Vadfan är detta försäkringsbolagen?!

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
Z1000SX
Okej så här är dealen

Jag är 28 år (fyller 29 i dec) tog mitt körkort precis i början av säsongen 2015 och kört konstant sen dess.
Min kompis som nyligen fyllt 29 men tog sitt kort 2009 och körde bara den säsongen sålde sen sin hoj pga han inte hade något att köra med och inte kört sen dess.

Vännen har inte fått genomgå riskutbildningarna som trafikverket nu har som krav, där risk 2an faktiskt var väldigt bra får jag säga.

Så vi sitter nu på mer eller mindre samma erfarenheter av MC körning

men nu till det fördjävliga bara för att min kompis har haft kortet sen 2009 men inte kört sen dess så är hans försäkrings premier c:a 20 000 Kr billigare än vad de vore på mig det kan ju inte bara bero på ålderskillnaden ( i detta exemplet en Ducati diavel 2011).

Detta är ju helt sjukt, jag förstår ju deras tänk men VAFAN liksom hur många år skall man behöva haft kortet innan mina premier går ner?

Någon som är mer insatt hur försäkringsbolagen fungerar som har bra svar på detta?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Det är lättare att förstå kvinnor än försäkringsbolag. :mattias

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
"- Bend over"...

Finns en anledning till att jag bytt försäkringsbolag nästan varje vår.
(eller så beror det på att jag byter hoj?)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Lotteri. Samma år som jag tog körkort fick jag lägre premie på min Ducce än min fru på samma hoj. Hon hade då hade haft MC körkort i obruten följd sedan hon var sexton = massa år. Skrivna på samma adress.

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Du har ju i princip redan besvarat din fråga. Han är äldre än dig och haft kortet mycket längre. Alltså en mer erfaren individ som rent statistiskt sett är mindre benägen att vara med om olyckor.

Sen spelar det roll var man bor, om man har några försäkringar sedan tidigare och om man fått ersättning för en skada tidigare. Det tillkommer nog fler faktorer också så det är nog omöjligt att säga exakt hur mycket billigare det blir efter man haft kortet i x antal år.

Men kom ihåg att det skiljer sig enormt mellan bolag, kolla runt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad du får för premie är mer av en ren slump än baserat på något specifikt. Din ålder spelar viss roll. Din gatuadress med. Och hojtypen, men det kan bli vilken jävla premie som helst i princip.

Apropå Risk2an, om du gillade den, släpa med polaren på en knix! Omedlebart! :fakta
https://grundkurser.svmc.se

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Dom som tog körkort för 1 januari 1976 fick AB, dvs. mc kort samtidigt... Dom får klart bättre pris på försäkring än du, även om dom inte kört en meter mc.. Enl. försäkringsbolagen så har dom haft mc kort massor av år å ska vara väldigt erfarna...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Dom som tog körkort för 1 januari 1976 fick AB, dvs. mc kort samtidigt... Dom får klart bättre pris på försäkring än du, även om dom inte kört en meter mc.. Enl. försäkringsbolagen så har dom haft mc kort massor av år å ska vara väldigt erfarna...

Enda orsaken till att det mäts så är väl att det är fantastiskt krångligt att mäta faktisk tid som hojpilot på ett tillförlitligt sätt... Det är helt enkelt det bästa mätvärdet de har att tillgå för erfarenhet av hojåkat.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Enda orsaken till att det mäts så är väl att det är fantastiskt krångligt att mäta faktisk tid som hojpilot på ett tillförlitligt sätt... Det är helt enkelt det bästa mätvärdet de har att tillgå för erfarenhet av hojåkat.

...och antal år man haft samma hoj i trafik verkar också spela in

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
...och antal år man haft samma hoj i trafik verkar också spela in

Jo, där finns ju statistik som visar att första året man har en hoj så är risken mångdubbelt större att man kraschar. Jag har personligen spätt på den statistiken. :gnissla

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
En annan faktor till premiens storlek är var man bor å hur mycke man kan betala...

Exempel.... Flyttade från ett område som tillhörde miljonprogrammet till ett "finare" område å premien höjdes... Ena stället måste man låsa in fordon å den andra behövs inte låsas nästan, ändå enl. försäkringsbolaget så var deras statistik att de hände mer där jag flytta till å därför premie höjningen...

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
Z1000SX
Du har ju i princip redan besvarat din fråga. Han är äldre än dig och haft kortet mycket längre. Alltså en mer erfaren individ som rent statistiskt sett är mindre benägen att vara med om olyckor.

