Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

Vad skulle du göra om du höll på att bli rånad?

• Antal röstningar
    0

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Sen så är mina slantar/prylar mina slantar/pyrlar o de ska andra ge fan i.
Vill de ha dem av mig, så räcker det inte med att hota o vifta, då blir ja sur.
Dvs ska nån ha nått av mig så måste de vara berädda att begå mord, annars får de svälja stoltheten o ta nån annan. Av mig får de inte ett rött öre av princip skäl.

Det är ju faktiskt lite det som det handlar om, att man skall ge fan i mina saker.
Den värdigheten är klart värd mer än vad prylarna kostar... annars kan man lika gärna börja lämna hojen olåst också.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Har aldrig blivit rånad, men däremot överfallen två gånger av puckon. Första gången blev jag överrumplad fullständigt vilket gav motståndet det mentala övertag dom behövde.

Andra gången var det inte ens en teoretisk idé att försöka göra nåt, då var dom 8-10 man med en spikklubba som skulle lära mig att inte sno brudarna från deras kvarter. Min räddning den gången var att 2-3 av motståndarna reagerade på den något ojämna lagindelningen och övertygade sina "vänner" att upphöra.

Idag har jag ingen aning om hur jag skulle reagera, men det är många faktorer i det hela också. Snorungar - större chans att jag gör motstånd. Rejäla förortsgangsters - ger mig nog direkt. Beväpnade - ger mig. Obeväpnade - försöker snacka mig ur det.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Vad jag önskar att jag skulle göra: Skalla den störste av rånarna medvetslös och slita högerarmen av honom och spöa den andre med. :stenhård

Vad jag antagligen skulle göra: Skrika som en skolflicka och lämna ifrån mig grejerna. Inte värt att få spö och eventuella men för livet för en mobil och dom futtiga kronor i kontanter jag brukar ha på mig.:näsblod

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Jag skrev ju precis att bara ett fåtal har sådan punch i sina slag. 99% av befolkningen bara retar upp motståndaren lite extra med sitt slag.

Att knocka någon ja, men att slå någon groggy så man får chans att fly borde väl medelsvensson klara av..

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Att knocka någon ja, men att slå någon groggy så man får chans att fly borde väl medelsvensson klara av..

Skulle jag inte tro. Rånaren har väl ändå beredskap och kan blocka ett slag. Men visst, om han vänder sig om så kan nog ganska många få till ett fint slag som hjälper en att fly.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet hur jag skulle reagera, eftersom att det hänt...

Jag skulle först vara mitt vanliga dryga jag och svara att jag inte äger någon plånbok, och fortsätta att vara dryg om följdfrågorna. Allt utfört lugnt och stilla med ett flin på läpparna och hård blick (jävligt underskattat sätt att reagera på hot). Om de sedan skulle vilja slåss om saken så ser jag till att slå hårt och skoningslöst på sätt som sänker dem för resten av striden.
Drar de vapen blir jag fullkomligt vetlös och det blir antagligen en grov misshandel av den som drar vapen.

Sedan, alla ni som säger "Det är inte värt att få stryk för en plånbok eller mobil." Det handlar inte om en plånbok eller mobil. Det handlar om en jävla rätt att få gå utomhus utan att några jävla muppar vill ge sig på en. Det är en rättighet som jag iaf anser är jävligt värd att försvara i både tid och otid.

Min far gav mig två visdomsord när jag skulle ut på min första fest, och han satte flaskan sprit i näven på mig. Nummer ett: "Nu blir du inte för full." Nummer två: "Hamnar du i bråk, se till att de har ondare än vad du har. För ont får du oavsett."

freddetheman

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
KTM 660
Jag har storleken på min sida och anser att jag kan slåss ganska hyfsat. Jag hade sagt att dom kan fetglömma att få mina grejer. Blir situationen sån att jag känner mig direkt hotad så hade jag antagligen vevat som inihelvete :bobsappstyle

Jag vet hur jag skulle reagera, eftersom att det hänt...

Jag skulle först vara mitt vanliga dryga jag och svara att jag inte äger någon plånbok, och fortsätta att vara dryg om följdfrågorna. Allt utfört lugnt och stilla med ett flin på läpparna och hård blick (jävligt underskattat sätt att reagera på hot). Om de sedan skulle vilja slåss om saken så ser jag till att slå hårt och skoningslöst på sätt som sänker dem för resten av striden.
Drar de vapen blir jag fullkomligt vetlös och det blir antagligen en grov misshandel av den som drar vapen.

Sedan, alla ni som säger "Det är inte värt att få stryk för en plånbok eller mobil." Det handlar inte om en plånbok eller mobil. Det handlar om en jävla rätt att få gå utomhus utan att några jävla muppar vill ge sig på en. Det är en rättighet som jag iaf anser är jävligt värd att försvara i både tid och otid.

Min far gav mig två visdomsord när jag skulle ut på min första fest, och han satte flaskan sprit i näven på mig. Nummer ett: "Nu blir du inte för full." Nummer två: "Hamnar du i bråk, se till att de har ondare än vad du har. För ont får du oavsett."

Quoted for truth!

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
....att slå någon groggy så man får chans att fly borde väl medelsvensson klara av..

Nej, få tränade klarar det med ett slag och knappast ens någon svensson klarar det med ett slag.

Det bästa du kan göra är att springa. Möjligen börja med att knuffa honom ifrån dig först. Är dom två så om möjligt försöka knuffa den ena mot den andra så blir dom bägge distraherade någon brådels sekund vilket ger dig ett par meters försprång direkt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, få tränade klarar det med ett slag och knappast ens någon svensson klarar det med ett slag.

Det bästa du kan göra är att springa. Möjligen börja med att knuffa honom ifrån dig först. Är dom två så om möjligt försöka knuffa den ena mot den andra så blir dom bägge distraherade någon brådels sekund vilket ger dig ett par meters försprång direkt.

Sedan finns ju risken att killen är helt hejdlöst påtänd (på adrenalin eller knark), och tål hur mycket pisk som helst.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke

Jag hoppas inte du pratar om folk tränade för stående kampsport, för då har du helt fel.. Alla i min grupp på min thaiklubb kan slå mig groggy med ett slag, med 16 oz handske..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har funderat över hur man själv skulle reagera i en sådan situation. Tur är att man inte varit där och hoppas för alltid slippa. Tänk om "ryggraden" tar kommandot och man själv bara är passagerare :va :gnissla

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
Är presonen i fråga inte alltför påtänd så är det bara att veva på, kan man få in en rejäl spark över knäskålen eller i knävecket så kan det hjälpa ganska mycket annars är det bara att sikta på näsan och underkäken.

Någon som är riktigt påtänd är däremot inte rolig, där kan man slå rätt ordentligt utan att det hjälper, det bästa i det läget lär vara att få ner dom på backen och bryta ihop armarna tills det knakar, är man två så kan den andre ta benen och göra samma sak där.

Om jag bedömmer att jag har en chans så svingar jag direkt om det behövs. Tyvärr är jag ganska korkad så jag brukar skratta och be dom dra åt helvete när något sådant händer. Lyckligtvis har jag tagit mig ur alla sådana situationer men någon gång så går det väl åt helvete misstänker jag.
Bedömmer jag att jag inte har en suck så lägger jag hellre benen på ryggen om jag kan.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hoppas inte du pratar om folk tränade för stående kampsport, för då har du helt fel.. Alla i min grupp på min thaiklubb kan slå mig groggy med ett slag, med 16 oz handske..

Hur ofta får dom in såna slag då? Glaskäke?

Man behöver ju inte söka längre bort än youtube. Vissa har knockoutslaget i sig men de flesta har det inte.
Jag sökte på "street fight" och hittade dom här. Räkna hur mycket slag som delas ut utan resultat, flera slår bara hål i luften.
Många knockouts förvisso men särskillt andra filmen är ju en samling av just knockouts. Jag hittade och andra sidan inga Svenssonfighter direkt heller. Kolla t.ex fighter nr 2 med träningsoverall, 0:24 in i andra filmen. Han är med i bägge filmerna, killen kan boxas och delar ut ett antal smällar, blir själv inte träffad en gång och men killarna som får däng är snabbt på benen igen.

[YOUTUBE-ID]wUCGqpymRpA[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]zqki8wpxpVc[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]s1nRIPhhuxg[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Rånare avskyr uppmärksamhet så det ska man se till att de får.
Skrik som om någon håller på att köra över dig med en ångvält.

Finns dock chansen att lägga benen på ryggen så ta den.
Finns det vittnen så lämna ifrån dig allt, för egentligen vad är en telefon värd mot en kväll på akuten om det går illa(Försäkring har man ju oftast), korten spärrar du ju direkt från random lånad telefon.

Danske Bank Sverige Filial med Provinsbanker
Från Sverige: 0771 - 570 570

FOREX Bank
Från Sverige: 08 - 695 17 18

GE Money Bank
Från Sverige: 08 - 559 511 20

Handelsbanken
Från Sverige: 020 - 41 12 12

ICA Bank
Från Sverige: 033 - 47 47 90

Ikano Bank
Från Sverige: 0476-88 000

Länsförsäkringar Bank
Från Sverige: 08 - 588 400 11

Nordea
Samtliga privatkort
Från Sverige: 08 - 402 57 10

PlusGirot
Från Sverige: 08 - 402 57 10

SEB
Bankkort
Från Sverige: 08 - 14 72 00

SkandiaBanken
Från Sverige: 08 - 695 17 06

Sparbanken Finn
Från Sverige: 08 - 695 17 14

Sparbanken Gripen
Från Sverige: 08 - 695 17 04

Swedbank
Från Sverige: 08 - 411 10 11

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Hur ofta får dom in såna slag då? Glaskäke?

Man behöver ju inte söka längre bort än youtube. Vissa har knockoutslaget i sig men de flesta har det inte.
Jag sökte på "street fight" och hittade dom här. Räkna hur mycket slag som delas ut utan resultat, flera slår bara hål i luften.
Många knockouts förvisso men särskillt andra filmen är ju en samling av just knockouts. Jag hittade och andra sidan inga Svenssonfighter direkt heller. Kolla t.ex fighter nr 2 med träningsoverall, 0:24 in i andra filmen. Han är med i bägge filmerna, killen kan boxas och delar ut ett antal smällar, blir själv inte träffad en gång och men killarna som får däng är snabbt på benen igen.

[YOUTUBE-ID]wUCGqpymRpA[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]zqki8wpxpVc[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]s1nRIPhhuxg[/YOUTUBE-ID]

Jag blir väldigt sällan träffad i huvudet numera, och har bättre nackmuskulatur, men när jag började träna så blev jag groggy ganska ofta på träningarna, trots att folk var nybörjare

I filmerna ser du ju att dom blir groggy när det blir en vettig träff :) Som 20 sek in i första filmen.. Annars är det ju bara vevande och inget träffar

Sen så siktar folk på truten/kinden, och där är det inte lätt att knocka någon ..

Anyway jag tycker iaf att man ska vara ganska van vid att slåss om man ska ge sig på två rånare. Folk slutar ju inte slå för att man ligger på backen nu förtiden, så de är lätt att dra på sig allvarliga skador ..

Last edited:

Allstaar

Guest

Skriver detta som svar enbart, har slagits 3 gånger i mitt liv och utdelat 3 slag och 3 knockar. Fast jag är ingen vanlig svensson heller.

För att återgå till trådens början så beror det helt på hur mina odds ser ut jag är inte dum och jag lägger inte min stolthet på materiella ting eller om någon hotar mig. Brukar oftast prata mig ur eller ger med mig och går.

Sen finns det dagar jag inte pallar då blir det jobbigt för den som leker allan. Då hade mitt svar blivit "Vill du ha något från mig måste du förtjäna det".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Annars är det ju bara vevande och inget träffar.

Det är så verkligheten ser ut. Och det gäller ju iofs även på match att få slag träffar så bra att dom gör nytta.

Anyway jag tycker iaf att man ska vara ganska van vid att slåss om man ska ge sig på två rånare.

Därmed är vi nog överens. :tummenupp

Fast jag är ingen vanlig svensson heller.

Då är det ju en annan sak. Det jag reagerar på är att i pollen så skulle i skrivande stund 69% vara redo för en fajt samtidigt som jag gissar att kanske 1% av befolkningen är tillräckligt skillade för att klara en fajt mot två normala normalstora män.
99% av de som röstat i pollen borde alltså lägga benen på ryggen men endast 24% väljer det eller att ge ifrån sig pengarna.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hållt mig på benen, oavsett vad som händer ser jag till att hålla mig på benen och om jag ser en¨möjlighet att slinka undan så gör jag det, allt annat är en avvägning av situationen.

Troligtvis så såg jag dom komma inpå och har sett om det finns föremål under kläderna eller möjlighet att det kan finnas föremål,

Sondera omgivningen, finns det fler runt dig, finns det möjlighet att fly, hur såg omgivningen ut innan du stötte på packet, finns det backup som kan undsätta dig osv.

Vilken ålder har dom, klädstil, är dom påverkade och av vad, ser dom rutinerade ut m.m

Har dom fordon för att snabbt kunna dra efteråt, springafortskor?

osv. osv. men det sista och det absolut sista man gör är att slåss, alla andra alternativ går före. Är man inte tränad eller har rutin för kamp så kan det tom. vara bättre att få sig en smäll eller två.

Det lättaste är oftast att bara ge dom pengarna och mobilen, tyvärr.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha