Vad skulle du rösta om det var val idag?

Vad skulle du röstat?

• Antal röstningar
    0

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
Chrille skrev:
Det påstår alla moderater men ingen förklarar någonsin vad de menar. Se mitt svar till Valmers så ser du vad jag TROR i den här frågan. Moderaterna gör aldrig något för att övertyga mig om det motsatta.

Hur menar du, som vet, att det skulle fungera? Kom då ihåg frågor som:
-Hur tecknar jag en privat sjukförsäkring om jag har ärftliga sjukdomar i släkten.
- Hurr ska privata vårdalternativ konkurrera om kunderna om man inte ska kunna sätta pris på hälsa?

Du har nog fått det här lite om bakfoten skulle jag tro.
Att man privatiserar ett sjukhus innebär inte per automatik att det är DU som vårdtagare som är sjukhusets betalande Kund. Vården kommer fortsatt att finansieras av landstinget(?). Därför finns inget behov av en privat sjukförsäkring.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ankan skrev:
Vad jag inte begriper är varför privata sjukhus skulle medföra att vissa får sämre vård än andra. Samtliga politiska partier i Sveriges riksdag är eniga om att vården skall vara offentligfinansierad. Så länge detta gäller har det ingen som helst betydelse för tillgängligheten om vården sen levereras av privata utförare.
Påståenden om att privata sjukhus skulle leda till någon sorts A- respektive B-lag bland vårdtagarna bygger på en presumtion att vården som levereras inte skulle vara offentligfinansierad (genom skattsedeln). Så är det inte och att göra den presumtionen till någon sorts sanning är att sprida direkta felaktigheter om sjukvården som sådan och möjligheterna för medborgarna att få adekvat vård.
Jag tror att folks allmänna attityder till avreglering och privatisering har förändrats en del. Nu med facit i hand så kan man se att avregleringen av både telefon, taxi, post, flyg, el osv ledde till högre prishöjningar än kpi och ofta till sämre service.

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
Chrille skrev:
Eftersom jag bryr mig om mina syskon och min familj så JA. Och sen kommer vännerna...

Jag har resurser att köpa mig riktigt bra sjukvård, men jag har inte resurser att köpa det till alla jag verkligen bryr mig om.

Du vill alltså förbjuda privata vårdalternativ?

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
mb skrev:
Jag tror att folks allmänna attityder till avreglering och privatisering har förändrats en del. Nu med facit i hand så kan man se att avregleringen av både telefon, taxi, post, flyg, el osv ledde till högre prishöjningar än kpi och ofta till sämre service.

Ja, det är ju mycket dyrare med mobiltelefoni nu. Och flyg ska vi inte ens tala om... :rolleyes:
Get a grip.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Ankan skrev:
.....Samtliga politiska partier i Sveriges riksdag är eniga om att vården skall vara offentligfinansierad. Så länge detta gäller har det ingen som helst betydelse för tillgängligheten om vården sen levereras av privata utförare.
Påståenden om att privata sjukhus skulle leda till någon sorts A- respektive B-lag bland vårdtagarna bygger på en presumtion att vården som levereras inte skulle vara offentligfinansierad (genom skattsedeln). Så är det inte och att göra den presumtionen till någon sorts sanning är att sprida direkta felaktigheter om sjukvården som sådan och möjligheterna för medborgarna att få adekvat vård. ...

Om vården betalas via skattesedeln så är det väl en sak. Då får vi alla oroa oss för att de privata utförarna inte har prutat för mycket när det vunnit budgivningen för att få tillhandahålla vår vård. Vad händer när ett vårdbolag står på ruinens brant och tar ett 2-årskontrakt i tex Uddevalla med ett bud som inte ger ekonomisk möjlighet för den vård de enligt avtalet ska tillhandahålla.
Om Volvofabriken i Uddevalla kursar så innebär det inget värre än att någon inte får sin bil. Vad händer när vårdbolaget "Billig o Frisk" konkar när min morfar ska opereras för lårbensbrott??

