2208613 Skulle gissa att 80-90% var mötesolyckor. Åkte på just den vägen i stort sett varje dag i 3 års tid innan vajern och har åkt ofta på den vägen efter vajern kom upp. Det var jävligt ofta det var olyckor under den tiden.
http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/English/R484.pdf
Förmodligen hade motorväg hjälpt precis lika bra men då hade det fått vänta pga merkostnaden till priset av ännu fler döda. Det gjordes även katastrofala försök med att ha 2+1-väg utan mittvajer.
Som jag sagt tidigare, vajer är INTE lösningen på alla trafikproblem. Men att en SMC och kräver totalförbud för vajer är enbart idiotiskt.
Dessutom så faktureras den som kör ner stolparna för kostnaden att sätta upp nya så vv kommer undan hyggligt billigt...
Vajer har ju trots allt funnits i +15år och det är väl ytterst få projekt som vv drivit igenom som varit så lyckade i räddade liv mätt. Ingen ska ju behöva dö för att en vajer ska rivas, men man kan vända på det igen, hur många bilister ska dö innan den får uppföras?
Jag kan bara jämföra med mina egna erfarenheter och dom är bra. Andra kanske har dåliga erfarenheter och SMC har tydligen väldigt dåliga erfarenheter vad det verkar som...