Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

• Antal röstningar
    0

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Första slaget är dom inte beredda på att det ska komma, då har man störst chans att sätta en perfekt träff som dom inte hinner reagera på.
[YOUTUBE-ID]piOpoY6VWSE[/YOUTUBE-ID]
Tror inte han hade gått ner lika lätt om kampen väl hade startat?

Sen om jag skulle nita rånarna, det beror nog på läget. Kanske skicka några välriktade sparkar samt slag och se om dom går ner. Om inte så kör man "leg it" för att undvika att dom hinner dra kniven (som fegisarna garanterat har).

Smartast är nog att skrika och springa.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

På gatan finns ingen gong-gong, kampen startar om inte förr så senast när ni står i varandras säkerhetszon.

Om rånaren är så korkad att han ställer sig så där nära ska han ju ha en skalle snabbare än han hinner säga "pengar".

Såg nyss när jag pga tråden kollade fighter på youtube någon självförsvarsskola där dom stod så där nära innan "lektionerna" började. Djäkla dålig självförsvarsskola om dom tycker att eleverna ska släppa ett hot så nära att han kan ge en skalle.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Första slaget är dom inte beredda på att det ska komma, då har man störst chans att sätta en perfekt träff som dom inte hinner reagera på.
[YOUTUBE-ID]piOpoY6VWSE[/YOUTUBE-ID]

Sen om jag skulle nita rånarna, det beror nog på läget. Kanske skicka några välriktade sparkar samt slag och se om dom går ner. Om inte så kör man "leg it" för att undvika att dom hinner dra kniven (som fegisarna garanterat har).

Smartast är nog att skrika och springa.

Hehe riktigt fult gjort

Är man inte beredd på ett slag så knockas man väldigt enkelt då nacken som vanligtvis tar upp smällen en hel del är avslappnad och hjärnan flyger med full fart in i skallbenet. Ungefär som att krocka utan bälte ..

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Hehe riktigt fult gjort

Är man inte beredd på ett slag så knockas man väldigt enkelt då nacken som vanligtvis tar upp smällen en hel del är avslappnad och hjärnan flyger med full fart in i skallbenet. Ungefär som att krocka utan bälte ..

Med lite tur faller offret och slår huvudet i gatan riktigt hårt. Plötsligt står man åtalad för dråp. Kanske bättre att ge bort sin lur ändå?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
På gatan finns ingen gong-gong, kampen startar om inte förr så senast när ni står i varandras säkerhetszon.

Om rånaren är så korkad att han ställer sig så där nära ska han ju ha en skalle snabbare än han hinner säga "pengar".

Såg nyss när jag pga tråden kollade fighter på youtube någon självförsvarsskola där dom stod så där nära innan "lektionerna" började. Djäkla dålig självförsvarsskola om dom tycker att eleverna ska släppa ett hot så nära att han kan ge en skalle.

På gatan (krogslagsmål) tycker jag ofta att folk ställer sig nära för att "brösta upp sig" och försöka skrämma den andra, ungefär som på videon. Händerna brukar sällan vara i en strategisk position nära huvudet.

Att bli rånad av två killar utan vapen har jag aldrig varit med om, kanske håller dom avstånd, kanske gör dom inte det. Känns inte som det är dom skarpaste knivarna i lådan som pysslar med personrån.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På gatan (krogslagsmål) tycker jag ofta att folk ställer sig nära för att "brösta upp sig" och försöka skrämma den andra, ungefär som på videon. Händerna brukar sällan vara i en strategisk position nära huvudet.

Ja, gruffarna brukar göra exakt så. Men det är uselt självförsvar att släppa in dom så nära. Lyckas man inte hålla dom ifrån sig med händer och ord så att dom ändå kommer tillräckligt nära för att kunna ge dig en skalle då kan är det bättre att du ger dom en skalle först. Du har knappast en chans att hinna undan en skalle från 2 dm avstånd så det läget får aldrig uppstå.

Det klassiska är ju att gruffarna skriker "Ta bort händerna" eller "Rör mig inte!" osv samtidigt som dom trycker sig nära. Kanske försöker slå bort dina händer för att komma nära.
Det är bara säga som det är att du betraktar dom så hotfulla att du inte vågar släppa dom närmare.

Att bli rånad av två killar utan vapen har jag aldrig varit med om, kanske håller dom avstånd, kanske gör dom inte det. Känns inte som det är dom skarpaste knivarna i lådan som pysslar med personrån.

