Val av KTM till våren?

Vilken modell?


  • Antal röstningar
    0

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Har haft en 640 med lite mods. Tog bort strypningarna, mellan burken och nytt avgas (DAM) samt kittad luftburk. Vart 51 hästar på bakhjulet och gick på varvstoppet vid 165 ärliga (enligt GPS).

Gick att ta upp på fyran, utan koppling, om man stod upp.

Gjorde en hel del modifieringar på den och det var meningen att den skulle vart med i ett Bike reportage om jag inte vurpat dagen innan... :huvet


Finns detaljstudier och en del stunt här:

Screenshots:
ktm2_1536kbit_640x480.gif


Länk:
http://archive.potatoesmc.com/Other/ktm2_1536kbit_640x480.wmv 21MB (Rightclick/ Save As...)



Var inte så mycket original på min men den var riktigt trevlig och gick att åka bra fort på kurvig väg. Inget vinnare på banan kanske, men det var den aldrig tänkt för heller.


/R
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Varför inte 525? Förvisso får man ju inte skjutsa på den men vad spelar det för roll, sålänge bakramen inte blir sne
Bra krut för att vara moppe :hihi Väger som en fjäder, har elstart och det bästa av allt. DEN VIBRERAR NÄSTAN INGENTING :)
 
Last edited:

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Alingsås
Hoj
Gixxer 600
Lånar tråden lite... Mkt intresant då jag själv går i tankarna o byta sporthoj mot motard!
Om man köper en fabriksny KTM så antar jag att 625 och 660 kommer strypta därför att 640 är den som är effektstarkast på deras hemsida ! ???????

Får man åka två på en 625a 03 el nyare?? Går det att montera ett par fotpinnar från en 640 hyffsat enkelt?
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ska man skjutsa -köp nåt annat!!
Jag vägde mellan ny 660 och 625 och valde 625 pga elstart och att man kunde köpa till motardkittet till 625 och få betydligt porrigare bromsar än 625SMC/660 har original. Med helsystem och annan kam tror jag inte 660 hänger på.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Sensonic skrev:
Lånar tråden lite... Mkt intresant då jag själv går i tankarna o byta sporthoj mot motard!
Om man köper en fabriksny KTM så antar jag att 625 och 660 kommer strypta därför att 640 är den som är effektstarkast på deras hemsida ! ???????

Stämmer bra. 660 piggast, sen 625 och sist 640
 

MikkE

Guest
Ok, nu är jag hemma efter att ha kollat lite på KTM sveavägen. DOCK så har de inte 640/660 hemma där, utan bara SuperDuke och nån annan 950cc (stor). Blir att åka till Hägersten och spana in.

För att förtydliga mig lite så ska det vara en supermotard. Jag kommer inte att skjusa flickan eller hon skjusa mig heller för den delen. Hon har redan en FZ-6. Vi kommer att köpa en KTM som vi båda kan ha roligt med, byter av med varandra osv.

Enligt www.ktm.com så är 640n nästan dubbelt så effektstark än 660. Stämmer detta eller är 660 och 625 strypta? Vill ju inte åka och slöa direkt..

KTM 640
Power output (homologated) 40 kW / 6750 rpm
Max. torque 60 Nm / 5750 rpm

KTM 660
Power output 21 kW / 6250 rpm
Max. torque 42,5 Nm / 3250 rpm


Nej, jag har inte kk, kommer ju att köpa hojen för att sedan kunna köra upp hos nån schomme och sedan få ett A. Hehe
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
660 är strypt från fabrik, men man får med delar för att strypa av den. Oftast brukar säljaren göra detta.
Tycker du skall välja en 660 eller 625:a :tummenupp

MikkE skrev:
Ok, nu är jag hemma efter att ha kollat lite på KTM sveavägen. DOCK så har de inte 640/660 hemma där, utan bara SuperDuke och nån annan 950cc (stor). Blir att åka till Hägersten och spana in.

För att förtydliga mig lite så ska det vara en supermotard. Jag kommer inte att skjusa flickan eller hon skjusa mig heller för den delen. Hon har redan en FZ-6. Vi kommer att köpa en KTM som vi båda kan ha roligt med, byter av med varandra osv.

Enligt www.ktm.com så är 640n nästan dubbelt så effektstark än 660. Stämmer detta eller är 660 och 625 strypta? Vill ju inte åka och slöa direkt..

KTM 640
Power output (homologated) 40 kW / 6750 rpm
Max. torque 60 Nm / 5750 rpm

KTM 660
Power output 21 kW / 6250 rpm
Max. torque 42,5 Nm / 3250 rpm


Nej, jag har inte kk, kommer ju att köpa hojen för att sedan kunna köra upp hos nån schomme och sedan få ett A. Hehe
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hi-ho skrev:
Tror!! Det gör man i kyrkan :rolleyes:

Har du jämfört din mot en 660, eller vad grundar du det på?

Nä har inte jämfört nåt, men med en vassare kam och ett riktigt system borde den vara vassare än en original 660. Är ju i princip samma motor med några till kubik för 660.s fördel.
Testar gärna mot din när det är fixat :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
MikkE skrev:
Ok,
För att förtydliga mig lite så ska det vara en supermotard. Jag kommer inte att skjusa flickan eller hon skjusa mig heller för den delen. Hon har redan en FZ-6. Vi kommer att köpa en KTM som vi båda kan ha roligt med, byter av med varandra osv.


Får man fråga hur lång din flickvän är???
Med tanke på att din flickvän har en FZ-6 så ska jag gå emot strömmen här...
Jag skulle rekommendera en 640 DUKE II då den är mer landsvägsbetonad än vad de andra är under förutsättning att du INTE kommer köra grus eller???

Pratar vi om sprillans ny eller beg?
Kollar du efter beg så har säkert ägaren till 99% utrustat hojen med ett bättre
avgassystem så där sparar du lite pengar om du vill att den ska låta lite mulligare. Eftersom ni båda ska åka med hojen så väljer jag bort 660 tyvärr och ev även 625 om det inte är med el-start då.

Jo det är många som säger att KTM hojarna är lättstartade och det stämmer men det bra att ha en hoj som man inte behöver tänka just på hur man ska kicka mm i början. Så då blir valet antingen 640 eller 625 under kategorin högre hojar, 640 är en bra instegshoj för att pröva på.

640 DUKE II har en rätt bekväm sadel om man ska jämföra med de andra då ni antagligen kommer köra båda hojarna tillsammans en längre tur eller två.

Nu vet jag inte heller hur lång du är Mikke men försök hitta några av de hojar ni är intresserade av och kolla sitthöjden först innan ni går vidare med valet.

Slutsats: 640 DUKE II mkt rolig hoj men dyr att laga om man lägger ner den då sidokåporna och lykta inte tillhör de billigaste delarna om man jämför med de andra 640/625/660
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Fast 640/625/660´s vingar passar på Duken!
Dukens vingar är dyra pga. att de är lackade

motardnisse skrev:
Slutsats: 640 DUKE II mkt rolig hoj men dyr att laga om man lägger ner den då sidokåporna och lykta inte tillhör de billigaste delarna om man jämför med de andra 640/625/660
 

Esset

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
KTM DUKE II -01
Jag rekommenderar Duke 2:an. En härlig hoj att köra och med ett Sebring helsystem så låter det helt klart bäst. Den är inte speciellt bekväm att nöta långkörning men helt klart bäste av de tre (625,640 och 660). Effekten duger till alldeles utmärkt. Den drar som en skadeskjuten älg och tvekar inte att dra upp framhjulet på de högre växlarna. Det är dock att rekommendera att modifiera den lite ifall man köper den ny ifall man köper beg. så brukar detta redan vara fixat.

//Esset
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Rasorblade skrev:
Fast 640/625/660´s vingar passar på Duken!
Dukens vingar är dyra pga. att de är lackade

Därför skrev jag inget om K-vingarna. Det är sidokåporna eller snarare kåpan i bak och lyktan kostar f.n.......
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
-PLM- skrev:
Nä har inte jämfört nåt, men med en vassare kam och ett riktigt system borde den vara vassare än en original 660. Är ju i princip samma motor med några till kubik för 660.s fördel.
Testar gärna mot din när det är fixat :tummenupp

Bry dig inte om att byta kam om du inte ska rejsa hojen och ens då undrar jag om det verkligen gör dig snabbare. Det enda en kam gör är att flytta runt det vrid du redan har, den skapar inget nytt vrid. Köper du en replica-kam flyttar den vridet från mitten till toppen och du tjänar 1-2hk på toppen, köper du en rally-kam förlorar du ett par hästar på topp och tjänar igen dessa i botten-/mellanregistret istället.

Satsa på ett bra helsystem istället (helst Akrapovic), det ger lägre vikt och 5-10hk mer över nästan hela registret vilket VERKLIGEN märks! Det gör väldigt stor skillnad på 660:n i alla fall. Jag bytte kam och jag måste säga att ska du busa på stan, köra på bakhjulet och ha roligt med hojen är det bättre att köra med originalkammen för då har du vridet där du använder det, det vill säga i botten och mitten. På topp har du ändå rätt bra med effekt med ett helsystem och rätt bestyckning.

//Eric
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har haft en 640 och har en 660.

660n är en roligare hoj att köra men inte bekväm att åka längre sträckor på pga hårdare sadel och mindre tank. Dessutom kan du inte skjutsa på den om du hade tänkt göra det.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top