Val av gräsklipparmotor: Honda eller B&S

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Hjälp!

Jag ska köpa ny gräsklippare och har bestämt mig för en Klippo Excellent S. Den kan köpas med dels Hondamotor som är svanenmärkt och dels med Briggs & Strattonmotor (ingen större prisskillnad mellan dem). Jag behöver hjälp med erfarenheter från speciellt Hondamotorn eftersom jag inte kan/har hört så mycket om den. Försäljaren säger att Hondans fördelar är att den är lite mer lättstartad och att den låter lite mindre. B&S-motorn är å andra sidan lite starkare och robustare med grövre vevaxel (om man skulle använda den som stubbfräs).

Jag gjorde misstaget för tre år sedan att köpa en Stiga med Stigas egna nya "lättstartade" motor. Den har nu packat ihop helt och jag vill inte göra misstaget igen att köpa en klippare med "alternativt" fabrikat på motorn utan att ha belägg för det.

Excellent S
Excellent S GCV

Finns det någon duktig trädgårdare som kan hjälpa mig med ytterligare input så vore jag väldigt tacksam. :Bugar

// Wibäck

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Honda e väll världens största motortillverkare och det borde väll borga för lite kvalisort?

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda e väll världens största motortillverkare och det borde väll borga för lite kvalisort?

Jo, men jag vill ha substans. Mc Donald's är världens störta hamburgertillverkare, men de har inte de godaste hamburgarna (om du hajar vad jag menar).

PS, min klippo är 22 bast går som en klocka....

B&S-motor?

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Nu har jag inte exakt koll på varje motormodell som gjorts men,

Hondan är en OHV dvs öveliggande kamaxel vilket ger mindre rörliga delar och lägre soppaförbrukning.

B&S är väl den vanliga gammla sidventilare.

Lite som att jämföra en bil ifrån 1920 och en ifrån 1980.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Trevlig tråd, går i precis samma funderingar själv fast med frågan "Varför skall jag inte välja en hondamotor?" :)
(Bil och hoj är honda så varför inte gräsklipparn också) :)

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tänkte serva Bettan & satt just & kollade lite mek.klipp på YT...
OK att det är farligt med gräsklippare......men den annonsen var ju lite att ta i....:D:rolleyes:

Bifogat

• fonus.jpg
    fonus.jpg
    92 KB · Visningar: 625

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Trevlig tråd, går i precis samma funderingar själv fast med frågan "Varför skall jag inte välja en hondamotor?" :)
(Bil och hoj är honda så varför inte gräsklipparn också) :)

B&S-motorn är starkare, 6.75 lb-ft mot 5.1 lb-ft, och vad jag hört så måste man slå sönder motorerna för att få dem att paja.

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Jobbat ngr år med att sälja & serva gräsklippare. Det finns INGA alternativ till en Klippo (den ärvs i generationer) & självklart ska du ha en B&S-motor. Har själv min farfars klippo som nu har en sisådär 45år på nacken.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jobbat ngr år med att sälja & serva gräsklippare. Det finns INGA alternativ till en Klippo (den ärvs i generationer) & självklart ska du ha en B&S-motor. Har själv min farfars klippo som nu har en sisådär 45år på nacken.

Haha, jag har också jobbat med det, och B&S Klippo är väl vad jag skulle välja i första hand också.

Då servade vi ändå Honda där jag jobbade, och det är absolut inget fel på dom heller, det är bara såå mycket enklare att hitta en ny (begagnad) B&S den dagen det blir dags att byta.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jag hade kört på B&S, i princip outslitligt enligt min erfarenhet. Är det på Fridtuna Skog o Trädgård du ska köpa den eller? De säljarna brukar veta vad de snackar om, fast vissa mer än andra har jag märkt :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hustrun till en bekant lyckades döda en Klippo med B&S-motor om jag inte missminner mig. Fast då var det så att den hade börjat läka såpass med olja att den behövde nästan lika mycket olja som bensin vid varje klippning. Det i kombination med en ordentligt sluttande tomt gjorde att motorn skar ihop så att den inte gick att rädda.

Men det var ju iofs bara motorn. Resten av klipparen var ju fortfarande helt funktionell.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hustrun till en bekant lyckades döda en Klippo med B&S-motor om jag inte missminner mig. Fast då var det så att den hade börjat läka såpass med olja att den behövde nästan lika mycket olja som bensin vid varje klippning. Det i kombination med en ordentligt sluttande tomt gjorde att motorn skar ihop så att den inte gick att rädda.

Men det var ju iofs bara motorn. Resten av klipparen var ju fortfarande helt funktionell.

Jo, har man mycket slänter ska man välja tvåtaktsmotorn på Klippon.

Farsan lyckades ha ihjäl en motor i gräsklippartraktorn för att det lutade lite väl mycket på sina ställen och fick rådet att byta till en annan modell som hade sörre oljemängd och tålde lutningar bättre.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vilken B&S motor är det som sitter på Klippon?

Är det en av dom nyare finare med "OHV" så är det nääääästan jämförbar med Hondan.

Honda motorerna är skitfina, tysta, bränslesnåla o.sv o.sv.

B&S funkar i ur & skur, men trots samma motorkonstruktion låter dom lite mer, drar mer soppa e.tc.

Jag hade satsat på hondan om du finner priskillnaden OK.

Nackdelen med hondan är dom är något mer kinkig på service. Sätter du igen luftfiltret lite "lagom" så tvärdör maskinen. Oljebyte e.tc är lite viktigare då dom har en liten kamrem istället för stötstänger!

(Har arbetat som mek med dessa maskiner i X antal år.....)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning