Vanligast vägar på Uppkörningarna U-sala?

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Hade tänkt ta hem det den här gången. Annars köper jag en jävla cab och åker runt å ser sportig ut, (alt. skitförbannad) :(

Ni som kört upp i Uppsala:
1. Är inspektörerna hårdare som de säger?
2. eller är det trafiken som är värre? (lyckligtvis inga studenter i stan nu)
3. Några av de vanligaste vägarna de brukar ha uppkörningarna på?
4. särskilda fällor de satt dit folk på förr?
5. vad säger de om privatister? Har man en chans eller ej?


hm.. de va nog allt för nu..

Hur många uppkörningar tog de för er andra att bli med kort? (om ni nu vill svara på det :rolleyes: )
 

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
visste int att man behövde en lapp för att köra .. :confused:
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Oj, många frågor men få svar.

Om dom är hårdare i U-a vet jag inte. Jag har kört upp tre ggr här (A1, B, A) och tog korten på första försöken alla tre gångerna. Det sista kortet jag tog var med en kontollant som dagen innan hade varit i Enköping och godkännt/kuggat folk. Dom verkar åka runt i mälardalen?

Du kommer absolut få åka runt på enkelriktade vägar i bostadsområden. Det är klart bökigt om du inte känner stan. Ut och träna i Fålhagen, Kåbo och Svartbäcken (kolla på en karta). Ge akt på återvändsgränder (gäller hela staden)!

Lycka till! :tummenupp
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
Känner en tjej som körde upp 3 ggr som privatist och kuggade på struntsaker,sen tog hon några lektioner och körde upp som körskole-elev och då gick det som en dans.

Detaljer som kontrollanten inte gillade:
1. Han tyckte hon körde för fort tebax på serpentinen, men hon hade en slö hoj som bullrade ganska mkt.
2. Vid säkerhetskontrollen så kände hon inte på bromsslangen. utan höll tryck och tittade efter läckage.
3. Glömt orsaken

Uppkörningarna var iofs inte i Uppsala.

Några tips:
Kör inte FÖR sakta på grusväg.
Spårval på landsväg är viktigt kunna.

Lycka till när det är dags

Edit. Smyg efter andra uppkörningar i U-sala oftast har kontrollanterna en favorit väg.
 
Last edited:

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag glömde en sak! Jag var inte privatist. :rodnar
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
JoS skrev:
Oj, många frågor men få svar.
Dom verkar åka runt i mälardalen?

Du kommer absolut få åka runt på enkelriktade vägar i bostadsområden. Det är klart bökigt om du inte känner stan. Ut och träna i Fålhagen, Kåbo och Svartbäcken (kolla på en karta). Ge akt på återvändsgränder (gäller hela staden)!

Lycka till! :tummenupp

Jasså? är det så det är?

Hatar U-sala. Kommer aldrig lära mig hitta i den jävla staden. et ser ju likadant ut överallt.. och.. cyklister, cyklister, cyklister. så långt ögat kan nå :mad:
Men vadå.. e ju skyltar överallt som visar återvändsgränd etc...
:rolleyes:
Fst de hindra ju inte mig. Första gången jag körde i U-sala hamnade jag först åt fel håll på enkelriktad gata, därefter på en cykelväg.. :notme Tur mad hade en Räser Micra då, så man kunde smyyyyga ut därifrån...

Hade hellre kört upp i sthlm. Men där var ju tiderna i början av sep. Mindre kul det med
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Hulken_1 skrev:
Känner en tjej som körde upp 3 ggr som privatist och kuggade på struntsaker,sen tog hon några lektioner och körde upp som körskole-elev och då gick det som en dans.

Detaljer som kontrollanten inte gillade:
1. Han tyckte hon körde för fort tebax på serpentinen, men hon hade en slö hoj som bullrade ganska mkt.
2. Vid säkerhetskontrollen så kände hon inte på bromsslangen. utan höll tryck och tittade efter läckage.
3. Glömt orsaken

Uppkörningarna var iofs inte i Uppsala.

Några tips:
Kör inte FÖR sakta på grusväg.
Spårval på landsväg är viktigt kunna.

Lycka till när det är dags

Edit. Smyg efter andra uppkörningar i U-sala oftast har kontrollanterna en favorit väg.

det är för jävla löjligt att bli kuggad för sånt larv...

Hur vet man när det är en uppkörning? Vet ju inte hur inspektörerna ser ut:) Man har ju ingen övn.körn. skylt direkt :rodnar
Hoppas in i döden att jag ska slippa undan grusväg på uppkörningen. jag är en riktigt sopa på grusvägar.

Kände inte heller på bromsslangen på säkerhetskontrollen. men jag vart inte kuggad för det..
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Tinatjejen skrev:
nähäj.. det sa ju allt. :)
Jag vet! :D Jag kan avslöja att jag var en riktig sopa på teorin. Det praktiska var enklare.

Ut och öva, öva, öva! Vrid på skallen så det syns att du kollar i korsningar. Tänk på din placering och var inte feg i korsningarna!
 

mibe04

Uppsala RoadRunners
Gick med
11 May 2003
Ort
öhö
Hoj
den bästa
Instämmer med föregående talare: Fålhagen ... ett klart favoritkuggningsställe... dålig sikt i korsningar (på sommaren) och nästan bara högerregeln. En annan favorit som jag och många kuggat i (med bil iaf.) är rondellen ute vid B&V /IKEA. ... om du kommer från kungsängsleden, så håll ordentlig koll på vilken fil du ska ligga i, du kan nämligen inte köra rakt fram i höger fält för då hammnar du i knivsta (är ordentligt skyltat men nog så svårt under uppkörningen)
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
JoS skrev:
Jag vet! :D Jag kan avslöja att jag var en riktig sopa på teorin. Det praktiska var enklare.

Ut och öva, öva, öva! Vrid på skallen så det syns att du kollar i korsningar. Tänk på din placering och var inte feg i korsningarna!

Haha, jag var ingen stjärna på mc teorin heller, men pluggningen var ju å anda sidan allt annat än helhjärtad åxå.. :rolleyes: :rodnar

Hm.. WestW vart kuggad första gången just för att han vred på skallen och ansågs då som "för försiktig, var god beställ ny tid" :mad:
Känns som att de e lotteri på körkort ibland.
Lotteri är inte direkt nån av mina starkaste grenar :(
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
mibe04 skrev:
Instämmer med föregående talare: Fålhagen ... ett klart favoritkuggningsställe... dålig sikt i korsningar (på sommaren) och nästan bara högerregeln. En annan favorit som jag och många kuggat i (med bil iaf.) är rondellen ute vid B&V /IKEA. ... om du kommer från kungsängsleden, så håll ordentlig koll på vilken fil du ska ligga i, du kan nämligen inte köra rakt fram i höger fält för då hammnar du i knivsta (är ordentligt skyltat men nog så svårt under uppkörningen)

*antecknar*
Jag ska helt seriöst kolla in alla dessa ställen ni tipsat om. de kan va bra å veta, då jag ju inte är nån uppsaling :tummenupp
Kommer jag inte dit med hojen på någe vis, då tar jag bilen ist :bow
Vet ju en hel del ställen i sthlm där de vill knipa åt en.
Men som sagt. U-sala är inte min grej.
Tacksam för alla tips jag kan få. Stora som små.
*oj va jag rimmar idag :rock *
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Att ta bilen och kolla möjliga vägar är ingen dum idé. Jag gjorde det :D, men bilf-n dog 23.00 i Kåbo kvällen innan uppkörningen! :mad: Det var bara att ringa polaren.
Stressen blev ganska påtaglig då...

Nu har jag precis kommit hem från pumpen där jag träffat Cagiva-Lars och Johan. Johan skall köra upp imorgon. Han var nervööööös! :eek:

När kör du upp?
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
1) Jag fick tipset att "nicka" mot båda backspeglarna lite nu och då (tack Simba! :tummenupp ) för att visa kontrollanten att jag hade uppsikt bakåt. Svårt för honom att se att jag kollar bakåt genom att vrida på ögonen.

2) Fick köra en smalare asfalterad väg utan mittlinje mellan E4:an och Gamla Uppsala. Denna går över ett öppet fält så man ser hela vägen (inga skymda kurvor) och den är dessutom krokig. På den så skar jag kurvorna så mycket det bara gick dvs jag körde en halvmeter från asfaltkanten i vänsterkurvorna. Det fick jag beröm för senare!

3) När jag vid ett tillfälle kom fram för att svänga in på en trafikerad huvudled så kollade jag i tid och anpassade hastigheten så att jag kunde smita in i en lucka och lämnade därvid kontrollanten lååångt efter mig. Jag stannade efter en stund och väntade in honom. Han berömde mig för att jag smet in i luckan!

4) Jag körde ingen grusväg på min uppkörning men en kompis till mig fick göra det. Han var dock osäker på om det var 50 eller 70 km/h där så då körde han 60! Senare upptäckte han att det var 50 km/h men han fick beröm för "effektiv" körning!

Min slutsats är: Kör lite tufft (dock utan att bryta mot regler)! Mesa inte, jag tror de gillar att se att man har uppsikt, framförhållning, kontroll och flyt. Jag tror också att det är bättre att hålla 50-55 på 50-väg än 45-50 förutsatt att det inte är mycket trafikanter förstås.

Lycka till! :tummenupp
 

mibe04

Uppsala RoadRunners
Gick med
11 May 2003
Ort
öhö
Hoj
den bästa
Tinatjejen skrev:
Kände inte heller på bromsslangen på säkerhetskontrollen. men jag vart inte kuggad för det..

:confused: ?? ska man känna på bromsslangen??? leta sprickor eller??? :confused: :confused:
 

skitskrajmc

Djupgående terapi
Gick med
15 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
En sån där snabb sak
JoS skrev:
Jag vet! :D Jag kan avslöja att jag var en riktig sopa på teorin. Det praktiska var enklare.

Ut och öva, öva, öva! Vrid på skallen så det syns att du kollar i korsningar. Tänk på din placering och var inte feg i korsningarna!

Vem var inte det jag började att plugga 2-3 dagar innan skrivningen klarade mig på 3:e!!! :tummenupp
 

Gurra H

Nu med hus på vischan!
Gick med
13 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
VFR 800FI
Den uppkörningsinspektör jag hade när jag körde upp, 1999, var hur trevlig som helst.
Han påtalade bestämt att han körde på ett schysst sätt och inte försökte "luras" genom att låta eleven köra på ställen med svårupptäckta enkelriktatskyltar, genomfart förbjuden och dylikt.
Han ville bara se bra motorcykelkörning helt enkelt.

Uppkörningen gick från halkbanan fram till Östhammarsvägen(Vaksalagatan), höger mot stan, vänster på Fyrislundsgatan,
Fyrislundsgatan hela vägen bort till den tar slut, höger mot E4:an, vänster ut på E4:an (mot Sthlm), vänster i rondellen (mot Almunge), rakt på fram till avfarten mot Danmarks kyrka, vänster i den korsningen, småvägarna över åkrarna, kom fram i slutet av Stålgatan, Stålgatan ner mot E4:an igen (förbi Saab bla.), genom rondell, rakt över E4:an, Stålgatan hela vägen ner till Danmarksgatan (vid Mariannes gatukök), höger in på Danmarksgatan, Danmarksgatan/Björkgatan rakt på fram till Fålhagsleden, vänster på Fålhagsleden, Fålhagsleden/Väderkvarnsgatan rakt på fram till korsningen vid Hydro/MCDonalds, över korsningen och höger in på Hydro.
Där var det klart!!

/Gurra
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
n'Lasse skrev:
Min slutsats är: Kör lite tufft (dock utan att bryta mot regler)! Mesa inte, jag tror de gillar att se att man har uppsikt, framförhållning, kontroll och flyt. Jag tror också att det är bättre att hålla 50-55 på 50-väg än 45-50 förutsatt att det inte är mycket trafikanter förstås.

Dagens bästa tips ovan. Det finns ingen anledning att hålla sig närmare 10 km/h under hastighetsbegränsningen. Det är nog fler som har kuggat på att de kört för sakta och därmed verkat osäkra än de som har kuggat pga att de kört för fort. Planering, framförhållning och flyt som Lasse skriver här ovan är ovärderligt.
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Fan va GULD!
Trodde att jag skulle få nått litet svar kanske i den här råden. Åsså rasar det in en hel hög!
Ni anar inte min tacksamhet!
:bow
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top