Nepp, det låter komplett. Jasså, du siktar in dig på AVC-R, låter MYCKET trevligt! Bilder kommer hoppas jag?
Gött! Japp, det får bli en AVC-R
Den verkar väldigt smidig, och den kan allt jag vill att den ska kunna. Bilder kommer när jag dragit igång alltihop! Det är ju ett vinterprojekt, mycket jobb blir det...
Apexin vill jag ha för att kontrollera laddet ordentligt, men även för att skona växellådan. Som det är nu så laddar td04:an så tidigt den kan. Max ladd nu är 1,45 bar, och det ger den så fort det är möjligt. Upp till 0,5 bar stiger laddet "långsamt", men det resterande bar:et kommer på en gång vid runt 6000, och det ger ju en väldig momentökning på få varv. Det bara smäller till. Och mycket moment på låga varv = död låda. Med Apexin och en extern wastegate tänkte jag försöka styra laddet lite bättre så jag slipper den snabba laddtrycksökningen och så att effekten kommer mjukare. Känns som om lådan klarar det bättre... T.ex. om jag har 0,7 bars fjäder i och turbon får bygga det trycket så fort den kan, så kan Apexin sen öka laddet efterhand som varvet byggs upp. Så att det extra bar:et kommer mer utjämnat över lite fler varv = ingen markant moment"stöt" och kanske lite friskare låda. Vi får se vad jag lyckas med!
kommer bli riktigt bra.
är syftet med uppgraderingarna att du ska börja åka dragracing eller?
Hoppas det! Nja, syftet är mer pulver, man vänjer sig fort...
Men då ska det så klart vara mer pulver men ändå en motor som håller hyfsat i lådan. Jag har rasat lådor vad jag ska nu, tycker jag. Läs om Apexin ovan. Den fixar biffen!
Men jag tänkte även prova på lite raktframracing, Meca i Malmö ligger en timme härifrån. Iofs 201 m, men ändå. Svingen blir ju så jag kan köra med original hjulbas, eller upp till +13 cm. Funkar vid korvmojen också
Men jag kommer aldrig att ha sådant som ungarna som gick förbi garaget häromdagen frågade efter. "Har du neonljus under den? Va va va?" Vadfan tror du, snorunge... Ser detta ut som en moppe eller?
Jaja.
En annan tanke med det hela är att td04:an som jag kör med nu möjligtvis börjar närma sig vad den klarar av innan det blir alltför mycket värme av det. Och börjar men plocka ut mer effekt så börjar avgasturbinen bli för liten med för högt avgasmottryck som följd. = Mycket ladd för få extra hästar. Mer effekt vid samma ladd vill jag ha, därav turbobytet till en turbo med större avgashus. Större kompressorhus har den också för att pumpa mer innan den blir ineffektiv. Dessutom ska kammarna tajmas om för mer toppeffekt. Volymökningen sköter nog det försvinner på botten.
Stötdämparbytet blir av pga. min nuvarande bakdämpare läcker på alla håll och kanter. Den är "lite" svampig och hojen svajar om jag tar i i kurvorna. En R1000-dämpare är ju ändå hyfsat bra grejor, så jag hoppas på att det ska gå att svänga ordentligt innan hojen börjar svaja efter dämparbytet. Öhlinsfjädrar ska jag försöka få tag på till gaffeln. Jag kör med original fjädrar nu, och de är dessutom ihoppressade ytterligare mha en distans för att gaffeln ska bli ännu hårdare så att inte turbon tar i framhjulet när jag tvärnitar. Men fjädrar mattas ju, och de som sitter i har suttit där i över 20 år... Så nya ordentliga fjädrar, och distans inne i gaffeln så att det tar fysiskt stopp precis innan hjulet nuddar turbon. Den nya turbon ska jag försöka vika in mer än jag gjort med den nuvarande, så om stoppet behövs eller inte vet jag inte än. Men dämparbyte och fjäderbyte gör nog mycket på denna hojen.