Vajerräcken

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Chefen Alabama skrev:
2208724 Hehehe, slut på argument eller..? :tomten

Nej, men det är konstig beskrivning du ger. Du saknar perspektivet med hojkörning och fokuserar på bilar. Därav inte mycket till konstruktiv debatt i ett hojforum.

Vill du ha jasägare till din diskussion finns alltid http://www.zatzy.com
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Badger skrev:
2208789 Nej, men det är konstig beskrivning du ger. Du saknar perspektivet med hojkörning och fokuserar på bilar. Därav inte mycket till konstruktiv debatt i ett hojforum.

Vill du ha jasägare till din diskussion finns alltid http://www.zatzy.com

Nej, det klart det blir en väldigt konstruktiv dedatt när folk bara sitter och håller med varandra med norra europas största skygglappar på. På detta forum ska vi enbart fokusera på sånt som vi vill ha/vill förbjuda och inte titta åt anledningarna till att det ser ut som det gör...suck...

Kör hoj många mil på vajerväg per år och störs inte på dom på något sett, kanske skulle måla vajern med stolpar rosa så att de inte ser så ruskiga och otäcka ut... :tomten
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Precis som någon skrev tidigare i tråden; räcket finns där som faromoment för en hojåkare hela tiden medan mötande fordon och hinder vid sidan av vägen bara finns under totalt sett relativt liten del av färden.[/QUOTE]

Jo det är nog detta faktum som är det värsta med dessa vajerräcken, faran finns där hela tiden och egentligen i alla riktningar för oss MC åkare, hur det än går så är nog chansen att vi inte kommer att ta i dessa räcken vid ev kollision med bil, grus på vägen, vobbel eller punktering liten. Vad som vanligtvis brukar orsaka avåkning med mindre personskador på "vanliga" vägar kan leda till vår död eller invaliditet på vajerräckes försedda vägar och risken för detta ökar med utbyggnadstakten för dessa "säkra" vägar.. :död

VV ser bara registrerade olyckor, inte alla avåkningar som "bara" slutat med att man hamnat utanför vägen oskadad och med oskadad maskin, hur vanliga är dessa händelser som på de nya vajerräckes försedda vägarna lär bli statistik? Vore intressant med en poll som reder ut hur vanligt det är med dessa enklare ej anmälda "olyckor", någon som kan sätta upp en sådan?

Det är ju vi som riskerar att bli statistik så det borde vara av allmänt intresse att lyfta fram dessa okända siffror
 

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
Såhär mycket kan man iaf säga; Vajerräcken ÄR farligt för motorcyklister och att försöka uppnå nollvision och samtidigt sätta upp något som är farligt låter väl lite konstigt?

Och till er som säger att det räddar motorcyklister från frontalkrockar har jag en liten motfråga. Vad händer om bilen ni har framför er är ouppmärksam och kör in i räcket, det är inte precis så att faran då är över utan du ska vara riktigt glad om du lyckas bromsa innan du träffar bilen eller hamnar i vajrarna själv! Och säg nu inte att man ska hålla ett sånt avstånd att man ska hinna bromsa för det håller inte. För det första så ska man inte vara så ouppmärksam i bil att man "råkar" komma över i fel vägbana heller och för det andra räcker det med att man som hojåkare kollar på något vid sidan av vägen eller vad som helst i en halv sekund för att avståndet ska vara för litet ändå.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Chefen Alabama skrev:
2208613 Skulle gissa att 80-90% var mötesolyckor. Åkte på just den vägen i stort sett varje dag i 3 års tid innan vajern och har åkt ofta på den vägen efter vajern kom upp. Det var jävligt ofta det var olyckor under den tiden.
http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/English/R484.pdf


Förmodligen hade motorväg hjälpt precis lika bra men då hade det fått vänta pga merkostnaden till priset av ännu fler döda. Det gjordes även katastrofala försök med att ha 2+1-väg utan mittvajer.


Som jag sagt tidigare, vajer är INTE lösningen på alla trafikproblem. Men att en SMC och kräver totalförbud för vajer är enbart idiotiskt.
Dessutom så faktureras den som kör ner stolparna för kostnaden att sätta upp nya så vv kommer undan hyggligt billigt...



Vajer har ju trots allt funnits i +15år och det är väl ytterst få projekt som vv drivit igenom som varit så lyckade i räddade liv mätt. Ingen ska ju behöva dö för att en vajer ska rivas, men man kan vända på det igen, hur många bilister ska dö innan den får uppföras?
Jag kan bara jämföra med mina egna erfarenheter och dom är bra. Andra kanske har dåliga erfarenheter och SMC har tydligen väldigt dåliga erfarenheter vad det verkar som...
Länken funkar inte.
Jag kan dock förstå att man sätter upp vajer om man inte hade pengar till motorväg. Men jag fattar inte vad som gjorde att folk smällde så ofta på den sträckan.

Att vajer funnits så länge är en nyhet för mig. Fösta gången jag körde på en vajerväg var typ 2003.
Jag vet inte om vi har så olika syn på saken egentligen. VV verkar vilja sätta upp vajer på alla vägar, även om det endast dött en person på sträckan dom senaste 10 åren. Det kan ju knappast kallas samhällsekonomiskt. Det är pengarna från sådana idiotiska projekt som jag tycker skulle gå till att göra E4/E20/E18/E22 till motorvägar. Och underhålla många andra vägar på ett bättre sätt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top