Valet av kvalet.....GSXR eller R1 (köpa hoj)

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Gulleplutt skrev:
Jag kommer ej ihåg exatk vad jag skrev tidigare. Det jag menar är att en görngöling kan mycket väl köra jälvlig säkrt om man vill. Och jag vill också påstå att det inte är så jälva stor skillnad mellan bil och hoj som många verkar vela att det ska vara. bara för att de själva vill framstå som jävligt speciella. Jo, måste man göra en undanmanöver då e det en jävla skillnad mellan hoj och bil. Annars e det rätt lika. Sen det där med att du har haft körkort i 20år....Min farmor och min morssa har haft Mckort mycket längre än så. Så de är jävligt mycket bättre än dig att köra hoj. Är det så jag ska tolka det eller? Nä jag har aldrig påstått att statistiken ljuger häller. Är man ny å kör på gränsen av vad man klarar så craschar man nog rätt fort. Dock kan man ju välja sina tillfällen.
Nej jag tänker inte häller köpa en 600cc. har kört runt på en Hayabusa lite tidigare. Å den tyckte jag väl inte var sådär javla snabb om jag ska vara ärlig. Så inte fan tänker jag köra 600cc. Gasa rakt fram klarar även en nybörjare serru. Köra fort i kurvor är inte min grej riktigt ännu men det kan man väl lära sig.


Hahahahaha! Detta blir bara bättre och bättre. Mer! :tummenupp
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Zee skrev:
Svårt val. Båda är jättebra 1:a hojar.

+Lätta o köra.
+Lätt o köra på bakhjulet inför kompisarna med.
+Lätt o göra stoppies vid korvmojjen.
+Billiga att försäkra.
+Bra svängradie. Lite som en Finlands-färja.
+Lätt att köra i stan med.
+Lätt o köra på bakhjulet inför kompisarna med.
+Billiga att försäkra.
+Lätt att kontrollera. Du kraschar inte så lätt. Lite som en skoter, faktiskt.

Sammanfattningsvis är båda en bra hoj för dig som har en rejäl k*k och som inte tycker om att visa upp hur tuff du är inför dina kompisar.

Köp. Och glöm inte ställa hojen på din mormor.


:tummenupp

lite ironi e alltid kul :brinnerup
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Gulleplutt skrev:
Tack för de få seriösa svaren.......Jag frånber mig vänligen fler svar liknande

"köp en annan hoj om du e ny å grön. För detta här är jätte snabba faliga saker som du kan skada dig med, fattar du lillpojken"

Tar gärna emot fler synpunkter.....vore kul å höra från nån som kört bägge.

Ska du nu köpa en 1000 kubikare å valet står mellan gixxern å rettan skulle ja provkört båda. tips om du ska ha en retta är å köpa 02an istället. insprutning på den :)
Men fattar samtidigt inte varför du ska ha en litershoj när du bara kört söskoter förut. menar r6an gör 0 - 100 på ca 3.5 sec, likaså gsxr 600. En r1 gör 0 - 100 på ca 3.2 sec. Ska du till 200 blås äre för 600 ca 10.5 sec å 1000 7.5 galet fort. En 1000 kubikare gör ca 25 km/h snabbare på topp alltså ca 280-290 vilket är ca 80m/s
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
fortsomfan skrev:
Ska du nu köpa en 1000 kubikare å valet står mellan gixxern å rettan skulle ja provkört båda. tips om du ska ha en retta är å köpa 02an istället. insprutning på den :)
Men fattar samtidigt inte varför du ska ha en litershoj när du bara kört söskoter förut. menar r6an gör 0 - 100 på ca 3.5 sec, likaså gsxr 600. En r1 gör 0 - 100 på ca 3.2 sec. Ska du till 200 blås äre för 600 ca 10.5 sec å 1000 7.5 galet fort. En 1000 kubikare gör ca 25 km/h snabbare på topp alltså ca 280-290 vilket är ca 80m/s


Ja , då kan man ju fråga sig varför någon över huvud taget skulle välja en 1000cc framför en 600cc?
Klart hoj å snöskoter inte e så jämförbart direkt. Kul att notera dock e väl att skotern spöar hojen 0-100 å därefter e det hojen som spöar skotern.
 

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Zee skrev:
Svårt val. Båda är jättebra 1:a hojar.

+Lätta o köra.
+Lätt o köra på bakhjulet inför kompisarna med.
+Lätt o göra stoppies vid korvmojjen.
+Billiga att försäkra.
+Bra svängradie. Lite som en Finlands-färja.
+Lätt att köra i stan med.
+Lätt o köra på bakhjulet inför kompisarna med.
+Billiga att försäkra.
+Lätt att kontrollera. Du kraschar inte så lätt. Lite som en skoter, faktiskt.

Sammanfattningsvis är båda en bra hoj för dig som har en rejäl k*k och som inte tycker om att visa upp hur tuff du är inför dina kompisar.

Köp. Och glöm inte ställa hojen på din mormor.


:tummenupp


:tummenupp
 

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
Gulleplutt skrev:
Jag kommer ej ihåg exatk vad jag skrev tidigare. Det jag menar är att en görngöling kan mycket väl köra jälvlig säkrt om man vill. Och jag vill också påstå att det inte är så jälva stor skillnad mellan bil och hoj som många verkar vela att det ska vara. bara för att de själva vill framstå som jävligt speciella. Jo, måste man göra en undanmanöver då e det en jävla skillnad mellan hoj och bil. Annars e det rätt lika. Sen det där med att du har haft körkort i 20år....Min farmor och min morssa har haft Mckort mycket längre än så. Så de är jävligt mycket bättre än dig att köra hoj. Är det så jag ska tolka det eller? Nä jag har aldrig påstått att statistiken ljuger häller. Är man ny å kör på gränsen av vad man klarar så craschar man nog rätt fort. Dock kan man ju välja sina tillfällen.
Nej jag tänker inte häller köpa en 600cc. har kört runt på en Hayabusa lite tidigare. Å den tyckte jag väl inte var sådär javla snabb om jag ska vara ärlig. Så inte fan tänker jag köra 600cc. Gasa rakt fram klarar även en nybörjare serru. Köra fort i kurvor är inte min grej riktigt ännu men det kan man väl lära sig.

Men herre jistanes...

"Min farmor och min morssa har haft Mckort mycket längre än så" Om dom kört hoj aktivt under den tiden så, visst.

"Är man ny å kör på gränsen av vad man klarar" Låter detta smart tycker du?

"har kört runt på en Hayabusa lite tidigare. Å den tyckte jag väl inte var sådär javla snabb om jag ska vara ärlig" Och varför är det så tror du? kan det vara för att en busa är byggd för högfart, chassiet är optimerat för högfart, hela cyckeln är designad för högfart? en tanke bara :hihi

"Gasa rakt fram klarar även en nybörjare serru" No shit, vem har påstått något annat?

För att återgå till ämmnet:

Ju större hoj (mer kubik) ju mindre fartkänsla. (förutsätter en modern sporthoj)
För att få samma känsla av att åka fort på en 1000 som på en 600 så måste man åka ännu fortare, vilket ökar chansen för en olycka.
 

Aleksander

................
Gick med
6 Jun 2005
Ort
GÖTEBORG
Hoj
525 + pitpro 125cc
Gulleplutt skrev:
Nej jag tänker inte häller köpa en 600cc. har kört runt på en Hayabusa lite tidigare. Å den tyckte jag väl inte var sådär javla snabb om jag ska vara ärlig. Så inte fan tänker jag köra 600cc. Gasa rakt fram klarar även en nybörjare serru. Köra fort i kurvor är inte min grej riktigt ännu men det kan man väl lära sig.
:kocko
 

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
Ja måste säga att detta är ett jävla dåligt forum när det gäller sånna här saker...

Om killen vill ha en 1000cc får han väll köpa det??!?!!

Hans fråga var inte om han skulle köpa det ellre en 600cc utan han ville ha lite gämförelse med R1 och GSXR.

Detta är väll 200.de tråden som spårar ur pga. alla som tycker han ska ändra sig å köpa mindre hoj först! Det är precis som ni vill vara hans mamma. Sen att han kommer med lite dumma komentarer är ju pga. att ni verkligen provocerar fram dom om ni ser på tråden i helhet!


Min åsikt om första frågan är att titta runt lite på internet å bilda dig en egen uppfattning, det är ingen extremt stor skillnad på hojjarna, mest utseende, så välj den som är snyggast å lycka till :)
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Patrik skrev:
Men herre jistanes...

"Min farmor och min morssa har haft Mckort mycket längre än så" Om dom kört hoj aktivt under den tiden så, visst.

"Är man ny å kör på gränsen av vad man klarar" Låter detta smart tycker du?

"har kört runt på en Hayabusa lite tidigare. Å den tyckte jag väl inte var sådär javla snabb om jag ska vara ärlig" Och varför är det så tror du? kan det vara för att en busa är byggd för högfart, chassiet är optimerat för högfart, hela cyckeln är designad för högfart? en tanke bara :hihi

"Gasa rakt fram klarar även en nybörjare serru" No shit, vem har påstått något annat?


För att återgå till ämmnet:

Ju större hoj (mer kubik) ju mindre fartkänsla. (förutsätter en modern sporthoj)
För att få samma känsla av att åka fort på en 1000 som på en 600 så måste man åka ännu fortare, vilket ökar chansen för en olycka.

1. Ja, det var just det jag menade....med att köra aktivt. det spelar ingen roll om man haft kk i 20år om man inte kört.

2. "Är man ny å kör på gränsen av vad man klarar" Låter detta smart tycker du? <--- Nej det var ju just det jag menade!!! Läst texten för fan innan du svarar.

3. Gasa rakt fram klarar även en nybörjare serru[/I]" No shit, vem har påstått något annat? Nä, dåså vad fan gnäller ni för då???

4. Större motor mindre fartkänsla....ja, det kanske du har rätt i.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
EasyRider skrev:
:kocko , detta uttalande måste vara det dummaste som gjorts på forumet!


Ja, varför skrev jag så tror du?

Förklaring: Jag är ny och grön....men jag kan (OM JAG VILL) köra JÄVLIGT JÄVLIGT säkert. Och jag kan garantera dig att det finna endel vana förare som kör som idioter på vägarna. Men om du loggar in på detta forum som ny hojåkare så antar alla att du är totalt kass och så in i helvete jävla trafikfarlig så det finns fan inte. Å då kommer den här jävla fjantiga storebror mentaliteten fram....men hörru plutten du ska väl inte köra 1000cc som oss superexperter gör va???

Det som jag således menar är att det inte per automatik är så att en med nytt kort måste köra trafikfarligare än nån jävla idiot som haft kk i 10år+ men ändå kör som han hade stulit hojen.

Därför skrev jag så.
 

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Gulleplutt skrev:
Ja , då kan man ju fråga sig varför någon över huvud taget skulle välja en 1000cc framför en 600cc?
Klart hoj å snöskoter inte e så jämförbart direkt. Kul att notera dock e väl att skotern spöar hojen 0-100 å därefter e det hojen som spöar skotern.


Just det..ställ dig frågan vad DU kommer att använda din hoj till och vad DU är för en typ av människa.En del vill ha sin hoj som både transportmedel på vanlig rak väg och även köra aktivt på kurvig väg.Literhojen är ju klart lugnare i sitt varvtalsområde på säg rak landsväg i säg mellan 120-150Km/h än en 600.En del störs av varvet på 600 på landsväg i dessa farter och även att man får växla mer på 600 på krokiga vägar och en del har inget emot det.Jag kan bara prata för mig själv och jag använder min hoj mestadels att köra kurvig väg och väljer bort långa landsvägspartier för jag tycker helt enkelt det är så himla tråkigt att "mala" raksträckor där du inte är lika aktiv som förare som på en kurvig väg. Sedan min högst PERSONLIGA åsikt..det är väl fräckt att ha en literhoj som typ R1 och posera med på korvmojjen och impa på polarna och dra några snabba repor på en raksträcka och känna kicken av accet men sedan ser man nissen köra som en kratta med den för övrigt så fort det blir att använda den mer aktivt,hur kul är det?...med det vill jag säga att det finns bra med effekt i dagens moderna 600 hojjar och dom är ngt lättare att köra men än en gång..ställ dig frågan vad du kommer ha din hoj till...bedöva ditt eget komplex?..impa på polarna att du har en literhoj av värstingsort?..eller du kanske rent av är en hejdundrare på att köra mc..ja köp en literhoj och lycka till
 

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
Gulleplutt skrev:
1. Ja, det var just det jag menade....med att köra aktivt. det spelar ingen roll om man haft kk i 20år om man inte kört.

2. "Är man ny å kör på gränsen av vad man klarar" Låter detta smart tycker du? <--- Nej det var ju just det jag menade!!! Läst texten för fan innan du svarar.

3. Gasa rakt fram klarar även en nybörjare serru[/I]" No shit, vem har påstått något annat? Nä, dåså vad fan gnäller ni för då???

4. Större motor mindre fartkänsla....ja, det kanske du har rätt i.

1. Jag har kört aktivt under större delen av mina 20år om det är det du undrar.
2. Citat: "Är man ny å kör på gränsen av vad man klarar så craschar man nog rätt fort. Dock kan man ju välja sina tillfällen" slutcitat. Av sista meningen att dömma så tycker du att man kan åka "på gränsen" vid vissa tillfällen. Att åka på gränsen av vad man klarar av hör hemma på bana.
3. Gnäller inte, det är ditt påstående.
4. Såklart jag har.

Alvarligt, provkör själv de hojar du är intresserad av. Ganska meningslöst att försöka påverka hojköp över ett forum, du kommer att köpa den hoj du vill ha ändå.
Ingen här som försöker trycka ner dej (hoppas jag :3freak ) utan bara ge råd inför första hoj.
Tat lugnt :pannkyss
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Nybörjare skrev:
Just det..ställ dig frågan vad DU kommer att använda din hoj till och vad DU är för en typ av människa.En del vill ha sin hoj som både transportmedel på vanlig rak väg och även köra aktivt på kurvig väg.Literhojen är ju klart lugnare i sitt varvtalsområde på säg rak landsväg i säg mellan 120-150Km/h än en 600.En del störs av varvet på 600 på landsväg i dessa farter och även att man får växla mer på 600 på krokiga vägar och en del har inget emot det.Jag kan bara prata för mig själv och jag använder min hoj mestadels att köra kurvig väg och väljer bort långa landsvägspartier för jag tycker helt enkelt det är så himla tråkigt att "mala" raksträckor där du inte är lika aktiv som förare som på en kurvig väg. Sedan min högst PERSONLIGA åsikt..det är väl fräckt att ha en literhoj som typ R1 och posera med på korvmojjen och impa på polarna och dra några snabba repor på en raksträcka och känna kicken av accet men sedan ser man nissen köra som en kratta med den för övrigt så fort det blir att använda den mer aktivt,hur kul är det?...med det vill jag säga att det finns bra med effekt i dagens moderna 600 hojjar och dom är ngt lättare att köra men än en gång..ställ dig frågan vad du kommer ha din hoj till...bedöva ditt eget komplex?..impa på polarna att du har en literhoj av värstingsort?..eller du kanske rent av är en hejdundrare på att köra mc..ja köp en literhoj och lycka till


Tack för det, är såna här inlägg jag vill se. Skönt att se att det finns lite vettigt folk här på sh.com
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top