Valvakan 2010

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Henrik Oscarsson, professor i statsvetenskap, har studerat väljarna av olika parti. Han slår fast att unga män är överrepresenterade bland Sverigedemokraternas väljare. SD-väljare bor i större utsträckning på landsbygden, framför allt i södra Sverige. Bjuv, Eslöv, Hörby, Landskrona, Sjöbo, Svalöv, Svedala, Tomelilla, Trelleborg och Åstorp var starka fästen vid 2006 års val.

Vidare skriver Henrik Oscarsson att:

"SD-väljarna skiljer sig dramatiskt från övriga partiers väljare när det gäller politiskt förtroende, intresse, kunskap och utbildning. Det politiska förtroendet är mycket lågt. Endast 11 procent av sd-väljarna uppger att de har mycket eller ganska stort förtroende för politiker (jämfört med 46 procent bland samtliga väljare). Andelen politiskt intresserade är lägre (45 procent) än snittet i valmanskåren (55 procent). Graden av anhängarskap är också lägre än för alla andra partiväljare: endast tio procent av sverigedemokraternas väljare uppger att de betraktar sig som anhängare av partiet (snittet är 31 procent). Den genomsnittliga politiska kunskapsnivån bland sd-väljarna mätt med ett kunskapsindex med 16 kunskapsfrågor är nästan en standardavvikelseenhet lägre än befolkningssnittet (5,7 poäng jämfört med 7,3 poäng). Och endast nio procent av sverigedemokraternas väljare har examen från en högskoleutbildning (befolkningssnittet i vår jämförelse är 22 procent)."

Källa: Henric Oscarsson, statsvetare vid Göteborgs universitet

Missnöjet består i att inte veta bättre eller?

En förskjutning av 3 mandat mellan blocken skulle vart det bästa i går.
Vafan skrev jag nu:tungan

Ja det stämmer ju inte alls med den här undersökningen. Postar den i denna tråden också så får vi slut på lögnerna. http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article258156/Sd-parti-for-medelalders.html

Du redovisar källa men vad redovisar Henric Olsson för källa? (Eller rättare sagt, du har skrivit något här som du hävdar att någon annan har skrivit, men det stämmer säkert iofs) Dvs är det vad han tror eller har han också intervjuat 150st SD-väljare med enkät? Det går liksom inte att fråga folk på stan eftersom det är en skämsfaktor över att erkänna att man röstat SD.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Lund ser ut att vara en av få civiliserade atoller i Skåne. I Norrland har man inga invandrare och/eller en väldigt annorlunda människosyn.

Piteå är tydligen den fjärde minst invandrartäta kommunen i landet. Dessutom är dom sossar för att sossarna har man alltid röstat på.
Inget bra exempel med andra ord.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Om nu nästan var tionde svensk tycker att SD har rätt i sina hjärtefrågor, så är det ju den demokrati de övriga partierna hävdar att de försvarar!

Kort sagt, vad är problemet?

Hur räknade du nu? Det var lite drygt var 20e av de som röstade, vilket i sin tur var 81.5% av de röstberättigade, så det är nog närmare var 25-30e svensk.

Ja det stämmer ju inte alls med den här undersökningen. Postar den i denna tråden också så får vi slut på lögnerna. http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article258156/Sd-parti-for-medelalders.html

Du redovisar källa men vad redovisar Henric Olsson för källa? (Eller rättare sagt, du har skrivit något här som du hävdar att någon annan har skrivit, men det stämmer säkert iofs) Dvs är det vad han tror eller har han också intervjuat 150st SD-väljare med enkät? Det går liksom inte att fråga folk på stan eftersom det är en skämsfaktor över att erkänna att man röstat SD.

En parentes bara, han heter Henrik OSCARSSON. Analysen kommer från boken "Regeringsskifte. Väljarna och valet 2006" där respektive partis väljarkår analyseras. Källor, urval och metodik redovisas i samma verk, men det är alltså frågan om intervjuer. Som professor i Statsvetenskap och primärforskare för de svenska valundersökningarna sedan 2002 är han antagligen medveten om och sökt att eliminera osäkerhet från "skämsfaktorer" samt använt sig av vedertagen metodik.

Jag fattar inte, var i den artikeln du länkar menar du att den rödmarkerade passagen (om politisk kunskapsnivå) överbevisas, det nämns ju över huvud taget inte?

Det enda som skiljer sig mellan artiklarna är att åldersfördelningen, men övervikten av män och personer med endast gymnasiekompetens konfirmeras.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag tror marsianmejler har mer rätt än mig, men räknar man rent på 5,7% så är det ju ungefär var 17'e eller 18'e människa i sverige som röstar på dom :näsblod

under en på sjutton lär det ju inte vara iaf!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Ja i Stockholms innerstad finns sjukt många ghetton? :rofl

Vad vill du få sagt?
Nej, i Stockholms innerstad finns verkligen inga gehtton. Vem sprider sådana osanningar?

Stockholm omfattar däremot Tensta, Rinkeby och Husby. Områden som skulle ge Bjuv-redneck skrämselhicka. Samma sak gäller Södertälje med sitt Ronna.

Ändå är det försvinnande få som röstar på SD i Stockholm och Södertälje jämfört med lilla skånska Bjuv.

Vad jag vill ”få sagt” är väl ganska tydligt:

Den kommun där stanken av rasism är som mest outhärdlig är sannerligen inte den där invånarna har belastats med flest segregerade miljonprogram.

Bifogat

• SFT14-debatt-tensta.preview.jpg
    SFT14-debatt-tensta.preview.jpg
    68.9 KB · Visningar: 61
  • rinkeby_1156780255.gif
    rinkeby_1156780255.gif
    49.2 KB · Visningar: 53
  • husby_402461b.jpg
    husby_402461b.jpg
    34 KB · Visningar: 37
  • 1147732_520_292.jpg
    1147732_520_292.jpg
    62.3 KB · Visningar: 47
  • bjuvguid-2008.gif
    bjuvguid-2008.gif
    50.9 KB · Visningar: 50
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nej, i Stockholms innerstad finns verkligen inga gehtton. Vem sprider sådana osanningar?

Stockholm omfattar däremot Tensta, Rinkeby och Husby. Områden som skulle ge Bjuv-redneck skrämselhicka. Samma sak gäller Södertälje med sitt Ronna.

Ändå är det försvinnande få som röstar på SD i Stockholm och Södertälje jämfört med lilla skånska Bjuv.

Vad jag vill ”få sagt” är väl ganska tydligt:

Den kommun där stanken av rasism är som mest outhärdlig är sannerligen inte den där invånarna har belastats med problematiska miljonprogram.

Men du, gör dig inte dummare än du är. Stockholms kommun är stort. Om du bor på Söder, Kungsholmen eller whatever så inte fan ser du misären i Tensta. Erkänn istället att ditt resonemang spricker.

Se min länk om hur man röstade i Biskopsgården i Göteborg istället. Där hade SD i flera områden runt 10%. Och det på ett ställe där väldigt få svenskar överhuvudtaget bor. Har du ens tagit med det i beräkningarna när du raljerar över siffror du inte kan hantera? Låt oss säga att 99% av invånarna i Bjuv är svenskar. Hur många är det i Södertälje?

Din teori rasar allt längre ner i avgrunden.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Om du bor på Söder, Kungsholmen eller whatever så inte fan ser du misären i Tensta.
Däremot ser man misären i Bjuv, eller?

Effekterna av missförhållandena i miljonprogrammen är fan så mycket mer påtagliga på Söder och Kungsholmen än de är i Bjuv.

Biskopsgården...SD runt 10%...där väldigt få svenskar överhuvudtaget bor.
Vilken är din poäng?

Att det är flyktingar som röstar på SD?

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda

Effekterna av missförhållandena i miljonprogrammen är fan så mycket mer påtagliga på Söder och Kungsholmen än de är i Bjuv.

Vilken är din poäng?

De (svt el.tv4), tog upp en möjlig förklaring till hög andel SD-röster i invandrartäta områden. Många förstår svenska så dåligt att de tagit fel på Socialdemokraternas & Sverigedemokraternas röstsedlar. SD har visst på ett ganska smart sätt utnyttjat detta genom att stå utanför vallokalerna och dela ut röstsedlar. Borde iofs inte ge SÅ stort utslag men..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror marsianmejler har mer rätt än mig, men räknar man rent på 5,7% så är det ju ungefär var 17'e eller 18'e människa i sverige som röstar på dom :näsblod

under en på sjutton lär det ju inte vara iaf!

Hårklyveri, jag hade fel med mina 1 av 10 iaf, liten tankevurpa där.

Däremot så har de ju enligt mätningar sina väljare i unga outbildade män. Samma grupp som statistiskt är sämst på att gå och rösta. Så ska man räkna in även de röster som INTE röstade (vilket man inte ska) så blir det snarare MER än resultatets 5,7.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag har känt många invandrare som tycker att Sveriges så kallade invandringspolitik är helt åt skogen. Att vi är helt ute och cyklar när vi är så givmilda med uppehållstillstånd och bidrag.

Dom som tyckt detta har en sak gemensamt, dom har varit mina klasskamrater eller arbetskollegor. D v s dom har alla varit aktiva och ansträngt sig för att passa in i det samhälle dom lever i. Men jag antar att dom är rasister och nazister dom också? Eller att jag är det för att jag berättar om det här...

Jag tycker att det är helt sjukt att politiker inte ska våga ta upp känsliga frågor av rädsla för att kallas främlingsfientliga. Jag tycker att det är hemskt att man i många skolor inte sjunger nationalsången på skolavslutningen eftersom man är rädd att det ska uppfattas som främlingsfientligt. Vi är så måna att vara alla till lags att vi tappat bort vår egen identitet.

Att vara stolt över att vara svensk är idag samma sak som att vara rasist. Jag kan inte ens nationalsången längre, den slutade vi sjunga när jag gick i 5:an eller 6:an och jag är 31år idag. Jag har inte sjungit den på snart 20år, då är det nått som är fel.

Jag är inte rasist, jag är inte nazist, jag har många kompisar med invandrarbakgrund, jag röstade INTE på SD. Men jag tycker faktiskt att det kan vara läge att se över vad vi håller på med, det faktum att SD fick så många röster indikerar ju att dom tre frågor dom fokuserat på under valet är något som svenska folket vill få upp till diskussion.

Det har knappast dykt upp flera hundra tusen rasister över natt, folk vill bara ge övriga partier en spark i arslet så dom vaknar till.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Jag tycker det är intressant att ingen ifrågasatt SDs politik ur ett imperialistiskt perspektiv. Det ses som eländes elände att det bor folk i Sverige som inte kan språket och saknar intresse för att lära sig det eller ta till sig svensk kultur.

Jag är precis hemkommen från Japan där jag hängde med folk från hela jorden som hade bott där, endel riktigt länge, utan att kunna mer än artighetsfraser på japanska och det sågs varken som underligt eller överdrivet problematiskt - tvärtom var en av de viktigare orsakerna bakom min rekrytering att företaget ville få in fler utlänningar och därigenom höja engelskakunskaperna hos den lokala personalen för stärka företaget internationellt.

Nu menar jag inte att Japan är ett tolerant samhälle för det är det inte, MEN lyfta fram att det inte nödvändigtvis är eländes elände att ha grupper i samhället som inte delar majoritets-språket och kulturen. Jag kan heller inte påstå att jag betedde mig mer väluppfostrat än lokalsnittet, men det är å andra sidan svårt.

Varför lärde dom sig inte bara Japanska? Jo förutom att det är ett utomordentligt knepigt språk (och skriftspråk!) så är Japanskan med 130 milj. talare ett globalt minoritetsspråk, vad är då svenskan med 9? Jag tror att Sverige för att kunna bygga upp en stark know-how ekonomi (det vill man för det är där cashen är, plus att Sverige aldrig i världshistorien har haft förutsättningar att konkurrera om sweatshopindustri) och klara ålderskrisen snarare tjänar på att göra en kovändning i språkfrågan för att kunna attrahera kompetent arbetskraft.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag tycker det är intressant att ingen ifrågasatt SDs politik ur ett imperialistiskt perspektiv. Det ses som eländes elände att det bor folk i Sverige som inte kan språket och saknar intresse för att lära sig det eller ta till sig svensk kultur.

Jag är precis hemkommen från Japan där jag hängde med folk från hela jorden som hade bott där, endel riktigt länge, utan att kunna mer än artighetsfraser på japanska och det sågs varken som underligt eller överdrivet problematiskt - tvärtom var en av de viktigare orsakerna bakom min rekrytering att företaget ville få in fler utlänningar och därigenom höja engelskakunskaperna hos den lokala personalen för stärka företaget internationellt.

Nu menar jag inte att Japan är ett tolerant samhälle för det är det inte, MEN lyfta fram att det inte nödvändigtvis är eländes elände att ha grupper i samhället som inte delar majoritets-språket och kulturen. Kan inte heller påstå att jag betedde mig mer väluppfostrat än lokalsnittet, men det är å andra sidan svårt.

Varför lärde dom sig inte bara Japanska? Jo förutom att det är ett utomordentligt knepigt språk (och skriftspråk!) så är Japanskan med 130 milj. talare ett globalt minoritetsspråk, vad är då svenskan med 9? Jag tror att Sverige för att kunna bygga upp en stark know-how ekonomi (det vill man för det är där cashen är, plus att Sverige aldrig i världshistorien har haft förutsättningar att konkurrera om sweatshopindustri) och klara ålderskrisen snarare tjänar på att göra en kovändning i språkfrågan för att kunna attrahera kompetent arbetskraft.

Och alla krävde förstås tolk till sina egna språk när de gick till farbroj doktorn?

Vilken är din poäng?

Nu spelar du dum igen.

Last edited:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Och alla krävde förstås tolk till sina egna språk när de gick till farbroj doktorn?

Vart vill du komma med den kommentaren? Utveckla gärna för jag kan inte se hur det knyter an till något jag belyser eller argumenterar för i mitt resonemang. Jag menar att kunskap i lokalspråket i takt med globaliseringen får allt mindre signifikans för att kunna fungera i ett samhälle, och att Sverige bör inse de långsiktiga konkurrensmässiga nackdelar språkbarriären medför. Svenska språket är globalt en parentes och vi måste vara ödmjuka inför det.

Jag fick översättning till engelska förstås när jag gick till läkaren, man vill ju inte bli felbehandlad. Och det var inga problem förutom att jag gick dit med tarminflammation och det är tillräckligt onajs att snacka färg och form på exkrement med bara läkaren, men men...

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vart vill du komma med den kommentaren? Utveckla gärna för jag kan inte se hur det knyter an till något jag belyser eller argumenterar för i mitt resonemang.

Jag fick översättning till engelska förstås när jag gick till läkaren, man vill ju inte bli felbehandlad. Och det var inga problem förutom att jag gick dit med tarminflammation och det är tillräckligt onajs att snacka färg och form på exkrement med bara läkaren, men men...

Hur vill du att folk som inte kan svenska ska jobba här? Folk som dessutom inte kan engelska. Över 40% av alla utlänningar är arbetslösa, många eftersom de inte kan språket

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Hur vill du att folk som inte kan svenska ska jobba här? Folk som dessutom inte kan engelska. Över 40% av alla utlänningar är arbetslösa, många eftersom de inte kan språket

Min poäng är att man kan fungera väl utan att kunna lokalspråket, men inte utan att överhuvudtaget kunna kommunicera, till exempel med engelska. Brorsan jobbar till exempel som IT-konsult under en tysk, det är inga problem och hur många gånger har man inte beställt en pint av nån britt?

Missförstå mig rätt, det är inte likställt med att även kunna lokalspråket men det är absolut inte den bottenlösa misär som endel försöker utmåla det till...

men min HUVUDSAKLIGA poäng är att ett överdrivet fokus på svenska språket i allra högsta grad är en bromskloss för att attrahera specialkompetent folk utifrån eller för all del bygga upp en stark kunskapsbaserad industri i Sverige, kvalificerade yrkeskunniga drar hellre till England eller USA för att slippa språkbarriärer. Inhemsk kompetens i all ära, men befolkningsunderlaget är ganska slim för att kunna ÄGA globalt i all framtid.

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Min poäng är att man kan fungera väl utan att kunna lokalspråket, men inte utan att överhuvudtaget kunna kommunicera, till exempel med engelska. Brorsan jobbar till exempel som IT-konsult under en tysk, det är inga problem och hur många gånger har man inte beställt en pint av nån britt?

Mossförstå mig rätt, det är inte likställt med att även kunna lokalspråket men det är absolut inte den bottenlösa misär som endel försöker utmåla det till...

De flesta som söker asyl i Sverige kan ingen, eller väldigt lite engelska. Du kan ju inte jämföra med någon som har engelska som modersmål, de är klart de funkar, vi pluggar ju engelska från att vi är 7-9 år

Att man lär sig språket påvisar även att man kämpar för att komma in i landet, att man dedikerar sig och vill bli en av oss. Tycker du på allvar att de är ett orimligt krav?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...