Vad skulle locka DIG till en Roadracingtävling?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Som ämnet antyder, vad skulle locka just dig till en Roadracingtävling. Oavsett om du har gått på hundra tävlingar eller inte en enda, vad skulle vara intressant mer än själva sporten?

Vad skulle få dig att köra 20 mil och sen betala 150 kr i inträde?

Brainstorma, realistiskt tänk är inte för denna tråden utan endast vad som skulle göra så att just du skulle kunna tänka dig att resa en bit och betala inträde till en sådan tillställning.

För att ta några exempel: Liveband. Camping. Stuntshow.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Information och marknadsförning inför tävlingen tror jag är det viktigaste. Det är knappt någon annan än förarna med familj som känner till när tävlingarna körs förutom stcc då.

En arrangör eller Svemo borde jobba lite på reklamsidan i nationella medier. Det spelar ingen roll hur bra arrangemang det är om ingen vet om det.

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
pheeeta wheeelningar på rakorna och gärna igenom kurvorna oxå.

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
nishiki pro sld
(x) stuntshow

Info om plats/datum/tid fast är man tillräckligt intresserad så kanske man redan vet vart man ska få reda på det.

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
(x) stuntshow

Info om plats/datum/tid fast är man tillräckligt intresserad så kanske man redan vet vart man ska få reda på det.

Jo. Men det är ju att locka de som inte redan är insöade som är det intressanta.

Så marknadsföring. Syns man inte finns man inte.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Komma nära förarna. Få kolla på hojarna och titta lite i depån. Skapa sig en relation med människorna bakom visiren.

Sen kanske mer av en eventfeeling/paketlösning med resa, mat, inträde och hångel med paraplojjflickorna kanske:banana

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag är ju redan invigd och tycker racen är jättespännande men dagens format är inte direkt spännande om man skall vara objektiv....

Först och främst tror jag på mer reklam. Idag krävs det ju att man hänger i RR forumet eller är intresserad för att veta när racen går.

Var är stora reklambanners på SH? Reklam via andra kanaler?

Sedan behövs fler kringarrangemang:
Försäljargata (med tanke på hur mycket blingiga prylar sporthojsåkare köper borde där finnas underlag)
MC träff (när någon av SHs lokalklubbar arrangerar supa skallen av sig och ha trevligt kommer där massor av folk. Övertala någon av klubbarna och ge dem gratis camping)
Bandag (1h körning under lunchen för nybörjare till ett lagom pris)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det krävs mer än marknadsföring.. Evenemangen idag är skittråkiga.

Det krävs bl.a:

1. Värdiga kommentatorer som förklarar saker och beskriver olika klasser, förare, svårighet/fördel med just 250R mot ex. 600 ss osv.. Jag är inbiten i det här, och det är knappt jag har koll. Låt allmänheten fatta vad som krävs för att köra hoj snabbt. För min sambo är det bara hojar som åker runt och kracshar ibland, och jag förstår henne.

2. Mat, mat, mat och dryck.. Slå gärna ett slag STCC missat och servera nåt annat än hamburgare också.. En sallad för en jävla gångs skull vore trevligt, eller en bit riktig mat.

3. Nöjesevenemang. Bjud in småtomtar som får kränga lite skit runom depån precis som på STCC, ger inget i sig. Men mkt för helhetsintrycket och stämningen.

4. Stuntshower, SuperMoto-uppvisningsrace (faktiskt mkt roligare att kolla på). Ta in några förare som får köra om varann på sladd ett par mellan racen, slanga så fort det går osv.. Bra reklam för deras sport också. Trail (heter det så)-förare som får hoppa på bilar och klättra uppför en slänt eller nåt. Publikfrieri!

5. Ta in nåt lokalt coverband, de spelar för småpengar och är ofta helt ok duktiga för de halvdöva öron de spelar för.

6. så fort det finns underlag, börja med Gridshow, verkar jäkligt populärt att titta, peta och prata med förare på stcc, så varför inte?

7. Se till att alla förare börjar hora ut sig ordentligt.. och låt speakern uppmana folk att prata med förarna och få lite förhandstips osv..

8. Bjud in era sponsorer på "provåkaningar", lotta ut provåkning med pallplatsförarna till publiken.

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Sedan behövs fler kringarrangemang:
Försäljargata (med tanke på hur mycket blingiga prylar sporthojsåkare köper borde där finnas underlag)
Bandag (1h körning under lunchen för nybörjare till ett lagom pris)

Håller med.
Återförsäljare med provkörning kommer dra folk, tror det gäller att få till ett så stort arrangemang som möjligt, då kommer folk. Ett bra exempel är mässan på två hjul. hur kul är det egentligen att gå runt o klämma på hojar som man redan läst om flera månader tidigare och om någon månad kan provköra i verkligheten?? ändå åker man för att det är ett kul arrangemang.
/Per

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Håller med Boris och Hund.

Dock skulle stuntshow snarare få mig att undvika evenemanget...
Gärna motardrace dock!

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det mesta har väl sagts, men nyskapande PR-lösningar känns också som det självklara. Sätt brorsan min på det, han är en jävel på det där. Jobbar f.n. i NY (i skrivande stund med Hopenhagen-projektet, www.hopenhagen.org), men återvänder till Sverige i december.

:tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
En sak till jag glömde....

1. En vettig hemsida....

Idag krävs det en halv doktorsexamen för att lista ut tidschemat och vilka klasser som kör när. Dessutom är presentationen av kringarrangemang bristfällig....

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Visste inte ens att det fanns race för 150kr.
Ville kolla på sturup race men då var man tvungen av att kolla STCC också o betala 450kr om jag inte minns fel och det var jag inte intresserad av.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
som sagt, boris och hund har mkt rätt.

vill dock lägga en sak, kortare race, det är inte kul att kolla i 22 varv.
detta behöver inte "drabba" alla klasser, men en klass per helg får köra kort eller splitta upp i 2 korta heat.
Kanske med omedelbar omstart med nya startplaceringar, tänk speedway action.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Jag tror att intresset för roadracing skulle öka lavinartat om det var mer spännande att kolla på.

Det som gör det spännande är när man på ett BRA sätt kan följa hur fort det går. Vilka tider som de olika förarna kör på. Det saknas idag.

Själv kan jag tycka att "5 milen" kan vara riktigt spännande att kolla på. Men frågan är ju hur spännande det skulle vara utan bra kommentatorer och en bra tidtagning. Bara sitta och glo på Tomas wassberg när han svettas i 2 timmar med snoret hängandes är ju kanske inte så spännande. Det är väl av samma anledning MotoGP är så kul å kolla på.

Upp med fler och större tidtagningstavlor på svenska banor. De ska med fördel ses av alla på läktaren.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tänka om helt?

Galen idé?
Nu får man vänta in vad fler skriver men eftersom att stunt och motard är "roligare att titta på", och körning på banan efterfrågas, är det kanske dags att skrota hela begreppet "Roadracing SM" ?

För att ta ett namn ur luften, SpeedShow, en helg fylld av RR, motard, stuntuppvisning, bankörning, mc-träff med livemusik, camping mm,
tillbehörsgata, flyguppvisning, junior-provapå, SMC/SHK i kortvariant, rullande landsväg, fjädringsskola + massa mer brainstormat..

då fanns det nått att marknadsföra, dagens utformning är meningslös att göra reklam för, folk vill inte se "vanlig RR"..

eller?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
En sak till jag glömde....

1. En vettig hemsida....

Idag krävs det en halv doktorsexamen för att lista ut tidschemat och vilka klasser som kör när. Dessutom är presentationen av kringarrangemang bristfällig....

Det nämns reklam i tråden.
Men, det man räknar med iaf är information, vilket är ett skämt för en utomstående.

RR's syfte skall vara folkfest, som det är på kontinenten.

Speedwayn lever iaf....

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tror att intresset för roadracing skulle öka lavinartat om det var mer spännande att kolla på.

Det som gör det spännande är när man på ett BRA sätt kan följa hur fort det går. Vilka tider som de olika förarna kör på. Det saknas idag.

Själv kan jag tycka att "5 milen" kan vara riktigt spännande att kolla på. Men frågan är ju hur spännande det skulle vara utan bra kommentatorer och en bra tidtagning. Bara sitta och glo på Tomas wassberg när han svettas i 2 timmar med snoret hängandes är ju kanske inte så spännande. Det är väl av samma anledning MotoGP är så kul å kolla på.

Upp med fler och större tidtagningstavlor på svenska banor. De ska med fördel ses av alla på läktaren.

+1 på detta.
Synliga resultat.

Jag leker med det att ha liveresultat i mobilen medan man tittar inom MX. Funkar riktigt bra men jag har inte vågat gå live ännu.

Sedan måste alla pauser längre än fem minuter fyllas med något som tidigare nämnts.

Vad det gäller mig personligen: jag åker inte till en tävling om jag inte vet ifall det finns hyfsat roliga platser att titta från. Att hamna på en plats där man bara ser en kurva efter att ha åkt 20 mil är inget som gör mig sugen på att åka på fler tävlingar.
Alltså: information. Mycket information. Tidsscheman. Gärna startlistor. Gärna aktuell poängställning ifall det är serier. Det ska vara lika lätt att hoppa in mitt i säsongen som det var att börja titta på Dallas.

Speakers funkar inte så ofta enligt mina erfarenheter eftersom de är svåra att höra under race. Tavlor är guld men kostar fläsk. Därför tror jag på mobiltelefonen.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept