"Vansinnesfärderna på två hjul" - Aftonbladet når ny lägstanivå

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Jag förväntar mig att alla tar hänsyn till varandra, oavsett fordonsslag.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Skillnad på att ha allmän koll och att var 5:e sekund titta i båda sidospeglarna samt backspegeln bara för att någon idiot på hoj inte kan hålla hastigheten. Sedan hjälper inte det perifera seendet då hojar är så smala och knappt syns även om man tittar direkt i backspegeln. Speciellt osynliga om man har solen i ryggen för då syns inte halvhjuset.

Förväntar du dig inte att alla hojåkare följer satt lagstiftning?

Du menar alltså att man ska ha översikt med att en bilförare tittar i backspeglarna men inte ser vad som händer? Självklart kan detta fenomen uppstå men det ska väl inte kunna användas som ursäkt?

Då kan ju hojåkare argumentera med att "jag kör så fort jag kan för att spendera så lite tid i den farliga trafiken som möjligt"? :va

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Jag har nu anmält inslaget till granskningsnämnden, detta är vad jag skrev:

"Hej.

Följande tv-inslag http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18694188.ab på aftonbladet.se är kraftigt vinklat och det förekommer även grova faktafel.

Det officiella syftet med inslaget påstås vara att främja trafiksäkerhet men vad det i verkligheten gör att förstärka en redan etablerad nidbild av en utsatt grupp i trafiken, nämligen motorcyklister.

Ingen motorcyklist, varken privatperson eller från någon organisation, fick komma till tals och alla påståenden från dels programledaren men även den gästande polisen fick stå oemotsagda trots att det som jag skrev ovan förekommer en serie av lätt kontrollerade felaktigheter.

Läs gärna mer här http://www.bike.se/bloggar/redaxbloggen/vad-haller-polisen-och-aftonblad...

Jag står till er förfogande för mer information i frågan.

Med hopp om snart svar,

Magnus Wallner
Chefredaktör
Tidningen Bike"

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Stor tumme upp för Magnus och hans engagemang i denna fråga...!

Det ska onekligen bli intressant att se om skymningspressen och lagen bemödar sig att svara. Och vad svaret i så fall blir...

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Oavsett aftonbladet! Är det inte ganska mycket sant som rubriken säger lr?

(OPS! Glömde att man inte får kritisera motorcykel kollektivet här på SH :rolleyes:)

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Orkar inte kolla klippet, men rubriken fick mig direkt att tänka på någon som stylade med flakmoppen. Men jag kanske bara är gammal...

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Allt jag tänkte på när jag såg skiten var att jonarlisten själv säkert kört 130 km någon gång. Dubbelmoral och hyckleri är vad det är i dagens samhälle!

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Stor tumme upp för Magnus och hans engagemang i denna fråga...!

Det ska onekligen bli intressant att se om skymningspressen och lagen bemödar sig att svara. Och vad svaret i så fall blir...

Klart jag engagerar mig! Som chefredaktör för Bike har man ju ganska bra möjligheter att göra sig hörd och de tänker jag utnyttja så gott det går när det gäller att föra hojåkarnas talan.

Angående svar så tog det inte lång tid innan jag fick ett mejl från Aftonbladet, från Hanna Aler Sjöqvist närmare bestämt (den mörkhåriga kvinnan i inslaget). Hon var helt oförstående samt inte speciellt imponerad över att jag "hoppade på" Aftonbladet (hennes ord) men vi ska höras närmare på måndag. Jag ser fram mot att få höra hennes förklaring till programupplägget.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Oavsett aftonbladet! Är det inte ganska mycket sant som rubriken säger lr?

(OPS! Glömde att man inte får kritisera motorcykel kollektivet här på SH :rolleyes:)

Nej det var väldigt mycket faktafel och antaganden samt att "dra alla över en kam" i det reportaget. Plus att ingen från tex SMC eller annan hojorganisation fick komma till tals.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Klart jag engagerar mig! Som chefredaktör för Bike har man ju ganska bra möjligheter att göra sig hörd och de tänker jag utnyttja så gott det går när det gäller att föra hojåkarnas talan.

Angående svar så tog det inte lång tid innan jag fick ett mejl från Aftonbladet, från Hanna Aler Sjöqvist närmare bestämt (den mörkhåriga kvinnan i inslaget). Hon var helt oförstående samt inte speciellt imponerad över att jag "hoppade på" Aftonbladet (hennes ord) men vi ska höras närmare på måndag. Jag ser fram mot att få höra hennes förklaring till programupplägget.

Jag blir mer och mer imponerad av dig! Du hade mig egentligen med vinterfilmen på din Ducati! :)

Jag kör igång en ny prenumeration på Bike nu, det var länge sen jag prenumererade faktiskt.

Ska bli spännande att höra vad Hanna har att säga. :tummenupp

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Nej det var väldigt mycket faktafel och antaganden samt att "dra alla över en kam" i det reportaget. Plus att ingen från tex SMC eller annan hojorganisation fick komma till tals.

Vansininngsfärder på 2hjul (1hjul) är det inte vad väldigt många håller på med?? (och jag skrev, om du läser inlägget Oavsett Aftonbladet)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

All heder - dags att börja läsa Bike igen.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Vansininngsfärder på 2hjul (1hjul) är det inte vad väldigt många håller på med?? (och jag skrev, om du läser inlägget Oavsett Aftonbladet)

Det är det säkert många som håller på med, precis som det är många bilister, cyklister, lastbilsförare och bussförare som gör. Poängen i det hela är att man utmärker just hojåkarna som några värre syndare än andra trafikanter, när det i själva verket är tvärtom i de flesta undersökningar. Det är det vi reagerar mot!

Sen att det finns en grupp som kör som svin alltid, det är det inget tvivel om. Men de sitter på och i alla sorters fordon, inte bara ett. Svartmålning när den är som sämst är vad det här "reportaget" är.

Tänk nu på att vi är på Sporthoj, här vistas många med sporthojar (duh) och folk som gillar att köra fort, bakhjul osv, men även andra som kör laglydigt. Samt att vi här är en minoritet i mckollektivet, det är många GS-och HD-snubbar där ute med korvis som kör lugnt på småvägarna. Hojåka är en gubbaktivitet idag mestadels.

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Jag har nu också sett inslaget och jag vet inte riktigt vad jag ska säga och tycka om det. Om jag bortser från att det är Aftonbladet (som är en extremt dålig s.k. nyhetstidning i många hänseenden), titta bara på rubriken på inslaget "Vägens värstingar", bara det säger ju en hel del om dem. Det finns många bilar som beter sig illa i trafiken, likväl som att det finns många MC förare som också beter sig illa, men det är tydligen lättare att smutskasta oss av något obegripligt fel, vi alla hamnar på samma kant så att säga, vilket är synd.
Polisen i inslaget var bra, verklighetsförankrad och seriös samt att han sa en del kloka saker.

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Journalister på Aftonblaskan är antagligen unika och har cloria och kör aldrig för fort!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Detta säger tyvärr en hel del om dessa så kallade journalister och deras syn på sig själva. Någon slags kan allt, vet allt, är bäst och får ej kritiseras attityd.

Jag har själv bedrivit lite av en kamp mot en lokaltidning här uppe som envisas med att hela tiden hänga ut snöskoteråkare som kriminella. Om något i en nyhetshändelse kunde knytas till en snöskoter så gjorde man det direkt. Jag fick nog när de hade en gigantisk rubrik om att "en snöskoteråkare bröt sig in i en sommarstuga". Killen i fråga var en så kallad lokalkändis som förutom ett tungt narkotikaberoende hade ett förflutet som plåtslagare och dessutom som fotbollsspelare på ganska hög nivå. Tror du att de skrev att en narkoman, en plåtslagare eller en fotbollsspelare bröt sig in i sommarstugan...? Nej, just det faktum att han också var intresserad av snöskotrar skulle svartmålas, till varje pris. Efter tiotalet sakliga e-mail fram och tillbaka till den berörda så kallade journalisten och hennes chef fick jag dem till slut att erkänna att rubriksättningen var grovt missvisande. Vilket de glömt ungefär en vecka senare...

Angående "påhopp" kan man väl undra vilket som är värst...? Ditt på Aftonbladet. Eller Aftonbladet på hela sporthojskollektivet...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år