Nurse Ratched
Ny medlem
- Gick med
- 7 May 2003
- Hoj
- Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Goodstuff skrev:Det resonemanget tycker jag är alldeles för enkelt. Visst är det kanske jobbigt om man ligger över taket i föräldraförsäkringen men det handlar också om ens egen vilja. Man måste inte ha en ny bil, nyare hoj, fet TV, video, dator etc. etc.
Vill man vara hemma så kan man ordna det även om man är den som tjänar mest i hushållet. Vad är viktigast. En bra relation till sina barn eller en fetingbil? För mig är valet enkelt.
Håller med. Jag jobbar i sjukvården och ser hur resurserna tryter och allt dras åt. Ska vi då ge mer bidragspengar till höginkomsttagare? Självklart inte! Samtidigt är det så att den som blir förälder t ex under studietiden knappt får ett piss i föräldraförsäkring men det borde väl vara kostnaden för att ha barn man får bidrag för? Är det så att man inte har "råd" som höginkomsttagare att vara föräldraledig så är det väl för val man själv gjort, varför skulle vi behöva mer bidrag? Själv är jag en så kallad höginkomsttagare, tror jag (deklarerade en inkomst 2002 på 502000 men jag vill fan inte att mer skattemedel ska bekosta min föräldraledighet. Tvärtom har min höga inkomst gjort att jag, till skillnad från de med låg lön, har kunnat gå ner på 80% för att vara mer med familjen. Jag som höginkomsttagare kan också spara föräldradagar så att vi kan vara hemma längre med lillkillen och inte kasta in honom på ett dagis innan han har lärt sig gå som vissa andra är piskade att göra. Jag har kollegor med samma månadslön som jag som åker Volvo XC 90 och bor i stora villor och klagar på taket i föräldraförsäkringen och har mage att diskutera det som en jämställdhetsfråga och säger sig inte ha råd att vara hemma. Magstarkt att kräva högre bidrag från samhället då tycker jag. Vi bor förvrigt på 53,5 m2. Vi skulle kunna köpa en dyr kåk här i Uppsala men då har jag inte råd att vara hemma med sonen. Enkel matematik, enkelt val....Och dessutom ett val jag måste göra, inte samhället...
/Hising