Val av vinter - mc

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Då behöver du ingen ren endurohoj.
Jag har XR 600 och den funkar fint till det.
Kolla på dr350-400, Xr250-600 eller kanske rent av Xt600/DR600.
Satsa på beprövad teknik som inte behöver underhåll i tid och otid.
Det går alltid att byta hoj sen om du skulle komma på att din körning utvecklar sig mot mer eller mindre skogskörning.
Köp efter behovet och inte bara efter drömmen.

Men dom är ju så tunga när man har halkat omkull!

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Det finns en Jawa med skidor på Blocket. Inte lättare än min XR men mycket lägre så du kanske inte välter?

Lättaste offroad under 15.000kr?
Jag gissar DR350. Eller möjligen en 125:a?

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Min DR 350 väger 113 kilo och orkar du inte lyfta den ska du nog köpa en trampcykel istället...:tummenupp

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Jo dr 350 är nog rätt lämplig för mig men jag hittar inga lvreggade just nu.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jo dr 350 är nog rätt lämplig för mig men jag hittar inga lvreggade just nu.

Jag är rädd för att det finns en anledning till att de inte dyker upp så ofta på blocket..
Du får vara snabb när de dyker upp. Är den som ligger på blocket just nu e-reggad?

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Denna var svårstartad sa han när jag ringde honom. Jag blav lite rädd att det skulle vara något med kompressionen (slitage)

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Köper du yz eller wr eller dyl tävlingshoj så får du serviceintervall som matchar, dvs en gång i veckan.

DR / XT / TT 350 är nog vad som är smidigt i den prisklassen

XR600R / DR650R, tyngre, men trivs bättre i högre farter.

NX650 dominator, XT600E, DR650SE, ännu tyngre, men med elstart.

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Om du inte har något emot effektbrist, att varva satan och hög förbrukning så köp en 2-takt offroad 125. Gratis i både inköp och delar och försäkring. Jag äääääälskar min.:tummenupp

Maximarcus

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2013
Hoj
KTM950SE, XT600, CB400, Vespa -57 samt div. moppar
Du får nog bestämma dig för vilka krav du kommer att ställa på hojen.
En 350 av de modeller som nämns är som konstruktion minst 30 år gammal. Fjädring, chassi, bromsar, effekt och motorkaraktär går inte att jämföra med moderna motorcyklar. Uppenbarligen är flera nöjda med dem ändå, men eftersom tråden började med frågor kring YZF250 så kanske du har större krav än så?
En XT, Dominator eller övriga nämnda 600/650 maskiner är per definition inga endurohojar, ska man kunna njuta av dem i ett endurospår eller i en grusgrop så ska man nog inte vara så kritisk. Däremot funkar de ju fint till pendlingen och till grusåka (även om de också är väldigt gamla idag).
En KTM av de modeller jag nämnt tidigare (tex http://www.blocket.se/vi/51372400.htm) är flera generationer modernare. Den kanske kräver mer service men ger å andra sidan så otroligt mycket mer tillbaka. Tänj budgeten en aning och du är inne på andra halvan av 2000-talet, då är det tveksamt om den ens kräver mer service än de minst 10 år äldre japanerna.
Helst säkert är i alla fall att du får dubbelt så mycket effekt och ett chassi som klarar allt från pendling till grusväg, enduro och ren cross. Dessutom väger de knappast mer än en KDX125.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Pendla till jobbet och ta en grustur då och då är varken raketforskning eller hjärnkirurgi och en hoj håller så bra som den tas om hand, beggat är alltid lotteri.:7peta

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Maximarcus du verkar ju ha koll på endurohojar. Vad är det för service på ktm 450 exc hyffsat lugnt körd? Hur ofta och när måste jag göra något större jobb? Blev sugen på en 450 exc -03.

Maximarcus

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2013
Hoj
KTM950SE, XT600, CB400, Vespa -57 samt div. moppar
Den återkommande service du behöver göra är framför allt olja, oljefilter och luftfilter. Luftfilter gäller ju alla andra hojar också, men där tror jag många slarvar. I en 450 -03 går det i 1,2l olja och det sitter dubbla oljefilter. Du behöver inte använda svindyr mc-olja, även om många påstår att det inte funkar med bilolja tillsammans med våtkoppling så går det alldeles utmärkt. Förutom oljefilterna så finns det även två silar som görs rent vid oljebyte. Jag skulle säga att du med lite vana gör ett oljebyte på under en kvart. Många byter bara filter vid varannat oljebyte, för att spara lite pengar.
Luftfilter har man gärna minst två, de går ju att tvätta och då kan man alltid ha ett rengjort och inoljat i en påse, färdigt att byta. Bytet i sig gör du på en minut, utan verktyg.
Du kommer att behöva kolla, och ibland justera, ventilerna. Det är inte heller speciellt komplicerat, de justeras med skruv och låsmutter, men för att komma åt dem behöver du ta bort tanken och lossa en kylare. Även detta är nog något som det ofta slarvas med, oavsett mc-modell. En XT eller DR behöver också rätt inställda ventiler!
Kedja, drev, gaffeltätningar, hjullager, bromsbelägg etc kommer också behöva byte/tillsyn emellanåt men det är ju heller ingen skillnad mot andra hojar.
Kollar du i ett serviceschema så kommer du se att man ska byta kolv förhållandevis ofta. Vid normal körning så är intervallerna rejält överdrivna. Dock går det ju inte att låta bli hur länge som helst så det är ju en sak att ta hänsyn till vid ett ev köp. Som alltid vid "renoveringar" så vill man ju se kvitto, för vissa är nybyggt olja och nytt tändstift "renoverad".
Det enda jag skulle säga att du bör hålla dig ifrån är trimmade 525:eek:r (samma hoj och motor som 450). I originalutförande håller de en evighet men med större volym och mer effekt så behöver man se över bottendelen ganska ofta.
Lycka till!:rock

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Gör det lätt för dig. Köp en 600cc offroad för 10 papp och se om du vill köra så här års.
Skulle det inte kännas rätt är dom lättsålda sen.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati