Vad startar inte Golfen?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag kommer säkert bli hänvisad till annan plats, men jag orkar inte med någon annan sajt så jag testar här.

Tjejen har en Golf III 1,8 -99 som gick som den skulle senast hon körde, men när den nu skulle startas så går den inte igång. Startmotorns snurrar på som den ska, men jag har inte hört motorn ens tända lite nångång.

Jag har kollat följande:
Alla möjliga säkringar
Jag har mätt upp spolen mot en ny, och de visade samma värden
Jag har kollat så att det kommer ström fram till spolen
Jag har kollat stiften som ser fina ut
Jag har kollat så att soppapumpen levererar

Jag har tom testat att spola loppen med startgas, men inte ens då är den i närheten att vakna.
När det blir mörkt tänkte jag kolla om det kommer gnista, vilket borde vara det som fattas, men varför fattas den?


Någon/några som har något/några klyftiga förslag på vad jag kan testa?

//oscar
 
Lätta på oljepåfyllningslocket och kolla så att kammen snurrar,kan ju va en brusten kamrem i värsta fall ?
 
KOlla tändmodulen. de gick sönder helt hux flux på min Golf cab -89. Samma symptom, gick perfekt o sen startade inte fanskapet helt plötsligt
 
Har du ingen polare som har ett OBDII interface och vag-com? Är ju såå smidigt att felsöka med.

Startspärr? Prova en annan nyckel?
 
Last edited:
Vissa bilar har en krocksensor/-säkring som bryter tändningen, som är känslig för stötar.
Har varit med om vid två tillf att en sådan löst ut, ...på Ford Sierra (eller om det var Modeo) satt den i bagaget nånstans.
 
går ventilerna fritt om kamremmen är av?borde höras annars.de gamla golfarna gick fritt utom gti,n.
hade du kollat bränslepumpen?har för mig att på vissa bilar finns det 2 bränslepumpar.om det skulle vara soppapumpen kan det räcka att man kryper under o ger den en liten lusing vissa pumpar e kända för att kärva lite dåodå.

kan ju ligga någon fel kod kvar i minnet om så kan det räcka att man kopplar av batteriet en minut så det kan nollas.det finns ju en massa elektronik idag som kan hänga sig precis som en vanlig dator.

en polaren databox var kass enligt verkstad men ett råd från en gammal mekare var o ta loss boxen o sen sätta dit den igen,så gjorde vi o vips funkade den igen.:tummenupp
 
kan ju va så simpelt att batteriet laddat ur sig ? även om starten drar runt är det ju inte säkert att spänningen är rätt ..
lyssna så att bränsle pumpen går .. kolla tändning
 
Tjenare.........

Är du säker på att du har en Golf 3:a av -99 årsmod ???

Fanns sista 3:orna kom 98 sammas år ersatta av 4 :orna.

Dra av en tändhatt o stoppa dit ett tändstift o lägg det sedan mod jord.
Kör på startmotorn o se om du har gnista.

Är det en 3:a o ingen gnista så e t-spolen kass

Får du inte fram nånn soppa så ta av röret som sitter på insprutningsenheten o kolla ner på spjället om det kommer någon soppa från spridaren.
sen kan du ju alltis ta av en slang bak på tankarmaturen o se om den "levererar" soppa.
Gör den inte det knacka på tankarmaturlocket o hoppas på den surrar igång.....
 
prova med reservnyckeln.

Jag röstar också för att prova med reservnyckeln, dessa bilarna har ju immobilizer o dom kan tappa minnet ibland.

Nåt som också är vanligt är att tändkontakten är paj!
Ta då av kåporna runt rattstammen och dra av kabelstycket bakom låscylindern och stick i det i en ny/annan kontakt o provstarta med skruvmejsel.
Kommer inte ihåg om det går att byta kontakten utifrån, annars får man plocka av hela aluklumpen.
 
Om du har haft lika härligt fuktigt väder som jag har idag så tippar jag på
tändspolen. Hade det problemet på min då den va sprucken o det är ett
ganska vanligt förekommande problem. Min va dock så tråkig så att den gav
gnista ändå....o starta ändå inte.. :D Prova att ställa bilen torrt ett par
timmar o testa sen!
 
KOlla tändmodulen. de gick sönder helt hux flux på min Golf cab -89. Samma symptom, gick perfekt o sen startade inte fanskapet helt plötsligt

Är tändmodulen samma som tändspolen? Den verkade vara hel efter att jag mätte mot en ny hos Mekonomen.

Har du ingen polare som har ett OBDII interface och vag-com? Är ju såå smidigt att felsöka med.

Startspärr? Prova en annan nyckel?

Jo det har jag kanske. Får se imorgon om han kanske kan hjälpa mig.

Jag TROR att jag har provat med båda nycklar, men jag kan vara kass i huvudet och ha fel på den punkten. Ska dubbelkollas.

Vissa bilar har en krocksensor/-säkring som bryter tändningen, som är känslig för stötar.
Har varit med om vid två tillf att en sådan löst ut, ...på Ford Sierra (eller om det var Modeo) satt den i bagaget nånstans.

Bilen har bara stått still så det låter inte troligt, men ska såklart kolla det med.

går ventilerna fritt om kamremmen är av?borde höras annars.de gamla golfarna gick fritt utom gti,n.
hade du kollat bränslepumpen?har för mig att på vissa bilar finns det 2 bränslepumpar.om det skulle vara soppapumpen kan det räcka att man kryper under o ger den en liten lusing vissa pumpar e kända för att kärva lite dåodå.

kan ju ligga någon fel kod kvar i minnet om så kan det räcka att man kopplar av batteriet en minut så det kan nollas.det finns ju en massa elektronik idag som kan hänga sig precis som en vanlig dator.

en polaren databox var kass enligt verkstad men ett råd från en gammal mekare var o ta loss boxen o sen sätta dit den igen,så gjorde vi o vips funkade den igen.:tummenupp

Jag hör inga missljud när motorn dras runt, så det sker nog ingen kolv/ventilkontakt.
Soppapumpen fungerar tror jag. Plockade av soppaslangen och när jag vred på tändningen så skickade den ur sig en laddning soppa.

Är en 10 år gammal Golf så high tech? :)
 
Last edited:
Är tändmodulen samma som tändspolen? Den verkade vara hel efter att jag mätte mot en ny hos Mekonomen.

Njäääää..tror inte det, men reserverar mig för svaret. Tändmodulen var en svart liten box, stor som ett lite tillplattat cigarettpaket ungefär. med en massa flatstift som anslutning.

http://www.biltema.se/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1207

Jag köpte en beggad på skroten. ska gå att mäta sig till om den funkar om man har rätt verktyg.
 
kan ju va så simpelt att batteriet laddat ur sig ? även om starten drar runt är det ju inte säkert att spänningen är rätt ..
lyssna så att bränsle pumpen går .. kolla tändning

Batteriet var det bra kräm i från början, och jag har även haft den kopplad mot min egen bil, så det är nog inte problemet. Pumpen går.

Tjenare.........

Är du säker på att du har en Golf 3:a av -99 årsmod ???

Fanns sista 3:orna kom 98 sammas år ersatta av 4 :orna.

Dra av en tändhatt o stoppa dit ett tändstift o lägg det sedan mod jord.
Kör på startmotorn o se om du har gnista.

Är det en 3:a o ingen gnista så e t-spolen kass

Får du inte fram nånn soppa så ta av röret som sitter på insprutningsenheten o kolla ner på spjället om det kommer någon soppa från spridaren.
sen kan du ju alltis ta av en slang bak på tankarmaturen o se om den "levererar" soppa.
Gör den inte det knacka på tankarmaturlocket o hoppas på den surrar igång.....

Njaoä... Det är en -98 uttagen -99 :)

Jag tänkte kolla gnistproduktionen nu när det har blivit mörkt ute.

Om du har haft lika härligt fuktigt väder som jag har idag så tippar jag på
tändspolen. Hade det problemet på min då den va sprucken o det är ett
ganska vanligt förekommande problem. Min va dock så tråkig så att den gav
gnista ändå....o starta ändå inte.. :D Prova att ställa bilen torrt ett par
timmar o testa sen!

Den var som sagt av idag och gav samma värden som en ny, och den såg fin ut, dvs inga sprickor eller gegga eller något.

Njäääää..tror inte det, men reserverar mig för svaret. Tändmodulen var en svart liten box, stor som ett lite tillplattat cigarettpaket ungefär. med en massa flatstift som anslutning.

http://www.biltema.se/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1207

Jag köpte en beggad på skroten. ska gå att mäta sig till om den funkar om man har rätt verktyg.

Jag TROR inte att det sitter en sådan på denna bilen. Någon som vet?

Edit: Enligt Mekonomen så är det tändspole och modul i samma enhet.
 
Last edited:
kan ju va så simpelt att batteriet laddat ur sig ? även om starten drar runt är det ju inte säkert att spänningen är rätt ..
lyssna så att bränsle pumpen går .. kolla tändning

Är det bara jag som anser att du har helt fel på den punkten? Man hör ganska så snart om batteriet inte orkar dra runt och motorn skiter fullständigt i vilken spänning det är så länge det finns Ampere nog i batteriet för att dra runt startmotorn.

Jag har haft samma problem på en 02:ans Golf, det var tändmodulen som hade gett upp. Samma bil misstände och hade sig och den gången var det enligt verkstaden tändspolen.
 
Batteriet var det bra kräm i från början, och jag har även haft den kopplad mot min egen bil, så det är nog inte problemet. Pumpen går.



Njaoä... Det är en -98 uttagen -99 :)

Jag tänkte kolla gnistproduktionen nu när det har blivit mörkt ute.



Den var som sagt av idag och gav samma värden som en ny, och den såg fin ut, dvs inga sprickor eller gegga eller något.



Jag TROR inte att det sitter en sådan på denna bilen. Någon som vet?

Edit: Enligt Mekonomen så är det tändspole och modul i samma enhet.

Då verkar det som om du har en Golf 4:a
Om det är en sådan då har du 20 v motorn på 125 hk.

Ta då ett felminne , det finns säkert något lagrat på kanal 01 (motorstyrdon)eller 17 (kombiintrument) 35 (stödskydd)
 
Kolla om det sitter tändhattar i plåt på den, om det gör det så skruva av dom och sätt tändkabeln direkt på tändstiftet (sitter kvar en plutt på kabeln så det går).

Dom där plåthattarna har ställt till det för många vw ägare.'
GL
B
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top