Mina nära ögat incidenter har enbart bestått i bilister som gör korkade saker i city, aldrig att man kört för fort på vägar utanför staden.. Finns det inte någon som kan forska fram någon slags korrelation mellan förolyckade motorcyklister pga av klantskallar i bil? Taxibilar är ju ta mig fan katastrof alltså, och jävligt uppkäftiga så fort man talar om för dom att de precis gjorde en u-sväng över dubbel heldragen linje framför 5 cyklister. Men det är tydligen inte så allvarligt..
Kör vårdslöst och byter mellan flera filer... ja hur fan skall man annars köra (om) lagligt bland alla MITTFILSRUNKARE!
Minns att polisen för något år sen snackade om punktmarkering av motorcyklar, någon som vet vad som hänt med det?
Jag har för mig att SMC har mycket bra statistik för mc-olyckor, och någonstans långt bak i mitt huvud vill jag minnas att vid kollision mellan bil och mc så var bilen vållande i de allra flesta fall. Någon från SMC får gärna konfirmera / dementera.
Trygg-Hansa har analyserat de 755 motorcykelolyckor mellan 2007 och 2009 med mer än en förare inblandad och där motorcyklisten var försäkrad hos Trygg-Hansa. Statistiken visar att antalet olyckor har minskat med hela 47 procent under treårsperioden. I hela 64 procent av kollisionerna var det bilisten som var vållande. I endast 30 procent av alla olyckor där en motorcykel är involverad är motorcyklisten direkt vållande.
http://www.mynewsdesk.com/se/trygg-...c-olyckorna-har-minskat-med-47-procent-399964
Bilister orsakar MC-olyckor
2011-07-05
Ny statistik, som försäkringsbolaget IF tagit fram, visar att det i de allra flesta fall är bilisternas fel när en motorcykel och en bil kolliderar.
I ett pressmeddelande skriver försäkringsbolaget If att de i 1 072 anmälda MC-olyckor med annat fordon utrett vem som varit vållande. I 964 fall konstateras att bilisten var vållande till olyckan. I endast 27 fall var MC-föraren ensam och i 39 fall delvis vållande.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Bilister-orsakar-MC-olyckor/
Jag fick lära mig att man skulle gasa hårt vid en påfart för att snabbt komma in i rätt tempo och kommer man lite för fort gör det inget så länge man anpassar farten när man kommit in på vägen och säkert kan hålla koll på hastigheten. Så med andra ord så är det inte oss motorcyklister folk ska anklaga utan körskolorna, vi gör ju bara som vi har blivit upplärdaHa ha ! Tog han en "powernap" dom 5 sekundrarna Helt underbart, sakligt, och rättvisande inslag med god undersökande journalistik som grund för att göra reportaget så jag tycker verkligen att ni ja just ni den "här klicken" som accelererar VÅLDSAMT på en påfart/accelerationssträcka ända upp till 130 km/h SKÄRPNING NU !
Vi skulle bli anklagade för att hindra trafiken för att vi kör för långsamt... Essingeleden mfl har ju 70 som max, alla kör 80-90, kanske 1/10 kör i 100. Bilar o lastbilar då alltså. Jag har provat ibland att ligga i 70, det är ganska intressant att se vilken bromskloss man blir för de andra. Ligger jag i 90 i filen längst till vänster dröjer det inte länge förrän jag har en bil som trycker på bakom och vill om.Kanske dags för en "Motorcyckelns Dag". Gärna en fredag em. vid 16.00-17.00.
Alla åker runt i och på infarterna till städerna, fyller samtliga filer, och håller exact laglig hastighet. Och detta med en t-shirt på ryggen med texten:
"VI HÅLLER LAGLIG HASTIGHET"
Det skulle nog inte få fortgå speciellt många minuter innan "farbror BLÅ" skulle ingripa, vad skulle brottsrubriceringen bli....?
/KentW
Jag fick lära mig att man skulle gasa hårt vid en påfart för att snabbt komma in i rätt tempo och kommer man lite för fort gör det inget så länge man anpassar farten när man kommit in på vägen och säkert kan hålla koll på hastigheten. Så med andra ord så är det inte oss motorcyklister folk ska anklaga utan körskolorna, vi gör ju bara som vi har blivit upplärda
Thabo Motsieloa skrev:det är en paradox för praktiskt taget alla motorcyklar är ju sportfordon om man säger så till prestandan, dom har otroligt snabb acceleration, hög toppfart, ehhhhhh lockar inte det till att man ska.... köra....snabbt??
Kan tänka mig att de på aftonbladet blev besvikna när polisen först säger VI motorcyklister och sen verkar vara vettig. Antar att de glömde fråga om han skulle nämna att alla kör så jävligt fort på hoj och att det konstigt att alla inte är döda änJag tycker polisen i inslaget sa allt dom behöver sägas. Han verkar väldigt insatt och håller an väldigt pragmatisk attityd till samspelet i trafiken.
Inte ofta denna typen av polis får plats i media, tyvärr.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |