Vad skulle locka DIG till en Roadracingtävling?

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Är det något Svensson har koll på så är det dokusåpor. Tyvärr.

TV-tid är det bästa sättet att nå ut till folket, se bara vad Johan Thorén gjorde med programmet Race.

Lägg på någon variant av dokusåpa/reality-tv med allt vad det innebär med intriger och liknande så tror jag att många bänkar sig framför tvn även om motorsport inte är deras största intresse.
Sedan är steget ut till banan för att se tv-kändisarna live inte alltför stort.

Gärna något evenemang på stortorget i närmaste större stad inför deltävlingarna, där folk får träffa förarna och lära sig lite mer om hojarna.
Borde inte vara alltför svårt att få tillstånd att ockupera en hörna av torget, slå upp ett tält eller två och på så sätt få en alldeles utmärkt exponering mot folk som inte kan ett smack om racing.
(detta kan ju faktiskt vara en utmärkt idé även utan reality-tv-upplägget)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Uppvisnings-RR på go-cart banor, exvis Tuvängen?

Bästa tid vinner, gedigen presentation av förare innan med historik och material, kombinerat med betting?

Mycket god ide...

Förare och arrangörer borde nog tänka på var den potentiella publiken hänger. Att frälsa Svensson och konkurera med söndagens tipsextra är svårt men att frälsa halva sporthojs-sverige borde vara möjligt.....

Hur kan det komma sig att jag kan åka till en RR bana på bandag utan att där varken är någon reklam om kommande arrangemang eller någon RR förare där och visar upp sig?
 

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Ort
I Garaget....
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Är det något Svensson har koll på så är det dokusåpor. Tyvärr.

TV-tid är det bästa sättet att nå ut till folket, se bara vad Johan Thorén gjorde med programmet Race.

Lägg på någon variant av dokusåpa/reality-tv med allt vad det innebär med intriger och liknande så tror jag att många bänkar sig framför tvn även om motorsport inte är deras största intresse.
Sedan är steget ut till banan för att se tv-kändisarna live inte alltför stort.

Gärna något evenemang på stortorget i närmaste större stad inför deltävlingarna, där folk får träffa förarna och lära sig lite mer om hojarna.
Borde inte vara alltför svårt att få tillstånd att ockupera en hörna av torget, slå upp ett tält eller två och på så sätt få en alldeles utmärkt exponering mot folk som inte kan ett smack om racing.
(detta kan ju faktiskt vara en utmärkt idé även utan reality-tv-upplägget)

Vi snackar här om en Big Brother typ?

Ja varför inte lås in 10 RR gubbar i en Depå nu över vintern och släpp in en paraplyflicka med 1 månads mellanrum - då hade folk tittat :tuttar

Men Seriöst så tycker jag som Boris - Underlätta för allmänheten med lite mediabevakning och framförallt ge fan i att spika upp reklam 100m utanför banan och slå sig för bröstet att nu har vi minsann nått ut till alla förbipasserande..... Måste ju våga satsa lite för att vinna något!!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
För att folk ska tycka att det är intressant ska det tyvärr vara extremt mycket pengar inblandade. Kolla på golf tex. ingen skulle kolla på nåt så tråkigt om det inte var så att mycket pengar var inblandade.
Här har du fel, publiken kommer inte till t.ex SAS Scandinavian Masters för att det är en tävling om miljoner kronor, vi som tittar skiter väl i hur mycket de vinner? Stjärnorna kommer däremot för pengarnas skull.

Golfarna kommer för att vi har ett antal svenska stjärnor i toppen som "normalgolfaren" vet vem de är. Detta har dom blivit informerade om i artikel efter artikel i Svensk Golfs medlemstidning som går ut till alla som är med i en golfklubb. Kanske nåt SVEMO oc SMC skulle kunna samarbeta om? Profilera våra RR förare så de blir "kändisar" för MC-folket.

Det är ännu svårare att följa en golftävling på plats än det är på en motortävling så information är A och O.
I år löstes detta med en SMS tjänst på Masters, man man anmälde sig till en tjänst och sen fick man uppdaterad information när nåt skedde på leaderboarden. Perfekt, det enda de kunde förbättrat var att de kunde lagt till en kommentar om vad som ledde till förändringen. "NN sänkte ett slag från ruffen eller drog i en 12 m putt"

När man blir hungrig går man till sponsorbyn käkar, tävlar i en putt-tävling, pratar om vinterns golfresor eller testar och köper lite golfutrustning av någon av de sponsorer / leverantörer som finns på plats. Tävlingen kunde man följa på någon av de otaliga TV-skärmar som fanns utsatta.

Sist men inte minst, man går dit för att man kommer otroligt nära spelarna. Hur ofta kan du i stort sett snacka med sportutövaren under pågående tävling och dessutom se hur ett riktigt proffs hanterar svårigheterna på en bana som du har spelat veckan innan, 2 - 5 meter ifrån "din" stjärna dessutom?

Så reklam ihop medkändisskap, ett fungerande kringarrangemang, bra information under tävlingen och närhet till utövarna är mitt förslag
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Tror stenhårt på Jörgen Karlssons koncept, mer party åt RR publiken!
Dessutom tror jag en snygg inramning är viktigt, ju flashigare desto bättre! Snygga depåtält, stora loggor, monster, redbull, ja ni fattar, mer amerikanskt helt enkelt!

Sen är det nog tyvärr så att om man på allvar ska nå ut till en större massa än dom redan frälsta så måste något göras åt själva formatet på racen. Det finns en anledning till att speedway är så stort som det är (ja, förutom Tony Richardsson och svt då..)nämligen korta spännande heat där det är lätt att se vem som leder, vinner o.s.v. Kanske man skulle prova någon form av "supercross variant" där man kör ett antal korta heat, kval, semi, sista chansen och final?

En annan mycket viktig sak är ju som tidigare nämnts INFORMATION! Proffsiga speakers, bra ljudanläggningar, snygga och informativa programblad.
Och hoj/förar ekipage som går att hålla isär!

Ska erkänna att jag inte varit på speciellt många RR tävlingar, men däremot ser jag desto fler mx tävlingar och t.om där, trots att det går långsammare och man kommer närmare banan har jag efter några varv, som ändå anser mig vara mycket insatt och intresserad svårt att säga vem som är vem, vem är varvad, vem leder o.s.v. Hur är det då för Thure touring som är på sin första RR tävling på en läktare 70 meter från rakan där hojarna passerar i 250+ ?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"Öltält och rockabillyband är också publikmagneter....."


För vilken publik då?

Jag undviker in i det längsta alla liknande event, och tror inte ens jag är BEKANT med nån som åker hoj aktivt som inte känner likadant.

Brylkräm och tuggtobak är liksom ingen universal sanning :fakta
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Ledig tid samt bra väder räcker för mig :tummenupp Vilket sällan händer :rolleyes: Sen tycker jag det är dåligt at först betala 150:- i inträdde och sen behöva betala 50 kronor till för en läktarplats :mad: Ärligt talat, var nånstans kan du se nåt på Gelleråsen förutom på läktaren? Jag betalar ju inte 150 spänn för att kolla in depåtält å käka dyr lunch för 80 riksdaler...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag ska omdesigna Sporthoj.com till nästa år och då ska jag se till att ha med en typ av Poster-möjlighet på förstasidan av sporthoj där man som arrangör i Sverige får betala (på något sätt, t.ex utbyte gratis inträde för sporthojsmedlemmar etc) för att göra reklam för sina evenemang. Humana priser, men som definitivt ger stort inslag

Marknadsföring, samt taskiga arrangemang för PUBLIKEN saknas idag och gör att det inte blir så intressant och se på utdragna race som inte går att följa ändå. Detta hänger lite ihop med min kritik jag sagt genom åren med att publikplatserna suger. Man får inte uppleva roadracings farter om man inte kommer nära inpå racingen, på något (säkert) sätt.

Idag verkar SM/SO lite som racing för inbördes beundran snarare än en publik för en bredare massa.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Mycket god ide...

Förare och arrangörer borde nog tänka på var den potentiella publiken hänger. Att frälsa Svensson och konkurera med söndagens tipsextra är svårt men att frälsa halva sporthojs-sverige borde vara möjligt.....

Hur kan det komma sig att jag kan åka till en RR bana på bandag utan att där varken är någon reklam om kommande arrangemang eller någon RR förare där och visar upp sig?


stcc brukar alltid ha ngn form av jippo inne på torget här i falkenberg innan tävlingarna ute på falken, dom ställer ut bilarna och motorcyklarna och förarna är närvarande och skriver autografer, pratar med folk osv osv, förra året hade dom en kortege runt stan, både bilar och motorcyklar vilket är uppskattat av de som är intresserade av motorsport, men mkt mindre upskattat av de som hatar ljudet av en hoj samt racerbil, men bra reklam är det:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
stcc brukar alltid ha ngn form av jippo inne på torget här i falkenberg innan tävlingarna ute på falken, dom ställer ut bilarna och motorcyklarna och förarna är närvarande och skriver autografer, pratar med folk osv osv, förra året hade dom en kortege runt stan, både bilar och motorcyklar vilket är uppskattat av de som är intresserade av motorsport, men mkt mindre upskattat av de som hatar ljudet av en hoj samt racerbil, men bra reklam är det:tummenupp

Här kanske inte vägen till direkt succé, men den väg "vi" kan ha råd med som ändå leder till framgång.

Att köra några timmar i fredagsruschen när alla ska helghandla och ställa upp med en "torgshow", lite filmer från tidigare race, "infoblad" under plast (som hos finare bilhandlare) med lite info om repsektive förare och hoj, tidigare resultat, erfarenhet mm..

Kanske köra ett "Jippo-kval" på minimoto eller fula små cyklar och helt enkelt göra vad som krävs för att få folk att stanna till och fråga vad det handlar om. Ungarna älskar sånt, sälj in till dem att de "måste" komma och hälsa på lördag när det riktiga racet går osv..

Kan man då på plats servera ett åtminstone gemytligt event. Kanske inte med Mantorp-sized skärmar och nöjespark i anslutning., Men något som får folk att trivas lite (FÖRSÖK mao iaf att känna igen de ni pratat med kvällen innan), tavlor med kvalresultat (vilket är helt omöjligt att hitta i dagsläget). De får va skrivna på en jävla griffeltavla om inte budgeten räcker, men det måste finnas och vara tydligt.

DÅ kan man få folk att komma och faktiskt trivas lite. Kombinera det med lite vettig servering, bus för barnen, den personliga kontakten med förarna och lite kortare race så kommer nog folk att återkomma.

Med det gjort så kommer det finnas lite (inte mkt) pengar att lägga på att ta konceptet vidare med allt tråden kommit fram till hittils.


Steg 1 är att förarna måste inse att det inte är bara är sponsorerna ni måste hora för, utan ALLA. Publiken är den sponsor som gör att de riktiga sponsorerna faktiskt kan betala mer än ballonger och ett par dekaler!
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
I tllägg till annat som nämnts....

Bandags- och kursarrangörer kan finnas på plats med tält och marknadsföra bandagar och lotta ut någon i någon tävling under slogans som "vill du testa att köra på bana du också".

Krav på stora skärmarväggar i depåtälten som visar bild och info om förare.
Krav på stora skärmarväggar i depåtälten som visar bild (skala 1:1 kanske) och info om hojjen.
Kan t ex visa hojjen utan kåpor och ha pilar på delar som är kittade.

Krav på stora skärmarväggar i depåtälten som visar bild och info om teamet.
Detta kan skapa underdogs om det är ett litet team och de stora
imponerar med sitt upplägg.

Lättillgänglig info om hur det gick senaste racet och hur förarna ligger i tabellen,
hur det gått på kvalen och vad det gjort för förändringar sedan sist.
Kanske serietabeller med bilder på förare och hoj?

Jag tror också på att personifiera förarna och skapa favoriter samt underdogs.
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Bara att få se allt duktigt folk plåga sina hojar till gränsen gör mig glad.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Krav på stora skärmarväggar i depåtälten som visar bild och info om teamet.
Detta kan skapa underdogs om det är ett litet team och de stora
imponerar med sitt upplägg.

Jag tror det där ger sig själv. Nästan alla har begränsad budget och åker mindre skåpbilar och står i små tält. Dom flesta team är väl enmans team i stort sett. Nån kanske har nån meckkompis med sig. (så vida det inte är Pro SB du tänker på).

När du ser stora lastbilar med jättetält och plasmatv i så har du hittat nån storfräsare.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Här kanske inte vägen till direkt succé, men den väg "vi" kan ha råd med som ändå leder till framgång.

Att köra några timmar i fredagsruschen när alla ska helghandla och ställa upp med en "torgshow", lite filmer från tidigare race, "infoblad" under plast (som hos finare bilhandlare) med lite info om repsektive förare och hoj, tidigare resultat, erfarenhet mm..

Kanske köra ett "Jippo-kval" på minimoto eller fula små cyklar och helt enkelt göra vad som krävs för att få folk att stanna till och fråga vad det handlar om. Ungarna älskar sånt, sälj in till dem att de "måste" komma och hälsa på lördag när det riktiga racet går osv..

Kan man då på plats servera ett åtminstone gemytligt event. Kanske inte med Mantorp-sized skärmar och nöjespark i anslutning., Men något som får folk att trivas lite (FÖRSÖK mao iaf att känna igen de ni pratat med kvällen innan), tavlor med kvalresultat (vilket är helt omöjligt att hitta i dagsläget). De får va skrivna på en jävla griffeltavla om inte budgeten räcker, men det måste finnas och vara tydligt.

DÅ kan man få folk att komma och faktiskt trivas lite. Kombinera det med lite vettig servering, bus för barnen, den personliga kontakten med förarna och lite kortare race så kommer nog folk att återkomma.

Med det gjort så kommer det finnas lite (inte mkt) pengar att lägga på att ta konceptet vidare med allt tråden kommit fram till hittils.


Steg 1 är att förarna måste inse att det inte är bara är sponsorerna ni måste hora för, utan ALLA. Publiken är den sponsor som gör att de riktiga sponsorerna faktiskt kan betala mer än ballonger och ett par dekaler!


det är sällan ngn fredagsstress i våran lilla stad:tummenupp men jag vet till skillnad från dig att dessa besök inne på torget från stcc är uppskattade. men det som funkar här kanske inte funkar "där".
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
det är sällan ngn fredagsstress i våran lilla stad:tummenupp men jag vet till skillnad från dig att dessa besök inne på torget från stcc är uppskattade. men det som funkar här kanske inte funkar "där".

Nu läste du det där HELT fel..

Det var ett kanonförslag. Vad jag menade var att det inte leder till DIREKT framgång och fulla arenor. Men att det däremot är en strålande väg att för att "få igång" processen.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top