Val av motorolja ???

Thompada

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
karlskoga
Hoj
Wildstar 1600 & en Dominator ...
:tuttar Vad rekomenderar ni för olja till en luftkyld hoj med oljekylare o torrkoppling... ??? jag kör max 100mil mellan bytena...
Har Biltema nån man vågar.... helsyntet , delsyntet , mineral ???
söker nån för under 100:-/ litern
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Häll i någon av de billigare biloljorna. Jag har provat ett par hundra mil och de funkar fint även till våtkoppling. Varför byter du olja såpass ofta?
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Jag har kört med Biltemas "Race"-olja ett tag nu, 79:- litern. Jag brukar byta innan avställning + 1 gång mitt i säsongen.

OK/Q8 skall visst ha någon olja också, men jag har ingen mack i närheten.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har kört biltema raceway på alla mina hojar utan problem. Kolla viskositet och klassning så det är rätt, betydligt viktigare än vilket märke det råkar stå på förpackningen.

Har dock svårt att se vad man tjänar på att byta var 100e mil på en gathoj, möjligt undantag för en hårdtrimmad super motard (fast där räknar man väl normalt timmar istället)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har du torrkoppling ser jag ingen mening med att skaffa en mc-motorolja.
Helsyntet är givetvs alltid trevligt, eller så blandar du till en egen delsyntet.

Läs Dr.Bikes tråd i denna forumdel "Allt du behöver veta om oljor del 1" samt "del 2"
Rekommenderas! :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det din 900ss så är min rekommendation en helsyntetisk olja av valfri typ gärna med kort viskointervall. JASO märkt MC olja är inget krav utan du kan köra på "bilolja" om du vill.

Själv kör jag Motul 300V 15w50 men OKQ8 SBK 15w50 fungerar lika bra till ett lägre pris....
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Till Ducatis brukar Shell Ultra4 och OKQ8:s SBK remommenderas. Shelloljan hittar du troligen INTE under hundralappen däremot OK:s om du köper 20-litersdunk. Vilket du bör om du byter så jäkla ofta, och varför byter du så jäkla ofta? :)

Sen finns det många ducatister som kör på biltemas helsyntet MC-olja också, den har jag aldrig provat i min dock. Skulle rekommendera OKQ8-alternativet, som även är lite billigare.

Iom att oljan blir lite viktigare även ur kylsynpunkt i en luftkyld spis vågar inte jag hälla i vad som helst. Men det är endast personliga fabuleringar.

Sedan undrar jag återigen varför du byter olja var hundrade mil på en 900SS motor (vilken jag antar det gäller)? 500 mil är gott nog.
 

Thompada

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
karlskoga
Hoj
Wildstar 1600 & en Dominator ...
Hej ALLA !
Tack för alla svar... som några har fattat så handlar det om en DUCATI... 900S.ie Monster -00... luftkyld & Torrkoppling...
varför byter jag efter 100 mil... ??? utav den enkla anledningen att det bara blev ca 100 mil säsong 2009 ... och jag häller ur oljan ur hojen när den skall stå över vintern...

det lutar väl åt att jag häller i nån sk. "bilolja" för under 100-lappen litern...
enligt den lokala "MC-Handlaren" så kan jag hälla i vilken "jävla olja" som helst.... iochmed att den är luftkyld o torrkoppling... mineralalternativet ger en mindre klonkig växellåda...
men jag tror nog att det blir delsyntet eller helsyntet...

Vad tycker ni ????
 

Dr.Bike

Guest
Hej ALLA !
Tack för alla svar... som några har fattat så handlar det om en DUCATI... 900S.ie Monster -00... luftkyld & Torrkoppling...
varför byter jag efter 100 mil... ??? utav den enkla anledningen att det bara blev ca 100 mil säsong 2009 ... och jag häller ur oljan ur hojen när den skall stå över vintern...

det lutar väl åt att jag häller i nån sk. "bilolja" för under 100-lappen litern...
enligt den lokala "MC-Handlaren" så kan jag hälla i vilken "jävla olja" som helst.... iochmed att den är luftkyld o torrkoppling... mineralalternativet ger en mindre klonkig växellåda...
men jag tror nog att det blir delsyntet eller helsyntet...

Vad tycker ni ????

Klonkig växellåda, eller inte, har inget med oljetypen att göra, utan har mer med viskositet att göra, samt om oljan har eventuella EP (extreme pressure) tillsatser eller inte, samt givetvis hur bärig oljefilmen är. Den oljetyp som har den bärigaste oljefilmen är syntetolja.

Köper du en ren bilolja, vilket iofs går bra i ditt fall (torrkoppling), så får du inga tillsatser alls för en växellåda (EP), köper du en hojolja som är JASO MA eller JASO 2 godkänd, så kommer den oxå innehålla tillsatser som en växellåda är glad över att du häller i.
 
Last edited:

markus_120

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
a
Hoj
a
Jag ställde frågan till en mc-mekaniker om jag kunde köra min hoj på olja avsedd för bil. Fick till svar att eftersom oljan smörjer växellådan också ska det vara en mc olja med tillsatser för växellådan. Man kunde tydligen få problem med ett högt slitage på drev o dyl.

