Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

• Antal röstningar
    0

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag har blivit rånad tre gånger. Två gånger har tjuven hamnat på gatan, en gång blev jag av med alla saker.

Bästa skyddet är att inte hamna i situationen.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag blev rånad när jag var typ 14. Så jag skulle hämnas på de jävlarna.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hade gett dom mina saker. Orka riskera att dö för en sån skitgrej. Man vet ju inte om dom har vapen, är drogade osv.

Första smällen vinner ... men det är lätt att snacka
Sen är väl frågan om man skulle tro att dom skulle klara av det

Första smällen är ju helt oväsntlig vill jag lova.

Det är SISTA smällen som garanterar resultat :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Första smällen är ju helt oväsntlig vill jag lova.

Det är SISTA smällen som garanterar resultat :)

Får dom in första smällen så tappar du kollen på var nummer 2 är tack vare tunnelseende, sen kommer andra på beställning.

Är jävligt svårt att slåss mot flera i verkligheten, självklart ännu svårare att slåss mot 2 som inte följer några regler.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Med tanke på att vilken fjortis som helst kan sticka en kniv i buken på en och orsaka letala skador, så skulle jag göra som man blev tillsagd. Synd att dö i en leverblödning pga en telefon.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Får dom in första smällen så tappar du kollen på var nummer 2 är tack vare tunnelseende, sen kommer andra på beställning.

Är jävligt svårt att slåss mot flera i verkligheten, självklart ännu svårare att slåss mot 2 som inte följer några regler.

Men, eftersom sista smällen garanterar dig vinst i fighten måste den ju vara viktigare?

Du kommer ju inte garanterat förlora bara för att du får första...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Men, eftersom sista smällen garanterar dig vinst i fighten måste den ju vara viktigare?

Du kommer ju inte garanterat förlora bara för att du får första...

Du förlorar odds iaf :)

Inte så säkert att du ens hinner få in en smäll.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Armbåga sig fri och kuta som fan helt enkelt.
Annars tror jag Jörgens alternativ kan funka, tillsammans med att man knäpper upp gylfen och hänger ut den :brynad

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har inte råkat ut för rån men däremot blivit utsatt för hemfridsbrott....av en tjej:död ...satte sig gränsle och satte knäna mot halsen, höll i handlederna för att göra en lång historia väldigt kort...jag bet och skrek och fick krafter som jag aldrig trodde jag hade.

Rösten, naglar och tänder skulle jag inte tveka att använda i en trängd situation

o mot en man...ja där vet varje kvinna vad som funkar bäst :rolleyes:

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har sprungit efter en rånare en gång, sedan fick jag veta av rånoffret att rånaren hade pistol.
När jag sedan pratade med polisen visade det sig att han hade skjutit mot en taxichaufför vid ett tidigare rån.

Nästa gång springer jag åt motsatt håll...

Till min gympalärare vill jag bara upplysa om att det var min dåliga kondition som räddade mig....

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Skämtade faktiskt inte alls.
Jag hade blivit helt jävla fukkking rasande och fajtats med mina nycklar (nu lät det kanske en smula mordiskt, men jag går alltid med mina nycklar mellan fingrarna när jag är ute, just in case liksom). Och om än att det inte är det "smartaste reaktionen" så vet jag att jag hade reagerat så.
Och du, underskatta inte heller adrenalin.

Sen är det också mycket vad man 'utstrålar' när man är ute, ja det finns faktiskt t.o.m forskning som visar på det. Dvs att ditt sätt att gå, din utstrålning och ditt kroppsspråk signalerar för en potentiell förövare vilken som för dem skulle vara det enklaste target, de undviker 'starka och självsäkra' targets.
Jag kan avslöja att jag gillar att promenera sent om kvällarna/nätterna i centrala sthlm (lite trafik, tyst och skönt) och har så gjort i 4 år utan att en endaste gång ens i närheten blivit angripen.
Givetvis ska man inte vara oförsiktig och söka sig till problem eller situationer som verkar hotfulla, men man ska heller inte gå omkring skraj och inte våga promenera ensam i stan om sena kvällar.

Jag skulle inte tolerara att bli rånad av några kids och därför skulle jag heller inte bry mej att fajtas för min rätt och bli arg gentemot några som försöker sno mina grejjer. Så det så!

Ett tips är att inte slåss med nycklarna då det är lika stor risk att du skadar dig själv, och om du mot förmodan skulle lyckas skada honom med nycklarna så kommer inte ett litet skärsår stoppa förövaren. Att nycklar vore ett bra vapen är helt fel och det första man lär sig på en självförsvarskurs
Använd mobilen som hammare istället, eller ännu hellre sätt en pungspark och löp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sen är det också mycket vad man 'utstrålar' när man är ute, ja det finns faktiskt t.o.m forskning som visar på det. Dvs att ditt sätt att gå, din utstrålning och ditt kroppsspråk signalerar för en potentiell förövare vilken som för dem skulle vara det enklaste target, de undviker 'starka och självsäkra' targets.

Medvetet eller omedvetet är jag rätt övertygad om att de signaler man sänder ut, ögonkontakt, hållning, vaksamhet etc till sin omgivning antingen skyddar en eller drar till sig packet. Slutar aldrig förundras över att vissa personer alltid hamnar i bråk eller blir utsatta för rån och andra aldrig blir det trots att de rör sig i samma miljöer. Nu tänker jag på unga friska personer inte gamlingar. Varför blir t ex vissa så provocerade av en stor kille ute på krogen?

Jag har faktiskt aldrig hamnat i något riktigt bråk i hela mitt liv. Visst har man fått en smäll på käften av någon obildad korkad unge i skolan vid något tillfälle, men det räknar jag inte.

Under sensommaren höll jag och min flickvän på att bli "rånade" under småtimmarna. Gick över en öppen plats utmed en stängd uteservering och en hamn basängen. Såg en person till vänster om oss som stod stilla och kände hur ett par personer närmade sig bakifrån. Tänkte att snart får jag ett slag bakifrån, men det kom aldrig. Jag höll mig kall hela tiden och visade inget, mer än att jag mötte blicken på personen mitt framför mig som en signal att jag förstod vad som höll på att hända. Var spik nykter. Personen i fråga sa något till de andra på ett språk jag inte förstod och jag kände att de försvann bakom mig. Det var utan tvekan den mest otäcka situationen jag råkat ut för på väldigt länge. Att jag var nykter var nog den stora räddningen. Hade jag varit full hade personerna nog rånat mig. Då hade man varit ett enkelt byte.

För ett antal år sedan fick jag och min kompis punktering på en hyrbil i en spansk stad och vek av in på en mindre sidogata. Jag tyckte att det var väldigt märklig situation att få punktering, men vad gör man? En kvinna kommer ut och skriker "they are trying to robb you" och min kompis fick panik, men jag kände mig säkrare i och med att kvinnan varit uppmärksam. Gick ut på gatan runt hörnet och såg inte en själ. Antagligen hade de skrämts iväg. I efterhand har jag förstått att någon punkterat däcket vid ett trafikljus och därefter följt efter oss. Min kompis är rena brandfacklan - blond och smälter inte direkt in i landet med sin typiska turistklädsel. Bytte däck och körde vidare.

Vad hade jag gjort om det blivit skarp läge och de ville ha mina värdesaker som plånbok, klocka eller rent min bil eller motorcykel? Mest troligt hade de fått det utan motstånd om jag bedömde att det var fara för mitt eller någon i min närhets liv eller hälsa. Samtidigt kan man nog inte svara på den frågan utan att ha hela situationen klar för sig. I vissa länder hjälper det inte att lämna ifrån sig saker frivilligt. I Sydafrika är ens liv väldigt billigt och jag kan tänka mig att det ser ut likadant på vissa håll i Sydamerika.

Det är nog inte fel att lära sig lite självförsvar typ Krav Maga.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha