Val av äventyrshoj

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Vilken sorts hoj ska man leta efter om man vill göra långa resor med mc både på och av vägen.
folk som tex kör jorden runt på mc.
Jag förmodar att hojjen inte ska ha täta service intervaller och att den ska ha bra köregenskaper offroad och på väg, Vara väldigt pålitlig/slitstark. Stor tank och bränslesnål.

så vad skulle rekommenderas för hoj? (i prisklass runt 30-40k)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Skall du köra på riktigt äventyr är det läge att lägga mer än 30-40kkr för att inte stå i Ulan Bator med rasad motor pga att förra ägaren inte skötte servicen.....

KTM 640 Adventure eller BMW GS program är vad jag hade tittat på. Bmw är större/bekvämare/mer tillförlitligt medan KTM har bättre terrängegenskaper och väger mindre.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
http://www.blocket.se/vi/17633514.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/18519844.htm?ca=14_s
skulle tex dom där duga? kanske inte världen runt jag tänker på nu men tex genom usa eller liknande.

kommer tyvärr inte ha råd med hoj för mer än 40k

Båda dem är bra cyklar men om jag skulle köra dem till ställen med begränsad tillgång på erivice och reservdelar så skulle jag lägga en del pengar på utbyte av stressade komponenter i förebyggande syfte...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Men FAAAN. Hatar när man skriver ett långt inlägg som sen bara försvinner.
Nu skriver jag inget nytt bara för det.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
För under 40k skulle inte jag titta på BMW om du nu inte tänkt ha följebil med verktyg och reservdelar. Jag baserar detta på vad jag hört och inte egen erfarenhet dock. Finns annars mycket trevligt under 40.

Det är många som gjort långtripper på Transalp tex. Ett annat alternativ är XT660R, och fördelen med den är att den är dokumenterat slittålig maskinellt. Samma motor sitter i XTZ 660 Teneré men i ett mer äventyrsbetonat chassi som dessutom är lättare att ta med packning på. En favorit är Africa Twin 750, betydligt mer pulver än yammorna och den har använts flitigt för jordenruntresor. En välskött KTM 640 Adventure går att hitta under 40k (som du redan sett hehe), tror serviceintervallet är kortare jämfört med övriga men det ska väl gå att leva med. Ett annat alternativ med tanke på att du nämde USA är KLR 650, det är vad de flesta jänkare använder för att ta sig tvärs kontinenten så det lär finnas gott om reservdelar.

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
men det kan nog sammanfattas med 2 eller kanske 3 bokstäver.
GS alternativt GSA :D

Nä, faktiskt inte.
Skrev att det beror på var/hur man skall köra. Vad man har för budget. Om man skall köra ensam etc etc. Vad man prioriterar i fråga komfort/smidighet osv.

Men för min del är valet solklart :D
Var ute på premiärtur med den nya idag. Grymt:yoparty

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Tack för alla svar
Vilken av hojjarna tror ni passar bäst till en som inte är så lång (163cm) ?

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
XRV skulle jag tro.

XRVn är ganska hög och väldigt tung men det märks bara när du ska knö den.
Jag tycker den är ett bra alternativ, mest för att den är så in i h-e pålitlig. Den håller i ur och skur. Min hade gått 7000mil men gick som en klocka. Kolla in xrv750.net där finns allt du behöver veta om det mesta. Adventureriders sida är också väldigt bra.

Lycka till

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Transalpen är relativt låg och den rullar ett par varv runt jordklotet innan något går sönder.
Du får tyvär inte speciellt mycket prestanda för 30-40 tusingar....... men ett fordon som tar dig runt på en riktig långresa får du i alla fall.

Lycka till.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Transalpen är relativt låg och den rullar ett par varv runt jordklotet innan något går sönder.
Du får tyvär inte speciellt mycket prestanda för 30-40 tusingar....... men ett fordon som tar dig runt på en riktig långresa får du i alla fall.

Lycka till.

Yepp. Transan blir bra. Ska man ut och köra jorden runt så behöver man ingen vidare prestanda. Då blir hojen till ett transportmedel och det funkar Transan bra till.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
För dom pengarna skulle jag nog köpa en Transalp eller en XRV, med betoning på XRV då den är rätt mycket starkare. Skottsäkra maskiner och bekväma. :tummenupp

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Jag skulle ha satsat på en driftsäker hoj som inte är allt för klumpig, inte vibrerar allt för mkt samt med en större tank till. Effekt är ju igentligen inget man behöver på långkörning. Funderat nått på en dominator? Lätt att bygga extra vindskydd till, ingen vattenkylning som kan strula, beprövad motor, hyfsat smidig och lagom sitthöjd men fortfarande en hel del markfrigång. Tex den här http://www.blocket.se/vi/17920812.htm?ca=9_s

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Varför köpa en sådan hoj då??? Ska du åka på en långresa eller vad är din plan. Skulle vara kul att höra vad som planeras.

Jag tror på BMW GS deras motorer är erkänt gryma, Hellre en BMW än en KTM om du ska åka riktigt långt. Men det är vad jag tror :)

///Micke

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Varför köpa en sådan hoj då??? Ska du åka på en långresa eller vad är din plan. Skulle vara kul att höra vad som planeras.

Jag tror på BMW GS deras motorer är erkänt gryma, Hellre en BMW än en KTM om du ska åka riktigt långt. Men det är vad jag tror :)

///Micke

En 1100/1150GS blir lätt lite topptung om man dessutom lastar på en massa packning. Det i kombination med en kort förare och stundtals knixig terräng är ingen bra kombination tyärr....

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati