Vad tjänar ni?

Så vad tjänar ni (innan skatt)?

• Antal röstningar
    0

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Man bor billigt och bra på landet. Det är som Goodstuff säger, att vill man verkligen så löser man det enkelt.

Inom rimliga gränser. Att, som jag växt upp, leva en familj i villa på en knegarlön ser jag ingen lösning på. Och det är där Christian, Stina och Petra hade hamnat om barnledigheten hade utnyttjats extrem likvärdigt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Inom rimliga gränser. Att, som jag växt upp, leva en familj i villa på en knegarlön ser jag ingen lösning på. Och det är där Christian, Stina och Petra hade hamnat om barnledigheten hade utnyttjats extrem likvärdigt.
En villa på landet behöver inte kosta stort mer än en lägenhet i stan. Här i Skåne får man jäkligt mycket för jäkligt lite om man kan tänka sig att bo några mil från "stan". Nu kan det naturöligtvis vara annat på västkusten men rent allmänt är man väldigt gynnad om man vill bo på landet. Man får helt enkelt mycket mer för pengarna vad gäller boende. Om det verkligen är vad ni vill så kolla runt lite på bonnvischan och räkna vad ni får för månadskostnad på olika hus. Du kan bli förvånad.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
En villa på landet behöver inte kosta stort mer än en lägenhet i stan. Här i Skåne får man jäkligt mycket för jäkligt lite om man kan tänka sig att bo några mil från "stan". Nu kan det naturöligtvis vara annat på västkusten men rent allmänt är man väldigt gynnad om man vill bo på landet. Man får helt enkelt mycket mer för pengarna vad gäller boende. Om det verkligen är vad ni vill så kolla runt lite på bonnvischan och räkna vad ni får för månadskostnad på olika hus. Du kan bli förvånad.

Jag vet vad jag får och har koll. Men konkret så är en lånekostnad på under 5000 i månaden svårt att nå. Att jämföra med att hyra en lgh för 4500:-/per månad - uppvärmd, servicefri och vidrig.Det är tusenlappar som snabbt gör stor skillnad om det knakar.

Lever vi däremot på min lön har vi et ganska skönt liv. Det ÄR en svår fråga...

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
Goodstuff skrev:
Det resonemanget tycker jag är alldeles för enkelt. Visst är det kanske jobbigt om man ligger över taket i föräldraförsäkringen men det handlar också om ens egen vilja. Man måste inte ha en ny bil, nyare hoj, fet TV, video, dator etc. etc.
Vill man vara hemma så kan man ordna det även om man är den som tjänar mest i hushållet. Vad är viktigast. En bra relation till sina barn eller en fetingbil? För mig är valet enkelt.

Men backa ett steg nu. Jag kommer givetvis ta mitt ansvar och tro mig pengar i sig ligger långt ner på min lista men det kräver också att vårt hushåll får göra långt större eknomiskt avsteg än vad en familj med två normallöner får göra - detta är orättvisan och systemfelet :rolleyes: . Bilen kan jag inte påverka, det är en förmån (=del av min lön) och ringholm kommer pressa mig på skatt för den aldeles oavsett vad jag har för inkomst för tillfället. :fakta

Jag tjänar ca 2.5ggr vad min kära fru gör (gjorde). Vad jag är ute efter är att man bör överväga att införa skatteregler och bidragsregeler (inkl tak) som baseras på hushållets inkomst istället. :tungan

Detta skulle göra det enklare för familjer med stor skillnad i inkomst att fördela ansvaret för barnen. Det är hönan och ägget om ni förstår vad jag menar. Skall vi ta delat ansvar för barnen så bör förutsättningarna också vara rimliga. :fatta!