Möjligheten att köpa bättre vård finns redan och det är privatiserad sjukvård tillsammans med privata sjukförsäkringar som jag ser som ett problem. Jag kan inte se en möjlighet att det ska funka.

Men visst vore det kul om man kunde bli övertygad.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Gixxer-Anders skrev:
Du vill alltså förbjuda privata vårdalternativ?

Om jag kunde - JA. Precis som moderater inte vill betala skatt så vill jag att alla ska ha lika rätt till sjukvård.

Det innebär inte att alla ska tillgång till moderaternas pengar...

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Gixxer-Anders skrev:
Vad som är mer skrämmande är att i princip alla högskolestuderande jag träffat på är kommunister.

Det roliga med nätet är att man kan hitta siffror på i princip allting. Den senast publicerade SOM-undersökningen på studenter (som jag kan hitta iallafall, gjord 1998) visar följande bland studenters partisympatier:

Vilket parti tycker Du bäst om idag?

16,1% Vänstpartiet
18,5% Socialdemokraterna
2,8% Centerpartiet
15,7% Folkpartiet
21% Moderata samlingspartiet
3,5% Kristdemokraterna
17,8% Miljöpartiet
4,6% Annat parti

Risken/chansen var alltså större att springa på en Moderat sympatisör än en Vänsterpartist.
Man kan nog säga att ytterligheterna (inom ramen för de etablerade partierna) är starkare än i samhället i övrigt.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Gixxer-Anders skrev:
Ja, det är ju mycket dyrare med mobiltelefoni nu. Och flyg ska vi inte ens tala om... :rolleyes:
Get a grip.

Telefoni har gått bra. Mest beroende på att marknaden tydligt styrts upp med klara konkurrensregler och ett aktivt konkurrensverk. Att släppa marknadskrafterna fria är väl resultatet av avregleringen ett rätt bra argument emot.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Chrille skrev:
Om jag kunde - JA. Precis som moderater inte vill betala skatt så vill jag att alla ska ha lika rätt till sjukvård.

Det innebär inte att alla ska tillgång till moderaternas pengar...

BRA! Se bara till att fixa vården först eftersom du inte vill privatisera och lämna bort ansvaret till någon som förmodligen klarar av att ta det.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Chrille skrev:
Om vården betalas via skattesedeln så är det väl en sak. Då får vi alla oroa oss för att de privata utförarna inte har prutat för mycket när det vunnit budgivningen för att få tillhandahålla vår vård. Vad händer när ett vårdbolag står på ruinens brant och tar ett 2-årskontrakt i tex Uddevalla med ett bud som inte ger ekonomisk möjlighet för den vård de enligt avtalet ska tillhandahålla.

Om den situationen skulle uppstå, ligger ansvaret primärt hos de som upphandlat och beställt vården, dvs det allmänna i form av sjukvårdsnämnder etc. Dessa har naturligtvis ett ansvar för att granska och sålla bort bud som är orealistiska. Beställaren har att tillse att det inom ramerna för de bud som privata, likväl som offentliga, vårdgivare avger går att leverera den vård man efterfrågar. GÅr inte detta skall buden inte antas. Så är det såvitt mig bekant redan idag.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Ankan skrev:
Om den situationen skulle uppstå, ligger ansvaret primärt hos de som upphandlat och beställt vården, dvs det allmänna i form av sjukvårdsnämnder etc. Dessa har naturligtvis ett ansvar för att granska och sålla bort bud som är orealistiska. Beställaren har att tillse att det inom ramerna för de bud som privata, likväl som offentliga, vårdgivare avger går att leverera den vård man efterfrågar. GÅr inte detta skall buden inte antas. Så är det såvitt mig bekant redan idag.

Jovisst är det rimligtvis så. Det är okänt för mig om det finns i något regeleverk men i min branch är det sed att tacka nej till orealistiska bud. Men om tre offerter ligger i samma ände av skalan? Hur skulle en vårdgaranti funka i det läget när ett felaktig offert lett till kontrakt??

Eller ännu värre, de lägsta priset görs möjligt genom att man använder skit-utrustning. Det bör rimligtvis finnas budgetprylar inom sjukvård också.

