Vad skulle locka DIG till en Roadracingtävling?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nu läste du det där HELT fel..

Det var ett kanonförslag. Vad jag menade var att det inte leder till DIREKT framgång och fulla arenor. Men att det däremot är en strålande väg att för att "få igång" processen.

ahh det gjorde jag nog:huvet, läste om och läste rätt:krama

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
ProSuperbikes träff i Kungsträdgården i Stockholm tycker hag var ett steg i rätt riktning. Bra roddat med mediabevakning osv!

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Jag tror det där ger sig själv. Nästan alla har begränsad budget och åker mindre skåpbilar och står i små tält. Dom flesta team är väl enmans team i stort sett. Nån kanske har nån meckkompis med sig. (så vida det inte är Pro SB du tänker på).

När du ser stora lastbilar med jättetält och plasmatv i så har du hittat nån storfräsare.

Mjao, det är sant.....
Men jag menar inte att det ska va rörliga bilder å flashigt utan en skylt från GB-glass med info och nån form av presentation hade hjälpt till att personifiera.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag skulle gå när man märker att RR är lika prioriterat som bilarna, mer info om tävlingarna Om/när/var/hur man tar sig dit. Samt mer info på banan om förare/stall och bättre information från läktare, jag vet att sverige är för litet för storbildskärmar osv men det är ett önskemål iaf.

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Säg så här... jag har kanske en förutfattad mening men av de jag läst i den här tråden verkar de vara fler som tycker som jag.

Anledningen till att jag inte går är:
Jag vill inte betala för en tråkig utdragen tävling man inte har överblick av. TV-sändningar är bättre.
Risk för dåligt väder. Jag vill inte sitta och frysa/bli blöt samtidigt som jag svär över en tråkig utdragen tävling.
Vad finns att göra under tiden mellan tävlingarna? Det är tråkigt under tävlingen och säkert lika tråkigt dessemellan.

Ändra detta och jag kan tänka mig att gå på någon tävling.

edit ordföljd

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
På Roadracing SM Knutstorp har vi testat, stuntshow, bra speakers, gratis inträde, trubadurer, ölservering, bra och prisvärd mat, rabattkuponger i tidningar, reklam i media, skyltar i närliggande orter, Sveriges starkaste man, flyersutdelning veckorna innan på olika motorevents samt massor av annat.

Trots detta kommer det bara några hundra och kollar....

Att kalla eventet för speedshow eller liknande och dragit på med häftig motorhelgsupplevelse skulle säkert bli en hit, frågan är bara hur man får till stånd ett sådant jättearrangemang.

Samarbete mellan klubbarna, SMC och andra föreningar kräver ändå att någon tar huvudansvaret och får allt i synk, det vore kanonkul.

:)

ja samarbete mellan klubbarna när det handlar om nytänk blir nog snudd på omöjligt, kommentarer som: "va ska det komma mkt folk, vem ska tömma soptunnorna då?" har fällt satsningar förr, SRS.
Fast nu va det ju inte en lösning på vem som ska hålla i det tråden handlar om,
det kan vi prata om när denna tråden filtrerat ut ett antal tydliga svar.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nägot som jag tror skulle locka lite folk,åtminståne de som inte har alltför långt att åka är att förarna syns i sin stad.
Alltså att folk faktiskt vet att det finns någon i deras samhälle som tävlar,lokal förankring,och blir intresserade av hur det går för personen ifråga.

Det förutätter att lokaltidningarna blir intresserade av sporten och det förutsätter nästan annonsering av evenemanget till att börja med,gärna med bild och namn på den lokala förmågan.

Om det publika intresset ökar av en sådan annonsering så kommer bollen vara i rullning,tidningarna vill rapportera om det som folk är intresserade av och folk blir intresserade av att det skrivs om det.

Henrik

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag tror många inte har en aning om vad Pro Superbike är, det finns för mycket klasser som konkurrerar om uppmärksamheten. Man borde satsa hårdare på att profilera själva namnet/varumärket, precis som STCC lyckades med.

Utan mediabevakning så är det nog kört.

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Koreansk kombi
Jag tror på öppna bandagar i anslutning till tävlingarna. De flesta som åker runt på bandagar följer också RR. En öppen bandag dagen före kvalet tror jag skulle vara lyckat.
Det lockar dit folk som då kan stanna kvar för att se tävlingen dagarna efter.
Det ger också de som tävlar en extra chans att få träna en dag extra.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror på öppna bandagar i anslutning till tävlingarna. De flesta som åker runt på bandagar följer också RR. En öppen bandag dagen före kvalet tror jag skulle vara lyckat.
Det lockar dit folk som då kan stanna kvar för att se tävlingen dagarna efter.
Det ger också de som tävlar en extra chans att få träna en dag extra.

Förstår tanken, men håller nog inte med.

Fokus bör ligga på ett mer allmänt publikfrieri, inte enbart oss sopor som drömmer om att va lika snabba som de stora pojkarna.

Förslaget innebär också att man måste se det som en hel helg, det lockar mig.. Men bara nån gång per år på sin höjd, och så många är vi inte så att det räcker!

Det måste göras snabbt, kul och framförallt lättillgängligt!

Att däremot öppna banan för allmänheten nån eller ett par timmar var en bra idé, om det går att lösa säerhetsmässigt så att ingen går och krachsar och banan måste saneras osv. Sen ser det inte å bra ut om rubriken i Närkes Allehanda är att en privatperson körde av och skadades allvarligt under "prova på körning" på en SM-tävling.

pia

Ducatimoster
Gick med
24 May 2005
Hoj
Buell XB9S -03, Vespa PX125
Hej alla RR-intresserade.

Ni vet väl att SMC faktiskt anordnar en raceträff varje sommar på Gelleråsen?
EM i roadracing går av stapeln sista helgen i Juli varje år. Ett samarbete mellan Västmanland, Örebro och Värmland, gör att vi kan träffas under helgen
och titta på tävlingen, köra själva under lunchuppehållet och festa till live-musik. Det finns mat/öl-tält hyfsat fräsch sanitet och tältplatser. Vill man inte tälta kan man ju bo inne i Karlskoga på hotell, ta med husvagn om man så vill.
Det finns go-cart bana, lekar och allmänt fint umgänge under denna helg.
I år hade vi dessutom återförsäljare på plats. Ett gäng studenter från en teknisk högskola hade byggt en bromsbänk, där man testa sin hoj för en hundring. Nästa år hoppas vi kunna få dit ännu fler säljare.
Det är ju inget GP-race, men ett mycket trevligt arrangemang, om man prova att besöka ett race.
Allt detta får man för 200:- om man är medlem.

Pia Thulin
Ordf. SMC-Västmanland

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Hej alla RR-intresserade.

Ni vet väl att SMC faktiskt anordnar en raceträff varje sommar på Gelleråsen?
EM i roadracing går av stapeln sista helgen i Juli varje år. Ett samarbete mellan Västmanland, Örebro och Värmland, gör att vi kan träffas under helgen
och titta på tävlingen, köra själva under lunchuppehållet och festa till live-musik. Det finns mat/öl-tält hyfsat fräsch sanitet och tältplatser. Vill man inte tälta kan man ju bo inne i Karlskoga på hotell, ta med husvagn om man så vill.
Det finns go-cart bana, lekar och allmänt fint umgänge under denna helg.
I år hade vi dessutom återförsäljare på plats. Ett gäng studenter från en teknisk högskola hade byggt en bromsbänk, där man testa sin hoj för en hundring. Nästa år hoppas vi kunna få dit ännu fler säljare.
Det är ju inget GP-race, men ett mycket trevligt arrangemang, om man prova att besöka ett race.
Allt detta får man för 200:- om man är medlem.

Pia Thulin
Ordf. SMC-Västmanland

Något för andra avdelningar inom SMC att ta efter. Hade gärna besäkt ett sånt arrangemang på Knutstorp.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept