andra med en kombination och sedan ta itu med den andra killen som är på fötterna igen

Om man inte tränar kampsport eller har erfarenhet av bråk så är det ingen bra idé att försöka sänka två rånare, som antagligen slagits en hel del..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Verklighetsfrånvänd kanske eller så har jag sett mer än du i din verklighet.

Jag kommer från en liten håla där man ser folk fightas i snitt en gång per lördagkväll. Jag är dessutom den typen som gårt ut varje lördagkväll så jag har sett mycket och jag kan inte säga att utfallet på de fajter jag sett på något sätt avgjorts av första slaget.

Några få undantag har jag sett och det är killar som har en bra knockout-punch i sina slag. Dessvärre är det kanske 1% som verkligen har så bra slag och ännu färre under en verklig fajt.

Har bara råkat ut för en rånare och han agerade inte enligt ditt förslag.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Verklighetsfrånvänd kanske eller så har jag sett mer än du i din verklighet.

Jag kommer från en liten håla där man ser folk fightas i snitt en gång per lördagkväll. Jag är dessutom den typen som gårt ut varje lördagkväll så jag har sett mycket och jag kan inte säga att utfallet på de fajter jag sett på något sätt avgjorts av första slaget.

Några få undantag har jag sett och det är killar som har en bra knockout-punch i sina slag. Dessvärre är det kanske 1% som verkligen har så bra slag och ännu färre under en verklig fajt.

Har bara råkat ut för en rånare och han agerade inte enligt ditt förslag.

Även om man inte knockas av slaget så lär man bli groggy, och då är det väldigt lätt att bli sänkt

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
om man gör de crocodiledundeestyle vore coolt.. de där är ingen kniv, de här är en! oså sliter man upp en rambokniv, kan även förvira dom lite med kompassen i andra ändan :rolleyes:

jag är 190 med 130 kg, jag lägger mig på dom o krossar dom,, fast skulle förmodligen ge över alla saker. :näsblod

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag ska vara seriös så tror jag att det bästa tipset för killar kan vara samma råd som ges till tjejer som hamnat inför tex en våldtäktssituation. Att upprepat skrika, tex "Nej", "Hjälp" eller "Rånförsök" så högt man kan. Det stressar säkert upp rånare. Spec alla dessa rån tonåringar emellan, där rånoffret tvingas langa över mobilen mitt i folkvimlet på offentliga platser tex.

I somras var jag på väg hem från båten sent en natt, gick genom Vasaparken. När jag lämnat parken bakom mig hörde jag en kvinnoröst som skrek "Nej! Nej Nej" förtvivlat, ljudet kom från en dåligt upplyst genväg omgärdad av buskar. Jag började springa ditåt och plockade upp befälsrösten från åren i Flottan, skrek "vad håller ni på med" redan innan jag kommit fram för att se vad som hände.

När jag kom fram låg där en kvinna i 40-årsåldersåldern på marken med sitt Arlanda-märkta bagage spritt runt ikring. Såg ryggarna på två unga killar försvann springade därifrån. Eftersom jag inte visste hur illa däran hon var så valde jag att stanna hos henne.

Hon hade vägrat släppa handväskan och då blivit omkulldragen, men iom att hon började skrika och sparka emot så hade de unga killarna blivit märkbart stressade berättade hon: När jag kom ångandes så drog slöddret direkt. Men hade hon inte skrikit så hade jag nog missat rånförsöket, då hade jag inte säkert kopplad det hasande ljudet från grusgången som handgemäng.

Så att påkalla uppmärksamhet ger säkerligen samma stress hos rånare som när tjuvar råkar starta ett billarm när de är och bryter.

Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Så att påkalla uppmärksamhet ger säkerligen samma stress hos rånare som när tjuvar råkar starta ett billarm när de är och bryter.

Men finns inte det en liten risk att dom blir mer aggressivare?
Får panik och spöar skiten ur en?

Men visst. Att skrika är ju alltid ett försök. Har man tur så kanske det kommer någon som kan hjälpa till.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men finns inte det en liten risk att dom blir mer aggressivare?
Får panik och spöar skiten ur en?

Men visst. Att skrika är ju alltid ett försök. Har man tur så kanske det kommer någon som kan hjälpa till.

Säkert, iaf om det är ett kickersgäng som primärt är ute efter att slå ned ngn, dvs där inte rånet står i centrum. Där är det nog bäst att fly, i synnerhet om de är flera. Men om man inte kommer undan utan hamnar i underläge så ska man nog föra så mycket liv man kan.

Men rationella rånare vill ju ha det enkelt, blir det för trassligt så är det enklare att avbryta och ta ngt annan. Det är ju pengar eller mobil de vill ha.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag hade blivit helt jävla fukkking rasande och fajtats med mina nycklar

Inte för att vara sådan men innan du testat att slåss ett par ggr kanske du skulle vara mindre självsäker, det kommer dina smärtreceptorer och/eller stolthet tacka dig för en vacker dag! :)

Jag har blivit rånad förresten, det var kniv i magen och tack å hej. Hade jag bara haft mina nycklar hade jag varit sejf. :gnissla

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Har blitt utsatt för ett rånförsök en gång.
Detta i Köln av nån påtänd knarkare som på knacklig engelska framförde "I want your camera, givet it to me"
Varvid jag blev aslack o svarade "You can try to take it" sen vände jag på klacken och gick. Killen han inte regagera utan först då jag tagit 5-6 steg började han gå efter mig.
Styrde kos mot tågstationen o de automatkarbin beväpnade vakterna.
Var på helspänn hela tiden & om jag tyck mig höra att rånaren kommit närmare än de 5-6 stegen hade jag sprungit som en gnu. Nu skedde inte det o då man närmade sig tågstationen försvann rånaren lämpligtvis

Efter detta har jag nu tränat självförsvar i en massa år av och till.
Har vid två tillfällen behövt använda mig av mina självförsvarskunskaper.
Båda gångerna har angriparna varit påverkade/fulla
Båda gångerna har angriparna blitt oskadligjorda utan att nån hamnat på akuten
Jobbigast var gänget i tunnelbanan mot sundbyberg då två hade rökt på. (Polisen fick bara tag på en och åklagaren la ner )

Så skulle jag bli utsatt för ett rånförsök skulle min första reaktion vara
"Du kan ju alltid försöka"
Men denna gång skulle jag INTE vända på ryggen o försöka ta mig därifrån utan lita på mina kunskaper

Sen så är mina slantar/prylar mina slantar/pyrlar o de ska andra ge fan i.
Vill de ha dem av mig, så räcker det inte med att hota o vifta, då blir ja sur.
Dvs ska nån ha nått av mig så måste de vara berädda att begå mord, annars får de svälja stoltheten o ta nån annan. Av mig får de inte ett rött öre av princip skäl.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Jag hade lämnat mobilen, och sedan sprungit. Hoppats på att de inte springer efter, för att ta plånbok + nycklar.

Kan säga att jag gärna hade röstat på stapel #3, men det modet har jag nog inte när jag väl blir rånad. Men jag är 1.70 och väger 70 kilo, redan där har jag siffrorna mot mig. Om jag hade varit 190, vägt 90 kilo och haft mindre hjärna hade jag nog börjat slå. Men jag är inte sån.

Hyffsat Svensson :näsblod

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...