Vad tycker ni om jeans skyddskläder och min idé?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tjenare, har redan ett komplett Alpinestars skinställ - som jag kan använda när det blir (i framtiden) lite bankörning och i övrigt.
Men jag letar efter smidiga kläder som det fungerar att pendla till skolan till ex. men som ändå ser någorlunda snygga ut och som funkar.

Hur är det ex. med säkerheten om man köper en skyddsväst som man sedan tar en tjocktröja över? (ser att det är jätte vanligt ute)
och kompletterar det med mc-jeans?

Ge mig gärna bra länkar :)
Sen kan man ju ha samma stövlar/handskar/hjälm.

Tänker jag rätt? :yoparty

Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
och med ringbrynja hoppas jag du menar en i metall med handsmidda ringar. men köpt för all del inte någon med mindre än 10000 ringar i då blir det inget kvar av dig om du klotar...*ironi*

Menar du crossskyddsväst så kan det väl fungera men höga hastigheter och asfalt vill man kanske ha lite skinn kring det hela att glida på. Jag kör goretex när jag pendlar till och från jobbet men då är jag sällan över 70km/h.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Rättade felet innan jag läste din kommentar ;) en aning trött serru! Svara på min fråga istället :) Hur är säkerheten med skyddsväst/tjocktröja & mc jeans ist för skinn ställ.

Kommer köra till skolan ofta (runt 7 mil) varav 2 kanske är motorväg, så runt 110 isch kommer ju hastigheten vara. Men det verkar ju så otroligt mycket skönare att ha MC-jeans/skyddsväst&tjocktröja. Hur mycket komprimerar jag min säkerhet i förhållande till mitt skinnställ? Snälla kom med råd/länkar

Last edited:

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Tjock tröja är långtifrån bra.Skinnställ är däremot mycket bättre.Men som sagt, man väljer själv för stunden efter vad man tycker är bäst.For av en hoj en gång för många år sedan i gympaskor och jeans under en provkörning efter en motorrenovering.Skorna blev totalt uppslitna och asfalten började tugga på fötterna.Detsamma gällde jeansen som likt papper bara försvann kring knäna med svåra köttsår som följd och sjukhusvistelse.Hojen klarade sig bättre än mig.Trillat av med skinställ pga en framskärm som högg fatt i framhjulet och klarade mig förvånansvärt bra även om stället tappade lite färg.Bättre det än att återigen sprida ut sitt skin på vägen.Ska däremot också prova dessa mc jeans för kortare turer pga ren bekvämlighet.Med andra ord så är skinnställ alltid att föredra om man vill vara riktigt säker.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Så länge man befinner sig i en miljö utan lecafållor är sannolikheten större att man träffar ett fast föremål (trottoar, refug, stolpe, träd eller varför inte en bil)än att man kanar till stopp på sitt skinnställ.

Åka i kevlarjeans kanske är skönt, men så länge det inte finns skydd i dom är det nog inget vidare att dratta omkull i.

Last edited:

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Okej, tack för feedbacken, men en tjocktröja med en sån komplett CE-godkänd skyddsväst måste ju fungera någorlunda att glida på? Tänker givetvis inte på vanliga jeans utan sådana kevlar mc-jeans och frågan är hur bra dom är i test :)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ska du ha jeansen på dagarna i skolan då el tänkte du byta om..
isf spelar de ju ingen roll vad du åker dit i så får du byta om.

men ett goretexlikn ställ med skydd samt ett ryggskydd är ju inte så jobbigt att ta på sig.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
ska du ha jeansen på dagarna i skolan då el tänkte du byta om..
isf spelar de ju ingen roll vad du åker dit i så får du byta om.

men ett goretexlikn ställ med skydd samt ett ryggskydd är ju inte så jobbigt att ta på sig.

Yes. Tänkte ha jeansen att gå med i skolan och ett par extra skor istället för stövlarna i min ryggsäck. Låter sjukligt intressant iaf. Ingen som kör med MC-jeans och kan ge lite råd eller länka ett par för runt 1500?

http://www.youtube.com/watch?v=iF9PgNsy4oM

Spola till runt 4:10, men dom verkar ju klara en del stryk...

Last edited:

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Hoj
En packe GSXer
har ett par kevlar jeans i garderoben men använder dom aldrig. SUGER att gå i dom + att det ser ut lite som om du har bjöjor på dig. Skönare att gå i skinn faktiskt. Tjacka en tankväska och ha ett par riktiga jeans i den.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
har ett par kevlar jeans i garderoben men använder dom aldrig. SUGER att gå i dom + att det ser ut lite som om du har bjöjor på dig. Skönare att gå i skinn faktiskt. Tjacka en tankväska och ha ett par riktiga jeans i den.

Alright, känner mig övertygad. Alltså ska jag fortsätta använda mitt skinnställ och dra med mig kläder :)

Saken är dock den, var fan ska man göra av skinnställ/ryggskydd/stövlar om man t.ex. åker till Universitetet och ska sitta i en stor föreläsningsal haha

Äsch vafan, jag köper ett par byxor för en tusenlapp så får jag se om jag ens gillar dem.

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Yamaha R1-01,
Här kommer en tanke från en som är dum nog att typ alltid åka kortvändor med ryggskydd tröja alternativt mcjackan beroende på temperatur men slänger på hela skinstället på alla längre turer.

Mitt tips är att åk i skinställ om du har 7 mil att nöta varje dag enkel tur. Du komemr bli sjuk och du kommer absolut inte uppskatta vanliga kläder så långt på en hoj.

Släng hellre på en tröja utanpå skinstället om du vill se cool ut.
Du kommer känna dig fan så mycket bekvämare i körningen då jag ahr en känsla av att du kommer brassa på en del i bland om du är sen till plugget.

Jag löste det på det här sättet när jag kör stunt, skiställ med stora kläder som överdrag. se bilden

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Min dator var vist inloggad på kvinnfolkets användare som varit här men i alla fall jag som gjorde förra inlägget

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife