Vad tycker polisen om "lane splitting" egentligen??

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
kan inte någon förklarar lite bättre vad "lane splitting" är för något?
är det i bilköer vid mycket trafik och man körom på sidan för att hamna längre fram, eller är det vid rödljus och man gliderförbi bilarna och ställer sig längst fram vid rödljuset eller vad är det igentligen?

/Martin
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Rstu skrev:
kan inte någon förklarar lite bättre vad "lane splitting" är för något?
är det i bilköer vid mycket trafik och man körom på sidan för att hamna längre fram, eller är det vid rödljus och man gliderförbi bilarna och ställer sig längst fram vid rödljuset eller vad är det igentligen?

/Martin

I princip allt som gör att du slipper stå i kö.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
skruvis skrev:
Inte vintertid, vid underkylt regn & kalla däck...... :7peta

Edit:
Nä du, jag har vinkat fram motorcyklar i köer under snart 23års tid... så lättretad är jag inte på motorcyklar, däremot ser jag ingen anledning för dom att göra så när det bara står 2-5 bilar i kö... står det däremot 30-50 bilar i kö så avgör såklart smidigheten... :tomten

Trots 2-5 bilar så är "omkörning" självklar....vem vill få i sig massa skit i från avgaserna av bilarna!

Bilisterna har filter och annat som håller skiten borta....vi har i bästa fall visiret...
 

Mr Hyde

Guest
skruvis skrev:
Edit:
Nä du, jag har vinkat fram motorcyklar i köer under snart 23års tid... så lättretad är jag inte på motorcyklar, däremot ser jag ingen anledning för dom att göra så när det bara står 2-5 bilar i kö... står det däremot 30-50 bilar i kö så avgör såklart smidigheten... :tomten
Största anledningen att ställa sig först även om det bara finns 2 bilar i kön är för att minska risken att bli påkörd bakifrån av något yxskaft. Så tänker jag iaf.
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
LocDog skrev:
Trots 2-5 bilar så är "omkörning" självklar....vem vill få i sig massa skit i från avgaserna av bilarna!

Bilisterna har filter och annat som håller skiten borta....vi har i bästa fall visiret...


Visst har jag partikelfilter i mitt kupéfilter på min Toyota Starlet av 1988 års modell. :rolleyes:
Däremot har jag katalysator vilket många många knarrarna inte har så nu får jag ha dom framför mig spyendes ut en massa onyttigheter... om man nu tvunget vill vända & vrida på saker & ting....

Mr Hyde så när jag kommer körandes med bil fram till ett rödljus & där står ett gäng knarrar så är det ok då att köra om dom & ställa sig först för jag vill inte bli påkörd av något yxskaft till eftersläntrare till gänget då som kommer åkandes på slangen i 150km/h??
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
badcat skrev:
Öh..männ jalå..som bor i skogen?..eh, va ä kö fönåt? :hihi

Lyllos dig!
I den här j-vla stan är det fan kö överallt....kan knappt hitta en skön twisty längre utan att det är burar överallt som kör i 3.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Trafikförordningen

Möte och omkörning

3 Kap

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.


33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.


Om kön står stilla finns ju en risk att någon obetänksam pappskalle plötsligt öppnar en bildörr. Risken att något händer kan ju i detta fall vara större om kön står stilla. Det mesta är en bedömningssak och sköts det snyggt är det ju sällan problem. S.k. lanesplitting är ju knappast "betryggande avstånd".

C
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
CHROLO skrev:
Trafikförordningen

Möte och omkörning

3 Kap

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.


33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.


Om kön står stilla finns ju en risk att någon obetänksam pappskalle plötsligt öppnar en bildörr. Risken att något händer kan ju i detta fall vara större om kön står stilla. Det mesta är en bedömningssak och sköts det snyggt är det ju sällan problem. S.k. lanesplitting är ju knappast "betryggande avstånd".

C
Intressant, det står faktiskt inget om att omkörning till höger inte är tillåtet (men det saknas ju en del paragrafer misstänker jag), och det förutsätter väl dessutom 70 eller lägre?

Hur är det på motorväg, om det blir tokkö? Omkörning på vägrenen (utanför heldraget) känns ju säkrast (betryggande avstånd som sagt...), men är väl minst OK enl lagen misstänker jag?
/Hasse
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
CHROLO skrev:
Trafikförordningen

Möte och omkörning

3 Kap

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.


33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.


Om kön står stilla finns ju en risk att någon obetänksam pappskalle plötsligt öppnar en bildörr. Risken att något händer kan ju i detta fall vara större om kön står stilla. Det mesta är en bedömningssak och sköts det snyggt är det ju sällan problem. S.k. lanesplitting är ju knappast "betryggande avstånd".

C

Tack för ditt svar
:tummenupp

Dock är det inte riktigt svar på frågan heller tyvärr....jag är mest intresserad om huruvida polisen orkar bry sig om en stackars motorcyklist
som "genar" lite.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
MaScoot skrev:
Tack för ditt svar
:tummenupp

Dock är det inte riktigt svar på frågan heller tyvärr....jag är mest intresserad om huruvida polisen orkar bry sig om en stackars motorcyklist
som "genar" lite.

Det mesta är en bedömningssak och sköts det snyggt är det ju sällan problem.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
HansJ skrev:
Intressant, det står faktiskt inget om att omkörning till höger inte är tillåtet (men det saknas ju en del paragrafer misstänker jag), och det förutsätter väl dessutom 70 eller lägre?