Om det är sant eller en myt vet jag inte. Skulle vara intressant o höra vad en forskare på smörjmedel hade för åsikt om saken. Vad medlemmar på detta forum sitter o GISSAR skulle inte jag lita på iallafall.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jag ställde frågan till en mc-mekaniker om jag kunde köra min hoj på olja avsedd för bil. Fick till svar att eftersom oljan smörjer växellådan också ska det vara en mc olja med tillsatser för växellådan. Man kunde tydligen få problem med ett högt slitage på drev o dyl.

Om det är sant eller en myt vet jag inte. Skulle vara intressant o höra vad en forskare på smörjmedel hade för åsikt om saken. Vad medlemmar på detta forum sitter o GISSAR skulle inte jag lita på iallafall.

Så vi medlemmar på sh sitter och gissar....

Trevlig typ, snacka om att dra alla över en kam :näsblod
Verkar kunnig också
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag ställde frågan till en mc-mekaniker om jag kunde köra min hoj på olja avsedd för bil. Fick till svar att eftersom oljan smörjer växellådan också ska det vara en mc olja med tillsatser för växellådan. Man kunde tydligen få problem med ett högt slitage på drev o dyl.

Om det är sant eller en myt vet jag inte. Skulle vara intressant o höra vad en forskare på smörjmedel hade för åsikt om saken. Vad medlemmar på detta forum sitter o GISSAR skulle inte jag lita på iallafall.

Läs vad Dr.Bike skrev i inlägget innan ditt. En mer påläst person om olja får du leta länge efter. (Han styrker det som "din" mekaniker sa)

Duger inte det är du fri att leta upp forskningsrapporter på det som intresserar dig som du inte litar på här.
 

Dr.Bike

Guest
Så vi medlemmar på sh sitter och gissar....

Trevlig typ, snacka om att dra alla över en kam :näsblod
Verkar kunnig också

Det är bättre att inte svara eller kommentera såna.

Läs vad Dr.Bike skrev i inlägget innan ditt. En mer påläst person om olja får du leta länge efter. (Han styrker det som "din" mekaniker sa)

Duger inte det är du fri att leta upp forskningsrapporter på det som intresserar dig som du inte litar på här.

Tack för erkännandet :rodnar

Ja några spaltkilometer om oljor har man väl plöjt.. ;)
 
Last edited:

Thompada

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
karlskoga
Hoj
Wildstar 1600 & en Dominator ...
vad rekommenderar Dr Bike för olja åt mig då.... duger nåt från biltema ???

o vart hittar jag: "Allt du behöver veta om oljor del 1" samt "del 2" ???
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Biltemas 5w-50 borde fungera ypperligt. Bra klassning och index. Relativt hög viskositet, vilket borde vara bra för en lagom glapp Ducce.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det var ett väldigt tjat om optimering av oljan....

Faktum är att med 100mils bytesintervaller och normal körning kan du hälla i princip vad som helst för olja utan att i signifikant grad påverka slitaget på motorn. Vill man sen optimera får man sätta sig in i vilka parametrar man prioriterar och sen komma till ett personligt val....

Viskositet: Ducati rekommenderar 15w50 något som är smart valt. 10w40 går utmärkt att åka med så även 20w50.
Bredare viskospann än så är onödigt då vi använder våra mc vid +grader och större viskospann innebär att man måste ha viskostabiliserande tillsatser i oljan. Förutom att dessa bryts ner med tiden så innebär de att där är mindre smörjelse i oljan och behöver vi inte kallstartsegenskaperna vid -20 gör de mer ont än nytta.

Bil vs MC olja: Som Dr Bike sa skillnaden är att du vet att där finns ep tillsatser i MC olja. Sen finns där biloljor som har EP och existensbehovet för EP tillsatser i en MC låda är inte självklart.
Pittingskador på drev till följd av brusten oljefilm trots korrekt skötsel är ungefär lika vanligt som hederliga politiker och den olja som fungerar bäst i min torrkopplingsmotor saknar dem. Ändå kanske man vill ha dem....

Helsyntet vs halvsynten vs mineral: Läs DrBike allt du vill veta om olja I+II. Slutsats, kopplingslir och vxlkänsla beror inte på basolja så kör alltid på helsyntet då det rent molekylmässigt är bättre från grunden.

Vad köpa?: OK Q8 SBK 15w50 är en bra olja av rätt viskositet dessutom till ett bra pris. Köp en 20L dunk och kör den i allt utom vinterbilen. Har du redan någon annan olja i rimlig viskoklass som du kör dina andra fordon på så testa den, det värsta som händer är att du inte gillar känslan och tvingas till ett extra oljebyte...
 

Dr.Bike

Guest
Biltemas 5w-50 borde fungera ypperligt. Bra klassning och index. Relativt hög viskositet, vilket borde vara bra för en lagom glapp Ducce.

Förutom då att vi helst undviker oljor med allt för stora viskositetsspann.
Du behöver definitivt INTE en 5w-olja i botten av spannet.
15 eller 20 är totalt ok, samt ger en stabilare basolja i din valda multiviskositetsolja, då det är det lägre värdet bestäms just av basoljan.
Förtjocningen vartefter den blir varmare åstadkoms ju av de förhatliga VI improversen, och för er som glömt vad det är, gör som Boris säger:
Läs stickytrådarna 1 & 2 om oljor.

Mycket nöje! :) :tummenupp
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top