Vad skulle locka DIG till en Roadracingtävling?

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Riktigt bra tråd :tummenupp

Och här kommer ett förslag från högerkanten...

Fan vad cool det vore om man kunde satsa pengar på vinnare och plats, och kansek tom på flera race, och skapa en rad. Där man spelar på allt från 125 - Superbike.

Om solvalla kan fylla hela stadion med folk som tittar på hästar som drar en vagn. Så borde man kunna göra det i roadracing. och jag tror just spel med pengar är en viktig faktor för att locka folk.

Marknadsföring kostar mucho. Vem skall betala den?
Lutar ju åt att man får slå på en hel del på inträdet, och då är man ju tillbaka på ruta ett igen, dvs ingen kommer.

Bra marknadsföring är ingen kostnad. Det är en investering. :mattias

En kostnad är pengar som försvinner.
En investering är pengar som kommer tillbaka med avkastning.

Men du undrar vem som ska göra investeringen.
Förslagsvis den som får avkastningen.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Marknadsföring kostar mucho. Vem skall betala den?
Lutar ju åt att man får slå på en hel del på inträdet, och då är man ju tillbaka på ruta ett igen, dvs ingen kommer.

Jag svarade ju iofs på frågan vad som skulle locka mig till en tävling i mitt förra inlägg.
Men om jag skulle svarat på frågan hur man får dit mycket folk så är det ju enkelt och välkänt. Bara att hyra ut markbitar i publikområdet till firmor som tillhandahåller:

Gratis annonser före eventet i gengäld mot reklamlogos för egna varumärken i samma annons, (typ RedBull och liknande).
Halvnakna brudar.
Korv och ballonger.
Försäljning av tröjor,dekaler, reklamparaplyer och kepsar.
Kaffe och microvärmd ostkaka med sprutgrädde och Bob-jordgubbssylt.
Fiskdamm för barnen.
Starköl i plastmuggar.
Betting på vem som vinner.
Dokusåpakändis som lottar ut skräpvinster från pågående lotteri på en scen (naturligtvis med de halvnakna brudarna bakom) mot att prisutdelning för RR-vinnarna får ske gratis på scenen (om en RR-tjej vinner måste man dock komma ihåg att ta bort de halvnakna brudarna bakom).
Fotografer som tar betalbilder av kreti och pleti där de får sitta och torrgasa på en flashig RR-hoj (med eller utan halvnaken brud bakom).
Firma som gratis sätter upp storbildsskärmar med högtaleri som visar banan mot löfte att få köra 100% reklam på utrustningen i pauserna.
Wheeliemaskin

Dessutom måste det finnas en stor parkering så att alla kan komma i varsin bil till eventet.

Då blir det sprängfullt och ingen organisatör behöver ligga ute med pengar.

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
...
Speedwayn lever iaf....
Exakt!

Det har jag funderat på ett tag. Vad har de gjort för att få ett sånt genomslag i media? TV-sändningar, tidningsrapportering etc är ju märkbart överdådigare än för RR. SVT sänder väl inte ens Superbike-racen från STCC, bara bilar?

OK, speedway är på ett sätt mer publikvänligt och översiktligt för gemene man/kvinna, men i mina ögon rackarns mycket mindre intressant. Superkorta race, och avgjort nästan direkt efter start/startspår.

Är det RRs tävlingsform det är fel på? Ska man ha kortare sprint-race i stället för kval? WSBK har ju ett lite roligt grepp med super-pole, men det skulle man kunna göra ännu bättre

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag svarade ju iofs på frågan vad som skulle locka mig till en tävling i mitt förra inlägg.
Men om jag skulle svarat på frågan hur man får dit mycket folk så är det ju enkelt och välkänt. Bara att hyra ut markbitar i publikområdet till firmor som tillhandahåller:

Gratis annonser före eventet i gengäld mot reklamlogos för egna varumärken i samma annons, (typ RedBull och liknande).
Halvnakna brudar.
Korv och ballonger.
Försäljning av tröjor,dekaler, reklamparaplyer och kepsar.
Kaffe och microvärmd ostkaka med sprutgrädde och Bob-jordgubbssylt.
Fiskdamm för barnen.
Starköl i plastmuggar.
Betting på vem som vinner.
Dokusåpakändis som lottar ut skräpvinster från pågående lotteri på en scen (naturligtvis med de halvnakna brudarna bakom).
Fotografer som tar betalbilder av kreti och pleti där de får sitta och torrgasa på en flashig RR-hoj (med eller utan halvnaken brud bakom).
Firma som gratis sätter upp storbildsskärmar med högtaleri som visar banan mot löfte att få köra 100% reklam på utrustningen i pauserna.
Wheeliemaskin

Dessutom måste det finnas en stor parkering så att alla kan komma i varsin bil till eventet.

Då blir det sprängfullt och ingen organisatör behöver ligga ute med pengar.

Du har skrivit det lite komiskt. Men jag tror du har 1000 miljoner % rätt.
Folk kommer inte för att se RR. Dom kommer för ett event och heldagsupplevelse där man kör RR med allt du har i din lista.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har skrivit det lite komiskt. Men jag tror du har 1000 miljoner % rätt.
Folk kommer inte för att se RR. Dom kommer för ett event och heldagsupplevelse där man kör RR med allt du har i din lista.

Jo det vet jag väl. Det är bara att kolla på hur en valfri sk MC-dag på närmaste flygfält går till. Där behöver man inte ens ha ngn racing, man har bara det jag radade upp ovan och vips har man 3000 pers inne på området. Förmodligen ingen J.Karlsson dock.
Katastrof är dock om tävlingsledningen inte talar om för scenoperatören att ta bort de halvnakna tjejerna i bakgrunden innan prisutdelningen om ngn RR-tjej vinner.
Här måste man ordna med en snabb och skottsäker kommunikation. Annars blir det stelt och tråkigt.

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Ytterligare kommentarer, har varit på ett antal MotoGP och SBK-race. Har man inte översikt över banan måste man nästan ha storbildsskärmar, annars tappar man för mycket av vad som händer. Dyrt, men bra för åskådarna. För min del så spelar side-showen ingen som helst roll, bra kommentatorer, bra översikt och täta race är det som gäller!

Ska man vara krass måste man kanske ha en side-show för de av familjen som inte är lika intresserade.

Tyvärr lär det krävas uthållighet också, det tar ett tag att vända på skutan. Försöka under en eller ett par tävlingar räcker nog tyvärr inte. Och så är man tillbaka till pudelkärnan, pengar...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Keep it coming. Det är mycket bra idéer här för arrangörerna av nästa års tävlingar att ge en tanke.

Fan vad cool det vore om man kunde satsa pengar på vinnare och plats, och kansek tom på flera race, och skapa en rad. Där man spelar på allt från 125 - Superbike.

Det hade vart riktigt schysst, jag hade spelat på varje tävling. Det kanske t.o.m. är så att man kan dra in lite kosing den vägen.

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
letar....
Reklam o åter reklam.
Radiojinglar o kanske tv. Kostar men ger resutat finns billiga vägar att gå till detta med rätt kontakter.

En fråga som jag har fått av många bekanta är
-Var hittar jag som inte hänger på SH när tävlingar går??
-Går det hojrace i sverige??

Ja det låter otroligt men min fars bekanta älskar hojar o skulle gärna gå på race om dom visste var det gick.

Det satt ett tag en reklamskylt i kurvan ner mot centralbron i stockholm för jag tror det var Piejer-racing, rätta mig gärna om jag har fel.
Men även min idag 70-åriga pappa blev jätteintresserad o gick in på deras hemsida o kollade.

Så återigen mer promotion för sporten. Ta lärdom av de stora tillställningarna o minska ner så det passar en vanlig svensson.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag tror också på översikt över ställningen på banan. Jag som insatt tycker det är svårt att hålla reda på vem som är vem, vem som är var och varför. Framförallt efter uppåt tio varv när varvningarna börjar.

Jag tyckte dock även att detta var svårt på MotoGP med storbildsskärmar och fan å hans moster.

Storbildsskärmar kostar ju multum så det känns svårt att få till.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Större nummerskyltar på hojarna.. Det är sjukt svårt att se vem som är vem när hojarna åker förbi. kanske tom olika färger som är enkla att särskilja.

"Andersson på Blå 13 bromsar sig tight förbi svensson på grön 64 in mot Bergskurvan och kan han hålla den placeringen ja den kan han men svenson grön 64 attackerar men neeeeej andersson blå 13 håller täten in i esset här sviestad idag och har ledningen in på det sista varvet..."

Fan.. Jag är rätt namnkunnig Pro SBK men håller inte ens själv koll på vem som är vem efter några varv! Gör det lite enklare för publiken helt enkelt!

• Gilla
Reaktioner: Lx3

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag tror också på översikt över ställningen på banan. Jag som insatt tycker det är svårt att hålla reda på vem som är vem, vem som är var och varför. Framförallt efter uppåt tio varv när varvningarna börjar.

Jag tyckte dock även att detta var svårt på MotoGP med storbildsskärmar och fan å hans moster.

Storbildsskärmar kostar ju multum så det känns svårt att få till.

När snöbollen väl är igång, dvs att man haft några tusen besökare på ett event. Ja då tror jag som sagt att man kan få ett antal bildskärmar med högtaleri i tillräcklig storlek helt gratis uppsatta under arrangemanget, mot att företaget som tillhandahåller och monterar utrustningen fritt får disponera anläggningen för reklam mellan rejsen. Kan bildskärmsföretaget sälja reklamtid till tex RedBull så är det nog i lås.

Dock måste man först få igång snöbollen och visa att man kan dra in flera tusen pers och lokalTV-nyheterna på området, minst 2-3 gånger. Annars är inte reklamtid värd ngt. Så man får börja småskaligt (med wheeleimaskin, korv och ballonger, tröjor och dekaler osv enligt mitt inlägg ovan) för att få upp det yttre trycket först. När man har visat att man kan fylla området med folk några ggr så blir det lättare och lättare med allt.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Kör korta tävlingrheat alá speadway, med kval, semi och final som är så korta att varvningar inte hinner ske.

Kändisrace, fixa TV-kändisar som kör ett kändisrace där fordonet kan vara typ minomoto, 4-hjulingar eller andra lättare fordon. (Kan ju vara svårt att få tag på kändisar som kan köra rr-maskiner)

Edit: Givetvis omvänd startordning med den långsammaste (lägst poäng) längst fram så det blir många omkörningar.

Last edited:

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Vilken "sport" eller event det än handlar om (typ 9 av 10) så finns det alltid dessa grundpelare för framgång,

1: Brudar
2: Sprit
3: Mat

Sporten i sig, ja, skitsamma, bara det finns billig bira och lite käk (bra mat, inte roadkill från banan som man grillar idag). Finns undantag, karlskoga, knutstorp, blivit HUNDRA ggr bättre sista åren.

Är kanske att hårddra det, men som många nämnt innan, det funkar!

Tycker idén med storbild är en grymt bra idé, även om den kanske kan vara kostsam så håller den "spänningen" uppe. Lite kortare race/fler heat kan vara en lösning faktiskt.

Att få marknadsföra sig i samband med ett annat event, typ som Hulten gjorde i somras med fotbollen, klockrent tillfälle att skapa intresse! Läste ett citat av någon stcc-kuf för nåt år sedan, dom snackade om sponsring.. han sa nåt i stil med, Find a parade, and get in front of it... Säger ju sig själv egentligen :)

Backlund drog i alla fall sitt strå till stacken med en helsida i aftonbladet!

Hemsida, en som har serierna, förare, poängställningar mm. Highsider i all ära, men Rashid kan inte göra allt själv! Svemo måste ju för fan kunna bistå med en riktig sida. Finns väl 1000 pers i detta forum som kan knacka ihop en sida!??

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
Boris och Hund sa det! Har själv aldrig varit och kollat mer än på nån träning. Det är väldigt dålig info om när och var rejsen är.. En klistrad länk på shoj kanske? "Kommande rejs" motsvarande? Är inne här relativt ofta men det brukar oftast handla om vem som rejsat på bulten och hur man ska lära sig att slanga med en r1 -09 (har jag för lite effekt?) osv.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det tråkigaste jag sett var därför som exempel en volvo stcc-tävling på anderstorp. En massa likadana välljuddämpade bilar som susade runt runt.
/Mer motor- än sportintresserad

Ja, det är en utopi, förmodligen av ekonomisk art, men ta bort RR från miljonärsfolkracet, om man kunde önska sig nåt. Cateringtält, öppen depå, det ska vara fräänt ju, då kommer folket.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Supportklasserna på lördag och huvudklasser på söndag.. Det är skittråkigt att se likadana hojar med lite olika namn på klasserna. Inte ens som gammal RR-förare tycker jag det är kul att se dagens upplägg. SM klasserna måste få status!

Lite mer hålligång i anslutning till racen - problemet då är att förare kan missa sin sömn.

Gratis camping intill banan vore oxå trevligt.

/JPS

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...