Val av aggregat till min 1100R turbo?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såg den senaste noteringen, dock med ett 15T med 5cc (minsta huset).
347Hk. 2liters saabspis, E85 och 630cc-spridare. Undrar när turbinbladen blir raka då :D Inget gjort med agget, ett gammalt begagnat... motorn gått 24000 oöppnad.

Jeee, min får nog gå på E85 tror jag bestämt!

Fifan, det där är riktigt bra gjort... :näsblod Hur länge håller den turbon? :hihi Måste ju pumpa på som fasen.


Originalstakarna höll för lite drygt 400 hästar i Kurres hoj - men då varvade han inte skiten ur den heller. Precis, det är varvtalet som är största boven för stakarna.

Precis lagom :) Får se om jag byter stakar eller behåller original. Beror på ekonomin när det är dags... Min är ju rödstreckad vid 10500, men jag varvar sällan över 9000 eftersom det inte behövs. Drar iväg jäkligt bra ändå, och varvar jag mer så hjular den bara. Och på de högre växlarna går det hemskt fort om man börjar varva lite :hihi Kör ju med 16/42 istället för originalets 14/47, så när man tycker att det börjar gå förjävla fort så finns det 1500 varv kvar. Lika bra att växla då, blir så stirrigt annars och det blir ingen större skillnad på draget även om jag växlar upp.

Vet du hur mycket Kurre varvade på rejsen?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Sånt är "företagshemligheter" och ingen utomstående som vet. :tummenupp
Han varvade rätt bra, långt över 10k och han prisade motorgudarna efter varje race att motorn höll ihop.

Ahaaa... men om han varvade långt över 10k så borde jag klara mig :) Jag kör ju bara på gata och högre än 10k varvar jag aldrig (förutom när jag missar en växel eller det spinner...) Det bästa hade ju varit ordentliga stakar, men plånboken gillar det inte. Jag ska ta mig ett snack med dessa motorgudar! :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
När du ändå snackar med dom, passa på att lägga ett gott ord för min motor också...:rolleyes:

Hehe, det ska jag göra :tummenupp Vi får köra laddtrycksrejs till vi skjuter stakarna genom blocket :) Eller rensar dreven. Det kommer nog du också att göra... Sådant lyckas du ju med även utan turbo :hihi
 

peterhenriksson

peter henriksson
Gick med
25 Sep 2005
Ort
mariehamn
Hoj
gsxr 1100
Ahaaa... men om han varvade långt över 10k så borde jag klara mig :) Jag kör ju bara på gata och högre än 10k varvar jag aldrig (förutom när jag missar en växel eller det spinner...) Det bästa hade ju varit ordentliga stakar, men plånboken gillar det inte. Jag ska ta mig ett snack med dessa motorgudar! :tummenupp

tjaba
såg att det finns carillo stakar på blocket till gsxr för 6000kr
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Jag spinner vidare på din tråd lahi om det är Ok...

Hur påverkar det ökade trycket i förbräningsutrymmet stakarna? :va

Är det inte enbart hastigheten (dvs varvtalet) på vevstakarna som påverkar slitaget, eller??
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

En lösning är följande, om man nu vill ha ett relativt kompakt agg;
Ett st 19T, inget ombyggt utan med volvos vinklade 3".
Sedan tar man kompressorhuset från ett saab 15T (då de inte har integrerad AV). Svarvar upp detta och voilá!

Fler frågor: Hur, var och hur mycket svarvar man upp det? Både in och ut? Man har ju sett portade grejor, men ändå. Det kanske hjälper mycket? Satt och tittade på en liknande snurra häromdagen och funderade. Jag har möjligtvis fått lite hjärnsläpp nu :D Den effekten som Saabmotorn gav är imponerande.. hur lyckas ett 5 cc avgashus svälja undan så mycket? Vilket laddtryck kördes det på?

tjaba
såg att det finns carillo stakar på blocket till gsxr för 6000kr

Hej!
De hade suttit fint... men jag hörde med Marklund och de har inte haft några direkta problem med stakarna på 1100R. Det enda som har krånglat är växellådan när de passerat 400 hk. De hade spräckt några block på det sättet :hihi
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ingen som har en begagnad (jag är ju student...) KKK K24 från S60R liggande? I så fall kan jag kanske ta hand om den...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Student... Du jobbar ju...:)
Seså, handla upp sig lite på denna...

Jag behöver ju din 16T till bilen :D

http://www.blocket.se/vi/12530898.htm?ca=19_s :tummenupp

Hehe, jo, men jag är fattig ändå :näsblod Lägger undan kosing till andra grejor också. 16T:n gör sig nog bra i din räservolvo :tummenupp
Hmmm, hemskt vad den där K24:an var dyr. Går att hitta nya till mycket lägre priser än så, för att inte tala om en beggad som gått några mil innan någon Volvotok uppgraderat. För 9000:- kan jag ju få en gt2871r från staterna om jag har tur hos tullen... Så det får nog bli en K24 från någon annan säljare!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fler frågor: Hur, var och hur mycket svarvar man upp det? Både in och ut? Man har ju sett portade grejor, men ändå. Det kanske hjälper mycket? Satt och tittade på en liknande snurra häromdagen och funderade. Jag har möjligtvis fått lite hjärnsläpp nu :D Den effekten som Saabmotorn gav är imponerande.. hur lyckas ett 5 cc avgashus svälja undan så mycket? Vilket laddtryck kördes det på?

Man varvar kompressorhuset till samma diameter i inlopp som ett 19T hus helt enkelt. Så in är det primära. Gör man inte det tar kompressorbladen i huset, inget bra :D
Hur det lyckas svälja det? Rent matematiskt så verkar det osannolikt men det är väl räknat på "traditionellt" dinosauriebränsle. E85 går ju lite svalare, men samtidigt blir det mer bränsle i en sådan applikation så tja.. Grenröret ser väl ut som en nyäten anakonda? Sa väl inte att det var direkt nyttigt men med alla kranar åt höger så... Cylindertrycken lär väl vara astronomiska, men fjutt blir det. Om man lägger sig mer safe så inte mycket mer än 300hk ur en sådan liten gynnare. Laddtryck på 1,5 sjunkande till 12 på varv. hyggligt :näsblod
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såja, en styck KKK K24 inhandlad! Bandit-rad och Hayabusa-kolvar har jag på vinden så jag kan öka från 1052 cc till 1195 cc, och en Apexi AVC-R boostcontroller ska snart beställas. Bakstötdämpare från GSX-R 1000 kommer imorgon, och en fetingsving är under ihopsvetsning. Kan det bli bättre? :) Den TD04-16T som jag har på hojen nu kommer att hamna på Silverryggens Volvo.
 

Bifogat

  • PICT0019 (Medium).JPG
    PICT0019 (Medium).JPG
    77.2 KB · Visningar: 70

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
BBB Bilder Burnout och brudar som gillar det !:D
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Såja, en styck KKK K24 inhandlad! Bandit-rad och Hayabusa-kolvar har jag på vinden så jag kan öka från 1052 cc till 1195 cc, och en Apexi AVC-R boostcontroller ska snart beställas. Bakstötdämpare från GSX-R 1000 kommer imorgon, och en fetingsving är under ihopsvetsning. Kan det bli bättre? :) Den TD04-16T som jag har på hojen nu kommer att hamna på Silverryggens Volvo.

kommer bli riktigt bra.

är syftet med uppgraderingarna att du ska börja åka dragracing eller?
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
:tummenupp Nepp, det låter komplett. Jasså, du siktar in dig på AVC-R, låter MYCKET trevligt! Bilder kommer hoppas jag?

Gött! Japp, det får bli en AVC-R :tummenupp Den verkar väldigt smidig, och den kan allt jag vill att den ska kunna. Bilder kommer när jag dragit igång alltihop! Det är ju ett vinterprojekt, mycket jobb blir det...
Apexin vill jag ha för att kontrollera laddet ordentligt, men även för att skona växellådan. Som det är nu så laddar td04:an så tidigt den kan. Max ladd nu är 1,45 bar, och det ger den så fort det är möjligt. Upp till 0,5 bar stiger laddet "långsamt", men det resterande bar:et kommer på en gång vid runt 6000, och det ger ju en väldig momentökning på få varv. Det bara smäller till. Och mycket moment på låga varv = död låda. Med Apexin och en extern wastegate tänkte jag försöka styra laddet lite bättre så jag slipper den snabba laddtrycksökningen och så att effekten kommer mjukare. Känns som om lådan klarar det bättre... T.ex. om jag har 0,7 bars fjäder i och turbon får bygga det trycket så fort den kan, så kan Apexin sen öka laddet efterhand som varvet byggs upp. Så att det extra bar:et kommer mer utjämnat över lite fler varv = ingen markant moment"stöt" och kanske lite friskare låda. Vi får se vad jag lyckas med!


kommer bli riktigt bra.

är syftet med uppgraderingarna att du ska börja åka dragracing eller?

Hoppas det! Nja, syftet är mer pulver, man vänjer sig fort... :) Men då ska det så klart vara mer pulver men ändå en motor som håller hyfsat i lådan. Jag har rasat lådor vad jag ska nu, tycker jag. Läs om Apexin ovan. Den fixar biffen!
Men jag tänkte även prova på lite raktframracing, Meca i Malmö ligger en timme härifrån. Iofs 201 m, men ändå. Svingen blir ju så jag kan köra med original hjulbas, eller upp till +13 cm. Funkar vid korvmojen också :D Men jag kommer aldrig att ha sådant som ungarna som gick förbi garaget häromdagen frågade efter. "Har du neonljus under den? Va va va?" Vadfan tror du, snorunge... Ser detta ut som en moppe eller? :D
Jaja.
En annan tanke med det hela är att td04:an som jag kör med nu möjligtvis börjar närma sig vad den klarar av innan det blir alltför mycket värme av det. Och börjar men plocka ut mer effekt så börjar avgasturbinen bli för liten med för högt avgasmottryck som följd. = Mycket ladd för få extra hästar. Mer effekt vid samma ladd vill jag ha, därav turbobytet till en turbo med större avgashus. Större kompressorhus har den också för att pumpa mer innan den blir ineffektiv. Dessutom ska kammarna tajmas om för mer toppeffekt. Volymökningen sköter nog det försvinner på botten.

Stötdämparbytet blir av pga. min nuvarande bakdämpare läcker på alla håll och kanter. Den är "lite" svampig och hojen svajar om jag tar i i kurvorna. En R1000-dämpare är ju ändå hyfsat bra grejor, så jag hoppas på att det ska gå att svänga ordentligt innan hojen börjar svaja efter dämparbytet. Öhlinsfjädrar ska jag försöka få tag på till gaffeln. Jag kör med original fjädrar nu, och de är dessutom ihoppressade ytterligare mha en distans för att gaffeln ska bli ännu hårdare så att inte turbon tar i framhjulet när jag tvärnitar. Men fjädrar mattas ju, och de som sitter i har suttit där i över 20 år... Så nya ordentliga fjädrar, och distans inne i gaffeln så att det tar fysiskt stopp precis innan hjulet nuddar turbon. Den nya turbon ska jag försöka vika in mer än jag gjort med den nuvarande, så om stoppet behövs eller inte vet jag inte än. Men dämparbyte och fjäderbyte gör nog mycket på denna hojen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
T.ex. om jag har 0,7 bars fjäder i och turbon får bygga det trycket så fort den kan, så kan Apexin sen öka laddet efterhand som varvet byggs upp. Så att det extra bar:et kommer mer utjämnat över lite fler varv = ingen markant moment"stöt" och kanske lite friskare låda. Vi får se vad jag lyckas med!

Nu är vi inne på styr/regler :tummenupp 0,7bars "fjäder i turbon" är vad man brukar kalla för grundtryck eller grundladdtryck (GLT). Det är lite beroende på hur snabb Apexin är, jag kan "gissa" mig till att om du kör med hojen som den är idag och trottlar upp trycket så är det ganska hypernervöst uppträdande på de trycken. Vad jag menar är alltså om du håller hojen på 0,7bar och sen öppnar fullt på förgasarna så sker laddtrycksuppbyggnaden blixtfort då flöde i avgas är så pass högt då. Stämmer? "Risken" är ju att apexin inte hänger med att reglera initialt och du får överslängar /tryckpeakar. Givetvis är inte detta av ondo, man för några hekto overboost vid hårdare acceleration. En mycket omtyckt funktion i vissa applikationer, i andra ger den mest skrämselhicka. Man kan råda bot på detta med att ha ett lite lägre GLT och låta apexin vara med och jobba från grunden men istället mjukvarumässigt styra det till max x.xbar vis xxxx rpm.

Måste bara få kika på bygget nu när man flyttat in till stan å allt :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top