Valet av kvalet.....GSXR eller R1 (köpa hoj)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Gulleplutt skrev:
...




Till er övriga som måste hålla på och käfta som små flickor kan jag ju bara säja att jag förstår om ni blir livrädda när en nybörjare ska köra liknande hojar som ni. Det förstör eran häftiga expertstämpel. ...


När det kommer en liten gulleplutt med sina nyputsade knäpuckar och centimetertjocka chickenstripes så är det inte direkt livrädd man blir, nej.

Men alla blir ju glada på sitt som tur är...
 

silence

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2005
Ort
Örebro
Hoj
Honda cbr 1000rr -04
Köp en gsx-r1000 :yoparty
R1 känns liten och vinglig


Gulleplutt skrev:
Nytt körkort....tänkte vänta tills nästa år men det går inte. jag måste ha en hoj senart inom några dagar.

Har funderat på R1 (-00 -02) eller ev lite dyrare GSXR (-01 -03)

Jo, jag e ny å grön så många kanske tycker att en liten 600 skulle räcka. Jo kanske det men jag har varit i den svängen vad gäller snöskotrar. Man vill ha mer efter en vecka så det måste bli en 1000cc. Ni behöver inte vara oroliga, jag kör sakta.

men nu till min fråga.

Vilken e den bättre hojen? Vilka e för/nackdelarna? Vilken hade ni valt?

/go å gla kexchokla
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Svaret är ju busenkelt: Fireblade...
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Zee skrev:
God morgon pöjkar. *kavlar upp ärmarna*

Denna tråden är ju bara för mycket! I motsats till vad du säger finns det inte många som tror att de kör som Rossi. Ingen här på SH tror sig sitta inne på alla svaren, vilket du verkar göra..

Men du måste ju förstå att folk reagerar. Du säger emot dig själv och du kan inte skriva ordentligt så folk tar dig för ett ungt moppefucko som kommer att krascha med din nya R1 och öka alla våras försäkringspremier. Dessutom bevisar du att du inte kan ett skit om att framföra MC-fordon. Motorbromsa i en nödsituation?! Att nya förare klarar sig lika bra som erfarna? Och sen medger du motsatsen i nästa inlägg! :rolleyes: Om man hamnar i en nödsituation har man läst av sim omgivning fel?! Herre jösses. Detta är det löjligaste jag sett på länge. Du måste ju förstå att folk inte tar dig på allvar!

On-topic skulle jag själv gå på en Gixxer alla gånger. Fast jag skulle nog kolla på sjuhalvan och inte litershojen.


Nä, jag medger inte motsatsen. Har man läst av omgivningen rätt så blir det ingen nödsituation och då räcker det med att motorbromsa. Det är vad jag menar. Om man måste göra "undanmanövern nisselasse" då e det klart att en erfaren förare fixar det 10ggr bättre än en som inte har koll på sin hoj såklart.

Jag påstår att det räcker med att ha kört mycket i trafik. tex Bil. Så kan man hitta farorna ändå. För så jävla stor skillnad är det inte mellan bil och Mcsåvida man inte måste ligga å köra på gränsen till vad som går.

Sen till den där skoter nissen. Nä hoj å Mc e ju inte speciellt lika. Men det är rätt potenta maskinerbägge två. Dock e väl skoteråkning det farligaste av dem två. Men det som är gemensamt för dem är väl att man vänjer sig vid effekten rätt fort och vill ha mer efter en vecka. sen vet jag inte hur du kör eftersom du vill ha mindre motor, kanske kör du skotercross eller nått liknande (eller så kanske du e klent byggd å inte orkar lyfta lös den). tack för ditt svar iaf.

Sen var det nån som kallade mig för ett moppefucko. Detta pga att jag skriver kasst. Ja vad ska man svara, du har ju rätt. Jag skriver som en kråka.

Nåväl. Denna tråd har ju spårat ur totalt. Den var dock i mina ögon ganska underhållande.

MVH Moppefuckot
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Gulleplutt skrev:
klart statistiken inte ljuger... De som kör fort och hårt när de e nya crashar å dör. Sen blir det bara söndagsfräsarna kvar(99% av SH.com ) i statistiken på de som haft körkort i 1år+.

Till er övriga som måste hålla på och käfta som små flickor kan jag ju bara säja att jag förstår om ni blir livrädda när en nybörjare ska köra liknande hojar som ni. Det förstör eran häftiga expertstämpel. Men ni kan vara lugna för jag ska bara köra hoj för att jag tycker det e kul. Jag vill inte bli som ni dvs en internet Rossi-wannabe.

Tack för övriga seriösa svar.

Gulleplutt, just 2´a login namn på SH.com, vilket använder Du när Du inte vill provocera.

Vet Du en sak, vi är faktiskt inte rädda för att nybörjare ska klampa in och köra "samma" hojar som vi (undertecknad exkluderad, då jag kör en Bandit),

Vad vi och resten av "normala" hojåkare är rädda för, är att få en R1 eller GSXR etc etc, med en nybörjare, i arslet, sidan, fronten eller att den orutinerade föraren, trots att han "kodat"(tidigare inlägg från Gulleplutt) omgivningen inte lyckats att "koda" rådjuret, gamla tanten, barnet som sprang ut på vägen, etc etc.

Statistiken ljuger oftast inte, vid merparten av hojolyckor är faktiskt en ung oerfaren förare på en sporthoj inblandad, förhoppningsvis kommer Du inte vara en av dessa, men jag kommer inte att höja ögonbrynet om Du blir en i statistiken.
 

peppureikä

Guest
Gulleplutt skrev:
Nytt körkort....tänkte vänta tills nästa år men det går inte. jag måste ha en hoj senart inom några dagar.

Har funderat på R1 (-00 -02) eller ev lite dyrare GSXR (-01 -03)

Jo, jag e ny å grön så många kanske tycker att en liten 600 skulle räcka. Jo kanske det men jag har varit i den svängen vad gäller snöskotrar. Man vill ha mer efter en vecka så det måste bli en 1000cc. Ni behöver inte vara oroliga, jag kör sakta.

men nu till min fråga.

Vilken e den bättre hojen? Vilka e för/nackdelarna? Vilken hade ni valt?

/go å gla kexchokla
R1=nybörjare=DÖD.....börja med 500-600 istället , annars e du en i statistiken om mc-olyckor....
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
UKE skrev:
R1=nybörjare=DÖD.....börja med 500-600 istället , annars e du en i statistiken om mc-olyckor....


Men hallå..? Läs om;

Gulleplutt skrev:
Ni behöver inte vara oroliga, jag kör sakta.

:tummenupp

Grabben har ju kört skoter innan. Not to worry.

Jag tycker du ska köpa en R1. Glöm inte montera miniblinkers.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
UKE skrev:
R1=nybörjare=DÖD.....börja med 500-600 istället , annars e du en i statistiken om mc-olyckor....

Jo man lär ju köra ihjäl sig lika mycket med en 600 som en 1000 om det nu är det man är ute efter.


Fanns ju fler inlägg men jag orkar inte kommentera dem mer.....jag är less på alla fjollor på detta forum.
 

peppureikä

Guest
Gulleplutt skrev:
Jo man lär ju köra ihjäl sig lika mycket med en 600 som en 1000 om det nu är det man är ute efter.


Fanns ju fler inlägg men jag orkar inte kommentera dem mer.....jag är less på alla fjollor på detta forum.
ok...skaffan r1 o monteran tubo oxå då går den ännu fortare...en riktig självmordsåkare blir du i kuppen
 

peppureikä

Guest
UKE skrev:
ok...skaffan r1 o monteran tubo oxå då går den ännu fortare...en riktig självmordsåkare blir du i kuppen
montera o turbo heter det ,,,ursäkta
 

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
Gulleplutt skrev:
Nytt körkort....tänkte vänta tills nästa år men det går inte. jag måste ha en hoj senart inom några dagar.

Har funderat på R1 (-00 -02) eller ev lite dyrare GSXR (-01 -03)

Jo, jag e ny å grön så många kanske tycker att en liten 600 skulle räcka. Jo kanske det men jag har varit i den svängen vad gäller snöskotrar. Man vill ha mer efter en vecka så det måste bli en 1000cc. Ni behöver inte vara oroliga, jag kör sakta.

men nu till min fråga.

Vilken e den bättre hojen? Vilka e för/nackdelarna? Vilken hade ni valt?

/go å gla kexchokla


Om du nu är grön med nytaget körkort, du tänker köra sakta, koda omgivningen :hihi , aldrig köra fortare än att du kan motorbromsa inför alla upptänkbara situationer... :3freak
Varför i herrans namn måste du ha en 1000cc?
Hur kan du tröttna på effekten i en 600cc när du tänkt köra som du nämnt?
Visst det kanske är "coolare" med större hoj men när man är grön så ökar olycksrisken ganska markant, statistiken ljuger inte. Jag har kört hoj i 20år och vet med erfarenhet att de första åren är farligast.
Att det inte skulle vara någon skillnad mellan att åka bil och åka mc rent trafikmässigt är rent nonsens.

Som du kanske förstått så har många av oss här inne haft mckort rätt länge och vet med erfarenhet vad det handlar om, så räkna med att bli ironiserad med kommentarer som "Har man läst av omgivningen rätt så blir det ingen nödsituation och då räcker det med att motorbromsa"
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
R1 vs Gsxr vs Fireblade

Ok, jag har ingen hoj och jag har inte hunnit provköra några heller men skulle gärna se lite jämnförelser mellan de två hojarna och Hondas 900 fireblade(954án). Men jag kommer förmodligen att följa era råd genom att börja med en 600. Men någon gång ska man ju uppgradera. Då kan det va bra att veta lite för och nackdelar. Går Firebladen att jämnföra med Gixxern och R1án???
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
En sak till....Hondan är ju grymt mycket snyggare än både gixxern och rettan...lr vad säger ni??? :hihi
 

Jimmy

Guest
Hej!
Har gått i ordningen GSX 750 ES, GPZ 600, Zx 6, R6 till 'Blade över en 10-års period...
Kan med facit i hand konstatera att Zx:an nog fan var roligast då det verkligen gick att krama skiten ur den på bana. Full rulle nu och bakhjulet spinner eller frammen lyfter. Det går ju givetvis fortare nu men jag tror att känslan av att köra fort var starkare på Zx6:an (även om varvtiderna säger något heeelt annat)
Kontentan är att jag nog kommer gå tillbaka till Zx6 -95 och få lite pengar över till däck och bensin. Kan dock förstå trådstartarens jakt på det värsta, ta't försiktigt bara och var medveten om hojens och din egen potential, eller rättare sagt differensen mellan dem. Kommer nog gå bra. Jag hade valt Gixxer pga dess relativa ovanlighet jmf R1 :)
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Patrik skrev:
Om du nu är grön med nytaget körkort, du tänker köra sakta, koda omgivningen :hihi , aldrig köra fortare än att du kan motorbromsa inför alla upptänkbara situationer... :3freak
Varför i herrans namn måste du ha en 1000cc?
Hur kan du tröttna på effekten i en 600cc när du tänkt köra som du nämnt?
Visst det kanske är "coolare" med större hoj men när man är grön så ökar olycksrisken ganska markant, statistiken ljuger inte. Jag har kört hoj i 20år och vet med erfarenhet att de första åren är farligast.
Att det inte skulle vara någon skillnad mellan att åka bil och åka mc rent trafikmässigt är rent nonsens.

Som du kanske förstått så har många av oss här inne haft mckort rätt länge och vet med erfarenhet vad det handlar om, så räkna med att bli ironiserad med kommentarer som "Har man läst av omgivningen rätt så blir det ingen nödsituation och då räcker det med att motorbromsa"

Jag kommer ej ihåg exatk vad jag skrev tidigare. Det jag menar är att en görngöling kan mycket väl köra jälvlig säkrt om man vill. Och jag vill också påstå att det inte är så jälva stor skillnad mellan bil och hoj som många verkar vela att det ska vara. bara för att de själva vill framstå som jävligt speciella. Jo, måste man göra en undanmanöver då e det en jävla skillnad mellan hoj och bil. Annars e det rätt lika. Sen det där med att du har haft körkort i 20år....Min farmor och min morssa har haft Mckort mycket längre än så. Så de är jävligt mycket bättre än dig att köra hoj. Är det så jag ska tolka det eller? Nä jag har aldrig påstått att statistiken ljuger häller. Är man ny å kör på gränsen av vad man klarar så craschar man nog rätt fort. Dock kan man ju välja sina tillfällen.
Nej jag tänker inte häller köpa en 600cc. har kört runt på en Hayabusa lite tidigare. Å den tyckte jag väl inte var sådär javla snabb om jag ska vara ärlig. Så inte fan tänker jag köra 600cc. Gasa rakt fram klarar även en nybörjare serru. Köra fort i kurvor är inte min grej riktigt ännu men det kan man väl lära sig.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Gulleplutt skrev:
Jag kommer ej ihåg exatk vad jag skrev tidigare. ...


Du måste vara ett troll. Är det bmx-kalles extranick? Seså, vill du någonsin bli tagen på allvar så skaffa ett nytt nick, det här är kört.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Patrik skrev:
....... Jag har kört hoj i 20år och vet med erfarenhet att de första åren är farligast.....
[/I]"
De första åren ÄR farligast ja, men är det skillnad på att ta körkort när man är 18 eller 30, dvs är det 19:e året farligare än det 31:a.

Jag tror att det är nyhetens behag som gör att man "tar i" för mycket, dvs det finns bara en marginell skillnad i att ta Mc-kort när man är 18 jämfört med 30.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Gulleplutt skrev:
Jag kommer ej ihåg exatk vad jag skrev tidigare.
blablablabla
:rolleyes:

Gulleplutt skrev:
Gasa rakt fram klarar även en nybörjare serru.
No shit sherlock......
Gulleplutt skrev:
Köra fort i kurvor är inte min grej riktigt ännu men det kan man väl lära sig.

Lägg då pengarna på en rolig bil istället och börja hänga på zitzat.com (eller vad det heter...)

Som Trex sade :
Du måste vara ett troll. Är det bmx-kalles extranick? Seså, vill du någonsin bli tagen på allvar så skaffa ett nytt nick, det här är kört.

//P
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top