"Vansinnesfärderna på två hjul" - Aftonbladet når ny lägstanivå

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Enligt media finns det två typer av motorcyklister

Dom som kör glidare, och där är ju alla kriminella och knutna till olika klubbar med färger

eller

Dom som kör "extremt", och dit hör alla som kör allt från touring, street eller sport


aftonbladet, expressen osv vill sälja lösnummer och tjäna pengar, och det skulle dom inte klara av om folk kunde tänka själva eller lite kritiskt

så länge det finns dom som köper skiten, så kommer vi också få ta skiten
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vad Aftonbladet TV har att säga i frågan vet vi ju; de har redan sagt det. Aftonbladet TV har ingen anledning att beskriva verkligheten ur somliga motorcyklisters perspektiv – varför skulle de göra det? Aftonbladet TV är inte ett organ i sanningens och rättvisans namn.
På journalistförbundets hemsida saxade jag följande, vilket utgör punkterna 1-4 ur vad de kallar "publicitetsreglerna", vilket vad jag förstår är en frivillig överenskommelse för tidning, tv och radio, men något man kan bli fälld för om man bryter mot dem:

PUBLICITETSREGLER

Ge korrekta nyheter

1. Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling.

2. Var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer.

3. Löpsedel, rubrik och ingress skall ha täckning i texten.

4. Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och grafiska illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt.
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Kvällspressen med Aftonblandet som säker ledare är som en något försenad reaktion/variation av Flashback.org, lögner, myter och förtal, med en promille av riktig journalistik, tyvärr.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Aftonbladet är dessutom högst delaktiga i att de där reglerna finns genom sitt medlemskap i tidningsutgivarna (TU) som även är en av huvudmännen för pressombudsmannen samt pressens opinionsnämnd (PO PON).
De är alltså själva med och sätter reglerna samt tar ansvar för att de som bryter mot reglerna fälls. Och vem har fällts mest? Jo, saxat från wikipedia:
Mellan november 1969 och juli 2009 fällde PON 2 514 publiceringar. Den mest fällda tidningen är Aftonbladet, som hade fällts 253 gånger
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Förstår inte hur någon från polisen kan komma med så mycket felaktig statistik.
- "Det är mycket vanligt med motorcyklister som kör över fotgängare!"
- "De utgör en mycket stor risk för andra trafikanter, vi har till och med sett en motorcykel som klyvt en bil!"

Vart är sambandet mellan "de utgör en stor risk" och "en gång i världshistorien klyvde en motorcykel en bil!"?

Ska man syssla med sådana liknelser kan man göra en sak av vad som helst; en gång ramlade jag ner för en trapp: därför kräver jag en lag kring att trappor inte får förekomma!

Jävla rövhatt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förstår inte hur någon från polisen kan komma med så mycket felaktig statistik.
- "Det är mycket vanligt med motorcyklister som kör över fotgängare!"
- "De utgör en mycket stor risk för andra trafikanter, vi har till och med sett en motorcykel som klyvt en bil!"

Vart är sambandet mellan "de utgör en stor risk" och "en gång i världshistorien klyvde en motorcykel en bil!"?

Ska man syssla med sådana liknelser kan man göra en sak av vad som helst; en gång ramlade jag ner för en trapp: därför kräver jag en lag kring att trappor inte får förekomma!

Jävla rövhatt.

Kan inte någon gräva fram siffror på hur många fotgängare som blev påkörda av motorcyklar resp bilar?

Vidare skulle jag vilja se bilder på den där bilen som blivit kluven av en MC.

Hur många av alla dessa döda motorcyklister är offer för ouppmärksamma bilister?
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Kan inte någon gräva fram siffror på hur många fotgängare som blev påkörda av motorcyklar resp bilar?

Vidare skulle jag vilja se bilder på den där bilen som blivit kluven av en MC.

Hur många av alla dessa döda motorcyklister är offer för ouppmärksamma bilister?
Att tycka att man tillhör en försummad och negativt särbehandlad minoritet är ett säkert sätt att älta upplevda oförätter och missförhållanden.

Två alternativa tankar:

1. Hur förhindrad att köra motorcykel och leva så som jag vill blir jag av kvällstidningarna?

2. Ägnar jag mig åt problemlösning eller ältande?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kan inte någon gräva fram siffror på hur många fotgängare som blev påkörda av motorcyklar resp bilar?

Och när denne "någon" ändå håller på, kolla även hur många fotgängare som blivit påkörda av diverse polisfordon. Jag kan sätta en ganska bra slant på att det numret inte är mycket mindre än antalet fotgängare som blivit påkörda av civila sporthojar...Alla dessa siffror kan ju vara intressanta om polisen i inslaget eller skymningspressen själva - mot förmodan - vill lyssna på sporthojsåkarna.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag får inte riktigt fram om detta är samma olycka, med bilen vänd tillbaka på hjulen:
bil_mc_krock.jpg
Här är aftonbladets bild:
delade+bilen.jpg
Här en annan bild, annan olycka. Mc-föraren omkom, ingen i bilen verkar ha skadats. Man får väl anta att ingen satt på passagerarsidan. Men visst hade det varit potentiellt livsfarligt om någon hade gjort det:
mcw.jpg

Summa summarum, endast dessa två tillfällen är vad jag hittar efter en stunds sökning, som verkar kunna bekräftas vara olyckor i sverige, och bara det faktumet visar väl hur extremt ovanligt det är att krock mellan bil och mc resulterar i något sådant.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kan inte någon gräva fram siffror på hur många fotgängare som blev påkörda av motorcyklar resp bilar?

Vidare skulle jag vilja se bilder på den där bilen som blivit kluven av en MC.

Hur många av alla dessa döda motorcyklister är offer för ouppmärksamma bilister?

Summa summarum, endast dessa två tillfällen är vad jag hittar efter en stunds sökning, som verkar kunna bekräftas vara olyckor i sverige, och bara det faktumet visar väl hur extremt ovanligt det är att krock mellan bil och mc resulterar i något sådant.

I djupstudien som gjordes mellan åren 2000-2003 så var det dessa som omkom efter kollision med MC (förare/passagerare av MC ej medräknade naturligtvis)

Gående 5
Bilister 3
Cyklister 2

Källa: http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____552.aspx

Nu orkade jag inte gräva fram mer statistik just nu,men det är ungefär det förhållandet jag har uppfattat att det ligger på fortfarande. Cirka 2-3 stycken per år som omkommer vid kollision med MC.

Sedan är förstås antalet skadade/allvarligt skadade högre. Speciellt vid kollision bil/MC (eftersom det är fler olyckor med bil inblandad men själva bilen skyddar). Det är trots allt +200kg i en motorcykel och det avskriver man inte hur som helst.

Vem som var orsakande i dessa olyckor tänker jag inte gå in på eftersom det är en annan fråga.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Kan inte någon gräva fram siffror på hur många fotgängare som blev påkörda av motorcyklar resp bilar?

Vidare skulle jag vilja se bilder på den där bilen som blivit kluven av en MC.

Hur många av alla dessa döda motorcyklister är offer för ouppmärksamma bilister?

Sen kan man ju diskutera ifall motorcykeln som for in i bilen var mc förarens fel eller bilisten? Jag säger båda. Killen körde på tok för fort...men raksträckan där är lång o man ser flera hundra meter, för båda parter. De som körde bilen körde ut framför honom när de skulle svänga in mot willys. Hade jag suttit i bilen hade det aldrig hänt då man ser gott o väl om det kommer en hoj o inväntat på att han passerat.

Det är inte så att man tittar...det är tomt..så tar man svängen för att sedan få en motorcykel in i bilen. Hade de påbörjat svängen innan mc föraren ens var synlig hade han haft bra mycket tid på sig att sakta ner, även om mc:n håller 200km/h (har själv hållt bra högre hastigheter än 200 där flera ggr)...så de måste ha totalt överraskat honom o tagit svängen när han varit riktigt nära.
Dock mc förarens fel som inte saktade ner lite för att vara säker på att kunna stanna ifall bilen nu inte såg honom.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Summa summarum, endast dessa två tillfällen är vad jag hittar efter en stunds sökning, som verkar kunna bekräftas vara olyckor i sverige, och bara det faktumet visar väl hur extremt ovanligt det är att krock mellan bil och mc resulterar i något sådant.
Och för att korrigera mitt eget skrivande lite, detta är alltså enda dokumenterade fallet jag får fram efter idogt sökande om att en motorcykel har lyckats preja in i en bil. Det kanske finns fler, men jag har inte hittat något. Att en mc orsakar större eller mindre skador på en bil vid krock borde vara mycket vanligare. Som nollvision skriver, det förekommer att folk inne i en bil förolyckas vid krock med mc. Siffrorna är extremt låga. "Klyvt" en bil har kanske inte hänt mer än en gång i historien. Hittills. Det blir ju aningen märkligt att polisen i inslaget ska påpeka vilken fara snabbkörande motorcyklar utgör för övriga genom att just hänvisa till klyv-exemplet när detta förefaller ha hänt en enda gång. Man kan ju själv lika gärna snedvrida faktum till att påstå att ska vi ha färre döda i trafiken då ska fler köra hoj. Hoj dödar få, bil dödar många.:dummer
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Även om mc:n håller 200km/h så hade bilföraren kunna se den...så det var dålig uppmärksamhet från deras sida. O mc förarens fel som inte saktade ner lite för att vara säker på att kunna stanna ifall bilen inte såg honom.
I många fall är det ju så. Båda parter har gjort fel. Sedan anser jag att ansvaret skiftar över på motorcyklisten hand i hand med hur mycket för fort motorcyklisten kör. I 200km/h på annat än motorväg skulle jag säga att merparten av ansvaret ligger hos motorcyklisten.

Bara om motorcyklisten håller laglig och anpassad hastighet kan bilisten sägas ha fulla ansvaret för olyckan.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
I många fall är det ju så. Båda parter har gjort fel. Sedan anser jag att ansvaret skiftar över på motorcyklisten hand i hand med hur mycket för fort motorcyklisten kör. I 200km/h på annat än motorväg skulle jag säga att merparten av ansvaret ligger hos motorcyklisten.

Bara om motorcyklisten håller laglig och anpassad hastighet kan bilisten sägas ha fulla ansvaret för olyckan.

True story där..instämmer helt
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Bara om motorcyklisten håller laglig och anpassad hastighet kan bilisten sägas ha fulla ansvaret för olyckan.

Jag förstår vad du menar men håller inte fullt med.
Om man hårddrar det betyder det att man får köra ut framför en MC som håller +1 över stipulerad hastighet.
Ingen kan exakt avgöra om det går -10 eller +20 över hastighetsgränsen.
Reglerna gäller också om andra inte följer dem exakt.
Däremot håller jag med om att det går hand i hand med extrem hastigheten.
Håller man 200 på 70 väg är nog vågen väldigt långt över på MC sidan.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top