Hur är det på motorväg, om det blir tokkö? Omkörning på vägrenen (utanför heldraget) känns ju säkrast (betryggande avstånd som sagt...), men är väl minst OK enl lagen misstänker jag?
/Hasse

Det finns mycket mer att säga i ämnet.
Kolla t.ex. här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

C
 

Frazze

Kall om handen...
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Älvsjö/Östersund
Hoj
Hoj på dig själv du...
HansJ skrev:
Intressant, det står faktiskt inget om att omkörning till höger inte är tillåtet (men det saknas ju en del paragrafer misstänker jag), och det förutsätter väl dessutom 70 eller lägre?

Hur är det på motorväg, om det blir tokkö? Omkörning på vägrenen (utanför heldraget) känns ju säkrast (betryggande avstånd som sagt...), men är väl minst OK enl lagen misstänker jag?
/Hasse

§12 På väg skall vägrenen användas
...
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje enligt 51 § 4.1.9.2 vägmärkesförordningen (1978:1001), får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket

Du får alltså tillfälligt använda vägrenen för att underlätta framkomligheten tolkar jag det som, om det inte är heldragen kantlinje.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Frazze skrev:
§12 På väg skall vägrenen användas
...
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje enligt 51 § 4.1.9.2 vägmärkesförordningen (1978:1001), får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket

Du får alltså tillfälligt använda vägrenen för att underlätta framkomligheten tolkar jag det som, om det inte är heldragen kantlinje.

Det får du. Hur det går till att köra om beskrivs dock på annan plats.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
CHROLO skrev:
Det mesta är en bedömningssak och sköts det snyggt är det ju sällan problem.

Jag antar att detta är det bästa svar vi får..

Sköter man det snyggt & prydligt utan att framkalla fara för de andra trafikanterna slipper man kanske igenom.

Gör man dumheter eller om Sheriffen i fråga har andra spörsmål så åker man dit.

Sen antar jag att omständigheterna spelar in rätt mycket. Låååång kö eller liten kö, rusningstrafik eller inte, Om sheriffen sitter på hoj eller i polisbil och om hojen är helt orginal eller med miniskylt, utan blinkers o backspeglar med superhögljudd slipon.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
amullo skrev:
Jag antar att detta är det bästa svar vi får..

Sköter man det snyggt & prydligt utan att framkalla fara för de andra trafikanterna slipper man kanske igenom.

Gör man dumheter eller om Sheriffen i fråga har andra spörsmål så åker man dit.

Sen antar jag att omständigheterna spelar in rätt mycket. Låååång kö eller liten kö, rusningstrafik eller inte, Om sheriffen sitter på hoj eller i polisbil och om hojen är helt orginal eller med miniskylt, utan blinkers o backspeglar med superhögljudd slipon.
ajdå.... :hihi
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
På tal om körning mellan bilar.

I tisdags (30/5) på väg till jobbet kör jag norrut på E4 in till Stockholm.
klockan är ungefär 06:30 och det är mycket trafik men ännu inga köer, dvs det vill säga det rullar på i mer än lagstadgad hastighet.
På rampen upp på Essingeleden, där det bara är två filer, blir jag omkörd av en KTM, med förare iklädd ett knallorange KTM-ställ.
Framför mig ligger det två bilar i bredd, där KTM-föraren pressar sig mellan.
När han passerat bilarna fortsätter det i samma stil med tvivelaktiga omkörningar hit och dit.

Själv gör jag några betydligt mer korrekta och framförallt för mig själv, betydligt säkrare omkörningar när vägen åter blir fyrfilig.

Det komiska i det hela är att när KTM-föraren väl kör av från Essingeleden, ligger denne bara två bilar framför mig, trots en mycket mer aggresiv och riskfylld körstil...
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
NoPinky skrev:
På tal om körning mellan bilar.

I tisdags (30/5) på väg till jobbet kör jag norrut på E4 in till Stockholm.
klockan är ungefär 06:30 och det är mycket trafik men ännu inga köer, dvs det vill säga det rullar på i mer än lagstadgad hastighet.
På rampen upp på Essingeleden, där det bara är två filer, blir jag omkörd av en KTM, med förare iklädd ett knallorange KTM-ställ.
Framför mig ligger det två bilar i bredd, där KTM-föraren pressar sig mellan.
När han passerat bilarna fortsätter det i samma stil med tvivelaktiga omkörningar hit och dit.

Själv gör jag några betydligt mer korrekta och framförallt för mig själv, betydligt säkrare omkörningar när vägen åter blir fyrfilig.

Det komiska i det hela är att när KTM-föraren väl kör av från Essingeleden, ligger denne bara två bilar framför mig, trots en mycket mer aggresiv och riskfylld körstil...

Precis!! Det är detta som skiljer puckon :kocko från smarta förare :tummenupp

JB
 

Frazze

Kall om handen...
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Älvsjö/Östersund
Hoj
Hoj på dig själv du...
CHROLO skrev:
Det får du. Hur det går till att köra om beskrivs dock på annan plats.

Men om det är kö, vilket borde vara hämmande för framkomligheten, så borde jag ju kunna använda vägrenen för att upphäva den negativa effekt kön har på ovan nämnda framkomlighet. (Detta förutsatt att kön är stillastående eller i näst intill stillastående).
Förstår du vart jag vill komma?

Fast å andra sidan hur skulle det se ut om bilar och lastbilar också började gasa på vägrenen istället?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top