Val av motard...

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
Vilken hoj är vettigast på väg?

har hört mycket bra om ktm 525. Husaberg 650 ska ha bra tryck.

Åker enduro/cross på en crf 450 och kör sporthoj.

Är sugen på en bra maskin som funkar på gata med bra med power och inte blir kinkig av bakhjlusåka då balanspunkten är målet för året.

hur är t.ex honda fmx 650?

skjut på med all info ni har!

Tack på förhand!

/M

sebbe999

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Hoj
KTM 525
Jag själv kör en ktm 525, och är mkt nöjd funkar fint att slanga med!! Har kört polarens husa 650 och dom har helt olika motor karaktärer, 525:an är lite mindre i chassit och känns något lättare, Husan tycker jag känns lite större men har ett brutalt botten om man gemför mot 525:an!! Jag gillar båda hojjarna starkt, men fastnade för 525:an!

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
honda fmx är inget du kan jämföra med 525 eller husa. Har själv ej kört 525 men har haft husa och den var grymt rolig på småvägar

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
vet inte hur 525an är men husan är väl inge vidare att köra länge på bakhjulet med, iofs är väl inte nån cykel det kanske

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mkt mkt mkt mindre vibrationer men saknar det där knuffen som gamla LC4 motor har men älskar min 690 ändå!

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
ok, så mao ger husan 650 mest knuff för pengarna? sen 525 och 690 kommer?

Både husan och 525an har jag hört gott om..

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
har du en hoj som ska kräver service efter x h så kommer de bli rätt mycke garage tid men gillar man att vara i garaget ok
690 har långa service intervaller väger inte allt för mycke och ändå ok med pulver 55-60hk på hjulet

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Har kört ca 600 mil på min Husa 650 å den har gått strax över 800 totalt... Har hunnit me en genomgång av motorn under tiden, i förebyggande syfte... De enda som faktiskt gått sönder e bromsljuskontakten på bromspumpen fram...

Som bakhjulsmaskin tycker ja den funkar ypperligt, men man bör väl inte köra så värst mycke längre än 1km då oljan inte pumpas upp i toppen utan följer me kamkedjan upp... När min motor revs så va de inget som skvallrade om onormalt slitage p.g.a bakhjulsåka iaf...

Normala servicen e inget ja stör mej på, går fort å e lättmekat... Me Akra helsystem samt bestyckning lämnar dom runt 60hp på hjulet å går å plocka upp på 5an utan kopplingshjälp...

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
Har kört ca 600 mil på min Husa 650 å den har gått strax över 800 totalt... Har hunnit me en genomgång av motorn under tiden, i förebyggande syfte... De enda som faktiskt gått sönder e bromsljuskontakten på bromspumpen fram...

Som bakhjulsmaskin tycker ja den funkar ypperligt, men man bör väl inte köra så värst mycke längre än 1km då oljan inte pumpas upp i toppen utan följer me kamkedjan upp... När min motor revs så va de inget som skvallrade om onormalt slitage p.g.a bakhjulsåka iaf...

Normala servicen e inget ja stör mej på, går fort å e lättmekat... Me Akra helsystem samt bestyckning lämnar dom runt 60hp på hjulet å går å plocka upp på 5an utan kopplingshjälp...

Trevlig info samt bra feedback!

Garagetid samt meck är inget problem.
är det någon årsmodell som man ska passa sig för? har läst mig till att 04 eller senare är vettigt.. ?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Trevlig info samt bra feedback!

Garagetid samt meck är inget problem.
är det någon årsmodell som man ska passa sig för? har läst mig till att 04 eller senare är vettigt.. ?

Stämmer bra, -04an ligger på 644cc medans -05 å frammåt ligger på 628cc... Vet inte hur mycket karaktären skiljer, finns rätt bra me bottenmos i min "lilla" 628 :yoparty... Sitter väl även värre frambroms på -04an om ja inte e ute å seglar... Annars tror ja inte de hände så mycket mer än färgbyten i princip, inget ja sätter livet på dock...

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Mycket bakhjulsåkning sätter sina spår i en Husabergmotor, det ska gudarna veta.

Ja blev helt plötsligt oxå lite nyfiken nu, efter 140h så va min ovanligt fräsch innuti... Sen brukar ja visserligen ha i bakhuvudet att över en km e lite onödigt me den motorkonstruktionen...

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Husa -04 har min kompis haft ett tag.

Det är bättre tryck i den än min -08 men inte mycket.
Nackdelen med -04 är att speciellt ramlager ger sig mycket tidigare
på den. Även andra motordelar bla vevlager ger upp tidigare enligt utsago.

Vill man riva motorn lite mer sällan så har jag rekommenderats -05 och framåt.
fs570 är ännu bättre vad gäller hållbarhet men är inte lika brutal.

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
Honda CBR600RR -06
Har ägt både -04 och -07 ingen herrejösses skillnad på maskinerna men jag tyckte de va lite mer orva i -04an,
lite bättre bett i beringer frambromsen (-04an).
Som sagt så ska vissa lager klara sig lite bättre i 628cc än föregångaren.
Möjligen något mindre vibrationer i den nyare.

De sitter en större (bättre enligt mig) hastighetsmätare på 04an samt ett tändnigslås som saknas på dom senare modellena.
En annan sak är att chassit känns lite oroligare i min nuvarande 07a dock vet jag inte om de är gjort någon föränding i chassit men de kan säkert nån bättre vetande svara på.

k650

Guest
har du en hoj som ska kräver service efter x h så kommer de bli rätt mycke garage tid men gillar man att vara i garaget ok
690 har långa service intervaller väger inte allt för mycke och ändå ok med pulver 55-60hk på hjulet

55-60 på hjulet?? Glöm det......betydligt mindre.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring