Val av gräsklipparmotor: Honda eller B&S

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Öland
Hoj
2019 Honda CB300R
Precis därför jag vill ha mulcher, för att slippa tömma.
Mulcherfunktionen i kombiklipparen från partner vi har idag fungerar sådär. Så klipper jag med den utan uppsamlare tar det inte många minuter innan barfotade barn och hund dragit in halva gräsmattan i huset.
Men jag anser att det går snabbare att dra dammsugaren genom huset än att tömma gräsklipparen ett antal gånger och sen släpa iväg säckarna med gräset till tippen.
WOW... är det så enkelt att degradera sin 750kvm stora gräsmatta till 375kvm?

Nej, den var dålig... nu skäms jag ner till fotknölarna. :bladder
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har uppsamlare när jag klipper. Hönsen blir som tokiga när man kommer med en laddning nyklippt gräs åt dem.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vet att det inte är svar på frågan riktigt men jag tjackade en elgräsklippare när vi flyttade till hus.
I valet ovan har jag använt båda och hondamotorn är lite känsligare för skitigt luftfilter, det lärde jag mig för några år sedan, i övrigt är den snäll som sjutton och skall vara lite modernare än B&S så jag ser inte riktigt syftet med gam-motorn.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Känsligheten mot etanol i soppan låter aningen överdriven.Min Briggs från -08 har hittills aldrig fått smaka annat än 95oktan handelssoppa och har fortfarande original membran i förgasaren...
Det är inte alla B&S som har dom känsliga membranen i förgasaren. Det har varit några modeller som tål etanolinblandad bensin men eftersom dom inte har haft någon information om vilka modeller som berörs så innebär det att hela B&S sortiment faller bort för mig. Speciellt som det finns andra fabrikanter som inte har några modeller alls som har problem med vanlig handelsbensin.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har en Stiga ca 20 år gammal, den var Svanen-märkt när den såldes. Den har en Hondamotor som alltid har varit lättstartad och den går relativt tyst jämfört med andra.

För några år sedan stannade den dock hela tiden, gick i ca 30 sekunder och stannade. Var helt övertygad om att det var bränslerelaterat, plockade isär allt och gjorde rent. Frugan sa, byt tändstift. till slut gjorde jag det. Gått som en klocka sedan dess.

Mitt problem är att chassit har börjat rosta sönder. Den kommer nog att dö av den anledningen, motormässigt funkar den bra.
 

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Öland
Hoj
2019 Honda CB300R
Bra val. Om jag personligen skulle köpa en klippare och får valet mellan honda eller B&S motor så skulle jag välja hondamotorn 7 dagar i veckan och 2 gånger på lördag. Dels för att hondamotorerna är snålare med bränsle och går avsevärt tystare. (2-3 dB kan man tycka inte är så stor skillnad men i praktiken innebär det att B&S låter nästan dubbelt så mycket då 3 dB upplevs som fördubbling).
Dessutom är det så att B&S under väldigt lång tid envisades med att ha en membranförgasare med membran som inte tål etanolinblandning vilket betydde att otaliga människor som vid några enstaka tillfällen tankat vanlig 95 oktan i klipparen fått havererad förgasare och fått plocka isär den för att byta membranet.
Visst. dom säger att man ska köra på alkylatbensin för att det blir renare avgaser men att motorn ska haverera av någon enstaka tankning med vanlig bensin säger att man konstruerat den mer än lovligt känsligt.
B&S är inte längre en motor som är speciellt bra. Dom har legat efter i utvecklingen med omoderna konstruktioner i motorn länge och andra fabrikanter är mycket bättre. Dom lever endast på sitt namn skulle jag säga.
Vi vet alla som har både bil och hoj är det är extremt ovanligt att bränsleförbrukningen ligger under vad tillverkaren angett. Har personligen aldrig varit med om det. Men i både den svenska och den engelska bruksanvisningen/instruktionsboken/manualen till Klippo Excellent H med Hondamotor GCV140/GCV160 står angett att tanken rymmer 0,9 liter och bensinförbrukningen ligger på 1 liter/timma vid det förinställda varvtalet 2900 rpm.

Men vad tror ni att min Klippo Excellent H med GCV140 motor drar? Knappt 1 liter på 2 timmars körning. Snarare kan nog motorn gå 2 timmar 20 minuter på en tankning på knappt 1 liter alkylatbensin.

Så snacka om att jag är supernöjd! :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vi vet alla som har både bil och hoj är det är extremt ovanligt att bränsleförbrukningen ligger under vad tillverkaren angett. Har personligen aldrig varit med om det. Men i både den svenska och den engelska bruksanvisningen/instruktionsboken/manualen till Klippo Excellent H med Hondamotor GCV140/GCV160 står angett att tanken rymmer 0,9 liter och bensinförbrukningen ligger på 1 liter/timma vid det förinställda varvtalet 2900 rpm.

Men vad tror ni att min Klippo Excellent H med GCV140 motor drar? Knappt 1 liter på 2 timmars körning. Snarare kan nog motorn gå 2 timmar 20 minuter på en tankning på knappt 1 liter alkylatbensin.

Så snacka om att jag är supernöjd! :tummenupp
Ifråga om gräsklippare så är det ju inte bara en fråga om varvtal. Dom har ju normalt en motor som är konstruerad så att den skall ligga med konstant varvtal dvs när den får mer motstånd så gasar den lite mer för att hålla varvtalet konstant. Dvs du kan mycket väl köra en gräsklippare i flera timmar på 1 liter bränsle om den får obefintligt motstånd från gräset. Dvs om det är tunnt gräs eller om det är en gräsmatta som inte vuxit så mycket. Samtidigt kan du troligen göra slut på samma mängd bensin på 1 timme om gräset är riktigt tjockt så klipparen får arbeta hårt.
Så just varvtalet är inte så intressant i det fallet. Det som är intressant är hur tjockt gräset är. Har du gräs som är så tjockt att klipparen nästan storknar så går det betydligt mer bränsle än om det är en tunn gräsmatta där den nästan inte får något motstånd.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har en Stiga ca 20 år gammal, den var Svanen-märkt när den såldes. Den har en Hondamotor som alltid har varit lättstartad och den går relativt tyst jämfört med andra.

För några år sedan stannade den dock hela tiden, gick i ca 30 sekunder och stannade. Var helt övertygad om att det var bränslerelaterat, plockade isär allt och gjorde rent. Frugan sa, byt tändstift. till slut gjorde jag det. Gått som en klocka sedan dess.

Mitt problem är att chassit har börjat rosta sönder. Den kommer nog att dö av den anledningen, motormässigt funkar den bra.

Jag har en Klippo med BullShit-motor som håller på att dö. Behöver en Hondamotor!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top