Vad välja av CBR 600F, R6, ZX6R eller GSX-R 600??

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
Efter år av förvirring och sökande har jag jag äntligen börjat fundera på att skaffa en sporthoj :) Har en tänkt lägga 25-35.000:- och vill nog ha en 600 kubikare. Kollat lite på CBR 600F, R6, Thundercat, Zx6r m.m. Årsmodeller 97-01 ungefär, då ligger försäkringspremierna på en vettig nivå.

Använder hojen till att pendla då och då och ibland nått varv på bulten eller liknande.
Vad skulle ni välja? För och nackdelar?

Tack för er hjälp :tummenupp

superman

wheelie king
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
K8 blå/vit
Alla hojar som du nämner funkar bra.
Men får du tag i R6:a för dessa pengar som är ok så är det bara att handla.:tummenupp
Både snabb och lättkörd......
Min åsikt,lycka till med hoj letandet.

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
Alla hojar som du nämner funkar bra.
Men får du tag i R6:a för dessa pengar som är ok så är det bara att handla.:tummenupp
Både snabb och lättkörd......
Min åsikt,lycka till med hoj letandet.

Tackar... :tummenupp Som det är nu lutar det åt en CBR 600F, verkar gå att få sån för bra pengar nu. R6 ligger ju lite högre i pris som sagt.

Nån som har en CBR 600F? Nöjda med den isf? :)

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Jag körde en zx6r -00 i två år. Klockren hoj som är bra på allt och med en motor som känns större än vad den är. Har ingen erfarenhet av de andra hojarna, men jag kan absolut rekomendera ninjan från -00 och frammåt. Vet inte vad som skiljer på -98 till -00 men den -98:a jag körde var inget vidare drag i.

Mvh Linus

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
600F:n är en grym allroundmaskin, men långt ifrån lika sportig som R6:an som jag ser det. Den funkar nog bra som instegsmaskin till sporthojsvärlden dock. Plus att det är en Honda, så kvalitetsmässigt är det rätt skottsäkert.

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
600F:n är en grym allroundmaskin, men långt ifrån lika sportig som R6:an som jag ser det. Den funkar nog bra som instegsmaskin till sporthojsvärlden dock. Plus att det är en Honda, så kvalitetsmässigt är det rätt skottsäkert.

Tack för svaret :tummenupp Så en 600F 98a som gått ca 4000mil borde väl funka ett tag till? Om den är fullservad och välsköt vill säga.... Verkar vara en ok första sporthoj, har dock inte provat någon ännu.

Boxarn

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2008
Hoj
Honda CBR 600
Jag var o hämta min första hoj igår! CBR 600 såklart, vad jag kunnat läsa mig till verkar den vara hur bra som helst, min är en 97:a men den det kan man inte tro då dom är ju riktigt moderna i formspråket! Bra kvalitet samt hyfsad sittställning. Jag kan tipsa om Folksam för försäkringen då du kan ställa av och det är låga självrisker (jag har ringt runt till i princip alla större bolag)

Lycka till med köpet, jag är riktigt nöjd iaf!

/Erik

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Kör en zx6r hur nöjd som helst. Kanon att pendla med men även köra bulten eller bana :tummenupp
skillnaden mellan 98-99 samt 00-01 är vad jag vet kåperna och den fixk katalysator.

lycka till med valet av hoj

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Var välldigt nog att kontrollera så att modellen inte har några större fel samt är ordentligt servad. Sporthojar köper man såklart för att använda - tänk på det.
Sedan är mitt tipps att undersöka vad försäkringen kommer kosta dig på de olika modellerna INNAN du köper - annars är det lätt att det kommer som en chock efteråt!:näsblod

Skulle nog gå på CBR 600 F om du inte vill ha en så extrem sporthoj, annars en R6 i bra skick om det nu går att hitta för dom pengarna.

Lycka till!:tummenupp

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Om du bestämmer dig för en cbr600 med enbart trafikförsäkring kolla med IF, de har en IF/Honda-försäkring för helår som är billig. Nackdelen är att självrisken är hög för stöld (15k) och vagnskada (25k) vilket det troligen inte är värt på en hoj för ca 30k. Men som sagt, billigare trafikförsäkring tror jag inte du kan få, betalar ca 3400 för min cbr900-00 åretrunt i dyraste zonen, och de andra bolagen var inte i närheten.

Numera kostar det väl dessutom en liten peng, typ 50 spänn, varje gång man ställer av/på ett fordon? Eller så är det på gång.

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
Om du bestämmer dig för en cbr600 med enbart trafikförsäkring kolla med IF, de har en IF/Honda-försäkring för helår som är billig. Nackdelen är att självrisken är hög för stöld (15k) och vagnskada (25k) vilket det troligen inte är värt på en hoj för ca 30k. Men som sagt, billigare trafikförsäkring tror jag inte du kan få, betalar ca 3400 för min cbr900-00 åretrunt i dyraste zonen, och de andra bolagen var inte i närheten.

Numera kostar det väl dessutom en liten peng, typ 50 spänn, varje gång man ställer av/på ett fordon? Eller så är det på gång.

Tack för alla svar!! :) Sitter och väljer mellan en R6 -99 som har gått 1800 mil för 35.000 och en CBR 600F -97 som har gått 4200 mil för 25.000. Kollat lite föräkringar och folksam verkar bäst/billigast. Skiljer inte så mycket i pris på försäkringarna mellan hojarna så det spelar ingen roll.
:tummenupp

Så vad säger ni? Värt att satsa några spänn extra för en R6??

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Tackar... :tummenupp Som det är nu lutar det åt en CBR 600F, verkar gå att få sån för bra pengar nu. R6 ligger ju lite högre i pris som sagt.

600F är dessutom sjukt mkt billigare i premie eftersom att den inte har samma försäkringsklass som R6

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det beror lite på vad du ska köra.. Mer landsväg och lugnt - CBR:n. Mer bana - R6:an. Kan väl vara värt att nämna att tjejen står i ungefär samma val som du, men lutar åt Hondan pga driftsäkerhet, försäkring och det faktum att jag (numera) kör Honda själv. Å andra sidan kan det ju ändras snabbt, då hon fick testa min 954:a häromdagen och var i sjunde himlen när hon kom tillbaka. ;)

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Började min hojkarriär (efter moppe o 125a) på en CBR600F -95.
Jag var väldigt nöjd med den, lättkörd och helt ok mos i motorn. Körde den strypt till 25kW en säsong och ostrypt en.

Bytte sedan upp mig till en R6 -01. Tycker att dessa hojar är som natt och dag nästan. Visst, det känns inte så stor skillnad i draget på botten, men på toppen är R6an betydligt piggare (100hk mot 120hk). Den varvar dessutom mycket mer, rödmarkering vid 15,5k rpm :D
Yamahan är dessutom mycket smidigare, den känns mindre och lättare.

Jag hade köpt R6a alla dagar i veckan om jag hade vart dig :tummenupp

Mvh Paco

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
600F är dessutom sjukt mkt billigare i premie eftersom att den inte har samma försäkringsklass som R6

Skillde faktiskt bara ca 800:- om året på försäkringarna mellan dem....:tummenupp Så det blir nog en R6a :) Gäller bara att hitta en som är sjyst för bra pris!

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Som tidigare sagts så är ju R6 sportigare av sig och är väl det självklara valet när det svänger. CBR:en däremot är mer allround och i sadeln på den har iaf inte jag några problem att avverka en 30-40 mil utan att stanna mer än för ett kvickt tankstopp.

Tänkte också nämna det där med försäkringen men eftersom det verkar skilja så lite för dig är det väl inga problem. När jag stod inför samma val som dig när jag letade mellanhoj var CBR:en betydligt billigare i försäkring än de övriga. Framför allt gentemot R6 som låg iaf 50-60% högre.

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
R6
har aldrig kört den, men det är en YAMAHA ...vad sägs om den motiveringen
:D

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04

Jag köpte en Cbr 600 f 99a i Juni som min första hoj. Tycker den e väldigt trevlig och lättkörd. är Kanonnöjd med mitt val.
Har dock inte provat så mycket annat men rekomenderar den i alla fall :yoparty

bajano

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Zx6-r -99
jag har en zx6r nu och provade en cbr i början av sommaren och det lilla jag provade var den bara till en stor besvikelse.
Kändes liksom lite ranglig mot min cykel.
men efekten är det nog inget fel på,
men jag skulle som dom andra säger satsa på en R6 ist för cbr:n

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM