Val av hoj

lillracern

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Typ ingen
Dags för en ny 125:a :) vad blir bäst tror ni? Här e några "riktlinjer": den ska klara 130 blås, pris: runt 30.000, (beggat, nytt, spelar ingen roll) en ren gathoj dvs inget med crosshjul, dra runt/mindre än en halvliter soppa/milen, ingen Honda :arsele man e väl ca 1,75 o väger runt 60kg.
Några hojar jag har funderat på: aprilia rs 125, men den verkar dra mycket soppa (0.7-0.8) cagiva mito, (finns det reservdelar till?), Yamaha yzf r125, ungefär hur snabbt går den? E den som Hondas 125 i fart? Och om någon vet några andra passande hojar e det bara å skriva :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Häng inte upp dig på bensinförbrukningen. Du måste se helheten, vill du ha en tråkig hoj som drar 0,4-0,5 eller en rolig som drar 0.5-0.7?

Om du nu inte vill ha en crossmodell hade jag köpte en Rs eller Mito. Men en nyare Tzr eller Rg är heller inte fel..

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
hade lätt köpt en aprilia RS. Finns fan ingen roligare hoj som inte är av "crossmodell" som du kallar det.

lillracern

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Typ ingen
Ok, har sett att det finns ganska många aprilior på Blocket, testade precis polarns aprilia (-06), så jag har fått en uppfattning om hur den går, e den ungefär som cagivan? Och e det någon som vet ungefär hur yamahan yzf r125:an går? Kan den mäta sig med aprilian?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ok, har sett att det finns ganska många aprilior på Blocket, testade precis polarns aprilia (-06), så jag har fått en uppfattning om hur den går, e den ungefär som cagivan? Och e det någon som vet ungefär hur yamahan yzf r125:an går? Kan den mäta sig med aprilian?

Den 7-växlade miton är snabbare :fakta

Yamahan går väl ca 125 km/h skulle jag tro. Aprilian ger ca 130 km/h strypt och kanske runt 170-180 km/h ostrypt. Med den 7-växlade miton kan du komma upp i 200 om du har effektavgasrör.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Den 7-växlade miton är snabbare :fakta

Yamahan går väl ca 125 km/h skulle jag tro. Aprilian ger ca 130 km/h strypt och kanske runt 170-180 km/h ostrypt. Med den 7-växlade miton kan du komma upp i 200 om du har effektavgasrör.

200 tro jag är myt.
Jag har alltid funderat på om miton verkligen är snabbast?
Vad är det för motor i den?
1 extra växel ökar ju knappast topphastigheten

DerBear

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2009
Hoj
Cagiva mito 98 och Yamaha dt 125
Kan ju alltid rekomendera en Cagiva Mito 125, trevlig hog med robust ram och trevliga väg och motor egenskaper. Delar går att få tag på, men vad jag vet finns inga återförsäljare i sverige. Det finns någon i Tyskland dock som fungerar men har glömt vad den heter nu xD

Hojen går ca 165-180 ostrypt beroende på förhållanden och skick. Går att mata ca 110 på motorväg ganska bekvämt, men den kan vara lite bökig i låga hastigheter och i stan.

Körställningen är helt ok, fungerar bäst i hastigheter över 70 när fartvinden hjälper till att avbelasta kroppen. Naturligt vis blir det aldrig lika bekvämt som en supermotard men det är inte obekvämt heller.

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Håller med DerBear. Nu har jag inte kört min så mkt (längsta sträcka 3 mil), men jag tycker att den är mycket bekvämare än jag trodde att den skulle vara.

Nu har jag inte testat RS125 elelr någon annan 125:a så jag har inget att jämföra med men jag måste säga att jag gillar Miton skarpt. Visst, de är dyra för sin ålder men åldern kvittar ju egentligen. Det är utséendet och funktionen som är det viktiga och det är i princip inga skillnader mot de lite nyare hojarna. Det enda kan väl vara att aprilian har digital hastighetsmätare och lite sånt bling bling, men annars ser jag inte så många fördelar hos Aprilian jämfört med Miton.

200 tro jag är myt.
Jag har alltid funderat på om miton verkligen är snabbast?
Vad är det för motor i den?
1 extra växel ökar ju knappast topphastigheten

Finns film på youtube där den går i 200.

Har för mig att motorn är på 36 hk.

Last edited:

lillracern

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Typ ingen
Brorsan o jag har en Suzuki 450 oreggad som vi brukar laja runt på, men det e inte jättebra o ligga o mata 10 mils landsväg med oreggad hoj o minderårig förare, så ska jag inhandla en "laglig o trafikduglig 125"... Motard e kul, men har somsagt en lite större hoj redan o latja på. Behöver alltså en hoj att ta mig runt i stan o köra landsväg med. E det stor skillnad på försäkringar på en cagiva, aprilia eller en Yamaha?

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Brorsan o jag har en Suzuki 450 oreggad som vi brukar laja runt på, men det e inte jättebra o ligga o mata 10 mils landsväg med oreggad hoj o minderårig förare, så ska jag inhandla en "laglig o trafikduglig 125"... Motard e kul, men har somsagt en lite större hoj redan o latja på. Behöver alltså en hoj att ta mig runt i stan o köra landsväg med. E det stor skillnad på försäkringar på en cagiva, aprilia eller en Yamaha?

Skulle inte tro att det är så stor skillnad på försäkringarna. Bilsport & mc har en calculator där man räknar ut priset på försäkringen hos dem. Testa den ;)

Gick med
5 Sep 2009
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
Kan ju alltid rekomendera en Cagiva Mito 125, trevlig hog med robust ram och trevliga väg och motor egenskaper. Delar går att få tag på, men vad jag vet finns inga återförsäljare i sverige. Det finns någon i Tyskland dock som fungerar men har glömt vad den heter nu xD

Hojen går ca 165-180 ostrypt beroende på förhållanden och skick. Går att mata ca 110 på motorväg ganska bekvämt, men den kan vara lite bökig i låga hastigheter och i stan.

Körställningen är helt ok, fungerar bäst i hastigheter över 70 när fartvinden hjälper till att avbelasta kroppen. Naturligt vis blir det aldrig lika bekvämt som en supermotard men det är inte obekvämt heller.

är det inte relativt svårt att få tag i en mito?:banana

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Finns film på youtube där den går i 200.

Har för mig att motorn är på 36 hk.

Inte för att vara sådan, men miton har jag hört från många håll är "känd" för att ha glädjemätare. Polaren som kör mito, visserligen inte en 7-växlad, utan en nyare, säger att den visar ganska mycket fel även den

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Inte för att vara sådan, men miton har jag hört från många håll är "känd" för att ha glädjemätare. Polaren som kör mito, visserligen inte en 7-växlad, utan en nyare, säger att den visar ganska mycket fel även den

Jo, men det är nästan lite från maskin till maskin. 2 av samma model kan visa olika på mätaren. Sen att stortsätt alla maskiner vissar lite för mycket (typ några kilometer) :)
Tror nog att de har fått upp den i 200 utan problem men då är det nog mer än avgassystem som är bytt.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jo, men det är nästan lite från maskin till maskin. 2 av samma model kan visa olika på mätaren. Sen att stortsätt alla maskiner vissar lite för mycket (typ några kilometer) :)
Tror nog att de har fått upp den i 200 utan problem men då är det nog mer än avgassystem som är bytt.

Det jag hört är att det snackats om 170 för en vanlig ostrypt mito
Så rent grovt räknat bör man alltså öka effekten med 38% (det är mycket!) för att komma upp i 200

(Räknat på luftmotstånd, rullmotstånd uppstår visserligen också, men det vet jag inte hur det förhåller sig till fart)

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Det första man bör bestämma sig för är väl om man är intresserad av en motard eller sporthoj de vet man bara själv för vet man vad man vill ha ungefär är de lite lättare att se vad som finns i den kategorin.
Personligen älskar jag motard och den är överlägsen i sverige enligt mig, man kan leka och ha kul med den och jag vill nog påstå att vi har dåliga vägar i sverige och liknande så för att ha roligt hela tiden inte bara när man lyckas få upp fart på finare vägar så är motard de bästa enligt mig :)

Gick med
5 Sep 2009
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
Det första man bör bestämma sig för är väl om man är intresserad av en motard eller sporthoj de vet man bara själv för vet man vad man vill ha ungefär är de lite lättare att se vad som finns i den kategorin.
Personligen älskar jag motard och den är överlägsen i sverige enligt mig, man kan leka och ha kul med den och jag vill nog påstå att vi har dåliga vägar i sverige och liknande så för att ha roligt hela tiden inte bara när man lyckas få upp fart på finare vägar så är motard de bästa enligt mig :)

word:yoparty

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Det jag hört är att det snackats om 170 för en vanlig ostrypt mito
Så rent grovt räknat bör man alltså öka effekten med 38% (det är mycket!) för att komma upp i 200

(Räknat på luftmotstånd, rullmotstånd uppstår visserligen också, men det vet jag inte hur det förhåller sig till fart)

De äldre mitosarna med 7 växlar och 35mm förgasare tror jag gör lite mer än så. Det beror ju självklart på drevning också.

När man sätter på ett effektrör så ökas toppeffekten men också varvet som effekten ligger på, så man behöver nog lite mindre än 38% mer isf.

Last edited:

lillracern

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Typ ingen
Ok, det blir nog en aprilia rs eller en cagiva mito :) e det någon skillnad i effekt på -07 apriliorna och -08? Det blir ingen motard, då jag o brorsan har en redan

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Ok, det blir nog en aprilia rs eller en cagiva mito :) e det någon skillnad i effekt på -07 apriliorna och -08? Det blir ingen motard, då jag o brorsan har en redan

Bra val ;)

När det gäller Aprilia så har -06 34 hk medan -07 och framåt har 30 hk pga striktare krav. Detta är när de är ostrypta.

Mito fram t.o.m -98 har 7 växlar och 35mm mikuniförgasare, ca 34-36 hk. Dessa känns igen på de tre-ekrade fälgarna och modellen heter EVO. EVO 2 är modellen som kommer efter, den har 6 växlar och 28mm dellortoförgasare. Dessa känns igen på de 6-ekrade fälgarna och det är en sån som jag har :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept