Den återkommande service du behöver göra är framför allt olja, oljefilter och luftfilter. Luftfilter gäller ju alla andra hojar också, men där tror jag många slarvar. I en 450 -03 går det i 1,2l olja och det sitter dubbla oljefilter. Du behöver inte använda svindyr mc-olja, även om många påstår att det inte funkar med bilolja tillsammans med våtkoppling så går det alldeles utmärkt. Förutom oljefilterna så finns det även två silar som görs rent vid oljebyte. Jag skulle säga att du med lite vana gör ett oljebyte på under en kvart. Många byter bara filter vid varannat oljebyte, för att spara lite pengar.
Luftfilter har man gärna minst två, de går ju att tvätta och då kan man alltid ha ett rengjort och inoljat i en påse, färdigt att byta. Bytet i sig gör du på en minut, utan verktyg.
Du kommer att behöva kolla, och ibland justera, ventilerna. Det är inte heller speciellt komplicerat, de justeras med skruv och låsmutter, men för att komma åt dem behöver du ta bort tanken och lossa en kylare. Även detta är nog något som det ofta slarvas med, oavsett mc-modell. En XT eller DR behöver också rätt inställda ventiler!
Kedja, drev, gaffeltätningar, hjullager, bromsbelägg etc kommer också behöva byte/tillsyn emellanåt men det är ju heller ingen skillnad mot andra hojar.
Kollar du i ett serviceschema så kommer du se att man ska byta kolv förhållandevis ofta. Vid normal körning så är intervallerna rejält överdrivna. Dock går det ju inte att låta bli hur länge som helst så det är ju en sak att ta hänsyn till vid ett ev köp. Som alltid vid "renoveringar" så vill man ju se kvitto, för vissa är nybyggt olja och nytt tändstift "renoverad".
Det enda jag skulle säga att du bör hålla dig ifrån är trimmade 525
r (samma hoj och motor som 450). I originalutförande håller de en evighet men med större volym och mer effekt så behöver man se över bottendelen ganska ofta.
Lycka till!