val av motard..sherco vs ktm

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Behöver lite hjälp här...

Är totalt rookie på motard o har suttit o kollat lite, sherco 510 har jag inte hittat något negativt om förutom ev återförsäljarnätet och verkar ha en karaktär passande gudarna men när jag satt och tittade i servicemanualen till den så blev man ju lite tveksam...
Bla så ska man vid 80 timmar tror jag det var kolla ventilstyrningar, ventilfjädrar, kolvslitage och cylinderslitage dvs man får ju i princip riva allt, och i övrigt service var 20:e timme med ventilkoll (150mil?).

Är slitagekollen nåt man gör på ktm med lc4 motor med??

Allternativet till utbölingen sherco är isf en ktm 625a eller 640.

Jag har inget emot o skruva en del som tex att ställa ventiler o så men jag vill inte idiotskruva varannan helg.

Mvh

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
LC4 maskinen är ganska stryktålig. Oljebyte och ventilkoll var 500 mil.Dock bör man kolla ventilerna lite oftare,runt 100mil. Jag körde min 640 bortåt 1000 mil utan problem, bara olja o ventilkoll.

S-näs

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2010
Hoj
1986 Honda XR600R
Kan man gissa att det är den 510:an som är tillsalu i rby?

Sherco verkar ball med insprutning och allt men delar?

Om du ska göra en rättvis jämförelse så måste du jämföra Shercon med KTM:s exc. Sherco 510 <=> Ktm 525/530 exc

Är du bekväm och praktisk så har Shercon ingen chans (enl mig) ktmdelar och erfarenhet finns i vart och varannat gathörn. Vet inte hur många trådar jag sett på div forum om hur man renoverar en RFS-motor (den som sitter i 525:an)

Vill du ha en udda hoj, som säkert har en massa drag, så satsa på Shercon, men var beredd på att prisskillnaden kan ätas upp i driftskostnader och väntetid. Tänk på det en extra gång innan.

Piratdelar sill Shercon växer inte heller på träd, dock verkar det som de använder samma bakdrev som GasGas och Husqvarna. Ev samma bakskiva som husqvarna med. Det öppnar ju upp möjligheterna lite iofs.

Jag letar lite iom att jag befriade killen med Shercon i rby på de hjulen han hade förut och letar skivor etc.

Eldi Cash verkar fortf vara generalimp men han ska ha äver över 900 för ett bakdrev, för att nämna ett exempel. Rental köper man för nästan halva pengen.

LC4:an verkar ju onekligen populär och inte helt slö. Lär finnas trådar här på SH om exc vs Lc4.

//J

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
jo det blev precis den shecon, dock läckte ena gaffeln olja som ett såll o olja rann från ena ventiljusteringskåpan, men efter att jag kollat venitlspelet så satte jag lite flänstätning på det så det blev tätt.
Beställde renoveringssats från usa till gaffeln (samma som yz250 -02) för 300spänn.
Tror det ska gå o hitta grejer som passar från andra märken till slitdelar för o handla på eldicash faller nog bort... dom skulle ha 2750kr för en sketen bromsskiva så ska jag ha nåt så blir det nog att dom får skicka från usa.

Den går ju såååå fint i insprutet så det är jag nöjd med, väntar bara på att delarna till gaffeln ska komma hem så jag kan ut o köra lite.

Ot, IF svarade inte på min offertförfrågan på försäkringen o den blev oförsäkrad medans den stog i ett garage en vecka iom att jag flyttade samtidigt så den trevliga trafikförsäkringsföreningen klev i o sa hej..... jag trodde det var typ 70 spänn om dagen fortfarande så jag brydde mig inte direkt men fan vad fel jag hade,.. 275spänn om dagen eller vad det var :O..... blev så jävla förbannad så jag är sugen på att fortsätta ha fordon avställda o skita i försäkringar.
Varför får man inte en tvångstrafikförsäkring till normalt pris istället????

S-näs

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2010
Hoj
1986 Honda XR600R
jo det blev precis den shecon
Varför får man inte en tvångstrafikförsäkring till normalt pris istället????

Hela grejen med att en fond helt plötsligt kan kräva en på pengar är ju klart lustigt, men så är tydligen verkligheten...

Som sagt passar ju en del husky-delar, Bakbromsskiva tex 400 spänn på biltema, drev 3-400 stål- eller aludrev Renthal, minst lika bra som original osv.

Lycka till med åket!
/J

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Hela grejen med att en fond helt plötsligt kan kräva en på pengar är ju klart lustigt, men så är tydligen verkligheten...

Som sagt passar ju en del husky-delar, Bakbromsskiva tex 400 spänn på biltema, drev 3-400 stål- eller aludrev Renthal, minst lika bra som original osv.

Lycka till med åket!
/J

jo de e lite skumt, har med flyttat och av någon anledning inte fått nyaste inbetalningslappen till fbolaget. rätt var d var damp här ner en lapp från ovanstående fond med ett krav på drygt 10k, med tanke på att min org försäkring låg på 1500kr helår i trafik....

Angående shercon så köpte min bror en 4.5i enduro i våras. faktiskt väldigt trevlig hoj med gott om varvvillighet och utan den svackan man kan få med FCR förgasarna vid pådrag. dock kändes den lite klen på låga varv och det händer inte så mycket från lugnt tempo till 1/3 gas, men sen jävlar sticker den :p. ska prova att öppna ljuddämparen och modifiera till fullflödes, ska enligt eldicash göra en hel del. skulle vilja veta om/hur man kan mappa om sprutet på den, någon som vet?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
dock kändes den lite klen på låga varv och det händer inte så mycket från lugnt tempo till 1/3 gas, men sen jävlar sticker den :p. ska prova att öppna ljuddämparen och modifiera till fullflödes, ska enligt eldicash göra en hel del. skulle vilja veta om/hur man kan mappa om sprutet på den, någon som vet?

Om det är en -07 eller nyare, så kan man växla mellan två effektkurvor på spaken under startknappen. Du kan också vända på gasrullen och välja mellan progressiv (original) eller linjär gas.

Sherco har ett eget slip-on som är både tyst och bra. Jag har ett sådant på min 5.1 och jag är mycket nöjd med det.

Mappningsprogram och kabel till Shercon står på min önskelista också :tungan
eldicash kan mappa om sprutet, men då bara höja eller sänka hela kurvan :huvet
Om man har tur så passar Ducatis kabel på Shercon.

Jag är i alla fall mycket nöjd med min Sherco. Man uppfattar den som otroligt snäll när puttrar fram i några få km/h. När man sedan ger gas, så drar den som en elmotor hela vägen genom registret :Bugar

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
eftersom det är samma el som andra hojar så ska det väl gå o mappa om det, ringde eldi-cash ang om det gick o byta tändkurva (mappa om) men fick ett svar som random alkis lika gärna kunde gett dvs noll koll, han påstod iaf att man var tvungen byta hela sprutet...

S-näs> fick du orginaldistanserna till hjulen?tycker det som satt på ser lite hemsvarvat ut men det kanske inte är mer finish...Mao jag har inte gjort dom för då jäklar :)

Fick äntligen mina bussningssats till gaffeln i måndags som jag beställt för en månad sen, satte ihop det idag så nu ska det snart ut o testas.

Gaffeldelarna passar ju från yz250 01-02, ska kolla om yz dreven passar då jag har ett liggande.

ot: det ligger en sherco 5.1 till salu på blocket helt ny för lite över 50 000...

S-näs

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2010
Hoj
1986 Honda XR600R
S-näs> fick du orginaldistanserna till hjulen?tycker det som satt på ser lite hemsvarvat ut men det kanske inte är mer finish...Mao jag har inte gjort dom för då jäklar :)

Nån distans fick jag, men troligen inte alla. Det sket ju jag iofs i iom att jag skulle göra egna ändå.

Troligen har jag altså den distansen som du inte behöver!

Tråkigt med mr Cash där, känns än mindre aktuellt för egen del att skaffa Sherco. Speciellt iom att fler och fler av de större tillv har insprut som fungerar perfa!

//J

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
det är absolut inget fel på sprutet som det är, den går verkligen silkesmjukt.. men eftersom man är som man är så vill man alltid ha möjligheten att pilla lite precis som att man byter program i bilen titt som tätt.
Anledningen till att jag frågade var att jag misstänkte den var mjukvarustrypt, men jag har inte ryckt så våldsamt i rullen än, har bara kört den ett par mil pga att gaffeln behövde packas om men imorrn ... :)
Jag hade ju lite förväntningar om ett herrejössesbottendrag men är ju helt novis när det gäller stånkor så..

Skulle dra igång den idag men batteriet hade stått till sig lite så den orkade inte riktigt på elen så jag fick ta kicken, gjorde ett enda halvhjärtat mesförsök med trätofflor men den startade direkt halvvägs ner. :tummenupp

Finns inget jag ogillar med hojen alls än så länge mer än att jag skulle velat haft den helt ny :)

Edit... ogillar den kaffetermosstora tanken..... har kört soppatorsk tre ggr innan jag insåg att den faktiskt drog så mycket som jag inte trodde...
Är ju van vid er6an som man bara rycker på axlarna åt när tanklampan tänds o stannar vid en mack flera mil bort

Last edited:

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
lånar tråden lite,, vad har hänt med beg-marknaden?? Det är ju helt dött på blocket.. hittar inte en enda vettig motard (jagar främst 525)

S-näs

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2010
Hoj
1986 Honda XR600R
lånar tråden lite,, vad har hänt med beg-marknaden?? Det är ju helt dött på blocket.. hittar inte en enda vettig motard (jagar främst 525)

Om du menar racepreppade med slirkoppling, spec gaffel och dubbla pipor så kan jag förstå dig. Men vanliga EXC dräller det ju formligen av. Köp till motardkit för 8-10k och du är hemma för 45k c:a!

//J

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln