Valår 2022

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Direkt till videon:

Får vem som helst bli röstmottagare eller finns några krav på person? Och finns någon officiell strävan på sammansättning, typ att de ska spegla befolkningen i stort?
Pratas det inte väldigt lite om denna process och hur den går till eller är det bara jag som lyssnar dåligt?

Det är väl uteslutande aktiva politiker som hjälps åt med dessa arbetsuppgifter och jag antar att samtliga politiskt aktiva i Örebro hatar Örebropartiet.

Jag hoppas att det är hårda straff för de som saboterar demokratiska val i Sverige men jag gissar att det inte ens kommer bli nåt straff för tjänstemannaansvaret är ju avskaffat så det kommer väl bara ses som ett olyckligt misstag.

I tidigare val har väl SD råkat ut för bortplockade valsedlar väldigt ofta.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det verkar ju vara såväl Annie Lööfs som Magdalena Anderssons våta dröm, att M skall lockas över till deras sida. Enda chansen att det skall hända är att landet slungas in i en mycket svår kris på flera plan samtidigt som tidigare försök att få ihop en S-ledd regering misslyckats, så att man kan hävda att det är ett undantag vid extraordinära omständigheter. Det kluriga är att just det scenariet skulle kunna bli fullt realistiskt, i såna fall i början på nästa år.
Det lär ju fungera en gång, sen är M borta.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är väl uteslutande aktiva politiker som hjälps åt med dessa arbetsuppgifter och jag antar att samtliga politiskt aktiva i Örebro hatar Örebropartiet.
Jaha, trodde det var vanliga svenssons som anmäler sig någonstans att de vill vara röstmottagare.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och nu sitter det en politikreporter i SVT och säger att 4%-spärren finns till för att det inte ska bli för många småpartier i riksdagen.
Så jävla märkligt ur ett demokratiperspektiv. Det är jobbigt att fler röster ska få höras helt enkelt. Allas röster är lika mycket värda förutom de som inte kan allokeras till minst 4%.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vilka valvakor rekommenderar ni? Jag brukar växla mellan TV4 och SVT.

Fy fan, det här ska bli spännande. Älskar valnatten.

Jag stängde av TV4 när hon fjollan sa "Det här är lixom nya slagerkvällen i Sverige, folk bunkrar upp med chips och godis och samlas framför TV'n...."

Ska det vara den nivån på valvakan så kan jag vara utan.
Som med schlagern så kommer nog någon att tala om resultatet för mig i morgon...
(om jag inte läser det på nätet först)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och nu sitter det en politikreporter i SVT och säger att 4%-spärren finns till för att det inte ska bli för många småpartier i riksdagen.
Så jävla märkligt ur ett demokratiperspektiv. Det är jobbigt att fler röster ska få höras helt enkelt. Allas röster är lika mycket värda förutom de som inte kan allokeras till minst 4%.

Tycker du att det är jobbigt att inte Ny Demokrati får tid att svamla i talarstolen?
Eller alla dom fraktioner som finns på yttersta vänsterkanten?
Eller dom olika strikt religiösa partierna (och nej jag räknar inte KD dit)
Eller dom uttalade Nazisterna som brukar få något dussin röster i varje val.

Det skulle bli ohållbart med en massa extremister från båda kanter, någon gräns måste man ha, den sattes för länge sedan (68) till 4% för att slippa den situation som uppstått i Danmark med en massa småpartiier som jävlades med demokratin bara för att jävlas, vilket skapade en massa låsninger.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag stängde av TV4 när hon fjollan sa "Det här är lixom nya slagerkvällen i Sverige, folk bunkrar upp med chips och godis och samlas framför TV'n...."

Som med schlagern så kommer nog någon att tala om resultatet för mig i morgon...
Skulle kunna vara så att de tagit in Christer Björkman för att regissera hela kalaset. De jämna opinionsundersökningarna är egentligen bara en bluff för att upprätthålla spänningen. Valdistrikten kommer också räknas i en sådan ordning att det in i det sista är helt jämnt och avgörs först på slutet. Sen när vi tror att allt är klart visar det sig att den internationella juryn (med noga utvalda partiledare från andra länder) har hälften av rösterna och kommer avgöra allt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skulle kunna vara så att de tagit in Christer Björkman för att regissera hela kalaset. De jämna opinionsundersökningarna är egentligen bara en bluff för att upprätthålla spänningen. Valdistrikten kommer också räknas i en sådan ordning att det in i det sista är helt jämnt och avgörs först på slutet. Sen när vi tror att allt är klart visar det sig att den internationella juryn (med noga utvalda partiledare från andra länder) har hälften av rösterna och kommer avgöra allt.

Hello Västerbotten, please give us your votes...

Och så lite guldkonfetti från taket, och någon bög som sjunger i halvtidspausen

Raderad medlem 51742

Guest
Hello Västerbotten, please give us your votes...

Och så lite guldkonfetti från taket, och någon bög som sjunger i halvtidspausen
Ja, vem vet vilka exotiska platser ett sådant upplägg hade fört oss till? Havanna? Mogadishu? Caracas?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Jag sitter med godis och bubbel nu. Vill du komma över? ?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
45 minuter till tv4 vallokalsundersökning. Den brukar stämma någorlunda.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Andra chansen? Juryns val? Utländska experter val? Tjugo deltävlingar?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år