:tummenupp

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
Chrille skrev:
Det är ju ett helt riktigt resonemang, men det funkar ju bara till en viss gräns. Se till en annan som efter många års bistert ungkarsliv nu har träffat en tjej som jag nu håller på att prövtesta att bilda familj med,

----

Kalla fakta är att jag tjänar minst 5000 mer i månaden efter skatt än vad hon gör och det ger följande konsekvenser i samband med den här våldsamma debatten om den påtvingade uppdelningen av föräldraledigheten:
Skulle vi dela vår eventuella ledighet så hade det orsakat en ohyggligt stor skada på våra möjligheter att förverkliga våra framtidsdrömmar. Skulle det bli "rätt" så skulle vi bli tvingade att välja "barn eller villa" under de kommande 5 åren. Klockan tickar och barn är i stort sett nu eller aldrig men om vi ska förlora vår goda ekonomi så får detta barn antagligen leva sina första år i lägenhet.... Vilket ingen av oss vill.

Är det fel av oss om jag är hemma mindre?

Väl talat - så hur skall systemet ändras för att vända dessa vansinniga systemfel till möjligheter för jämställdheten och trygghet för våra barn?

Ta 17K över taket och beskattade förmåner som kommer generera ett nettobortfall på 3-4000 kr .. Medans frun's hemmavarande påverkar minimalt.

:mad:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Jag vet vad jag får och har koll. Men konkret så är en lånekostnad på under 5000 i månaden svårt att nå. Att jämföra med att hyra en lgh för 4500:-/per månad - uppvärmd, servicefri och vidrig.Det är tusenlappar som snabbt gör stor skillnad om det knakar.

Lever vi däremot på min lön har vi et ganska skönt liv. Det ÄR en svår fråga...
Nja, det är faktiskt inte särskilt svårt att nå en lånekostnad på under 5000/mån. I vart fall inte här i Skåne. Kolla tråden om galna mäklare så ser du. Låneräntorna är verkligt låga idag. Dryga 4% är vad du betalar för ett femårigt villalån (då har du en känd kostnad under den tid barnledigheten är aktuell). En miljon i bolån kostar alltså ca 50 000/år brutto i räntekostnad. Netto hamnar du långt under 5 000/mån. Driften tillkommer naturligtvis men du kan fortfarande hamna inom de belopp du pratar om.

Ajja, det jag egentligen vill ha sagt är att folk som vill bo på landet har det riktigt väl förspänt.

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Knappast

Men jag har ju på flera ställen förklarat för dig varifrån vinsterna kommer, detta är oftast enkelt för folk att förstå, men du LYSSNAR ju inte :mad:

/M

Bingo skrev:
Märkligt att du som har så lätt för att redogöra för hur dina kunder skall få tag på pengar till ditt erbjudande har så svårt att besvara den enkla frågan hur de pengar som skall ge den utlovade avkastningen genereras.

Är det helt enkelt så att det bara kundernas pengar som är av intresse för dig?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mike the bike skrev:
Men jag har ju på flera ställen förklarat för dig varifrån vinsterna kommer, detta är oftast enkelt för folk att förstå, men du LYSSNAR ju inte :mad:

/M
HUR uppstår de, exakt hur? Du förstår min fråga, besvara den eller skit i det, men gör dig inte dummare än du är.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mike the bike skrev:

/M

Jag har läst din förklaring ett antal gånger. Trots att jag har god läsförståelse så fattar jag inte heller var vinsten kommer ifrån. :va

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har stört mig länge nog på rubriken. Det är säkert nån annan som kommenterat det innan. Men det heter väl för jössenamn "Hur mycket tjänar du?"

"Vad tjänar du?" Låter ju som om nån som är betjänt åt en kung eller nåt. "jag tjänar den store kungen Al Shambaaad Refaaaat Gajlambamschipisc" från övre volta. Typ.

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Klass 7? Var fick du det ifrån?

Min förra hoj var en Kawasaki ZZR-1100, den gick som klass 5 eller 6, min nuvarande hoj en Suzuki GSX750F har jag inte försäkrat än. Men jag har svårt att tro att det skulle komma över klass 6 i alla fall...

Dubbla lägenheter är pga att min flickvän/sambo pluggar till lärare i kalmar och jag joobbar som drifttekniker i karlskrona med jourtjänstgöring så jag måste ha en lägenhet där med...

Ugluk skrev:
Man måste inte köra klass 7.. :7peta
Jag låg på runt eller strax över 20000 på min kommunallön, men det var ju inklusive OB. Några röda dagar var man ju inte heller ledig. Nu är man pappaledig på heltid och det är ju inte direkt lyxigare.

Ni som gnäller på taket i föräldraförsäkringen kan ju fundera på om problemet snarare inte ligger i dålig jämställdhet. :näsblod

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Jag håller med..

Men jag tröttnar också ibland när folk driver med mig.

Det var aldrig min tanke att skaffa kunder här, jag har så det räcker.

Jag sköter större delen av privatekonomin för närmare 1000 kunder i Kungsbacka och Göteborgsområdet, mer hinner jag inte med.

Men självklart ställer jag upp om nån här på SH behöver hjälp.

/M

Chris Ash skrev:
Det där gav ett seriöst intryck.....

Nu kommer nog folk att kasta sig på telefonen... :rolleyes:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Har skummat tråden och inte satt mig in ordentligt i ditt upplägg även om jag (liksom förvånansvärt många andra här :) ) har läst finansiell ekonomi.

Lite spontant kännar jag dock att om det nu fungerar och du inte är ute efter att ragga kunder, varför avlöja ett välplanerat låneupplägg? Jag betvivlar inte nödvändigtvis att det fungerar och hade du vänt mig till mig i egenskap av nära vän med ett lukrativt investeringstips hade jag verkligen varit intresserad :D

Nu blir man ju dock spontant väldigt kritiskt, men jag ska kolla upp närmare vad du skrev vid ett senare tillfälle.
Annars en ovanligt intressant tråd. :tummenupp

Mvh

//Olzki

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mike the bike skrev:
Men jag tröttnar också ibland när folk driver med mig.

Det var aldrig min tanke att skaffa kunder här, jag har så det räcker.

Jag sköter större delen av privatekonomin för närmare 1000 kunder i Kungsbacka och Göteborgsområdet, mer hinner jag inte med.

Men självklart ställer jag upp om nån här på SH behöver hjälp.

/M
Frågan är ju varför du så hårdnackat vägrar förklara varifrån vinsten kommer? Jag fattar inte heller.

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Långa farbron skrev:
Ja skulle nog stanna vid 35 000, för över det är skatteffekten en så där 60% så skillnaden är marginel mellan att tjäna 35 eller 60.

Vid 32% i kommunalskatt så får du ut 10903 SEK mer rent vid 60000 jmf med 35000. Men, men stanna du vid 35000:- om du vill, skit i 130836:- extra per år. Det får man en ganska skaplig motorcykel för. :kocko
Marginellt my ass

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
hållundan skrev:
Har stört mig länge nog på rubriken. Det är säkert nån annan som kommenterat det innan. Men det heter väl för jössenamn "Hur mycket tjänar du?"
Det beror väl på vem som tilltalas, är det hela SH-kollektivet som avses (vilket jag gissar på i detta fall) så är väl "ni" inte fel?

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Men....

Det är ju det jag har gjort överallt.

Vinsten är ju 100% ökning av kapitalet för den köpande banken, eller hur.

Av dessa vinstmedel skall sedan avdrag göras för provis till mig ränta till mina kunder mm.

Vinsten är ju garanterad.

Ta en miljon tex.

Banken köper 1miljon garanterat om några år för 500,000 idag.

Det där är ju vinsten, skillnaden mellan 500,000 som banken ger och den utfallande miljonen på dödsdagen.

Eftersom vi är så många ekonomer här så borde ju åtminstone någon ha hört detta tidigare, det har ju pågått sedan ca 1840 i England.

Och till Bingo vill jag bara säga att jag menade inte att vara otrevlig, men jag trodde faktisk att du jävlades med mig.

Och om du var uppriktig i dina frågor så ber jag härmed om ursäkt och hoppas att allt nu klarnnat.

/Mikael

valmers skrev:
Frågan är ju varför du så hårdnackat vägrar förklara varifrån vinsten kommer? Jag fattar inte heller.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping