Val mellan 05:or CBR 600RR och Kawa ZX636R?

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Mina vänner jag står i valet mellan dessa 2 underbara skönheter och har beslutsångest. Bägge hojarna är hur grymma som helst men måste besluta mig för vilken det blir till nästa år. RR versionen av kawan faller bort då jag får mer motor för mindre pengar för 636:an (marginellt men ändå)

Förrusättningana är att de inte skall användas som banhojar i tävlingssyfte samt att min trajja kan bytas in till ett "bra pris". Vill inte ha en 1000 eller 750 kubikare.
Synpunkter jag har:

Honda CBR 600 RR 05:a
Fördelar :
Uppdaterad till i år map motor, ram, hjulupphängning och bromsar. Den kan inte göras mkt bättre än vad den är till 05:års modell.
5 års garanti av auktoriserad ÅF.
Sweedie skall enligt en hemlig källa lagt vantarna på en sådan. :tungan
Ingår stöldskydd till ett värde av 5000 kr.

nackdelar
117 hk vilket innebär att kawan har minst 10 hk övertag. I direkt jämförelse med 636:an. Bara den svartröda är snygg enligt min mening.
Kan man lita på Sweedie? hehe

Kawasaki ZX636R 05:a
Fördelar :
Ca 130 hk gör den till den starkaste dopade hojen i sin klass. (lite orättvist men ändå).
Silver och grön färgade är läckra så den är faktiskt lite snyggare.
nackdelar
Inte en 600cc. (vart går gränsen :va ). Iofs ingen nackdel då jag inte tänker tävla med den. Bara 2 års garanti.
Har inte suttit på den ännu, får nog vänta ett par veckor till.

Ok vad tycker ni? Försäkringkostaderna blir hutlöst dyra men som vi alla vet det kostar att ligga på topp. :4skrika
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
ape skrev:
nackdelar
Inte en 600cc. (vart går gränsen :va ). Iofs ingen nackdel då jag inte tänker tävla med den. Bara 2 års garanti.
Har inte suttit på den ännu, får nog vänta ett par veckor till.
Om du köper den på MC-huset i malmö så bjuder de på 3-års extra garanti.
Totalt 5-år
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kawan är starkare i motorn men svagare i kvalitet. Hondan håller bättre och är lättare att köra.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Mattias skrev:
Kawan är starkare i motorn men svagare i kvalitet. Hondan håller bättre och är lättare att köra.

Precis! Lyssna på Mattias han vet!

Hondan är snabbare, bättre och mer förtoendeingivande vad gäller chassi o fjädring. Den har ju inte vunnit SS600-VM utan någon anledning, och den kommer nog att ta hem det -05 också.

Sen det där med radialbromsar o likn. Det känner man inte eller så kan man inte utnyttja det - för vanliga dödliga alltså, men visst ser det fett ut vid korvkiosken:)
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
jag röstar enkelt på kawan ... har ju själv beställt en :banana
hondan är fin men kawan är en kawa ... behövs det sägas mer?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
maxximus skrev:
Precis! Lyssna på Mattias han vet!

Hondan är snabbare, bättre och mer förtoendeingivande vad gäller chassi o fjädring. Den har ju inte vunnit SS600-VM utan någon anledning, och den kommer nog att ta hem det -05 också.

Sen det där med radialbromsar o likn. Det känner man inte eller så kan man inte utnyttja det - för vanliga dödliga alltså, men visst ser det fett ut vid korvkiosken:)
CBR600RR-05 har radialbromsar, iofs... Mina erfarenheter av respektive modell är iofs från 2003, men det är nog ett likartat förhållande nu. Kawan känns ju nyare för att det är en ny modell, medan hondan "bara" är en uppdatering.

Jag skulle nog välja Hondan, motor är inte lika viktigt som att skiten garanterat håller ihop.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Mattias skrev:
Jag skulle nog välja Hondan, motor är inte lika viktigt som att skiten garanterat håller ihop.
att honda har större resurser men sån skillnad kan det ändå inte vara. att kawan faller isär har jag svårt att tro ... isf har man ju garanti.

har för mig att skrivit i en tidigare tråd att zx636r var den roligaste hoj du kört. minns jag fel lr? isf är väl det också av betydelse.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Sen är ju CBR600RR den snyggaste sporthojen som finns på marknaden. Lite svårt att säga nått om kawans utseende när man inte sett den live än...
 

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Västkusten(Norge)
Hoj
`03 khi setteks636-r
brinckis skrev:
hondan är fin men kawan är en kawa ... behövs det sägas mer?
Japp! Hondaen er tung och "slö" Kawa`en er 10kg lettere og har 10 hester mer(minst) och jag har inte hört om några kvalitetsbrister på 03-04 ZX6-R`en så det er ingen grunn til å forvente at -05 mod. er dårligere
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Även om båda lär vara dyra att försäkra kan det diffa rätt mycket, ring runt och hör vad bolagen skall ha, kan vara tillräkligt stor skillnad för att avgöra?

Visst CBRen är känd för toppkvalite, men kawasakin släpar knappast efter så mycket där nu längre.

Tycker själv att kawan är snyggare och den har ju några hästar extra, så jag skulle valt den (eller egentligen skulle jag valt mellan 900cc maskinerna).
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
brinckis skrev:
att honda har större resurser men sån skillnad kan det ändå inte vara. att kawan faller isär har jag svårt att tro ... isf har man ju garanti.

har för mig att skrivit i en tidigare tråd att zx636r var den roligaste hoj du kört. minns jag fel lr? isf är väl det också av betydelse.

För min egen del gillar jag "use and forget"-hojar, inte "use and weld the silencer back on"-hojar.

Okej att det inte är SÅ illa, men Honda går inte sönder på det småirriterande sättet som den Kawan jag avser. Jag har haft hyfsat nya Suzuki som har verkat vara tillverkade av ost och choklad också, så det är inget unikt för Kawasaki. Snarare så är det alltjämt Honda som håller högst kvalitet.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Snyggaste hojen enligt mig:

2003ZX6g.jpg
 

636

#35 Rookie 600
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -03
ape skrev:
Mina vänner jag står i valet mellan dessa 2 underbara skönheter och har beslutsångest. Bägge hojarna är hur grymma som helst men måste besluta mig för vilken det blir till nästa år. RR versionen av kawan faller bort då jag får mer motor för mindre pengar för 636:an (marginellt men ändå)

Förrusättningana är att de inte skall användas som banhojar i tävlingssyfte samt att min trajja kan bytas in till ett "bra pris". Vill inte ha en 1000 eller 750 kubikare.
Synpunkter jag har:

Honda CBR 600 RR 05:a
Fördelar :
Uppdaterad till i år map motor, ram, hjulupphängning och bromsar. Den kan inte göras mkt bättre än vad den är till 05:års modell.
5 års garanti av auktoriserad ÅF.
Sweedie skall enligt en hemlig källa lagt vantarna på en sådan. :tungan
Ingår stöldskydd till ett värde av 5000 kr.

nackdelar
117 hk vilket innebär att kawan har minst 10 hk övertag. I direkt jämförelse med 636:an. Bara den svartröda är snygg enligt min mening.
Kan man lita på Sweedie? hehe

Kawasaki ZX636R 05:a
Fördelar :
Ca 130 hk gör den till den starkaste dopade hojen i sin klass. (lite orättvist men ändå).
Silver och grön färgade är läckra så den är faktiskt lite snyggare.
nackdelar
Inte en 600cc. (vart går gränsen :va ). Iofs ingen nackdel då jag inte tänker tävla med den. Bara 2 års garanti.
Har inte suttit på den ännu, får nog vänta ett par veckor till.

Ok vad tycker ni? Försäkringkostaderna blir hutlöst dyra men som vi alla vet det kostar att ligga på topp. :4skrika
Köp kawa
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Vad menar du med stöldskydd för 5000 på Hondan? Är det inte bara immobilizer? Det har Kawa också.
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Ninjaboy skrev:
Vad menar du med stöldskydd för 5000 på Hondan? Är det inte bara immobilizer? Det har Kawa också.

hmm är faktiskt osäker :va , Jag såg det på någon av ÅF men kan inte hitta det igen. Elektronisk startspärr låter iofs som en immobilizer. Det kanske var tal om larm som kan kosta 5000 kr. Fan jag kan inte hitta vart jag såg det, i alla fall inte på hondamc.com :4skrika
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Vart ska du köpa hojen, de finns inte i samma butik antar jag.
Jag skulle nog enbart välja den jag fick bäst deal på. Billigast efter prut, mest grejor för minst pengar till (vill du ha bagster, ny hjälm, nya handskar till kanske?).
Finns det nån söt tjej som jobbar i nån av de butikerna?
Är det någon som kommer ha bättre andrahandsvärde så är det nog Hondan.
 

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Västkusten(Norge)
Hoj
`03 khi setteks636-r
Honda forever skrev:
:va :va :confused: :confused:
Honda har 86kw (117hkr) och en torrvikt på 163kg
Kawa har 87kw (118hkr) och en torrvikt på 161kg
Nye Kawasakien er oppgitt med 130/136hk, uten/med RAM-air. Påstanden om vikten må jeg dementere men i 03/04 var kawasaki 12kg lettere(våt)
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top