Vad tycker polisen om "lane splitting" egentligen??

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jag skiter faktiskt i om det är tillåtet eller inte. Jag kör där det finns plats för mig!

Om det sedan råkar vara mellan bilarna, i bussfilen eller i vägrenen är av underordnad betydelse. Dessutom ser jag till att alltid hamna längst fram i kön. Struntar fullkomligt i vad mina mottrafikanter har för åsikt om det.

För fasen, någon nytta ska man väl ha av de höga försäkringspremier man betalar, annars kan man ju lika gärna åka bil.

Köa? Nej tack!
 

Davidk

Guest
Rundningsmärke skrev:
På väg till jobbet kryper det ofta fram i 30-40 km/h på E4:an, om man ska sitta i de
köerna kan man lika gärna åka bil. Jag brukar köra mellan bilarna i 50-60 km/h, 70 kanske,
fram till Kista-påfarten, sen blir det bussfilen istället.

Vad skulle man kunna bli bötfälld för? Inte fortkörning iaf, det är 110 på sträckan.
Vårdslöshet i trafik kanske?

/A
hojjar får väll inte köra lagligt i bussfilen va? :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Rundningsmärke skrev:
Polisen verkar inte bry sig om hojar i bussfilen.
/A

De kanske inser att det är bättre om de släpper hojarna i bussfilen i rusningstrafik än att de ska behöva spärra av hela vägen varje gång en hoj klämts mellan bilarna av någon som saknar backspeglar...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Man får köra om till höger om det är Kö-körning, vilket det ju UPPENBARLIGEN är i detta fall..

Det jag hörde var följande:

Du FÅR köra mellan bilarna, så länge du tar det försiktigt med mycket god uppmärksamhet, förhöjd bromsberedskap (Fingrarna på bromshandtaget)

Du får INTE bryta mot spärrlinje (heldraget).

Du får INTE köra i Bussfil utan att tillägstavla säger att det är tillåtet för MC.

Uppgifterna kommer från Farsans polare som arbetat som MC-polis och som ansvarar/ansvarat för trafikpolisen i Gästrikland
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Det verkar vara lagligt jag råkade göra det på min uppkörning och fick ingen anmärkning för det, även om jag blev lite orolig när jag kollade i spegeln och såg att examinatorn stannat "bakom kön"?
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
I norra sverige där köer inte är lika vanligt är det riskabelt att köra om ibland. Prestigetänkandet är otroligt högt här uppe, så man får värsta adrenalinkicken av att tränga sig...
I Frankrike tror bilisterna att man är knäpp om man inte kör om en kö, dom lämnar till och med plats för hojar och vespor vid kökörning och köer vid rödljus m.m. I tyskland är det förbjudet att köra mellan bilarna och det visar de tyska bilisterna gärna genom at öppna dörrar, stänga med framskärmen m.m.

Men helt klart ska man utnyttja faktum att man kör ett smidigt fordon.
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Hightuned skrev:
Det verkar vara lagligt jag råkade göra det på min uppkörning och fick ingen anmärkning för det, även om jag blev lite orolig när jag kollade i spegeln och såg att examinatorn stannat "bakom kön"?
Vad är definitionen av "kö"? Om det rullar i 50-60 km/h på motorvägen tycker jag det är kö,
men det är ju tveksamt om polisen delar min syn.

/A
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
korvgubbe skrev:
De kanske inser att det är bättre om de släpper hojarna i bussfilen i rusningstrafik än att de ska behöva spärra av hela vägen varje gång en hoj klämts mellan bilarna av någon som saknar backspeglar...

Polisen lär ju även hålla med om att kommunerna, som sagt nej till att öppna upp fler bussfiler för mc när smc ansökte om detta, är helt dumma i huvudet och låter det därför ske ur trafiksäkerhetssynpunkt....vi får hoppas att det är så iaf.

Verkar som jag fått svar på min fråga iaf...bra!!...mer lane-splitting åt folket och färre burar på vägarna!!
 

Ducati for life

Guest
MaScoot skrev:
Man brukar ju inte precis ställa sig längst bak i kön...eller??...njäe, snarare fort fram till pole position. Men vad tycker våra kära konstaplar om detta egentligen?? Någon som åkt dit på det....eller brukar det ses mellan fingrarna?

...sen när bryr vi oss om vad farbrorblå tycker? :7peta
 

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
R6-03 SÅLD
Finn det ingen trafikpolis här på sporthoj som kan reda ut våra frågetecken??
:va
 

ohlsson

Landsflykting...
Gick med
28 Aug 2003
Ort
London
Hoj
VTR:en såld...
Robban W skrev:
Man får köra om till vänster i samma fil. Men det kostar 600 kr om man kör om på fel sida.

med får alltså köra om bilar i vänster körfält så länge omkörningen sker till vänster i vänsterfilen. Bilar i högra körfältet får man köra om till vänster i högerfilen.

Flera körfält finns om det finns plats för flera fordon i bredd, de behöver inte vara markerade. Att i tät trafik passera ett fordon i ett annat körfält räknas ej som ömkörning :fakta
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag vågar inte köra mellan billar längre. I somras fick jag en bildörr upplagen mitt framför näsan på mig när jag kröp fram mellan två rader stillastående bilar på Standvägen i Stockholm. Det var bara ren tur att bildörren var på väg upp när den träffade mig. Hade jag kommit bråkdelen av en sekund senare och kört rakt i i en fullt öppen bildörr så vette fan vad som hade hänt. Nu klarade jag mig lindrigt undan med diverse blåmärken. Bilar är hårda och människor mjuka. Sen kan folk snacka om bromsberedskap och hur vilken överjävlig reaktionsförmåga de har och bla bla bla, skitsnack säger jag bara. Sånt säger bara de som inte smällt. vem som hellst som suttit där jag satt hade smällt likförbannat, hastigheten var inte mer än 15 km/h och jag hade fingrarna på bromshandtaget men han ändå inte klämma åt det innan det smällde. Hade jag inte haft mitt Daineseställ med ordentliga knäskydd på mig hade min vänstra knäskål varit delad på mitten för det var exakt där dörrkanten träffade.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nä, det är inte tillåtet, oavsett gällande hastighetsbegränsning, antal filer, trafikintensitet etc, att köra om ett annat fordon på "fel" sida i SAMMA fil/körfält (och fel är höger sida om bilen ligger i vänsterfilen och höger sida om det gäller högerfilen).

Sen, precis som många har påtalat, är det en helt annan sak om polisen bryr sig. Jag har aldrig torskat och jag ligger inte och suger i mig avgaser i köerna med en hoj, det händer inte
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Teddy skrev:
Jag vågar inte köra mellan billar längre. I somras fick jag en bildörr upplagen mitt framför näsan på mig när jag kröp fram mellan två rader stillastående bilar på Standvägen i Stockholm.

Fy fan, jävligt skönt att det gick bra Teddy.

Det jag undrar är varför människan i bilen öppnade dörren. Var det ren jävlighet av denna, en sur bilist som minnsann inte ville att hojåkare ska ta sig fram i kön? Du skrev att det var mellan 2 köer och bilarna stillastående.

Vad hände sen? Hann du prata med bilisten, fick du en ursäkt (eller i värsta fall en utskällning)? Eller smet bilisten medan du låg på marken skadad?

Peace!
/Ruff Ryder
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Passageraren i baksätet fick för sig att stiga ur bilen och öppnade dörren utan att se sig för vilket jag i o f s kan förstå då trafiken stod helt stilla i båda köerna och det första man tänker på innan man öppnar bildörren är väl inte "bäst jag kollar bakåt innan jag öppnar dörren bara utifall att det skulle komma en motorcykel farandes mellan bilarna". Föraren i bilen var en korrekt typ som rullade åt sidan och frågade noga hur det var med mig och granskade skadorna på bådas fordon. Eftersom jag då trodde och fortfarande tror att försäkringsbolaget knappast skulle ge mig rätt så struntade jag i de små märken som blev på min hoj. Föraren verkade tro samma sak eftersom han bara viftade med handen åt de märken på dörren som min kropp och cykel åtstakommit.

Det här är ett typiskt exempel på hur onödig och ointressant skuldfrågan är vid en MC-olycka. Det kan vara hur mycket bilistens fel som hellst men det är alltid MC-föraren som får ont. Hur stor var chansen att jag skulle passera just den bildörren vid exakt det ögonblick som passageraren i baksätet fick för sig att stiga ur? En på miljonen? En på en biljard? Säkert ännu mindre. När det händer så händer det och då spelar det ingen roll hur bra jag tycker att jag själv är som MC-förare och hur många fingrar jag har på bromsgreppet.

Det spelar dessutom ingen roll vad en teoretisk lagbok säger. I verkligheten gäller att när den ena vinner så måste den andra förlora och vi vet alla vem förloraren är. Att man sedan enligt regelboken hade rätt är en rätt klen tröst. Många tror att det är lagligt att köra mellan filerna, det tror inte jag. Vad säger försäkringsbolaget?
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
DFMSWEDEN skrev:
en mc är alltid smidigare än en bil,


Inte vintertid, vid underkylt regn & kalla däck...... :7peta

Edit:
Nä du, jag har vinkat fram motorcyklar i köer under snart 23års tid... så lättretad är jag inte på motorcyklar, däremot ser jag ingen anledning för dom att göra så när det bara står 2-5 bilar i kö... står det däremot 30-50 bilar i kö så avgör såklart smidigheten... :tomten
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top