Sen spelar det roll var man bor, om man har några försäkringar sedan tidigare och om man fått ersättning för en skada tidigare. Det tillkommer nog fler faktorer också så det är nog omöjligt att säga exakt hur mycket billigare det blir efter man haft kortet i x antal år.

Men kom ihåg att det skiljer sig enormt mellan bolag, kolla runt.

Tycker inte områden borde spela in så mycket i detta fallet då vi bor mer eller mindre i samma typ av stadslandskap, tror verkligen inte att bara för tickar upp till lvl 29 att premien kommer sänkas så fantastikt mycket för mig.

vi kollade bara via nätet, man kanske får bättre premier om man ringer och faktiskt pratar med dem men känns ändå som de har en mall att gå efter.

Vad du får för premie är mer av en ren slump än baserat på något specifikt. Din ålder spelar viss roll. Din gatuadress med. Och hojtypen, men det kan bli vilken jävla premie som helst i princip.

Apropå Risk2an, om du gillade den, släpa med polaren på en knix! Omedlebart! :fakta
https://grundkurser.svmc.se

Har spanat på knix kurserna men har inte kommit iväg, skall tjöta på polarna nu när det får tummen ur och skaffa hojjar igen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tycker inte områden borde spela in så mycket i detta fallet då vi bor mer eller mindre i samma typ av stadslandskap, tror verkligen inte att bara för tickar upp till lvl 29 att premien kommer sänkas så fantastikt mycket för mig.

vi kollade bara via nätet, man kanske får bättre premier om man ringer och faktiskt pratar med dem men känns ändå som de har en mall att gå efter.

Har spanat på knix kurserna men har inte kommit iväg, skall tjöta på polarna nu när det får tummen ur och skaffa hojjar igen.

HEhe, det är lättare att komma iväg om man är två, då kan man lixom släpa dit varandra. Och en knix kommer få risk2an att kännas tafatt.

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
Z1000SX
En annan faktor till premiens storlek är var man bor å hur mycke man kan betala...

Exempel.... Flyttade från ett område som tillhörde miljonprogrammet till ett "finare" område å premien höjdes... Ena stället måste man låsa in fordon å den andra behövs inte låsas nästan, ändå enl. försäkringsbolaget så var deras statistik att de hände mer där jag flytta till å därför premie höjningen...

haha den är ju rolig! måste vara för att det fanns inget att sno i de sämre områderna och alla åker till de finare ställerna för hitta sina endagsleksaker :huvet

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
Z1000SX
HEhe, det är lättare att komma iväg om man är två, då kan man lixom släpa dit varandra. Och en knix kommer få risk2an att kännas tafatt.

Jo visst är det så :D Låter bra får verkligen sikta in på en Knix så det blir av har ju hört att det skall vara jävligt sköj :tummenupp

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Försäkringsbolagen e lite knepiga. vad jag än väljer så e det dyrt. e det över 60-70kw så spelar det ingen roll va det e för maskin eller hur dyr den e. sen så säger de ju att det e området som e fucked upp, jo ghettot i gbg e la kanske inte så nice, men jag har tom haft hojar utanför porten ståendes utan att det hände nått. Sen har man ju 2 st förvaringsplatser, en på klubblokalen å en där man bor men inte det hjälper det att få ner premien. Sen verkar det ju som att de dära försäkringspremierna där man får det billigare å billgare å till slut betalar typ ca 1lappen per år håller på att försvinna. aja suger att man inte föddes lite tidigare säg typ 50 talet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Försäkringsbolagens uppgift är att tjäna pengar.
Och dom har sina bedömingar av riskerna för skada.
Bedömer du risken liten för skada, välj halvförsäkring,
eller om du har ett bra garage med bra tjuvlarm (som man inte kan störa ut med "mobilstörare"), larm på hojen och rejäla lås och kapell över hojen när du parkerar hojen vid resa.
Välj enbart trafikförsäkring.
Komplettara med Falck MC-Assist. Om du blir stående.
(Drog av kopplingswiren. Var upplockad och hemkörd 2 timmar senare tillsammans med hojen, Falck :tummenupp)

Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Lotteri. Samma år som jag tog körkort fick jag lägre premie på min Ducce än min fru på samma hoj. Hon hade då hade haft MC körkort i obruten följd sedan hon var sexton = massa år. Skrivna på samma adress.

Gixxern är billigare på mig än min sambo med, hur tolkar man detta??:rofl

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jo visst är det så :D Låter bra får verkligen sikta in på en Knix så det blir av har ju hört att det skall vara jävligt sköj :tummenupp

Enda faran är väl att man fastnar i banknarkarträsket, och vips står man där med ett banlik och tar licens. :näsblod

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras