"Vansinnesfärderna på två hjul" - Aftonbladet når ny lägstanivå

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Detta säger tyvärr en hel del om dessa så kallade journalister och deras syn på sig själva. Någon slags kan allt, vet allt, är bäst och får ej kritiseras attityd.

Jag har själv bedrivit lite av en kamp mot en lokaltidning här uppe som envisas med att hela tiden hänga ut snöskoteråkare som kriminella. Om något i en nyhetshändelse kunde knytas till en snöskoter så gjorde man det direkt. Jag fick nog när de hade en gigantisk rubrik om att "en snöskoteråkare bröt sig in i en sommarstuga". Killen i fråga var en så kallad lokalkändis som förutom ett tungt narkotikaberoende hade ett förflutet som plåtslagare och dessutom som fotbollsspelare på ganska hög nivå. Tror du att de skrev att en narkoman, en plåtslagare eller en fotbollsspelare bröt sig in i sommarstugan...? Nej, just det faktum att han också var intresserad av snöskotrar skulle svartmålas, till varje pris. Efter tiotalet sakliga e-mail fram och tillbaka till den berörda så kallade journalisten och hennes chef fick jag dem till slut att erkänna att rubriksättningen var grovt missvisande. Vilket de glömt ungefär en vecka senare...

Angående "påhopp" kan man väl undra vilket som är värst...? Ditt på Aftonbladet. Eller Aftonbladet på hela sporthojskollektivet...

En undersökning har ju faktiskt visat svart på vitt att över hälften av journalistkåren sympatiserar med mp eller v. Tros du att sådana skulle ha något gott att säga om folk som gillar motorer vare sig det gäller bilar, mc eller skotrar. Samma sak här. Vi är jordens fiender.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Angående svar så tog det inte lång tid innan jag fick ett mejl från Aftonbladet, från Hanna Aler Sjöqvist närmare bestämt (den mörkhåriga kvinnan i inslaget). Hon var helt oförstående samt inte speciellt imponerad över att jag "hoppade på" Aftonbladet (hennes ord) men vi ska höras närmare på måndag. Jag ser fram mot att få höra hennes förklaring till programupplägget.

Om Hanna är helt oförstående till reaktionerna kan du kanske fråga henne om hon skulle tycka det är lika ok att göra ett liknande inslag om kriminella invandrare?

Typ: "kolla den här invandraren när han slår sin fru" och "här har vi en invandrare som gör inbrott", och sen prata generellt om invandrare utifrån de brott man just sett? Naturligtvis med en polis med i studion.

Nu menar jag inte att hojåkare är en lika utsatt grupp som invandrare, men hon kanske förstår att det är rätt skevt att prata om en så stor och blandad grupp på det sättet. En grupp som dessutom redan har - till stor del - oförtjänt dåligt rykte p.g.a medias sätt att presentera s.k. nyheter.

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Det som stör mig är att hastigheten 130 framställs som vansinnesfärd med MC.
Det är väl inte så ovanlig fart för en bil på motorväg? Klart olagligt, men är det vansinne?
I så fall har vi tyvärr vägar fyllda av vansinnesförare i tunga bilar många fler än MC förare.
Jag hade kunnat köpa resonemanget om de hade pratat mer om de som kör 200+ som nämndes kort.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det som stör mig är att hastigheten 130 framställs som vansinnesfärd med MC.
Det är väl inte så ovanlig fart för en bil på motorväg? Klart olagligt, men är det vansinne?
I så fall har vi tyvärr vägar fyllda av vansinnesförare i tunga bilar många fler än MC förare.
Jag hade kunnat köpa resonemanget om de hade pratat mer om de som kör 200+ som nämndes kort.

När jag körde hem med med släp på E20 idag (och faktiskt råkade krypa upp till 100 km/h) så blev jag omkörd av en sliten buss som garanterat höll 120-130. :hihi
DÖDSMASKINER I TELLS YOUS!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
För att uppnå nollvisionen och tillfredställa kvällstidningarna och annan media kommer trafiksäkerhets verket införa "UK red flag act" från 1878 i Sverige.

För att ingen skall skadas av den hastiga retardationen kommer följande klibba skickas ut till samtliga medborgare.

red_flag_act_1878.jpg

Den kommer även att finnas som app att ladda ner till både Android och iProducts.

I skolorna kommer barnen få i uppdrag att tillverka speciella pannband med ledad arm för smartphones och paddor så att alla kan ha bilden framför ögonen dygnet runt.

Man räknar med att dom flesta människor kommer att tycka det är så skämmigt med detta pannband så att man istället väljer den nya TV såpan "Virka Lill-Babs utedass" hemma i tv-soffan.

Detta spås minska klimatförändringarna mycket snabbt.

Last edited:

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Det är väl i just i det som det haltar, att många fler bilister kör på detta sätt men det tas inte upp.
Kollar bara på yrkestrafiken som taxi, budbilar osv, där körs det ofta "extremt" enligt vad som anses extremt enligt inslaget ovan

Varför görs inga rapporter om det? Varför tas inte det upp i media?
Hade detta sätt att rapportera handlat om en folkgrupp så hade det garanterat varit olagligt och hamnat under "hets mot folkgrupp"

Jag gjorde ett enkelt test för att visa för några hur fel dom har när dom säger motorcyklister kör så mycket fortare

Sällskapet i fråga som gnällde på alla mc-dårars höga fart fick ställa sig vid vägen. Jag tog med mig en person som vittne. Först körde jag förbi med bil, höll då 90 km på sträckan som hade 70 km som skyltad hastighet. Sedan bytte jag till hojen, körde som sträcka i 70 km, alltså lagligt. Vittnet var med både i bilen och på mc´n.

Sedan frågan jag sällskapet om dom trådde jag kört lika fort med båda fordonen, eller fortare med något av dom. Alla trodde jag körde för fort med mc´n. Dom blev rejält förvånade när dom fick höra hur det var på riktigt.

Och det är också ett stort problem med folk, att dom inte tänker kritiskt utan tar aftonbladet, expressen osv som sanningar. I slutändan kan deras "fakta" påverka politiker som i sin tur fattar beslut som påverkar oss.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Det är väl i just i det som det haltar, att många fler bilister kör på detta sätt men det tas inte upp.
Kollar bara på yrkestrafiken som taxi, budbilar osv, där körs det ofta "extremt" enligt vad som anses extremt enligt inslaget ovan

Varför görs inga rapporter om det? Varför tas inte det upp i media?
Hade detta sätt att rapportera handlat om en folkgrupp så hade det garanterat varit olagligt och hamnat under "hets mot folkgrupp"

Jag gjorde ett enkelt test för att visa för några hur fel dom har när dom säger motorcyklister kör så mycket fortare

Sällskapet i fråga som gnällde på alla mc-dårars höga fart fick ställa sig vid vägen. Jag tog med mig en person som vittne. Först körde jag förbi med bil, höll då 90 km på sträckan som hade 70 km som skyltad hastighet. Sedan bytte jag till hojen, körde som sträcka i 70 km, alltså lagligt. Vittnet var med både i bilen och på mc´n.

Sedan frågan jag sällskapet om dom trådde jag kört lika fort med båda fordonen, eller fortare med något av dom. Alla trodde jag körde för fort med mc´n. Dom blev rejält förvånade när dom fick höra hur det var på riktigt.

Och det är också ett stort problem med folk, att dom inte tänker kritiskt utan tar aftonbladet, expressen osv som sanningar. I slutändan kan deras "fakta" påverka politiker som i sin tur fattar beslut som påverkar oss.

Folk idag super på allt som inte har att göra med att installera och använda en djävla app. Särskilt suger de när det gäller den fysiska verkligheten. Med andra ord är folk kassa på att bedöma krafter, avstånd ,hastigheter och liknande. Till detta kommer att ett mindre föremål ser ut att färdas fortare. Folk kommer alltid att tro att hojen håller högre hastighet än bilen även om det inte är någon skillnad, särskilt om det finns lite annan trafik att ha som referens.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Folk idag super på allt som inte har att göra med att installera och använda en djävla app. Särskilt suger de när det gäller den fysiska verkligheten. Med andra ord är folk kassa på att bedöma krafter, avstånd ,hastigheter och liknande. Till detta kommer att ett mindre föremål ser ut att färdas fortare. Folk kommer alltid att tro att hojen håller högre hastighet än bilen även om det inte är någon skillnad, särskilt om det finns lite annan trafik att ha som referens.
Samt att hojen oftast ligger på högre varv än de flesta bilar och också låter mer.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Är ganska övertygad om att AB under många års tid har varit på ett kraftigt sluttande plan vad gäller trovärdighet så problemet med den här artikel är nog inte så stort som man kan tro.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
bara jag som tycker att det på sätt och vis va bra att dom fokuserade det mesta på 130kmh o inte 230kmh eller mer? Visst är det löjligt missvisande inslaget men ändå glad att dom inte talade mer sanning än vad dom gjorde...

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Jag tycker de flesta av er har fått det om bakfoten. Ganska rejält dessutom.

De motorcyklister som beter sig som svin i trafiken orsakar inslag som det i Aftonbladet TV. Och de förtjänar att bli utpekade som farliga och ansvarslösa. Det är i sin ordning.

Och det är en grupp som jag inte känner någon samhörighet med överhuvudtaget. Inte heller upplever jag att jag blandas ihop med dem bara för att jag kör motorcykel. Jag kan bete mig ok i trafiken och konsekvenserna av mitt beteende är att omgivningen betraktar mig som en ok motorcyklist. Kanske till och med en avundsvärd person som susar fram på en motorcykel. En förebild för många bilister som önskar att de hade tid och råd att köra hoj.

Titta på de socialt missanpassade individer som i samband med fotbollsmatcher slåss, vandaliserar och vrålar/sjunger/klottrar att kvinnor finns till för att knullas. De har inget med vanlig fotbollspublik att göra och de ingår inte i något ”kollektiv” tillsammans med alla som går på fotboll och beter sig normalt.

Lika lite finns det något ”mc-kollektiv” med gemensamma värderingar, beteenden eller intressen. På gruppnivå har motorcyklister lika mycket gemensamt som ”bilister” eller ”högerhänta”.

Vad finns det för bevis för att motorcyklister är drabbade av negativ särbehandling och vilka skulle de orättvisa konsekvenserna av det vara? Motorcyklister ÄR en minoritet i trafiken och det vore orimligt om trafikmiljön anpassades efter ett försvinnande litet antal trafikanter som under en kort period varje år (för nöjes skull) väljer att köra tvåhjuling.

När det finns en uppfattning i ett ämne finns det generellt sett skäl att bli lite misstänksam. Undviker man andra perspektiv? Varför då? Vad har man att tjäna på att denna enda uppfattning är sann? Oftast är verkligheten inte svart eller vit utan väldigt grå.

Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
mm men det är du som fått det om bakfoten för den gruppen drar ner ALLA motorcyklister till denna nivån. Samma med folk som kör hoj men som inte har körkort eller är onykter DOM är mc-åkare inte motorcyklister vilket i alla fall jag tycker det är JÄVLIGT viktigt att skilja på !

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
mm men det är du som fått det om bakfoten för den gruppen drar ner ALLA motorcyklister till denna nivån. Samma med folk som kör hoj men som inte har körkort eller är onykter DOM är mc-åkare inte motorcyklister vilket i alla fall jag tycker det är JÄVLIGT viktigt att skilja på !
1. Vilka är de konkreta bevisen för att det är så?

2. Om det är så, varför är inte kritiken här riktad mot den gruppen?

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Samma bevis som du pekar på..?

För att vi i denna gruppen inte fokuserar på oss själva utan på inslag i MEDIA där alla motorcyklister utpekas som idioter kriminella osv osv osv "antar att du kan läsa och se inslag själv"!

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag försvarar inte idiotkörning men om man med ödesmättad röst förklarar hur acceleration på 90 väg från 90 till 130 är livsfarligt så ja då har man likt detta stolpskott till reporter tappat all trovärdighet, i synnerhet som många bilar kör lika fort utan att nämnas.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
...alla motorcyklister utpekas som idioter kriminella osv osv osv
Ännu en svepande beskrivning av läget.

Jag håller inte med dig och framför allt ser jag inga konkreta bevis i vardagen för att ”alla” uppfattar ”alla motorcyklister” som ”idioter”.

Vore det verkligen så skulle vi för länge sedan ha sett mycket påtagliga begränsningar i möjligheten att överhuvudtaget köra motorcykel.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Stoppat huvudet i sanden? Man ser det HELA tiden då media 9ggr av 10 skriver att en motorcyklist vägrade stanna för polisen "föraren hade inget körkort va full och hade stulen hoj" Det är ingen motorcyklist det är en mc-åkare. Man behöver bara läsa och titta för att se "bevisen" detta är inget jag hittar på själv det talas en hel del om det på bla SMC

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år