När jag läser inläggen här, blir jag verkligen förvånad att så många säger att dom skulle välja att ta strid, och på allvar tro att dom skulle klara av två personer.
Om vi utgår från att busarna är erfarna på att råna och slåss (om vi inte skulle ha turen att råka ut för några amatörer som ska råna för första gången) det innebär att dom är vana vid stressen och adrenalinet och använder det till sin fördel. Troligtvis saknar de även varje form att kunna känna medkänsla och är beredda att göra vad som helst för att inte förlora
Det är med största sannolikhet få personer som kan vinna över två st. Såvida du inte själv är van vid situationen dvs. Att du är van att slåss på gatan.
Jag har haft turen att aldrig blivit utsatt för rån eller liknande, men däremot så har jag over 15 års erfarenhet av olika kampsporter och slagits under ordnande former. Inte förrens jag provade Krav Maga och liknande, insåg jag att de flesta kampsporter inte funkar på gatan såvida du inte har mångårig erfarenheten av din stil.De flesta stilar tränar försvar mot sin egna teknik, vilket innebär att när det kommer en buse som slåss annorlunda blir det svårt för hjärnan att ställa om. De flesta stilar tränar inte stress och aggrevisitetsträning, vilket är en förutsättning för att klara att försvara dig
Först och främst så reagerar kroppen kraftigt på slag och sparkar om du inte är van vid det. Ett hårt slag mot kroppen kommer att ge din kropp en chock, troligtvis kommer du att krypa ihop och föra armarna mot det skadade stället och då lämna blottor som motståndarna kommer att utnytja. Om båda överöser dig med slag kommer du automatiskt att bara försöka skydda dig, att slå tillbaks kommer inte att finnas i din hjärna.
Ett strypgrepp kommer att ge dig panikkänslor och kräkreflexer, det är en fruktansvärd känsla första gången du utsätts för det, bara personer som utsatts för det ett flertal gånger kan försvara sig mot det.
Så även om du har de bästa förutsättningarna tekniskt och fysiskt så är ändå stressen det mest avgörande i verklig kamp.Stressen är kroppens sätt att förbereda sig för en skrämmande situation, allt från en arbetsintervju eller hot, skillnaden är nivån på stressen vi uppfattar,
Det finns olika typer av övergrepp
*plötsliga övergrepp innebär att attacken kommer från ingenstans, vi är totalt mentalt oförberedda, här kommer adrenalinet extremt snabbt och du hinner inte känna av stressen, vilket gör att man faktiskt oftast instinktivt börjar slåss för livet
*Intervjuande övergrepp avser övergrepp som kommer succesivt, typ rånare som hotar dig med att slå ihjäl dig. ju längre tid innan dom anfaller ju mer stress och adrenalin bygger du upp
Intervjuande övergrepp avser övergrepp som kommer succesivt, typ rånare som hotar dig med att slå ihjäl dig. ju längre tid innan dom anfaller ju mer stress och adrenalin bygger du upp
Inväntande övergrepp är att vi blir hotade "jag kommer tillbaks snart och dödar dig" och du du tvingas leva med hotet att bara invänta på att buset ska slå till.
här blir den hotade oftast helt apatisk efter ett tag, kan inte äta eller sova.
Vid rån eller hot om våld kommer din puls att öka vilket medför flera biefekkter
Ompriotering av blod till vitala dela av kroppen kommer att ske. Blodet flyttas till större muskelgrupper som axlar, lungor, benmusklulatur. Huden ,fingrar, ansiktsmuskler får mindre blod, vilket påverkar finmotoriken. du kommer få svårt att tex. kunna försvara dig med påkar pinnar eller liknande saker. Du fryser/skakningar i ben och armar blir blek mm.
Magen tycker inte om att få adrenalin i sig, framför allt inte kortisol. den gör uppror, du mår illa och kanske tom. spyr.
All avföring är skadlig för kroppen om den hamnar utanför sina skyddande kärl. Kroppen vill göra sig av med alla slaggprodukter för att minska risken allvarliga skador om dessa kärl punkteras. Stridstömning är ett känt ord inom stridande militärer. dvs. du bajsar och kissar på dig
Synen förändras du får tunnelseende, hörseln prioteras bort, samtidigt som reptilhjärnan tar överhanden och fokuserad blicken på hotet som vi reagerar på först, vilket innebär att du troligtvis inte ser angripare 2
Det ska påpekas att alla människor reagerar olika, och det är omöjligt att veta innan hur man kommer att reagera, det ända man med säkerhet kan säga att alla reagerar förutom psykiskt störda människor.
Allt detta händer dig från en millisekund upp till ett par sekunder från att buset hotar dig
att då försöka att slåss med två personer är verkligen dumt. En mobil eller plånbok är inte värt att skada sig allvarligt. jag föreslår att lämna ifrån sig allt och försöka ta sig därifrån så fort som möjligt