Vanligt med dålig bensin?

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 929
Min hoj har gått som skit sen jag var på Kinnekulle och åkte. Felsökt och testat allt möjligt utan resultat. Den är tveksam, bluddrar och går inte på alla burkar.

Tjejen föreslog att jag skulle tanka i lite ny bensin då hon menade att den kunde vara dålig. Jag skakade nedlåtande på huvudet men tänkte, det är värt ett försök. Tankade i 4L (hade ca 6-8L i innan). Plötsligt går hojjen bra mycket bättre. Lite tveksam då och då, men klar förbättring!

Så, har ni erfarenheter av att få dålig bensin? Tankade vanlig 95 okt på Shell vid kinnekulle.

Mvh
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är skeptisk till att det var bensinen. Lät det möjligen konstigt när du öppnade tanklocket, som om det hade varit vakuum i tanken? Mer troligt att du har igensatt avluftning till tanken. Kör en 7-8 mil å se om hojen börjar gå sämre, sen öppnar du tanklocket å kör en bit å ser om det blir nån skillnad.
 

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 929
Jag är skeptisk till att det var bensinen. Lät det möjligen konstigt när du öppnade tanklocket, som om det hade varit vakuum i tanken? Mer troligt att du har igensatt avluftning till tanken. Kör en 7-8 mil å se om hojen börjar gå sämre, sen öppnar du tanklocket å kör en bit å ser om det blir nån skillnad.

Öppnat och stängt tanken bra många gånger och även lyssnat efter vakum, grejat med avsluftningen, blåst rent luftfilter och gjort massa annat. Gått som skit vad jag än gjort. Tankade ny bensin - går mycket bättre. Ska köra slut på tanken imorgon och tanka full tank igen och se om den slutar tveka helt. Funderar även om det kan ha nått att göra med att jag nu har mer bensin i? Typ från halv till full tank.

Dock ändå nyfiken på om någon råkat ut för dålig bensin :confused:
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Det är inte helt ovanligt att det finns en hel del vatten i tankarna på macken...:död

Har man otur är det så mycket att det når upp till pumpens intagsrör, och då får man det i sin hoj/bil...

Jag skulle rekommendera att fylla upp med så mycket fräsch soppa du kan få i, samt en halvliter K-sprit eller E85 som blandar sig med vattnet.
 

martinm

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm, Honda
Hade en Thundercat som tankades med 95 vanligtvis, tankade den med högoktanig bensin.
Den gick ok när den stod still/kördes på låga varv, men så fort den skulle testas lite så började den gå orent/bluddra.
Tömde tanken och fyllde på med ny bensin, efter det hade jag aldrig mera något problem!
(bränslepumpen var nybytt, detta kan skapa liknande fenomen och hade hänt tidigare fast värre)
(Kan ju ha fått (vattenblandad) bensin vid mitt tillfälle med)

Så gör som du tänkt, och töm tanken så mycket som möjligt och fyll på med ny bensin.
 

Afolkers

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Yamaha R1 -01
Hade du tankat 98 så hade jag inte tyckt det varit konstigt, men 95, det tankas ju varje dag. Aldrig att bensinen varit gammal, inte ens i lilla Götene. ;)
 

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
Hade du tankat 98 så hade jag inte tyckt det varit konstigt, men 95, det tankas ju varje dag. Aldrig att bensinen varit gammal, inte ens i lilla Götene. ;)

De nergrävda tankarna under macken kräver säkert sin tillsyn också. Samlas där vatten i mängder så kan det kanske bli mer vatten i bensinen.
 

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 929
Ska hälla i lite k-sprit som jag blev tipsad om ovan, och köra tanken tom. Ska även hålla koll på om det mot all förmodan skulle kunna vara vacum.

Tankade bilen en gång på Jet och helvete vad illa den gick efteråt. Tankade då bara 10L och när jag sedan tankade 30-40L från annan station löste sig problemet. Så jag tror, även om det är sällan, så händer det att bensinen är "dålig".
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Inte racka ned på JET.. de borde ju ha sketabra omsättning på sin bensin. De har ju bra priser o många som tankar. Tror de e slumpen
 

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 929
Inte racka ned på JET.. de borde ju ha sketabra omsättning på sin bensin. De har ju bra priser o många som tankar. Tror de e slumpen

Nej då, jag tankar alltid där. Dock väntade jag några veckor innan jag tankade på den stationen igen efter incidenten.
 

Ozzi

Guest
Det är inte helt ovanligt att det finns en hel del vatten i tankarna på macken...:död

Har man otur är det så mycket att det når upp till pumpens intagsrör, och då får man det i sin hoj/bil...

Jag skulle rekommendera att fylla upp med så mycket fräsch soppa du kan få i, samt en halvliter K-sprit eller E85 som blandar sig med vattnet.

Japp, men K-spritens enda funktion är att den hindrar vattnet att frysa vintertid, den tar inte bort vattnet på nåt vis.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Japp, men K-spritens enda funktion är att den hindrar vattnet att frysa vintertid, den tar inte bort vattnet på nåt vis.

Jo det gör den.
Alkoholen blandar sig med vattnet till samma densitet som bensinen.
Då blandar alltihopa ut sig och försvinner.
Dock fungerar K-sprit bäst som förebyggande (innan avställningen).
Skall man få bort vattnet, så funkar T-röd bättre.
Går att blanda i ganska mycket, vilket tar hand om mer vatten.
T-röd är egentligen bättre på vintern med ety det löser isproppar.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jodå, det skiljer ganska mycket på kvalitén på bensinen, på olika mackar. Min erfarenhet är att Shell erbjuder (oftast) bäst soppa. Det märks stor skillnad när man har lite effekt... En bekant tankade full tank på Preem en gång, en M1800. Den gick aldrig bra efter det. Enda han gjorde var o tankade, sen började det bomba satan i avgasröret. Hjälpte inte med ny bensin, det blev bättre men något hade hänt. Han hade tankat där förut, det var inte det, men just den gången var det något skit på den tappen.
 

Ozzi

Guest
Jo det gör den.
Alkoholen blandar sig med vattnet till samma densitet som bensinen.
Då blandar alltihopa ut sig och försvinner.
Dock fungerar K-sprit bäst som förebyggande (innan avställningen).
Skall man få bort vattnet, så funkar T-röd bättre.
Går att blanda i ganska mycket, vilket tar hand om mer vatten.
T-röd är egentligen bättre på vintern med ety det löser isproppar.

Skitsnack!!
 

Ozzi

Guest
Och med vad motiverar du det påståendet?

Av många motor/bränsle gurus jag träffat under årens lopp, ´men det lär väl inte duga här antar jag, och alla har påstått att det enda K-spriten gör är att hindra den från att bilda isproppar, samt att alla bolag redan har denna häxbryggd i bränslet vintertid så funktionen är mycket begränsad,men på SH lär man väl antagligen ha nån form av myndighetsbevis på detta, men det har jag aldrig behövt, det har funkat klockrent ändå för mig.:D:tummenupp
 

Wiklund

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Blåsta
Hoj
GSXR 1000 K8
Bosse bildoktor
"Det finns ingen anledning att hälla K-sprit i tanken.
K-sprit är ett bra hjälpmedel om bilen har haft lite bensin i tanken en längre tid. Vid temperaturväxlingar fäller luften i tanken ut vatten och med tiden kan det bildas en rätt stor mängd som bensinen “flyter” ovanpå. Genom att hälla sprit i tanken får du inte mer än någon promille av vattnet att blanda sig med bensinen, men det viktigaste är att K-spriten hindrar vatten från att frysa och bilda isproppar, ty med sprit i tanken krävs det ofta ganska stora mängder vatten för att det ska uppstå driftstörningar. Under färd slår bilens rörelser nämligen sönder vattnet till små droppar som virvlar runt i bensinen"
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Edit: Bollox "fegade" ur och tog bort sitt inlägg
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Jag fegade inte ur, men han motiverade redan sitt inlägg.

Ja, men lite märkligt att du inte förstår varför man ska motivera ett påstående. Speciellt om det påståendet avfärdar något som en annan person nyss uttalat sig om, dessutom med en ordentlig förklaring till varför han anser det vara så.

Men du kanske nöjer dig med att få höra vad du ska tycka/tänka, helt utan att veta varför? Men det gör inte jag, vill helst höra fakta bakom påståenden. Det är upp till var och en.

Så att Ozzi motiverade sitt tidigare påstående i ett nytt inlägg var enligt mig inte ett skäl för dig att radera din första quote av min post.

Edit: Nähä, ville du inte bråka? Då drar jag. Hej hej :hej

Verkade ju som om du ville det först, men du var ju snabb och editerade, så jag tolkade det som att du inte ville ha bråk. Men men..
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top