Räkna med att en av dom sannolikt håller sig på lite avstånd. Om det sen är 1m längre bort eller 30m är väl svårt säga men människan funkar ju oftast så. Det är en som jobbar och en annan tittar på, kanske hjälper om det behövs. Kanske bevakar tillfartsvägar

Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
När jag läser inläggen här, blir jag verkligen förvånad att så många säger att dom skulle välja att ta strid, och på allvar tro att dom skulle klara av två personer.
Om vi utgår från att busarna är erfarna på att råna och slåss (om vi inte skulle ha turen att råka ut för några amatörer som ska råna för första gången) det innebär att dom är vana vid stressen och adrenalinet och använder det till sin fördel. Troligtvis saknar de även varje form att kunna känna medkänsla och är beredda att göra vad som helst för att inte förlora
Det är med största sannolikhet få personer som kan vinna över två st. Såvida du inte själv är van vid situationen dvs. Att du är van att slåss på gatan.

Jag har haft turen att aldrig blivit utsatt för rån eller liknande, men däremot så har jag over 15 års erfarenhet av olika kampsporter och slagits under ordnande former. Inte förrens jag provade Krav Maga och liknande, insåg jag att de flesta kampsporter inte funkar på gatan såvida du inte har mångårig erfarenheten av din stil.De flesta stilar tränar försvar mot sin egna teknik, vilket innebär att när det kommer en buse som slåss annorlunda blir det svårt för hjärnan att ställa om. De flesta stilar tränar inte stress och aggrevisitetsträning, vilket är en förutsättning för att klara att försvara dig

Först och främst så reagerar kroppen kraftigt på slag och sparkar om du inte är van vid det. Ett hårt slag mot kroppen kommer att ge din kropp en chock, troligtvis kommer du att krypa ihop och föra armarna mot det skadade stället och då lämna blottor som motståndarna kommer att utnytja. Om båda överöser dig med slag kommer du automatiskt att bara försöka skydda dig, att slå tillbaks kommer inte att finnas i din hjärna.
Ett strypgrepp kommer att ge dig panikkänslor och kräkreflexer, det är en fruktansvärd känsla första gången du utsätts för det, bara personer som utsatts för det ett flertal gånger kan försvara sig mot det.

Så även om du har de bästa förutsättningarna tekniskt och fysiskt så är ändå stressen det mest avgörande i verklig kamp.Stressen är kroppens sätt att förbereda sig för en skrämmande situation, allt från en arbetsintervju eller hot, skillnaden är nivån på stressen vi uppfattar,
Det finns olika typer av övergrepp

*plötsliga övergrepp innebär att attacken kommer från ingenstans, vi är totalt mentalt oförberedda, här kommer adrenalinet extremt snabbt och du hinner inte känna av stressen, vilket gör att man faktiskt oftast instinktivt börjar slåss för livet

*Intervjuande övergrepp avser övergrepp som kommer succesivt, typ rånare som hotar dig med att slå ihjäl dig. ju längre tid innan dom anfaller ju mer stress och adrenalin bygger du upp

*Inväntande övergrepp är att vi blir hotade "jag kommer tillbaks snart och dödar dig" och du du tvingas leva med hotet att bara invänta på att buset ska slå till.
här blir den hotade oftast helt apatisk efter ett tag, kan inte äta eller sova.

Vid rån eller hot om våld kommer din puls att öka vilket medför flera biefekkter
Ompriotering av blod till vitala dela av kroppen kommer att ske. Blodet flyttas till större muskelgrupper som axlar, lungor, benmusklulatur. Huden ,fingrar, ansiktsmuskler får mindre blod, vilket påverkar finmotoriken. du kommer få svårt att tex. kunna försvara dig med påkar pinnar eller liknande saker. Du fryser/skakningar i ben och armar blir blek mm.
Magen tycker inte om att få adrenalin i sig, framför allt inte kortisol. den gör uppror, du mår illa och kanske tom. spyr.
All avföring är skadlig för kroppen om den hamnar utanför sina skyddande kärl. Kroppen vill göra sig av med alla slaggprodukter för att minska risken allvarliga skador om dessa kärl punkteras. Stridstömning är ett känt ord inom stridande militärer. dvs. du bajsar och kissar på dig
Synen förändras du får tunnelseende, hörseln prioteras bort, samtidigt som reptilhjärnan tar överhanden och fokuserad blicken på hotet som vi reagerar på först, vilket innebär att du troligtvis inte ser angripare 2
Det ska påpekas att alla människor reagerar olika, och det är omöjligt att veta innan hur man kommer att reagera, det ända man med säkerhet kan säga att alla reagerar förutom psykiskt störda människor.