Det har byggts hus av undermålig betong, det har sålts bilar som flamberar förararna vid bagatellartade olyckor och (om vi släpper nojan fri)det förkommer organtjuvar i världen. Varför skulle svensk sjukvård inte pressas att välja för billiga alternativ?

Sen är vi tillbaka där vi har varit förut. Åldringsvården i Sverige är bedrövlig och den direkta vanskötseln på vissa hem tror jag är det resultat av inkompetenta, giriga vårdföretag. Har jag fattat det fel?

Människan är inte tillräckligt god för att klara av att hantera hälsa som en handelsvara. Iaf int eom man tror på att alla ska ha samma rätt att vara friska.

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
mb skrev:
Jaja... ifall du är intresserad av verkligheten så kan du få lite försmak av den här:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=320425
Det här tyckte jag var kul

De uteblivna prissänkningarna behöver dock inte betyda att avregleringarna har varit misslyckade, skriver utredningen. Andra faktorer, som till exempel bättre service, måste vägas in.

Jojoo

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
eus skrev:
Det här tyckte jag var kul

De uteblivna prissänkningarna behöver dock inte betyda att avregleringarna har varit misslyckade, skriver utredningen. Andra faktorer, som till exempel bättre service, måste vägas in.

Jojoo
Ja precis, det är därför mina brev brukar hamna hos grannen numera. Det är därför tågen alltid är försenade och postombuden inte vet hur man hanterar paket. Antar att det är därför man inte kan köpa frimärken i en normal affär längre också. Telefonleverantörerna ska vi inte ens prata om. De lägger hälften av sina resurser på att ringa runt och plåga folk istället för att se till att deras kunder trivs.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
mb skrev:
Ja precis, det är därför mina brev brukar hamna hos grannen numera. Det är därför tågen alltid är försenade och postombuden inte vet hur man hanterar paket. Antar att det är därför man inte kan köpa frimärken i en normal affär längre också. Telefonleverantörerna ska vi inte ens prata om. De lägger hälften av sina resurser på att ringa runt och plåga folk istället för att se till att deras kunder trivs.

Så bara för att resultatet inte blev som man önskade så förkastar du hela idén? Baserat på resultatet alltså.

Förkastar du även andra idéer som resultatet inte är optimalt? T.ex. all offentlig verksamhet som fungerar mindre bra? (Sjukvård, Skola, Polis etc etc)

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Så bara för att resultatet inte blev som man önskade så förkastar du hela idén? Baserat på resultatet alltså.

Förkastar du även andra idéer som resultatet inte är optimalt? T.ex. all offentlig verksamhet som fungerar mindre bra? (Sjukvård, Skola, Polis etc etc)

Fungerar generellt skola polis och sjukvård mindre bra? Mindre bra än vadå?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
mb skrev:
Det är ju inte något enstaka resultat som inte gick enligt planerna. Det är ett genomgående mönster. Jag tror inte på avreglering för avregleringens skull; bara för att det är i enlighet med "tidens anda".

Jag håller inte med dig om den analysen, jag tycker att det är bra att det finns valmöjligheter för mig som konsument - oavsett om det är dyrare eller inte. Jag tror inte på staten som provider av service som kan vara fri. Tycker du att frisörer ska förstatligas så att man kan garantera att alla får en förstklassig frisyr? Tycker du att mataffärer ska förstatligas så att maten kostar lika mycket överallt? Tycker du att motorcykelförsäkringar ska privatiseras så att man kan säkerställa att alla har råd att försäkra en GSXR3000NOS-Turbo?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:

Det är ju inte något enstaka resultat som inte gick enligt planerna. Det är ett genomgående mönster. Jag tror inte på avreglering för avregleringens skull; bara för att det är i enlighet med "tidens anda".

Svaret på andra frågan: Nej, jag tror inte på avreglering som lösning för sjukvården. Chrille har nämnt flera många bra argument som jag är beredd att ställa mig bakom. Ingen mening att rabbla om allt igen. Inte heller för polis, skola etc.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept