Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
I fallet jag berättade om så var nog det att motorn var helt tom på olja en större bov i dramat än att det lutade.Jo, har man mycket slänter ska man välja tvåtaktsmotorn på Klippon.
I fallet jag berättade om så var nog det att motorn var helt tom på olja en större bov i dramat än att det lutade.Jo, har man mycket slänter ska man välja tvåtaktsmotorn på Klippon.
Vilken B&S motor är det som sitter på Klippon?
Är det en av dom nyare finare med "OHV" så är det nääääästan jämförbar med Hondan.
Har precis köpt en sån Klippo, jag valde Hondamotorn.
Dels för att honda, som det sagts tidigare, är en av världens största motortillverkare och att den var tystare än Briggs & Strattonmotorn.
2dB skillnad enligt Klippos katalog tror jag att det var, stor skillnad.
Är väldigt nöjd med min men har bara klippt min lilla gräsmatta två gånger
Hondamotorn har dessutom ingen "primer" som man ska pumpa fram bränslet med innan kallstart, bara att dra gashandtaget till choke-läget och sen rycka i snöret.
Jag har klipparen som jag länkade till (Klippo Excellent H (med Hondamotor) och själv har jag dryga 3000 kvm klippbar gräsmatta som jag klipper ungefär var 14:e dag lite beroende på nederbörd från första veckan i maj till sista veckan i oktober. OCH - klipparen jag har puffar jag FÖR HAND dvs den SAKNAR "framhjulsdrift.Ni som kör klippo, har ni med eller utan drivning?
Gräsklipparen som följde med huset är på väg att ge upp, och den är ett tungt as som jag inte hade knuffat runt hela gräsmattan utan drivning (ca750kmv gräs)
Jag har klipparen som jag länkade till (Klippo Excellent H (med Hondamotor) och själv har jag dryga 3000 kvm klippbar gräsmatta som jag klipper ungefär var 14:e dag lite beroende på nederbörd från första veckan i maj till sista veckan i oktober. OCH - klipparen jag har puffar jag FÖR HAND dvs den SAKNAR "framhjulsdrift.
Det tar några timmar att klippa men jag antar att de allra flesta lägger mer än denna tid på gymmet eller vara ute och joggar vilket för mig känns totalt meningslöst att spendera värdefull tid på.
Jag å andra sidan får god motion ute i friska luften och ett starkt och friskt hjärta.
Bra val. Om jag personligen skulle köpa en klippare och får valet mellan honda eller B&S motor så skulle jag välja hondamotorn 7 dagar i veckan och 2 gånger på lördag. Dels för att hondamotorerna är snålare med bränsle och går avsevärt tystare. (2-3 dB kan man tycka inte är så stor skillnad men i praktiken innebär det att B&S låter nästan dubbelt så mycket då 3 dB upplevs som fördubbling).Säkert ingen som misstycker på att jag lyfter en 11 ÅR GAMMAL tråd.
Jag har "förbrukat" tre stycken Klippo motorklippare.
Min första Klippo höll ifrån 1975 till ca 2004 då jag körde på en sten och krökte vevstaken. En alldeles ypperlig klippare som var en "kommunmaskin". Jag misskötte den förvisso och bytte bara motorolja i den en enda gång efter vad jag kan komma ihåg.
Min andra Klippo köpte jag 2004 som var en Klippo Triumph och den höll fram till 2020 då regulatorn/varvtalsregulatorn tackade för sig. Den västa kritiken mot denna maskin var att den hade PLASTFÖRGASARE. Liksom även Klippo Champion har iof sig. Samt att membranet (förgasarmembraner/trottelmembranet) var av låg kvalitet och behövde bytas vart och vartannan år.
Den tredje Klippomaskinen var ett ihop-plock som jag köpte lite akut förra sommaren. Motorn var en Klippo Comet S. Vad som hände med den skäms jag vet till fotknölarna att nämna. Men jag kan i vart fall tillägga att jag INTE glömde fylla på motorolja via oljebytet och själva motorn går fortfarande som en klocka. Stark och fin för sin ålder.
Men igår ramlade jag över en begagnad Klippo Excellent H (med Hondamotor) i "nyskick". Den ska vara köpt 2016 och enl ägarens son har den inte ens körts 5 timmar totalt.
Lägger upp några bilder på den när jag har mycket överskottsenergi.
Vore roligt att höra vad andra har för erfarenhet av Klippo Excellent H och gärna med GCV140-motorn?
Uppsamlare eller inte uppsamlare? Det är den stora frågan!??Då blir det till att kika på en sån, om jag nu kan övertyga hustrun om att vi inte ska ha uppsamlare.
Det finns ingen risk att drabbas av galna grässjukan när växterna får äta sig själva? Mossigt skämt som kan ge en svampig känsla mellan tårna.Dessutom - om man låter detta stoft ligga kvar på mattan så självgödslar man mattan och man behöver inte tänka på att hålla på att tillföra gräsmattegödsel.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|