Val av äventyrshoj

Dark_Messenger

Guest
Han lirarn som åkte runt planeten med rettan. Funkar inte en sån? Då går det fort på rakorna också!

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Aprilia Caponord
Klart underskattad maskin med en torrvikt på 219kg.
Samma motor som i Millen men lite annat effektregister.
Motorn bara drar och drar och den är snabbare än ex BMW 1150 och bättre prissatt.
Jag har en sådan och tänkte åke låååångt med den.
Sedan har jag kompletterat med en XT 600 för lite bus och övningar.

Mvh Dimman

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
africa twinen om du ska ha de billigt.
finns från 20+ och uppåt. lägger du ca 35+ bör du få en som inte gått så långt. dessa går 10k mil utan problem o säkert mer därtill.
enda strul dom hade/har är nåt med bränslepumpen o nån ärgning har jag för mig.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så enkel konstruktion som möjligt om du skall toura i u-länder och öststater.
I övriga världen gäller en moell som det finns delar till.
Luftkylt och fåcylindrigt med förgasarmatning.
BMW FTW!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
XRV750 är väl det bästa alternativet. Den kan kännas stor i början, men efter ett tag så kan man köra enduro med den utan problem. Underbart stabil på grusvägar och fungerar utmärkt att åka 40 mil motorväg i 130 knyck också. Riktigt allround alltså!

Pålitlig som tusan. Har en kass soppapump original, men det åtgärdas med en piratdel för 700:-.

Från årsmod -96 och framåt är det bara färgerna som skiljer. De sista är av årsmod -03, och efter det har ingen efterföljare kommit.

Reservdelar finns att få tag på i princip överallt. Dels för att den funnits så länge utan att ändras, den delar många reservdelar med andra hojar och för att den är populär i många länder. Motorcyklarnas toyota landcruiser.

Finns på blocket med väskor, slipon, kraschbågar etc för omkr 35-50k om de är lågmilade. Många annonser har legat ute länge och verkar svårsålda, så prutmån finnes säkert.

www.xrv750.net har mycket matnyttigt. Annars är det bara att PM,a om du undrar något!

Bifogat

• xrv.jpg
    xrv.jpg
    19.4 KB · Visningar: 77
  • xrv1.jpg
    xrv1.jpg
    37.2 KB · Visningar: 80
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
XRV750 är väl det bästa alternativet. Den kan kännas stor i början, men efter ett tag så kan man köra enduro med den utan problem. Underbart stabil på grusvägar och fungerar utmärkt att åka 40 mil motorväg i 130 knyck också. Riktigt allround alltså!

Haha. Är det du som hoppar med den? Fick du köpa ny fjädring sen?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Haha. Är det du som hoppar med den? Fick du köpa ny fjädring sen?

Klart att det är jag, med bmw-ställ och allt.:tummenupp Funkar bra att skutta lite med, men framgaffeln är för mjuk för hårdare körning.
Är inte hojen gjord för att användas? :confused:

Ska dock tilläggas att en grusgrop kanske inte är dess hemmabana, men det är bara snack att man inte kan ha kul med över 200kg torrvikt! Den andra bilden är väl mer i dess rätta element, breda stigar.

Jag har aldrig varit med om en hoj som är så allround som denna. Hojsemester till öland med sambo, packning, tält etc på helgen. Enduro på måndag.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Klart att det är jag, med bmw-ställ och allt.:tummenupp Funkar bra att skutta lite med, men framgaffeln är för mjuk för hårdare körning.
Är inte hojen gjord för att användas? :confused:

Ser kul ut! Klart hojarna skall användas! De är inga putsobjet precis :D

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Borde inte denna tråd vara i äventyrsdelen..?

Alltid kul att läsa dessa trådar! Man blir glad när folk visar att dom använder bågarna!

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Jajja du har rätt...
"MC Resor / Historier / Äventyr" Hoj som ska gå långt = resa = Äventyr.
En resa som inte blir ett äventyr är ju kass!
Typ, man hade för lite pengar till pizzan, var tvungen tanka hojen på sirap, hittade en ballong fylld med helium osv osv.

Trådskaparen: Om du är en duktig/driven kille/tjej så verkar det ju vara bra att köpa nu och knepa och knåpa över vintern.
Men annars kommer det alltid mer hojar till våren, nån lapp extra kanske.

Men å andra sidan så är det kul att handla...

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
En 1100/1150GS blir lätt lite topptung om man dessutom lastar på en massa packning. Det i kombination med en kort förare och stundtals knixig terräng är ingen bra kombination tyärr....

Jo men om man ska åka tok långt kanske man väljer passande väg och inte ger sig in med en massa packning i djungeln eller värsta enduro spåret.

Till mindre grus vägar och sånt borde den passa ypperligt... :)

///micke

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jo men om man ska åka tok långt kanske man väljer passande väg och inte ger sig in med en massa packning i djungeln eller värsta enduro spåret.

Till mindre grus vägar och sånt borde den passa ypperligt... :)

///micke

Absolut. Det är dessutom en vanesak. Man behöver inte ta sig vatten över huvudet med flit (även om det är kul när man står framför ett hinder och undrar hur sjutton man skall ta sig förbi). Jag har varit ute på skogsstigar med min. Inte optimalt kanske, men man tar sig fram!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
så Transalp e hetaste tipset..

Dominator då?
1cyl luftkyld Honda med torrsump känns ju stabilt i en sibiriskt mosse, eller?

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
så Transalp e hetaste tipset..

Dominator då?
1cyl luftkyld Honda med torrsump känns ju stabilt i en sibiriskt mosse, eller?

Vi hade faktiskt med oss en kille som körde sin gamla Dominator hela vägen från Korea och hem till sthlm. Enda problemet var att choke-vajern kärvade med resultat att motorn fick för mycket soppa. Innan vi kom på att det var vajern så hade vi hunnit skruva ner halva motorn. Aja. Dominatorn funkade bra den också, men jag tror Transan är lite bekvämare för långa etapper.

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Varför köpa en sådan hoj då??? Ska du åka på en långresa eller vad är din plan. Skulle vara kul att höra vad som planeras.

Jag tror på BMW GS deras motorer är erkänt gryma, Hellre en BMW än en KTM om du ska åka riktigt långt. Men det är vad jag tror :)

///Micke

Har inte bestämt än men runt i europa till och börja med skulle vara roligt

Africa twins verkar som en bra hoj.
hur långt ska den ha fått gått när man köper den tycker ni? hadde tänkt ha hojjen jag ska köpa i flera år och göra flera långa resor.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Dominatorn funkade bra den också, men jag tror Transan är lite bekvämare för långa etapper.

Transalpen är en mer landsvägsmaskin/pendlarmaskin än xrv750. Inte lika robust och rejäl som xrv. Xrv,n är mer hardcore i uppbyggnad, chassi etc.

Jag skulle definitivt välja en xrv just till dessa ändamål som ts beskriver. Transalpen skulle jag köpa om jag ex ville jobbpendla.

Förresten, gs 1200 har ju avgasröret riktigt illa placerat. Den har nån slags tvärbalk som till synes verkar haverera vid första enduroåkningen! Stämmer mina farhågor?

Har inte bestämt än men runt i europa till och börja med skulle vara roligt

Africa twins verkar som en bra hoj.
hur långt ska den ha fått gått när man köper den tycker ni? hadde tänkt ha hojjen jag ska köpa i flera år och göra flera långa resor.
'

Eftersom det finns historier med africa twins som rullat 15-20000 mil utan renoveringar så är det inte så viktigt med milen. Skulle vilja se statistik på KTM,s maskiner ang detta.:näsblod
Givetvis så är en lågmilare bättre, men den kommer heller inte att rasa bara för att den gått 5000 mil.

Nu finns det några lågmilare på marknaden, men de är oftast inte utrustade med väskor etc, som är dyrt att köpa i efterhand. Men som sagt, det verkaar vara prutläge på dessa hojar nu.

Last edited:

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Ok. Det lutar just nu åt en africa twin.
Någon årsmod man ska akta sig för? antar att man ska försöka få tag på en så ny som möjligt? som sagt, max budget är 30-40.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Förresten, gs 1200 har ju avgasröret riktigt illa placerat. Den har nån slags tvärbalk som till synes verkar haverera vid första enduroåkningen! Stämmer mina farhågor?

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på "vanliga" GS, men jag har aldrig hört att det skulle vara något problem? Exakt vilken bit är det du menar? Har du nån bild?

På Adv-modellen sitter packväskhållare på som standard som skyddar ljuddämparen vid ev omkullkörning.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati