Val av gräsklipparmotor: Honda eller B&S

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jo, har man mycket slänter ska man välja tvåtaktsmotorn på Klippon.
I fallet jag berättade om så var nog det att motorn var helt tom på olja en större bov i dramat än att det lutade.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det bara mina B&SMmotorer som rasar?
Nej fresten - Jag har haft flera bekanta som skrotat gräsklipparen efter ett fåtal år för att motorn lagt av/varit uppsliten.
Flera har påstått att det var helt normalt.
En motor skall inte vara uppsliten efter sisådär hundra timmar.
Hondamotorer har suttit på några "paddor" och liknande som jag använt.
Har nu två gräsklippare med hondamotorer - En vanlig och en trädgårdstraktor.
går tyst, snålt och hela tiden.



Men å andra sidan har jag bara råkat på B&S sidventilare.
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Har precis köpt en sån Klippo, jag valde Hondamotorn.
Dels för att honda, som det sagts tidigare, är en av världens största motortillverkare och att den var tystare än Briggs & Strattonmotorn.

2dB skillnad enligt Klippos katalog tror jag att det var, stor skillnad.
Är väldigt nöjd med min men har bara klippt min lilla gräsmatta två gånger :)

Hondamotorn har dessutom ingen "primer" som man ska pumpa fram bränslet med innan kallstart, bara att dra gashandtaget till choke-läget och sen rycka i snöret.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Vilken B&S motor är det som sitter på Klippon?

Är det en av dom nyare finare med "OHV" så är det nääääästan jämförbar med Hondan.

Denna (inte OHV):
6.75 GROSS TORQUE

Har precis köpt en sån Klippo, jag valde Hondamotorn.
Dels för att honda, som det sagts tidigare, är en av världens största motortillverkare och att den var tystare än Briggs & Strattonmotorn.

2dB skillnad enligt Klippos katalog tror jag att det var, stor skillnad.
Är väldigt nöjd med min men har bara klippt min lilla gräsmatta två gånger :)

Hondamotorn har dessutom ingen "primer" som man ska pumpa fram bränslet med innan kallstart, bara att dra gashandtaget till choke-läget och sen rycka i snöret.

B&S har automatchoke så det är bara att dra. Det som irriterar mig är att Hondan är såpass svagare (på papperet). Jag har TJOCK gräsmatta.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en rasad B&S ståendes på tomten :( Den är förvisso gammal som gatan men ändå. Det ljud som den gav ifrån sig när den ville påpeka att den skulle åka på semester hos lokala återvinningsstationen var inte från denna värld! Helvete vilket lagerras-ljud, jag tror att det hördes upp till Stockholm om man lyssnade noga.
Fullt med olja i klipparen och inte tankade jag diesel heller. Den började bara låta lite märkligt och helt plötsligt så började den tjuta så att trumhinnorna höll på att invertera, trots öronmuffar.

Köp Hondan :tummenupp

Edit/ Kör numera med en Stiga som funkar bra men inte mer. Jävla skitmaskin, dyra är de också med tanke på vad det är för dynga. Nu blir det åkgräsklippare för hela slanten istället, alla gräsmattor över 500kvm kräver detta :fakta
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Tack alla för er hjälp!

I kväll åker jag till Bertil Andersson och hämtar ut en Klippo Excellent S med B&S-motor. Det verkar hugget som stucket vilken man bör köpa så jag går på min egen intuition och väljer Briggs-motorn.

Trevligt är att de bjuder på en service i vinter. :tummenupp

// Wibäck
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
På jobbet klipper vi gräs 24/7. Klipper säkert 40 timmar i veckan fördelat på tre hondaklippare. Och säsongen är låååååång.
I vintras köpte den även en klippo, de håller dock hondorna högre iom bättre sug och att de går fortare. Hondorna är även lättare och lättare att slänga runt med.

Själv är jag som tur är befriad från allt detta jävla gräsklippande, men när jag klipper så kör jag en 46 centimeters honda som är minst fem år gammal, den har levt ett hårt liv, körd åtta timmar i varje vecka, mycket i branta slänter. Klipparen ser ut som en påse nötter men går som en oljad blixt. Hade jag köpt en klippare hade det blivit en honda :)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Kör Stiga Turbo 1996 med hondamotor, jag har inte lyckats lista ut varför den heter turbo men den har helt klart bevisat är hondamotorer kanon i gräsklippare!
 

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Öland
Hoj
2019 Honda CB300R
Säkert ingen som misstycker på att jag lyfter en 11 ÅR GAMMAL tråd. :lol

Jag har "förbrukat" tre stycken Klippo motorklippare. :va

Min första Klippo höll ifrån 1975 till ca 2004 då jag körde på en sten och krökte vevstaken. En alldeles ypperlig klippare som var en "kommunmaskin". Jag misskötte den förvisso och bytte bara motorolja i den en enda gång efter vad jag kan komma ihåg.
Min andra Klippo köpte jag 2004 som var en Klippo Triumph och den höll fram till 2020 då regulatorn/varvtalsregulatorn tackade för sig. Den västa kritiken mot denna maskin var att den hade PLASTFÖRGASARE. Liksom även Klippo Champion har iof sig. Samt att membranet (förgasarmembraner/trottelmembranet) var av låg kvalitet och behövde bytas vart och vartannan år.
Den tredje Klippomaskinen var ett ihop-plock som jag köpte lite akut förra sommaren. Motorn var en Klippo Comet S. Vad som hände med den skäms jag vet till fotknölarna att nämna. Men jag kan i vart fall tillägga att jag INTE glömde fylla på motorolja via oljebytet och själva motorn går fortfarande som en klocka. Stark och fin för sin ålder.

Men igår ramlade jag över en begagnad Klippo Excellent H (med Hondamotor) i "nyskick". Den ska vara köpt 2016 och enl ägarens son har den inte ens körts 5 timmar totalt.

Lägger upp några bilder på den när jag har mycket överskottsenergi.

Vore roligt att höra vad andra har för erfarenhet av Klippo Excellent H och gärna med GCV140-motorn?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ni som kör klippo, har ni med eller utan drivning?
Gräsklipparen som följde med huset är på väg att ge upp, och den är ett tungt as som jag inte hade knuffat runt hela gräsmattan utan drivning (ca750kmv gräs)
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Ni som kör klippo, har ni med eller utan drivning?
Gräsklipparen som följde med huset är på väg att ge upp, och den är ett tungt as som jag inte hade knuffat runt hela gräsmattan utan drivning (ca750kmv gräs)
Jag har klipparen som jag länkade till (Klippo Excellent H (med Hondamotor) och själv har jag dryga 3000 kvm klippbar gräsmatta som jag klipper ungefär var 14:e dag lite beroende på nederbörd från första veckan i maj till sista veckan i oktober. OCH - klipparen jag har puffar jag FÖR HAND dvs den SAKNAR "framhjulsdrift. :)

Det tar några timmar att klippa men jag antar att de allra flesta lägger mer än denna tid på gymmet eller vara ute och joggar vilket för mig känns totalt meningslöst att spendera värdefull tid på.
Jag å andra sidan får god motion ute i friska luften och ett starkt och friskt hjärta. :tummenupp
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag har klipparen som jag länkade till (Klippo Excellent H (med Hondamotor) och själv har jag dryga 3000 kvm klippbar gräsmatta som jag klipper ungefär var 14:e dag lite beroende på nederbörd från första veckan i maj till sista veckan i oktober. OCH - klipparen jag har puffar jag FÖR HAND dvs den SAKNAR "framhjulsdrift. :)

Det tar några timmar att klippa men jag antar att de allra flesta lägger mer än denna tid på gymmet eller vara ute och joggar vilket för mig känns totalt meningslöst att spendera värdefull tid på.
Jag å andra sidan får god motion ute i friska luften och ett starkt och friskt hjärta. :tummenupp

Då blir det till att kika på en sån, om jag nu kan övertyga hustrun om att vi inte ska ha uppsamlare.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Säkert ingen som misstycker på att jag lyfter en 11 ÅR GAMMAL tråd. :lol

Jag har "förbrukat" tre stycken Klippo motorklippare. :va

Min första Klippo höll ifrån 1975 till ca 2004 då jag körde på en sten och krökte vevstaken. En alldeles ypperlig klippare som var en "kommunmaskin". Jag misskötte den förvisso och bytte bara motorolja i den en enda gång efter vad jag kan komma ihåg.
Min andra Klippo köpte jag 2004 som var en Klippo Triumph och den höll fram till 2020 då regulatorn/varvtalsregulatorn tackade för sig. Den västa kritiken mot denna maskin var att den hade PLASTFÖRGASARE. Liksom även Klippo Champion har iof sig. Samt att membranet (förgasarmembraner/trottelmembranet) var av låg kvalitet och behövde bytas vart och vartannan år.
Den tredje Klippomaskinen var ett ihop-plock som jag köpte lite akut förra sommaren. Motorn var en Klippo Comet S. Vad som hände med den skäms jag vet till fotknölarna att nämna. Men jag kan i vart fall tillägga att jag INTE glömde fylla på motorolja via oljebytet och själva motorn går fortfarande som en klocka. Stark och fin för sin ålder.

Men igår ramlade jag över en begagnad Klippo Excellent H (med Hondamotor) i "nyskick". Den ska vara köpt 2016 och enl ägarens son har den inte ens körts 5 timmar totalt.

Lägger upp några bilder på den när jag har mycket överskottsenergi.

Vore roligt att höra vad andra har för erfarenhet av Klippo Excellent H och gärna med GCV140-motorn?
Bra val. Om jag personligen skulle köpa en klippare och får valet mellan honda eller B&S motor så skulle jag välja hondamotorn 7 dagar i veckan och 2 gånger på lördag. Dels för att hondamotorerna är snålare med bränsle och går avsevärt tystare. (2-3 dB kan man tycka inte är så stor skillnad men i praktiken innebär det att B&S låter nästan dubbelt så mycket då 3 dB upplevs som fördubbling).
Dessutom är det så att B&S under väldigt lång tid envisades med att ha en membranförgasare med membran som inte tål etanolinblandning vilket betydde att otaliga människor som vid några enstaka tillfällen tankat vanlig 95 oktan i klipparen fått havererad förgasare och fått plocka isär den för att byta membranet.
Visst. dom säger att man ska köra på alkylatbensin för att det blir renare avgaser men att motorn ska haverera av någon enstaka tankning med vanlig bensin säger att man konstruerat den mer än lovligt känsligt.
B&S är inte längre en motor som är speciellt bra. Dom har legat efter i utvecklingen med omoderna konstruktioner i motorn länge och andra fabrikanter är mycket bättre. Dom lever endast på sitt namn skulle jag säga.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Känsligheten mot etanol i soppan låter aningen överdriven.Min Briggs från -08 har hittills aldrig fått smaka annat än 95oktan handelssoppa och har fortfarande original membran i förgasaren...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
3 decibel är rent fysiskt en dubbling av ljudenergin men upplevelsen är inte en fördubbling av ljudet.

Anledningen att vi använder decibelskalan är för att den bättre överensstämmer med hur vi uppfattar ljudnivåer.

Jag har en Honda i min Klippo, då jag alltid förknippat Honda med kvalitet och B&S med enklast och billigast att producera. Hur det egentligen stämmer på Klippon vet jag ju egentligen inte.

Har en självgående Klippo, jag betraktar inte gräsklippning som träning. Det ger inte tillräckligt hög puls för att jag tycker det kan ersätta träning. Men det är ju individuellt, och brukar man inte träna så är det förstås en poäng med att välja bort den självgående.
 

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Öland
Hoj
2019 Honda CB300R
Då blir det till att kika på en sån, om jag nu kan övertyga hustrun om att vi inte ska ha uppsamlare.
Uppsamlare eller inte uppsamlare? Det är den stora frågan!??

Fakta är att Klippos mulcherklippare fungerar så här. Gräset klipps av och kastas sedan upp mot motorfästet för att sedan falla ner över kniven och klippas om igen för att sedan kastas upp mot motorfästet för att ånyo falla ner över kniven... osv.
Detta gör att gräsklippet som hamnar på gräsmattan mer är som fint stoft. Dessutom - om man låter detta stoft ligga kvar på mattan så självgödslar man mattan och man behöver inte tänka på att hålla på att tillföra gräsmattegödsel.

Däremot, med den allt tilltagande försurningen av jordar p gr av luftföroreningar så kan det ibland vara helt ok att kalka någon gång vart- eller vartannat år.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dessutom - om man låter detta stoft ligga kvar på mattan så självgödslar man mattan och man behöver inte tänka på att hålla på att tillföra gräsmattegödsel.
Det finns ingen risk att drabbas av galna grässjukan när växterna får äta sig själva? Mossigt skämt som kan ge en svampig känsla mellan tårna.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Precis därför jag vill ha mulcher, för att slippa tömma.
Mulcherfunktionen i kombiklipparen från partner vi har idag fungerar sådär. Så klipper jag med den utan uppsamlare tar det inte många minuter innan barfotade barn och hund dragit in halva gräsmattan i huset.
Men jag anser att det går snabbare att dra dammsugaren genom huset än att tömma gräsklipparen ett antal gånger och sen släpa iväg säckarna med gräset till tippen.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top