Vafan är felet? Hjälp!!!

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Har lite problem med frambromsen på min brors cross så nu ska jag beskriva för er.

Jag hade ur gafflarna ur kronan och hade även av bromsok, framhjul mm.
När jag satte ihop det igen så tar alltså bromsskivan i det vänstra bromsbelägget.
Inga spänningar i gaffeln eller nåt annat, har inte glömt någon bricka eller distans. Framhjulsaxeln satt smidigt som fan innan jag låste den med de skruvar som sitter på ena sidan av gaffeln. Jag har inte dragit åt axeln mer än att det precis tog stopp, som man ska göra.
Hjulet sitter pyttelite mer åt höger, vilket borde ge ett glapp mellan skiva och bromsbelägg. Men icke, skivan tar i ändå.
Jag tryckte inte in bromshandtaget när bromsen var avplockad.
Fattar inte riktigt, ska det vara så? Eller kommer det rätta till sig efter ett tag? Är det alltid såhär när man sätter ihop det? :va
 

revo

-..-
Gick med
14 Jul 2007
Ort
stockholm,umeå
Hoj
Ktm exc 125 2005
När det hännder mig att bromsoket inte åker på skivan så brukar jag ta en rörtång eller en stor tång och pressar ganska försiktigt på vardera sida av bromsoket så kommer du se att bromsoket vidgas.

Här är en bild jag gjort så du ser vad på bromsoket du ska trycka. Det röda på bildern ska föreställa en tång:)

http://img254.imageshack.us/img254/7172/p7250145te7.jpg
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
När det hännder mig att bromsoket inte åker på skivan så brukar jag ta en rörtång eller en stor tång och pressar ganska försiktigt på vardera sida av bromsoket så kommer du se att bromsoket vidgas.

Här är en bild jag gjort så du ser vad på bromsoket du ska trycka. Det röda på bildern ska föreställa en tång:)

http://img254.imageshack.us/img254/7172/p7250145te7.jpg

Hmm, okej ska kolla det. Tack för tipset. :)

Okej, nu har jag varit ute och tittat på det och det verkar kunna fungera. Fast jag har ingen tång som når om hela bromsoket, får nog köpa en tror jag. Lyckades rubba ena änden med en pollygrip iaf, så det kan nog funka.
Givetvis använde jag en trasa mellan tång och bromsok. :tungan
 
Last edited:

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Aaah, plockade av bromsoket och drog åt framhjulet, satte sedan bromsoket på skivan och jämförde fästena i gaffeln och i oket, bromsoket hamnar ca: 3,5mm för långt åt vänster.

Verkar som att kolvarna har åkt ut, men hur faaan får man in dom igen?
Måste man tömma ur oljan och greja? Och hur gör man det? Någon som har en guide kanske? Lufta och greja vettu, kan inte sånt..
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
SUCK!!!!!!!


har du ens provat att trycka på kolvarna?

plocka loss oket, tryck in kolvarna helt (går de trögt så smörj med nåt lämpligt). sätt sedan tillbaka skiten och pumpa med handtaget.

inte säkert de löser sej men ett lättare alternativ till erat cpsätt med rörtång å skit som bara repar oket.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Hehe, hade faktiskt inte tänkt repa något.

Men kolla här va, jag har plockat av oket, bromsbeläggen sitter fortfarande i men det går inte att trycka in belägget som sitter på kolvsidan. Nu har jag iofs inte gjort något riktigt försök men...
Hur mycket tryck behövs för att få in kolvarna igen? Är det skruvstycke som gäller eller ska det räcka med handkraft? Kommer inte kolvarna bara åka ut igen p.ga trycket som blir?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
det skall räcka med handkraft. dock inte nåt jävla kärringtag utan då får ta i. om inte annat så kan du ta en tång. en skruvmejsel mellan beläggen brukar funka bra oxå.

och nej de e inget tryck i när du inte trycker in handtaget. oljan rinner upp i behållaren bara. du täpper för det hålet och bygger upp trycki slangen när du bromsar. och är handtaget utsläpt är itne det hålet igentäpt. a du fattar.
 

revo

-..-
Gick med
14 Jul 2007
Ort
stockholm,umeå
Hoj
Ktm exc 125 2005
det skall räcka med handkraft. dock inte nåt jävla kärringtag utan då får ta i. om inte annat så kan du ta en tång. en skruvmejsel mellan beläggen brukar funka bra oxå.

och nej de e inget tryck i när du inte trycker in handtaget. oljan rinner upp i behållaren bara. du täpper för det hålet och bygger upp trycki slangen när du bromsar. och är handtaget utsläpt är itne det hålet igentäpt. a du fattar.

Dom gångerna jag inte fått på bromsoket har jag aldrig kunnat trycka till baka klossarna bara med händerna för det enda som händer är ju att ena klossen åker in medans den andra åker ut. Glömde säga att du kan öppna påfyllnings locket för då släps trycket lite spec om du har mycket olja ända till max streket, sen när du klämmer med tången så kommer du se att det kommer att rinna lite bromsolja från broms korgen. När allt är på så fyller du på det lilla som rann ur och pumpar några enstaka gånger så du får upp tycket igen.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Ska man pumpa när man skruvat på locket igen eller ska man göra det innan?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Dom gångerna jag inte fått på bromsoket har jag aldrig kunnat trycka till baka klossarna bara med händerna för det enda som händer är ju att ena klossen åker in medans den andra åker ut. Glömde säga att du kan öppna påfyllnings locket för då släps trycket lite spec om du har mycket olja ända till max streket, sen när du klämmer med tången så kommer du se att det kommer att rinna lite bromsolja från broms korgen. När allt är på så fyller du på det lilla som rann ur och pumpar några enstaka gånger så du får upp tycket igen.


trycker du långsamt åker den andra inte ut. men de lättaste är att låta klossarna vara i och använda en skruvmejsel av modell större.
 

revo

-..-
Gick med
14 Jul 2007
Ort
stockholm,umeå
Hoj
Ktm exc 125 2005
trycker du långsamt åker den andra inte ut. men de lättaste är att låta klossarna vara i och använda en skruvmejsel av modell större.

>>>Du sätter på locket och pumpar tills du får tryck. har testas att trycka löst och hårt t4pp3r och ändå åker en in och en ut, så jag föredrar att använa en tång och sätta en trasa på var sin sida av bromsoket och sen presa några mm tills bromsoket går på skriva.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
>>>Du sätter på locket och pumpar tills du får tryck. har testas att trycka löst och hårt t4pp3r och ändå åker en in och en ut, så jag föredrar att använa en tång och sätta en trasa på var sin sida av bromsoket och sen presa några mm tills bromsoket går på skriva.


men då e du helt jävla värdelös. har kört mitt sätt på min crm, min nsr, min moppejävel, kompisars hojar, kompisars moppar inkl min brors typ 700 ggr. alltid funkat. och nej jag sa inte trycka hårt lr löst. tryck hårt långsamt. å när den andra är inne räcker det att du sätter ett finger och trycker på nästa om den inte vill stanna där.




Edit: du behver inte sätta på locket för att pumpa. det bästa sättet att lufta systemet är att pumpa långsamt med öppen behållare. kommer en jävla massa luftbubblor.
 
Last edited:

revo

-..-
Gick med
14 Jul 2007
Ort
stockholm,umeå
Hoj
Ktm exc 125 2005
men då e du helt jävla värdelös. har kört mitt sätt på min crm, min nsr, min moppejävel, kompisars hojar, kompisars moppar inkl min brors typ 700 ggr. alltid funkat. och nej jag sa inte trycka hårt lr löst. tryck hårt långsamt. å när den andra är inne räcker det att du sätter ett finger och trycker på nästa om den inte vill stanna där.




Edit: du behver inte sätta på locket för att pumpa. det bästa sättet att lufta systemet är att pumpa långsamt med öppen behållare. kommer en jävla massa luftbubblor.

Vad fan är grejen vems set som är bäst eller sämt vi svara för vi ska hjälpa varandra inte tävla vem som har best sätt som om du verkar göra. Har kört det på min ktm många gånger även på andra crossar kanske inte 700 gånger som du har gjort eller säger du gjort :tungan med det har funkar alla gånger och varit smidigt för mig och du man kan sätta på locket luften släps endå ur genom små små hål uppe vid lockets kant.

Ps är jag värdelös för jag inte gör på ditt sätt eller?:arsele
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
3073523 men då e du helt jävla värdelös. har kört mitt sätt på min crm, min nsr, min moppejävel, kompisars hojar, kompisars moppar inkl min brors typ 700 ggr. alltid funkat. och nej jag sa inte trycka hårt lr löst. tryck hårt långsamt. å när den andra är inne räcker det att du sätter ett finger och trycker på nästa om den inte vill stanna där.




Edit: du behver inte sätta på locket för att pumpa. det bästa sättet att lufta systemet är att pumpa långsamt med öppen behållare. kommer en jävla massa luftbubblor.
För att vara en jävla messerschmidt så behöver du faktiskt sätta på locket för att lufta på vissa bromsar.

Pilutta dig.
ghey.gif
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
eller så tar du en bensinslang och klämer över bromsnippeln öppnar den lite och sen trycker du ihopp bromskolven med en tång/pollygrip eller whatever
så slipper du kladda med bromsvätska överallt eller dra gängpaj på pålyllnadslocket.

herregud detta är en skitsak. vad gör du för fel??
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Nu har jag fått in kolvarna i oket och fått på skiten.

Jag öppnade locket vid handtaget och när jag tryckte in kolvarna sa det "plask" så kom det lite olja ur behållaren. Sen gick det att få in kolvarna utan problem.

Verkar som bromsen tar också. Finns tillräckligt med olja i behållaren också, var nog lite mycket förut. Bromsen känns som den gjorde förut, samma motstånd typ..

Tack så hemskt mycket för alla svar! Hade nog aldrig klarat det utan er hjälp.

Men jag skulle vilja veta en sak till, hur exakt gör man när man ska lufta bromsen/bromsarna? Har inte riktigt fattat det..
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
3073714 Nu har jag fått in kolvarna i oket och fått på skiten.

Jag öppnade locket vid handtaget och när jag tryckte in kolvarna sa det "plask" så kom det lite olja ur behållaren. Sen gick det att få in kolvarna utan problem.

Verkar som bromsen tar också. Finns tillräckligt med olja i behållaren också, var nog lite mycket förut. Bromsen känns som den gjorde förut, samma motstånd typ..

Tack så hemskt mycket för alla svar! Hade nog aldrig klarat det utan er hjälp.

Men jag skulle vilja veta en sak till, hur exakt gör man när man ska lufta bromsen/bromsarna? Har inte riktigt fattat det..
Metod 1: Pumpa med bromsen några gånger, håll den inn och öppna luftnippeln nere vid oket. Ha gärna en slang på nippeln så slipper du få bromsvätska på skiva och fälg. Upprepa detta några gånger tills det inte kommer mer luft ur nippeln. Ha dock koll på bromsvätskenivån i behållaren så den inte tar slut och du pumpar in mer luft.

Metod 2: Skaffa ett luftningskit på biltema, trä det över luftnippeln och tryck in bromsvätska bakifrån, från nippeln.

Metod 2 är i särklass den enklaste, men båda två går utmärkt med lite rutin eller kreativitet. Du kan för enkelhetens skull ha en kompis med dig när du utför metod 1.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Ska man ha locket vid handtaget öppet när man luftar? Eller går ändå det när det är stängt?

Helt off topic, men jag ser att du har en RD 500, grymt. :yoparty
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
3074028 Ska man ha locket vid handtaget öppet när man luftar? Eller går ändå det när det är stängt?

Helt off topic, men jag ser att du har en RD 500, grymt. :yoparty
Om det går kan du ha det öppet. Endel har haft problem med att pumpen inte bygger upp något tryck med locket öppet.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top