Allt detta händer dig från en millisekund upp till ett par sekunder från att buset hotar dig
att då försöka att slåss med två personer är verkligen dumt. En mobil eller plånbok är inte värt att skada sig allvarligt. jag föreslår att lämna ifrån sig allt och försöka ta sig därifrån så fort som möjligt

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om jag ska vara seriös så tror jag att det bästa tipset för killar kan vara samma råd som ges till tjejer som hamnat inför tex en våldtäktssituation. Att upprepat skrika, tex "Nej", "Hjälp" eller "Rånförsök" så högt man kan. Det stressar säkert upp rånare. Spec alla dessa rån tonåringar emellan, där rånoffret tvingas langa över mobilen mitt i folkvimlet på offentliga platser tex.

I somras var jag på väg hem från båten sent en natt, gick genom Vasaparken. När jag lämnat parken bakom mig hörde jag en kvinnoröst som skrek "Nej! Nej Nej" förtvivlat, ljudet kom från en dåligt upplyst genväg omgärdad av buskar. Jag började springa ditåt och plockade upp befälsrösten från åren i Flottan, skrek "vad håller ni på med" redan innan jag kommit fram för att se vad som hände.

När jag kom fram låg där en kvinna i 40-årsåldersåldern på marken med sitt Arlanda-märkta bagage spritt runt ikring. Såg ryggarna på två unga killar försvann springade därifrån. Eftersom jag inte visste hur illa däran hon var så valde jag att stanna hos henne.

Hon hade vägrat släppa handväskan och då blivit omkulldragen, men iom att hon började skrika och sparka emot så hade de unga killarna blivit märkbart stressade berättade hon: När jag kom ångandes så drog slöddret direkt. Men hade hon inte skrikit så hade jag nog missat rånförsöket, då hade jag inte säkert kopplad det hasande ljudet från grusgången som handgemäng.

Så att påkalla uppmärksamhet ger säkerligen samma stress hos rånare som när tjuvar råkar starta ett billarm när de är och bryter.

Alltså, erkänn att du ångrade att du är fruit när du hade en värnlös kvinna i dina armar som du just räddat, småfuktig och alldeles beredd med tandborste och necessär i packad väska, några hundra meter hemifrån! Erkänn! :mad:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800

Precis helt rätt, i verkligen står motståndarna väldigt nära varandra.De flesta stilar tränar försvar på längre avstånd, vilket gör att det blir obehagligt och svårt att försvara sig på kort avstånd. Det är faktiskt bra att träna med med kort avstånd, då kan man lära sig att utnytja avståndet med knän, armbågar mm.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vet hur jag skulle reagera, eftersom att det hänt...

Jag skulle först vara mitt vanliga dryga jag och svara att jag inte äger någon plånbok, och fortsätta att vara dryg om följdfrågorna. Allt utfört lugnt och stilla med ett flin på läpparna och hård blick (jävligt underskattat sätt att reagera på hot). Om de sedan skulle vilja slåss om saken så ser jag till att slå hårt och skoningslöst på sätt som sänker dem för resten av striden.
Drar de vapen blir jag fullkomligt vetlös och det blir antagligen en grov misshandel av den som drar vapen.

Sedan, alla ni som säger "Det är inte värt att få stryk för en plånbok eller mobil." Det handlar inte om en plånbok eller mobil. Det handlar om en jävla rätt att få gå utomhus utan att några jävla muppar vill ge sig på en. Det är en rättighet som jag iaf anser är jävligt värd att försvara i både tid och otid.

Min far gav mig två visdomsord när jag skulle ut på min första fest, och han satte flaskan sprit i näven på mig. Nummer ett: "Nu blir du inte för full." Nummer två: "Hamnar du i bråk, se till att de har ondare än vad du har. För ont får du oavsett."

:rofl :rofl :rofl
Jag vet inte vilken mätare som slår hårdast nu, white-trasho-metern, mytomano-metern eller kettingo-metern.

:lol :lol :lol

Tack för att du avgjorde tävlingen 2010 års töntigase inlägg i alla fall. :tummenupp

Det här måste jag visa honkiie, var fan har han tatt vägen? :mad:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Anyway jag tycker iaf att man ska vara ganska van vid att slåss om man ska ge sig på två rånare. Folk slutar ju inte slå för att man ligger på backen nu förtiden, så de är lätt att dra på sig allvarliga skador ..

Det är så fruktansvärt sant. Och rent allmänt tycker jag att man ska ge fan i att slåss om man inte är beredd att skada den de andra allvarligt och eventuellt ge men för livet.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag skulle skratta dom rakt i ansiktet och be dom dra och gå vidare... Skulle dom inte ge sig skulle jag tills slut lacka ur och sänka dom rakt av och förmodligen plocka av dom deras värde saker... Jag skulle aldrig backa för 2 sketna snorungar som försöker råna mig oavsett om de har vapen eller inte...
Vad du sannolikt inte tänker på är att bajskorven i dina kallingar renderar ett visst handikapp. :mattias

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag läser inläggen här, blir jag verkligen förvånad att så många säger att dom skulle välja att ta strid, och på allvar tro att dom skulle klara av två personer.
Om vi utgår från att busarna är erfarna på att råna och slåss (om vi inte skulle ha turen att råka ut för några amatörer som ska råna för första gången) det innebär att dom är vana vid stressen och adrenalinet och använder det till sin fördel. Troligtvis saknar de även varje form att kunna känna medkänsla och är beredda att göra vad som helst för att inte förlora
Det är med största sannolikhet få personer som kan vinna över två st. Såvida du inte själv är van vid situationen dvs. Att du är van att slåss på gatan.

Jag har haft turen att aldrig blivit utsatt för rån eller liknande, men däremot så har jag over 15 års erfarenhet av olika kampsporter och slagits under ordnande former. Inte förrens jag provade Krav Maga och liknande, insåg jag att de flesta kampsporter inte funkar på gatan såvida du inte har mångårig erfarenheten av din stil.De flesta stilar tränar försvar mot sin egna teknik, vilket innebär att när det kommer en buse som slåss annorlunda blir det svårt för hjärnan att ställa om. De flesta stilar tränar inte stress och aggrevisitetsträning, vilket är en förutsättning för att klara att försvara dig

Först och främst så reagerar kroppen kraftigt på slag och sparkar om du inte är van vid det. Ett hårt slag mot kroppen kommer att ge din kropp en chock, troligtvis kommer du att krypa ihop och föra armarna mot det skadade stället och då lämna blottor som motståndarna kommer att utnytja. Om båda överöser dig med slag kommer du automatiskt att bara försöka skydda dig, att slå tillbaks kommer inte att finnas i din hjärna.
Ett strypgrepp kommer att ge dig panikkänslor och kräkreflexer, det är en fruktansvärd känsla första gången du utsätts för det, bara personer som utsatts för det ett flertal gånger kan försvara sig mot det.

Så även om du har de bästa förutsättningarna tekniskt och fysiskt så är ändå stressen det mest avgörande i verklig kamp.Stressen är kroppens sätt att förbereda sig för en skrämmande situation, allt från en arbetsintervju eller hot, skillnaden är nivån på stressen vi uppfattar,
Det finns olika typer av övergrepp

*plötsliga övergrepp innebär att attacken kommer från ingenstans, vi är totalt mentalt oförberedda, här kommer adrenalinet extremt snabbt och du hinner inte känna av stressen, vilket gör att man faktiskt oftast instinktivt börjar slåss för livet

*Intervjuande övergrepp avser övergrepp som kommer succesivt, typ rånare som hotar dig med att slå ihjäl dig. ju längre tid innan dom anfaller ju mer stress och adrenalin bygger du upp

Intervjuande övergrepp avser övergrepp som kommer succesivt, typ rånare som hotar dig med att slå ihjäl dig. ju längre tid innan dom anfaller ju mer stress och adrenalin bygger du upp

Inväntande övergrepp är att vi blir hotade "jag kommer tillbaks snart och dödar dig" och du du tvingas leva med hotet att bara invänta på att buset ska slå till.
här blir den hotade oftast helt apatisk efter ett tag, kan inte äta eller sova.

Vid rån eller hot om våld kommer din puls att öka vilket medför flera biefekkter
Ompriotering av blod till vitala dela av kroppen kommer att ske. Blodet flyttas till större muskelgrupper som axlar, lungor, benmusklulatur. Huden ,fingrar, ansiktsmuskler får mindre blod, vilket påverkar finmotoriken. du kommer få svårt att tex. kunna försvara dig med påkar pinnar eller liknande saker. Du fryser/skakningar i ben och armar blir blek mm.
Magen tycker inte om att få adrenalin i sig, framför allt inte kortisol. den gör uppror, du mår illa och kanske tom. spyr.
All avföring är skadlig för kroppen om den hamnar utanför sina skyddande kärl. Kroppen vill göra sig av med alla slaggprodukter för att minska risken allvarliga skador om dessa kärl punkteras. Stridstömning är ett känt ord inom stridande militärer. dvs. du bajsar och kissar på dig
Synen förändras du får tunnelseende, hörseln prioteras bort, samtidigt som reptilhjärnan tar överhanden och fokuserad blicken på hotet som vi reagerar på först, vilket innebär att du troligtvis inte ser angripare 2
Det ska påpekas att alla människor reagerar olika, och det är omöjligt att veta innan hur man kommer att reagera, det ända man med säkerhet kan säga att alla reagerar förutom psykiskt störda människor.

Allt detta händer dig från en millisekund upp till ett par sekunder från att buset hotar dig
att då försöka att slåss med två personer är verkligen dumt. En mobil eller plånbok är inte värt att skada sig allvarligt. jag föreslår att lämna ifrån sig allt och försöka ta sig därifrån så fort som möjligt

Allihop så väldigt sant.
När man slåss som kampsportare följer man dessutom uttalade och outtalade regler för vad man får och inte får göra. Handgemäng på gatan har inga regler. Alls.

Sedan bör man använda sin adrenalinrush för att ta sig från platsen med om man nu väljer att slåss, för när den släpper är man inte mycket att ha i en fajt. >.<

:rofl :rofl :rofl
Jag vet inte vilken mätare som slår hårdast nu, white-trasho-metern, mytomano-metern eller kettingo-metern.

:lol :lol :lol

Tack för att du avgjorde tävlingen 2010 års töntigase inlägg i alla fall. :tummenupp

Det här måste jag visa honkiie, var fan har han tatt vägen? :mad:

Puss. :)

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Har faktiskt varit lite nyfiken på Krav Maga sedan jag stötte på en utövare som tränat stridskonsten nere i Israel för ett par år sedan. Det är nog ingen tillfällighet att militär och polis lär ut denna teknik runt om i världen. När jag först hörde talas om det fanns det inga kurser här hemma. Numera finns det det och jag funderar på att anmäla mig till en kurs. Tanken har växt starkare under hösten sedan incidenten jag om min flickvän råkade ut för som jag beskrev i mitt första inlägg i tråden på andra sidan.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har faktiskt varit lite nyfiken på Krav Maga sedan jag stötte på en utövare som tränat stridskonsten nere i Israel för ett par år sedan. Det är nog ingen tillfällighet att militär och polis lär ut denna teknik runt om i världen. När jag först hörde talas om det fanns det inga kurser här hemma. Numera finns det det och jag funderar på att anmäla mig till en kurs. Tanken har växt starkare under hösten sedan incidenten jag om min flickvän råkade ut för som jag beskrev i mitt första inlägg i tråden på andra sidan.

Nästan alla militärer får prova lite sådant idag.

Utom min pluton :D
Våran löjtnant, som var och är den mest skrämmade person jag träffat :gnissla
Kan jämföra honom med Jason Statham för dom var riktigt lika och ungefär lika trevliga.
Han tyckte det var töntigt och sa bara till oss att, fram till lunch ska vi slåss :skrämd
-Jag skiter i hur bara ni gör det bra och inte ser förjävliga ut när vi kommer tillbaka.

Det blev inte vackert..... :dummer

Det som jag märkte då gällande slagsmål är att, 9 av 10 ggr så blir det en sving, som plockar med sig lite luft, och sen så ligger man och kramas på backen.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nästan alla militärer får prova lite sådant idag.

Utom min pluton :D
Våran löjtnant, som var och är den mest skrämmade person jag träffat :gnissla
Kan jämföra honom med Jason Statham för dom var riktigt lika och ungefär lika trevliga.
Han tyckte det var töntigt och sa bara till oss att, fram till lunch ska vi slåss :skrämd
-Jag skiter i hur bara ni gör det bra och inte ser förjävliga ut när vi kommer tillbaka.

Det blev inte vackert..... :dummer

Det som jag märkte då gällande slagsmål är att, 9 av 10 ggr så blir det en sving, som plockar med sig lite luft, och sen så ligger man och kramas på backen.
Tanken med krav maga är väll just att inte hamna i kramgrupp på golvet? :hihi

Frågade en kompis som gick krav maga va grundiden va? "Att göra vad som krävs för att klara sig oavsett hur fegt eller fult det är" va svaret, har tänkt testa det i 2 å nu, får bli till våren.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Kravmanga är nog det bästa om man bara vill lära sig självförsvar, eftersom allt är tillåtet (man kan inte tävla i det) och bygger på realistiska angrepp
De är dock ingen hård fysisk träning

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kravmanga är nog det bästa om man bara vill lära sig självförsvar, eftersom allt är tillåtet (man kan inte tävla i det) och bygger på realistiska angrepp
De är dock ingen hård fysisk träning

Hård fysisk träning tror jag spelar mindre roll när man gör en tåpaj på pungen, du sänker nog de största anabolahästarna om du prickar :död

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha